Jump to content
Annons

Be om lov att för göra en cover


Dorffy

Recommended Posts

Jag och en polare har en grymt bra cover på g. En akustisk version av Lady Gagas Telephone med ett stänk av swing! 😆 Dock måste man väl fråga om lov innan man får lägga ut låten på youtube eller distrubera den på sopotify/itunes etc. (Har ingen råkoll på upphovsrättstjotahejsan).

Interscope Records heter skivbolaget, dock är det skvatt omöjligt att hitta nån kontakt på deras hemsida eller någon annanstans.

Någon som vet hur man ska gå till väga?

Redigerat av Dorffy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beyoncé/LaShawn Daniels/Lazonate Franklin/Rodney " Darkchild " Jerkins/Lady Gaga är låtskrivarna & upphovsmännen.

Mail till darkchild är : Darkchild

Ni kan lägga upp det på Youtube utan någon större risk men Spotify eller Itunes får ni inte in den i utan skivbolagets tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Så länge ni inte ändrat texten och uppger originalupphovsmännen så behöver ni inte be om tillstånd för att ge ut den själva men att lägga ut låten på youtube är lite gråzon...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge ni inte ändrat texten och uppger originalupphovsmännen så behöver ni inte be om tillstånd för att ge ut den själva men att lägga ut låten på youtube är lite gråzon...

Grabben med koll... :rolleyes:

Det där gäller (gällde?) för hur svenska förlag ser på covers. Utomlands måste i princip allt clearas, även om man är trogen originalets text och melodi.

Och det är via förlaget man söker tillstånd, inte artisten eller låtskrivaren.

Youtube är ingen gråzon, allt som läggs ut kräver tillstånd av rättighetsinnehavaren.

Det var teorin det.

I praktiken är det i princip fritt fram, det värsta som kan hända är att nån kräver att filen ska plockas bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren! 🙂

Tar och glömmer det med spotify och itunes och nöjer mig med att lägga ut på youtube när den är klar. Drar nog iväg ett mejl till låtskrivaren, kan ju vara värt ett försök så vi slipper att bli tvingade att ta ner den senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Så länge ni inte ändrat texten och uppger originalupphovsmännen så behöver ni inte be om tillstånd för att ge ut den själva men att lägga ut låten på youtube är lite gråzon...

Nja, det där är inte hela sanningen, men om man håller sej till originalets text och musik och ungefärligt tempo så ska det inte vara något större problem (men det var ju inte det ni tänkte eller hur), för då blir det ju som med många covers bara samma låt fast med en annan sångare/sångerska.

Ett tydligt exempel var ju när Darin sa att han skulle skulle göra en cover på Coldplay`s Viva la vida, han sa innan inspelningen att han skulle göra låten till sin egen typ.

Slutresultatet var väl dock inte speciellt upphetsande när han hade fått klart för sej hur extremt lite han fick frångå originalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bumpar tråden med utveckling av frågan.

Hur långt kan man gå i fråga om att spela covers utan att kränka upphovsmannen? Spela på konsert? Spela in egen version och släppa på skiva?

Måste man be om tillstånd även om covern inte är särkilt lik originalet?

Bad t ex Ryan Adams Oasis om tillstånd?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 år senare...

Jag undrar hur jag ska göra med den här låten? Jag har gjort en experimentell version av Queens "We will rock you" vill lägga ut den på Spotify, Deezer mfl . Hur går jag till väga? Måste jag fråga Queens förlag? Hur hittar jag dem? Skriver jag till deras skvibolag? Någon som fått svar från stora artisters förlag? Får man svar överhuvudtaget? Tusen Tack för alla tips och förslag :O) Önskar er en underbar dag! Thank you på förhand, Mvh AnnAK

https://soundcloud.com/bohemianqueen-1/we-will-we-will-rock-you

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
På 2018-10-11 på 15:34, JEvaldsson säger:

Finns en tjänst som heter songfile http://www.songfile.com/ man kan använda för att köpa tillåtelse att ge ut covers. Har inte provat själv så vet inte hur det funkar. 

Hej! JEvaldsson! Hur mår du? Tusen tack för hjälpen. Jag skrev till Queens förlag och fick såklart nej. Så, nu ska jag testa ditt förslag.

Mvh AK :O)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...