Jump to content
Annons

Vad finns för bra eller mycket bra masteringprogram?


debatt

Recommended Posts

Hej!

Känner inte till så många masteringprogram.

Jag har "bara" de enklare Wavelab Lite och Clean, bägge från Steinberg, för detta.

Jag vet dock att jag tycker att Isotope Ozone är ett mycket bra masteringprogram,

det är en nedladdningsbar plug som kan användas till Pro Tools eller i VST t.ex.

Jag har sett och hört vilken skillnad det gör. Kerry Livgren är imponerad...

Pris 2000 SEK.

SoundForge nämns ju här och var. Ungefär i samma prisklass, lite högre.

Personligen har jag ingen erfarenhet av det dock.

Förslag?

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
SoundForge nämns ju här och var. Ungefär i samma prisklass, lite högre.

Personligen har jag ingen erfarenhet av det dock.

Förslag?

//:debatt

sound forge är i första hand ett ljudredigeringsprogram

deras (sony) masteringsprogram heter cd architect å funkar ypperligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har hört mkt gott om Isotope Ozone4, demon funkar gratis i 10dar, prova !

robc

Hittar du alltså demoversion på deras webbsida?

Jag kollade just efter det...

Vet såna som använt Isotope Ozone och har hört med egna öron att det är grymt!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

sound forge är i första hand ett ljudredigeringsprogram

deras (sony) masteringsprogram heter cd architect å funkar ypperligt

Såg att man gör en uppdelning i treenigheten där hos Sony:

inspelningsprogram "det enklaste sättet att spela in, ändra, koda och mastra på" Sound Forge Audio Studio [$65 = 520 SEK]

ljudredigeringsprogram "bästa sättet att gå från en rå audio till färdig master" Sound Forge Pro 10 [$375 = 3000 SEK]

masteringprogram "producera och mastra dina egna audio-cd med programmet och en brännare" CD Architect 5.2 [$113 = 900 SEK]

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad saknar du i Wavelab?

Du kan inte göra mer i andra mastering-program, så det kanske är bättre att skaffa den stora Wavelab-versionen om du saknar något i den lilla versionen, eftersom du redan är bekant med Wavelab och då slipper bekanta dig med en helt annan användarmiljö...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad saknar du i Wavelab?

Du kan inte göra mer i andra mastering-program, så det kanske är bättre att skaffa den stora Wavelab-versionen om du saknar något i den lilla versionen, eftersom du redan är bekant med Wavelab och då slipper bekanta dig med en helt annan användarmiljö...

5300 SEK kostar Wavelab 7 hos Thomann just idag.

Jag har ju bara medbundlade Lite som är nån slags miniversion av Elements 850 SEK, antar jag.

2000 SEK kostar Isotope Ozone 4-pluggen.

Jag är åtminstone lite bekant med Isotope Ozone, då jag fått den väl förklarad och demonstrerad för mig.

Isotope Ozone har ju fler finesser och funktioner än Wavelab Lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat Sequoia? om du vill kliva upp något snäpp så är den det grymmaste jag testat. dyrt dock

abi

...eller lillebror Samplitude, som är i ett mildare prisläge... 😉

De är gjorda för att kunna fixa hela produktionen, från inspelning till den slutliga CD-bränningen, så det kan helt klart också vara ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller lillebror Samplitude, som är i ett mildare prisläge... 😉

De är gjorda för att kunna fixa hela produktionen, från inspelning till den slutliga CD-bränningen, så det kan helt klart också vara ett alternativ.

Samplitude 11 4250 SEK

Samplitude 11 Pro 8500 SEK

Sequoia 25000 SEK

Säkert jättebra grejer. Den sistnämnda lär Depeche Mode ha använt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att man gör en uppdelning i treenigheten där hos Sony:

inspelningsprogram "det enklaste sättet att spela in, ändra, koda och mastra på" Sound Forge Audio Studio [$65 = 520 SEK]

ljudredigeringsprogram "bästa sättet att gå från en rå audio till färdig master" Sound Forge Pro 10 [$375 = 3000 SEK]

masteringprogram "producera och mastra dina egna audio-cd med programmet och en brännare" CD Architect 5.2 [$113 = 900 SEK]

🙂

sen har dom ju acid för musikproduktion också

sound forge är vad jag vet inte multikanals - om än upp till 7.1 eller nåt

ja du kan mastra i sound forge också men det är krångligare - men i stora versionen följer nån variant på ozone med som plug http://www.sonycreativesoftware.com/soundforge/izotope

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Reflekterade först nu över att Samplitude och Sequoia görs av MAGiX. Samma företag som står bakom enkla Cleaning Lab Deluxe för 400 SEK, för restaurering av inspelningar (överföring från LP och CC till CD).

Samplitude 11 kan man prova på i hela 30 dagar från deras webbsida, i en förvisso något begränsad demoversion.

Inte så illa!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid lett lite smått över musik-producenter/mastrare som väljer Sequoia framför Samplitude (Pro-versionen) fast syftet inte är annat än just musikproduktion, så väl pre- som postproduktion.

Det är liksom samma "skit".

HURSOMHELST: Som föredetta Samplitude-användare kan jag inte annat än att lämna mina varmaste rekommendationer. Samplitude är den ultimata arbetstationen; du gör allt i den, från skiss till färdigställd master.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv ingen större erfarenhet från olika program, utan kör på med iZotopes Ozone. Tidigare trean och nu fyran.

En fördel med det programmet är ju att har du ett bra och noggrannt inspelat och mixat grundmaterial så finns det ju en massa bra presets som du kan utgå ifrån, och som du kanske inte ens behöver ändra nåt särskilt i för att lyfta låten flera snäpp. Behövs det så kan du ju även gå djupt i det med egna inställningar.

Sen har iZotope en schyst masteringsguide för den som behöver läsa in sig lite i ämnet. Guiden kan ju även användas ihop med andra masteringsprogram:

http://www.izotope.com/products/audio/ozone/guides.html

Redigerat av Friberg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hej!

Jag halkade av ekonomiska skäl in på Samplitude Magix Music Studio 15 när jag skulle välja en första komplett lösning. Har haft den i c:a 2 år och är fortfarande nöjd hela vägen.

Jag är inget proffs men lägger ganska mycket tid i min hemma inspelningsstudio. Det är rimligt låg inlärningsströskel och fungerar förvånansvärt bra. Jag betalade då c:a 800:- Skr.

Det har bra ljudkvalitet få saker som skämtar med en, inspelning, mixning och mastring och kan bränna Red Book kvalitet på skiva direkt från programmet.

Har lite problem med Win 7 övergången. Där bland annat master reverbet får fullständiga frispel och därför inte går att använda. Spontant börjar fräsa på full volym helt random.

Har även Sonys Soundforge 10. Men det är så mycket bråte att man inte riktigt får gjort det man skall om man inte jobbat något år i en riktig studio.... Blir för lätt att ställa till det i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • Björn Olsberg ändrade titeln till Vad finns för bra eller mycket bra masteringprogram?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...