Jump to content
Annons

Glapp i högtalarsladden


Rambutan

Recommended Posts

La denna tråd här och inte i hörlurar & monitorer forumet eftersom denna tråd inte handlar om en specifik högtalares funktion etc. Så tyckte det passade bättre här. Men flytta gärna om så tycks

---

Sladden som går från min högtalare och ska in i datorn (3.5 mm plugg) har börjat glappa. Eftersom de inte precis är de billigaste högtalarna vill jag inte gärna köpa nya bara för det. Så antar att jag ska klippa av kabeln, köpa en ny plugg och löda (inget fel på kabeln utan det är själva pluggen)?

Hur lyckas jag med detta på ett bra sätt? Vad exakt ska jag köpa för något?

tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

La denna tråd här och inte i hörlurar & monitorer forumet eftersom denna tråd inte handlar om en specifik högtalares funktion etc. Så tyckte det passade bättre här. Men flytta gärna om så tycks

---

Sladden som går från min högtalare och ska in i datorn (3.5 mm plugg) har börjat glappa. Eftersom de inte precis är de billigaste högtalarna vill jag inte gärna köpa nya bara för det. Så antar att jag ska klippa av kabeln, köpa en ny plugg och löda (inget fel på kabeln utan det är själva pluggen)?

Hur lyckas jag med detta på ett bra sätt? Vad exakt ska jag köpa för något?

tack på förhand

ja, om du kommit fram till att det är pluggen det är fel på, så rekommenderar jag att du köper en ny 3,5 plugg och löder dit...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så antar att jag ska klippa av kabeln, köpa en ny plugg och löda (inget fel på kabeln utan det är själva pluggen)?

Hur lyckas jag med detta på ett bra sätt? Vad exakt ska jag köpa för något?

tack på förhand

En lödpenna, inte en lödkolv, borde vara ett lämpligt verktyg för ändamålet. Och inte för tjockt lödtenn. Har du någon anordning för att fästa den nya pluggen vid lödningen så får du en hand fri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad exakt kallas "Pluggen", verkar inte hitta något sånt på kjell eller clasohlson

Edit:

En sån ska jag ha antar jag men hur ska jag löda för att få right, left rätt? kan ingenting om sånt här

http://www.kjell.com/?item=39107&path=470000000,517000000,521000000

Pluggen är den som du visar. Här är en länk till ett forum som tar upp just din fråga.Hur lödar man en stereopropp?

Här är en länk till kjellfakta som visar pluggens delar

Kjellfakta plugg

Här är en video som kan lära ut lite basics.

Och du: lödverktyget behöver inte vara mer än max 30- 40 watt styrka.

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggen är den som du visar. Här är en länk till ett forum som tar upp just din fråga.Hur lödar man en stereopropp?

Här är en länk till kjellfakta som visar pluggens delar

Kjellfakta plugg

Här är en video som kan lära ut lite basics.

Och du: lödverktyget behöver inte vara mer än max 30- 40 watt styrka.

Tackar! kjelllänken funkar inte men lyckades surfa lite själv

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! kjelllänken funkar inte men lyckades surfa lite själv

Ja, jag märkte det nu. Dom har väl nån integritetsskydd för sidan. För dom som går in på den här tråden och klickar på den länken kan därefter klicka på "Fråga Kjell" i menylisten, scrolla ner till "Audio" och välja "kopplingsschema XLR...". 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...