Jump to content
Annons

producent/låtskrivare-strategi!?!?


calpa

Recommended Posts

Hej!! Jag är producent och låtskrivare, småskalig sådan som arbetar hemifrån men jag tror jag har stor potential och har gjort bra material som branschfolk (musik) visat stort intresse för. Nu har jag chans att skriva kontrakt med ett "förlag" och jag är osäker på huruvida jag ska gå tillväga, huruvida jag är i behov av ett förlag. Mitt andra alternativ gissar jag på att gå de större skivbolagen direkt till mötes, då förlaget endast agerar som mellanhand, självklart har de bra kontaktnät och kan styra möten och bra kontakter men jag har redan tidigare tillexempel fått visat intresse från ett större skivbolag. Förlaget vill skriva kontrakt för 3 år och det ska gälla allt mitt material, allt, och över hela världen, de vill ha 33%. Nu är det ett standardkontrakt som säkert kan gå att dra lite i men jag skulle jättegärna vilja ha era synpunkter på min situation, vad era erfarenheter är av förlag och om ni har några bra tips på hur en producent låtskrivare i dagens läge bör gå tillväga. Jag vill starta eget skivbolag men känner att det vore skönt att börja hos en större aktör, eller etablerad iallafall innan jag försöker stå på helt egna ben. Vore extremt tacksam för råd och tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om din marknad är utanför norden då behöver du ett förlag.

Om du tänker lansera dig själv som artist då behöver du skivbolag.

33% är standard i ett förlagsavtal , förhandla dock ned den till mindre om det är du själv som tex fixar en placering hos en artist och förhandla även ned

tiden för avtalet så det inte är standard 70 år Efter din död.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...