Jump to content
Annons

3 frågor om garageband


zockey

Recommended Posts

Jag slår på stort i dag och kommer här med inte bara en utan hela TRE frågor jag har om Garageband!

1. Första grejen är en sak som uppstått efter att jag laddade ner ett provexemplar av notprogrammet Finale.

Sedan tog jag bort programmet för det var inte riktigt vad jag var ute efter. I alla fall har detta på något sätt påverkat garageband genom att varje gång jag startar Garageband får jag följande felmedelande:

"An error has occured with an Installed audio unit-plug in. Garageband unexpectedly quit while tryin to use the audio unit Instrument For Finale 2009 by Garritan. This plug-in may require an update. "

Jag har försökt söka upp filer men hittar inte något.

När man klickar bort rutan går programmet som vanligt så det är inget som förstör, det är bara irriterande.

2. Min midi-keyboard har bara 3 oktaver och jag vill kunna transponera så att jag kan spela högre toner. Jag vet ju att man i efterhand bara kan flytta upp tonerna. Men finns det något sätt att få upp det redan när man spelar?

3. När man jobbar i Cubase på Windows så hamnar varje ljudinspelning man gör som separata wav-filer i en mapp på datorn.

Hur fungerar detta i Garageband?

Och om jag spelar in ljud som jag inte är nöjd med och tar bort detta i programmet finns det ändå kvar på datorn och tar plats?

Redigerat av zockey
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Annons

"Min midi-keyboard har bara 3 oktaver och jag vill kunna transponera så att jag kan spela högre toner. Jag vet ju att man i efterhand bara kan flytta upp tonerna. Men finns det något sätt att få upp det redan när man spelar?"

Jag har sett att vissa MIDI-keyboard har en knapp där man kan transponera upp eller ner en oktav medan man spelar. Men eftersom du antagligen redan hade upptäckt denna knapp om den fanns på ditt keyboard så antar jag att du behöver ett keyboard med flera oktaver.

I garageband har jag inte sett ngt motsvarande. Beklagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Kolla i hårddisken/Bibliotek/Audio/Components

Hittar du något i stil med Finale eller MakeMusic där? Isåfall är det bara att lägga i Papperskorgen.

2. Ingen transponering på din midiklaviatur?

Det finns ingen realtidstransponering i GarageBand tyvärr.

3. Dina projekt hamnar i mappen användare/Musik/GarageBand

Projektet är ett paket, som en mapp i sig. Inuti paketet ligger dina inspelningar som aiff-filer.

Alla klipp du raderar på tidslinjen försvinner först nästa gång du sparar projektet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...