Jump to content
Annons

48v php till 5-9v?


vinc3nt

Recommended Posts

Hej allihop!

Jag har ett litet problem.

Min mamma är utbildad terapeut och behöver i sina sessioner använda kommunikation genom headset. På marknaden finns det en specialmixer som kostar runt 5 000. Jag själv har en mixer hemma som jag funderar på om jag kan använda. Jag har läst runt en del och det verkar som att data-headset mikrofonerna som finns kräver strömmatning som de vanligtvis brukar få genom datorns mic ingång/usb.

Min mixer har 48 volt phantompower och min fråga är om man kan konvertera 48 volt till lägre volt (mellan 5-9 volt) och hur jag isåfall ska gå till väga? Finns det speciella headset för detta ändamål?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag ser inte riktigt vilken typ av sessioner det är. En föreläsning från scen eller ett personligt samtal över nätet?

Vilken typ av headset? En professionell headmic/mygga? Billigt datorheadset?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Många av de enklare (ljudmässigt) mikrofoner (även de som sitter på headset) behöver strömförsörjning för att fungera, oftast runt 9 volt. Den här spänningen levereras av en extern enhet, exempelvis ljudinspelaren, specialmixern eller en separat strömförsörjning. Då dessa mikrofonanslutningar är obalanserade sitter det en kondensator i ljudvägen för att separera likströmmen från ljudet, växelströmmen.

En "vanlig" ljudmixer brukar inte leverera annat än 48 volt fantomspänning över den balanserade ingången.

Dessa två skillnader gör att någon slags konvertering måste till innan en 9 volts-mikrofon ansluts till en ljudmixer med fantommatning. Dessutom behövs en impedansanpassning.

En sådan adapter säljs exempelvis hos http://www.soundprofessionals.com/cgi-bin/gold/item/SP-PHANTOM . Den aktiva enheten är en Audio Technika AT8538.

Ett exempel på en egentillverkad adapter finns här: http://www.jdbsound.com/art/art520.html

Sökning på internet ger fler exempel och resonemang kring problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inte riktigt vilken typ av sessioner det är. En föreläsning från scen eller ett personligt samtal över nätet?

Vilken typ av headset? En professionell headmic/mygga? Billigt datorheadset?

Sessionerna är att hon ska kunna prata, höra och spela upp musik samtidigt, helt enkelt kommunicera med klienten i ett personligt samtal. Det finns som sagt en dyr mixer som fixar detta ( www.sseah.se/docs/InnerCom.pdf ) men jag letar billigare alternativ (om möjligt)

Headsetet jag har nu är bara ett vanligt billigt datorheadset.

Tack för snabbt svar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Många av de enklare (ljudmässigt) mikrofoner (även de som sitter på headset) behöver strömförsörjning för att fungera, oftast runt 9 volt. Den här spänningen levereras av en extern enhet, exempelvis ljudinspelaren, specialmixern eller en separat strömförsörjning. Då dessa mikrofonanslutningar är obalanserade sitter det en kondensator i ljudvägen för att separera likströmmen från ljudet, växelströmmen.

En "vanlig" ljudmixer brukar inte leverera annat än 48 volt fantomspänning över den balanserade ingången.

Dessa två skillnader gör att någon slags konvertering måste till innan en 9 volts-mikrofon ansluts till en ljudmixer med fantommatning. Dessutom behövs en impedansanpassning.

En sådan adapter säljs exempelvis hos http://www.soundprofessionals.com/cgi-bin/gold/item/SP-PHANTOM . Den aktiva enheten är en Audio Technika AT8538.

Ett exempel på en egentillverkad adapter finns här: http://www.jdbsound.com/art/art520.html

Sökning på internet ger fler exempel och resonemang kring problemet.

Okej, då ska jag söka runt på nätet och se om jag kan hitta något intressant. Tack för hjälpen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...