Jump to content
Annons

En trumloop att lyssna på


drloop (oregistrerad)

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Jag är intresserad av att förstå lite bättre hur vi lyssnar.

Så jag skulle vilja att du lyssnar på denna trumloop.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/LOOP_W_ADJUST.wav

Det är två takter som är loopade.

Svar ärligt om du hör någon skillnad någonstans i loopen eller ej.

Vill du vara anonym svara bara i enkäten.

Om du upplever någon skillnad, beskriv den gärna.

Finns inget rätt eller fel på denna enkät.

Vore kul om ni tar er lite tid, loopen är kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Klangen i virveltrumman är 3 halvtoner högre på tredje slaget än de andra 3 slagen i takten =)

Pluss att även den klangen kommer något segare mot slutet i ljudklippet. Kanske någonting att göra med releasen på compressorn? Det är mitt svar iaf =) hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Interssant, hör först ingen som helst skillnad, men efter att ha lyssnat i lurar så verkar det som att du växlar kompet, två takter där jag hör lite dovhet ffa i virveln varvat med två takter med mer briljans i den samma. Dessa snuttar körs växlande tre gånger vardera. Detta är vad jag tror jag hör 🙂 Hade du inte frågat hade jag troligen inte lagt märke till något alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Bytade dator så nu gick det, skumt.

Låter som att du har en kompressor som gradvis ökar över spåret, tycker jag. Kanske flerbands variant till och med?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9: Jag klickade och valde Spara mål som, eftersom jag saknade ett codec i WMP. Spara mål som la jag på Skrivbordet. Sedan spelade jag upp den i Wavelab Lite.

dr loop: Är detta något du lägger upp bara för att få verifiera att den får godkänd för att du inte har möjlighet att rätta till det och spela in det på nytt?

Det jag hör upprepade gånger i wav-filen är två toner från ett instrument som inte hör dit och det kommer in var tredje sekund, efter 2.2 sekunder, efter 5.2 sekunder, efter 8.2 sekunder, efter 11.2 sekunder, efter 14.2 sekunder och efter 17.2 sekunder. Det låter för dj**ligt! Någon skrev om kompressor som effektläggning - vet inte om det är något sådant jag stör mig på enormt. Redan vid första lyssningen efter drygt 2 sekunder ryckte jag faktiskt till och tänkte genast, nej nej, gör om. Sedan kom det igen och igen...

Skarv tänkte jag inte på.

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

dr loop: Är detta något du lägger upp bara för att få verifiera att den får godkänd för att du inte har möjlighet att rätta till det och spela in det på nytt?

Tycker nog att jag beskrev ganska bra i första inlägget.

Jag är intresserad av hur vi lyssnar.

Handlar inte om nåt rätt eller fel utan vad du upplever och hör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Joachim, cymbalerna sticker ut ibland.

Annars tycker jag mig höra att (trots den söndermosade kompressionen) är det mer attack i virveln mot slutet. Får jag gissa på en gnutta transient designer innan kompressorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja få lite fler svar.

Musiker lyssnar generellt på ett disikerande sätt.

Även när vi inte blir tillsagda att lyssna efter något specifikt.

Vi plockar ut detaljer som ingen annan (icke musiker) hör.

Lyssnar bara på basen, trummor eller andra detaljer.

Just här stör jag mig också på det instrument som låter var tredje sekund, och har svårt att låta bli att höra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...
drloop (oregistrerad)

Ja då kommer svartet på vad ni hör, eller inte hör.

Jag har höjt ca 1,5db vid 5khz på två takter, dvs det rullar runt, först två takter normalt sedan två takter +1.5db osv.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...