Coffeemidget Posted January 26, 2005 Share Posted January 26, 2005 (edited) Köpte en 12-str gura förut, 500 spänn =) plus 150 för nya strängar men de e en stilig mandolin liknande gitarr, ingen som vet nåt om modellen? letar på internet men hittar inget. labeln inuti står det "Bandurias laudes requintos - (Ingen aning) fabricia de guitarras - (Gitarrfabrik nåt) jose mas ymas - (ingen aning, modellnamn kanske?)" serrano flores numero 10 - (Bergsblomma nummer 10. höhö) valencia - (ja du, ett ställe i spanien) modelos para estudios concierto" - (Modell för studio konsert flamenco?) ingen som känner igen? Ska gå å stränga om den nu. de va redig rostbeläggning på den Edited January 28, 2005 by Maximiliananthony Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Stinkey Posted January 26, 2005 Share Posted January 26, 2005 Det finns några gitarrliknande instrument som man använder i den spanska folkmusiksvängen. Om du har en bibbla i närheten kan du kolla Steve Howes enorma bok om hans gitarrsamling. Han har en sådan som du beskriver och där står något lite om den. Även i Portugal använder man pärongormade gitarre i fadomusiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coffeemidget Posted January 26, 2005 Author Share Posted January 26, 2005 Jag gjorde bestämt en dålig affär =(... Den låter wünderbar men att ta ett ackord på den är som en kör av gitarrer stämda av tondöva treåringar. Strängarna pitchar upp en hel till ett halvt tonsteg när man trycker ner någonstans. den skulle ju kunna gå att spela på om man bara lärde in sig exakt hur mycket man måste benda upp från ett halvt tonsteg under. Fast då skulle man behöva crazyfingers för att spela nåt vettigt. Man kan iallafall spela en del av "Diablo I" (inne i staden temat) fast sen havererar det snabbt. I allmänhet sämst om man inte planerar spela enskilda toner, då säljer jag fan den hellre å pungar ut 4000 för en fräsch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egghuvud Posted January 27, 2005 Share Posted January 27, 2005 Kollade lite på nätet för jag blev nyfiken. Om man skiljer ut y.et: Jose Mas Y Mas så får man några svar på Google. En kille hävdar att han har en sådan som är; "Brazilian/spruce". Verkar som gitarren är brasiliansk? kanske en ledtråd i detektivarbetet. Nyfiken på hur den hittade hem till dig? 😛 Link to comment Share on other sites More sharing options...
wonderboy Posted January 27, 2005 Share Posted January 27, 2005 Är Du säker på att Du köpte rätt typ av strängar? Jag tror Du kommer att hitta nåt användbart om Du söker på Google med lite av de olika namnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egghuvud Posted January 27, 2005 Share Posted January 27, 2005 Mas y mas verkar också betyda något. är det någon som pratar spanska? Link to comment Share on other sites More sharing options...
moberg2236 Posted January 27, 2005 Share Posted January 27, 2005 (edited) Gå in här Lexin och sök på mas... fick så många svar så du får väl försöka översätta efter vad som mer står på gitarren. men det är nånting med (mer) och (mer) på någe vis. men de ä som de ä de. Edited January 27, 2005 by moberg2236 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Stinkey Posted January 27, 2005 Share Posted January 27, 2005 Mas y mas betyder mer och mer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egghuvud Posted January 27, 2005 Share Posted January 27, 2005 Mas y mas betyder mer och mer. Ey stinkey comme e sta? Du kanske kan förklara resten också? (tro nu inte att mitt jobb är tråkigt bara för att jag är så här överengagerad) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coffeemidget Posted January 27, 2005 Author Share Posted January 27, 2005 Wonderboy, strängarna jag tog av va ungerfär som de ja köpte, samma ände iallafall, sen så har ja ingen aning om vad de finns för strängar annars till den. Dom jag tog av va rostiga och va inte imponerande eller särskilda på något vis så jag vet inte om de egentligen va nån skillnad på dom å de jag satte på. Men jag tror de e så att gitarren fått antibananhals eller nåt, så när jag trycker ner en sträng så blir det ultrabend FX. inte mycke å göra åt om jag inte börjar mickla med den, å de vågar ja inte. Ska nog lägga upp en bild på den Jag ska fan forska i denhär guran. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ken Kängström Posted January 27, 2005 Share Posted January 27, 2005 Wonderboy, strängarna jag tog av va ungerfär som de ja köpte, samma ände iallafall, sen så har ja ingen aning om vad de finns för strängar annars till den.Dom jag tog av va rostiga och va inte imponerande eller särskilda på något vis så jag vet inte om de egentligen va nån skillnad på dom å de jag satte på. Men jag tror de e så att gitarren fått antibananhals eller nåt, så när jag trycker ner en sträng så blir det ultrabend FX. inte mycke å göra åt om jag inte börjar mickla med den, å de vågar ja inte. Ska nog lägga upp en bild på den Jag ska fan forska i denhär guran. Ser ut som Yngwie har vart i farten och skalperat halsjäveln. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coffeemidget Posted January 28, 2005 Author Share Posted January 28, 2005 Wonderboy, strängarna jag tog av va ungerfär som de ja köpte, samma ände iallafall, sen så har ja ingen aning om vad de finns för strängar annars till den.Dom jag tog av va rostiga och va inte imponerande eller särskilda på något vis så jag vet inte om de egentligen va nån skillnad på dom å de jag satte på. Men jag tror de e så att gitarren fått antibananhals eller nåt, så när jag trycker ner en sträng så blir det ultrabend FX. inte mycke å göra åt om jag inte börjar mickla med den, å de vågar ja inte. Ska nog lägga upp en bild på den Jag ska fan forska i denhär guran. Ser ut som Yngwie har vart i farten och skalperat halsjäveln. Yngwie "you released de facking fjury bitch" har om jag inte missminner mig gropar mellan banden så att om han trycker ner strängen helt så blir de ultra bend. Fotnot: Nån som hört hans oförglömmliga fyllekonvers med flygpersonal. Fan va ja garva när jag hörde den inspelningen =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest La Goya Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 Detta skulle vara mitt område ;-) Bandurrias, laudes och requintos är tre olika instrument. Av din beskrivning har du antingen en bandurria eller en laud. Ingen av dem är en gitarr, men båda är 12-stängade cittror som används i spansk folkmusik ofta i ensembler kallade rondallas. En requinto är däremot en liten gitarr med mensur kring 535 mm och som är stämd en kvart högre än en vanlig gitarr. En laud ("luta") har en större "päronliknande" kropp medan en bandurria är mindre och mer rund. De stäms båda likadant och med strängar parvis: G# G#, C#C#, F#F#,bb, ee, aa (12:e till 1:a sträng) Jag har sett strängar för laud i La Bellas katalog, men det finns säkert fler tillverkare. Det som hade stått på någon hemsida om brazilian/spruce avser sannolikt inte att insturmentet kommer från Brasilien utan att brasilianskt rosenträ har använts för sarg och botten. Att använda instrumentet för samma ändamål som en 12-strängad gitarr är sannolikt inte en bra idé. Om du inte intresserar dig för spansk folkmusik och rondallas och inte vill ha den som samlarobjekt, kan det vara läge att få den värderad av någon luthier och sedan sälja den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coffeemidget Posted January 28, 2005 Author Share Posted January 28, 2005 Detta skulle vara mitt område ;-) Bandurrias, laudes och requintos är tre olika instrument. Av din beskrivning har du antingen en bandurria eller en laud. Ingen av dem är en gitarr, men båda är 12-stängade cittror som används i spansk folkmusik ofta i ensembler kallade rondallas. En requinto är däremot en liten gitarr med mensur kring 535 mm och som är stämd en kvart högre än en vanlig gitarr. En laud ("luta") har en större "päronliknande" kropp medan en bandurria är mindre och mer rund. De stäms båda likadant och med strängar parvis: G# G#, C#C#, F#F#,bb, ee, aa (12:e till 1:a sträng) Jag har sett strängar för laud i La Bellas katalog, men det finns säkert fler tillverkare. Det som hade stått på någon hemsida om brazilian/spruce avser sannolikt inte att insturmentet kommer från Brasilien utan att brasilianskt rosenträ har använts för sarg och botten. Att använda instrumentet för samma ändamål som en 12-strängad gitarr är sannolikt inte en bra idé. Om du inte intresserar dig för spansk folkmusik och rondallas och inte vill ha den som samlarobjekt, kan det vara läge att få den värderad av någon luthier och sedan sälja den. shiiiiiiiiiiiiit. Du kunde dina grejor!! Jag ska lägga upp en bild på den imorgon, men isåfall låter det skulle vara en luta. Den e fördjävlig att spela med för den glider av benen hela tiden. Hmm. ackord verkar inte vara nån idé, men de blir inte jag ledsen för, den skulle va svin jusst att spela solon och annat myspys med, men de e helt jävla omöjligt när den inte vill låta stämd när man spelar högre upp. Men om de ska finnas special strängar till den så kanske det kan lösa de hela? Dessutom ere så jävla kul att lira spanskaktig musik så de kanske vore värt att få den spelbar... Hur mycke kan man annars kamma hem på en sån gura prisvis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest La Goya Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 Jag var otydlig med kopplingen laud/luta. Det är alltså samma ord rent etymologiskt, men en laud är en laud och en luta är en luta. Laudes är mer lika mandoliner förövrigt. Du bör definitivt skaffa laudsträngar om du ska använda instrumentet. Eventuellt åsamkas din laud skada av andra strängar, och visst bör det innebära en avgörande skillnad när du byter. För spansk folkmusik/gatumusik är det ett ypperligt ensembleinstrument, men om du tänker dig att spela solon i riktning mot flamenco eller klassisk musik, är det ett mycket udda instrumentval. Värdet på instrumentet beror givetvis på instrumentets kvalitet och skick, men jag kan tänka mig att de nytillverkas i en prisklass från ca 5 till 15 tusen. Ett gammalt instrument kanske vara värt från 0 till 50 tusen kronor beroende på omständigheter. Förmodligen kan det vara svårt att hitta köpare utanför Spanien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coffeemidget Posted January 28, 2005 Author Share Posted January 28, 2005 hmm. var skaffar man nu sådana strängar. bläh va jobbit. kan ju slänga upp den på tradera och se om nån e intresserad Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egghuvud Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 Detta skulle vara mitt område ;-) Bandurrias, laudes och requintos är tre olika instrument. Av din beskrivning har du antingen en bandurria eller en laud. Ingen av dem är en gitarr, men båda är 12-stängade cittror som används i spansk folkmusik ofta i ensembler kallade rondallas. En requinto är däremot en liten gitarr med mensur kring 535 mm och som är stämd en kvart högre än en vanlig gitarr. En laud ("luta") har en större "päronliknande" kropp medan en bandurria är mindre och mer rund. De stäms båda likadant och med strängar parvis: G# G#, C#C#, F#F#,bb, ee, aa (12:e till 1:a sträng) Jag har sett strängar för laud i La Bellas katalog, men det finns säkert fler tillverkare. Det som hade stått på någon hemsida om brazilian/spruce avser sannolikt inte att insturmentet kommer från Brasilien utan att brasilianskt rosenträ har använts för sarg och botten. Att använda instrumentet för samma ändamål som en 12-strängad gitarr är sannolikt inte en bra idé. Om du inte intresserar dig för spansk folkmusik och rondallas och inte vill ha den som samlarobjekt, kan det vara läge att få den värderad av någon luthier och sedan sälja den. Det här var nog det mest kompetenta svar jag har sett här. 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shadows Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 Wonderboy, strängarna jag tog av va ungerfär som de ja köpte, samma ände iallafall, sen så har ja ingen aning om vad de finns för strängar annars till den.Dom jag tog av va rostiga och va inte imponerande eller särskilda på något vis så jag vet inte om de egentligen va nån skillnad på dom å de jag satte på. Men jag tror de e så att gitarren fått antibananhals eller nåt, så när jag trycker ner en sträng så blir det ultrabend FX. inte mycke å göra åt om jag inte börjar mickla med den, å de vågar ja inte. Ska nog lägga upp en bild på den Jag ska fan forska i denhär guran. Ser ut som Yngwie har vart i farten och skalperat halsjäveln. Skalloperat 🙂 Skalperar gör indianer eller ja... gjorde kanske... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coffeemidget Posted January 28, 2005 Author Share Posted January 28, 2005 va e mensur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ken Kängström Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 Wonderboy, strängarna jag tog av va ungerfär som de ja köpte, samma ände iallafall, sen så har ja ingen aning om vad de finns för strängar annars till den.Dom jag tog av va rostiga och va inte imponerande eller särskilda på något vis så jag vet inte om de egentligen va nån skillnad på dom å de jag satte på. Men jag tror de e så att gitarren fått antibananhals eller nåt, så när jag trycker ner en sträng så blir det ultrabend FX. inte mycke å göra åt om jag inte börjar mickla med den, å de vågar ja inte. Ska nog lägga upp en bild på den Jag ska fan forska i denhär guran. Ser ut som Yngwie har vart i farten och skalperat halsjäveln. Skalloperat Skalperar gör indianer eller ja... gjorde kanske... Oj hoppsan. Jag och termer 😮 Haha vågar snart inte skriva mina halvkunniga inlägg 😄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest La Goya Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 va e mensur? Mensur avser i detta sammanhang stränglängden mellan stall och sadel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
brojd Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 (edited) Jag tyckte iofs att det lät ganska ballt när addic hävdade att yngwie skalloperat halsjäveln... Tänk er en gitarrannons för en fin ny svindyr gitarr: Features: Exclusively finely baby shining scalloped fretboard with extra virgin ivory inlays. ELLER: Skalloperad halsdjävel! (Jag vet då vilken jag skulle köpa!) Edited January 28, 2005 by brojd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shadows Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 skalperad brojd svårt med termerna? 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Absorbant Posted January 29, 2005 Share Posted January 29, 2005 Yngwie "you released de facking fjury bitch" har om jag inte missminner mig gropar mellan banden så att om han trycker ner strängen helt så blir de ultra bend. Fotnot: Nån som hört hans oförglömmliga fyllekonvers med flygpersonal. Fan va ja garva när jag hörde den inspelningen =) 😄 Berätta mer! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coffeemidget Posted January 29, 2005 Author Share Posted January 29, 2005 Yngwie "you released de facking fjury bitch" har om jag inte missminner mig gropar mellan banden så att om han trycker ner strängen helt så blir de ultra bend. Fotnot: Nån som hört hans oförglömmliga fyllekonvers med flygpersonal. Fan va ja garva när jag hörde den inspelningen =) 🙂 Berätta mer! Jo, Herr Yngwie va påväg till tokyo tror jag, åså började han dricka, blev odräglig och började bråka med flygpersonalen.,. Då va de någon som spelade in han, Och de han säger e typ "MÄÄÄN you facking bitch, you released de facking fjury määän, de facking fjury" Låter så jävla kul, se om du kan få tag på det å lyssna på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiefz Posted January 30, 2005 Share Posted January 30, 2005 Yngwie "you released de facking fjury bitch" har om jag inte missminner mig gropar mellan banden så att om han trycker ner strängen helt så blir de ultra bend. Fotnot: Nån som hört hans oförglömmliga fyllekonvers med flygpersonal. Fan va ja garva när jag hörde den inspelningen =) 😆 Berätta mer! Jo, Herr Yngwie va påväg till tokyo tror jag, åså började han dricka, blev odräglig och började bråka med flygpersonalen.,. Då va de någon som spelade in han, Och de han säger e typ "MÄÄÄN you facking bitch, you released de facking fjury määän, de facking fjury" Låter så jävla kul, se om du kan få tag på det å lyssna på. den är juh så underbar.. bara tanken att någon stackare missat den.. jag var tvungen att leta rätt på den.. lyssna och njut 😆 http://www.blabbermouth.net/yngwie_tokyo_flight.mp3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
osiris Posted January 30, 2005 Share Posted January 30, 2005 den är juh så underbar.. bara tanken att någon stackare missat den.. jag var tvungen att leta rätt på den.. lyssna och njut 😆 http://www.blabbermouth.net/yngwie_tokyo_flight.mp3 😆😆🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coffeemidget Posted January 30, 2005 Author Share Posted January 30, 2005 Jag tror jag måste börja tillbe dehär stycket smyginspelat mänsklig vrede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts