Jump to content
Annons

NCB-avgift, hur beräknas den?


rovex

Recommended Posts

Hej!

Jag har sökt tillstånd för och spelat in en skiva med nytextinspelnngar av lite blandade låtar och ska nu pressa upp den. Men för att veta hur många ex som ska pressas upp undrar jag om någon har koll på hur NCB-avgiften beräknas? Enligt deras hemsida är det 7,4% av försäljningspriset om man säljer det direkt till konsumenten (dvs, ej i butik), med ett minimum på 5,21 kr per skiva. Men en vän som pressade upp 500 skivor betalade bara drygt 2000 kr.

Är det bara den förväntade försäljningsstatistiken de tar hänsyn till? Skulle i så fall NCB-avgiften bli lika stor för 500 upptryckta skivor som för 1000 skivor om man i bägge fallen räknar med att bara sälja 200 av dem?

Sedan har jag även fått intrycket av att 1000 skivor utgör någon form av gräns. Blir det dyrare sen? Och gäller det bara om man pressar upp ÖVER 1000 ex, eller gäller det FRÅN OCH MED 1000 ex?

Slutligen har jag även hört termen "förlagsavgifter". Är det samma sak som NCB-avgift?

Vore grymt tacksam om någon kunde hjälpa mig reda ut lite av detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är egen musik, dvs musik man själv skrivit eller tillsammans med medlemmarna i ens eget band så kan man befrias från ncb-avgift upp till 1000 framställda ex av skivan.

Vad jag förstod så jobbar du nu med andras befintliga låtar som du lagt ny egen text till, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Japp. Eller, det är en egenskriven låt med också, men resten är vanliga låtar fast med ny, egenskriven text.

Har du skaffat dig tillstånd av originalartisterna (från deras förlag)? Annars så får du nog inte ge ut den officiellt alls....

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. Eller, det är en egenskriven låt med också, men resten är vanliga låtar fast med ny, egenskriven text.

om du ändrar i texten krävs speciellt tillstånd direkt från upphovsmännen eller förlaget

en vanlig cover kan man ge ut utan tillstånd

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillstånd ska inte vara något problem. Jag kontaktade STIM för att få reda på vilka förlag som förvaltade rättigheterna för de olika låtarna och kontaktade därefter dessa förlag och fick skriftlig bekräftelse på att den nya texten var ok att använda. Det är den ekonomiska biten jag funderar över, dvs hur mycket NCB-avgiften skulle gå på, och hur den påverkas beroende på upplaga och förväntad försäljning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Tillstånd ska inte vara något problem. Jag kontaktade STIM för att få reda på vilka förlag som förvaltade rättigheterna för de olika låtarna och kontaktade därefter dessa förlag och fick skriftlig bekräftelse på att den nya texten var ok att använda. Det är den ekonomiska biten jag funderar över, dvs hur mycket NCB-avgiften skulle gå på, och hur den påverkas beroende på upplaga och förväntad försäljning?

http://www.stim.se/kunder/Ge-ut-musik--NCB/Vad-kostar-det---NCB/

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Jo, det var därifrån jag hämtade mina siffror, men ska det tolkas som priset per upptryckt skiva, per förväntad såld skiva eller något däremellan?

Per upptryckt skiva, sen rapporterar du efter ett tag och får tillbaks pengar för osålda ex....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter i och för sig väldigt rimligt, men då är det lite konstigt dock att min väns avgift bara gick på drygt 2000:- för 500 skivor, trots avsaknad av fribrev eller promoskivor. 😲

Vissa av låtarna på hans skiva var kanske hans egna låtar (befriad från avgift på dem för att det var under 1000 exemplar), andra var sådana som andra skrivit?!

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa av låtarna på hans skiva var kanske hans egna låtar (befriad från avgift på dem för att det var under 1000 exemplar), andra var sådana som andra skrivit?!

😕

yes unsure...

om man inte är upphovsman för alla låtarna på en skiva måste man betala full avgift för alla låtar

sen får man tillbaka avgiften för de egna låtarna

edit: omformulering

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte om jag missförstår dig

men man måste betala full avgift för alla låtarna

pengarna för egna låtar får man tillbaka senare

Det tror jag inte.

Ja just det.

Trådskaparen kanske menade det också, att hans kompis betalade "bara" drygt 2000 kr för 500 skivor,

om det sedan var FÖRE eller EFTER han fick tillbaka en viss del vet vi ju inget om.

Edith: fast nu såg jag att han skrev att kompisen inte hade fått fribrev.

Kanske ncb-avgiften var lägre förr?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...