Jump to content
Annons

ÅÅhhhh jag blir galen. Får ingen tempo uppfattning


Ken Kängström

Recommended Posts

Hejsan. Jag blir så otroligt galen. Har ett jobb där jag ska göra en bakgrund av denna låt. Tänker använda mig av sequencer (reason 2.5) och behöver därmed fastställa ett tempo och taktart. Nu undrar jag om jag är döv eller är det otroligt knepigt att höra tempot?

Lyssna här - Längre klipp nu

MVH//Kenny

Edit: Stavfel.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som 4/4, men jag kan ta fel. Låter ju som något ur en musikal, så det kan vara både tempo och taktartsbyten.

Är det 4/4 återstår att se vilket tempo det är. Ett sätt är att klippa ut 1/4 och öppna i ReCycle, specifiera att det är just 1/4 det handlar om, så räknar ReCycle ut tempot utifrån klippets längd.

Link to comment
Dela på andra sajter

1234,12,123,123,1234,123,1234,123,123o4,12304...etc

Vad blir det? 2st 6/8-delstakter, 2st 7/8-delstakter och 1st 9/16-delstakt...etc etc

Nog lättare om du får tag på noterna... 🙂

Ska kolla vidare...

...någonstans runt 140-142 bpm....med ett gäng 8-delsavkortade vändningar inblandade...inte lätt det här... 😆

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är från West Side Story (musik: Leonard Bernstein), det är rollfiguren Anita som sjunger. Sedan kommer rollfiguren Maria in och kvittrar.

Låten heter: "A Boy Like That"

Hur menar du "göra en bakgrund"? Till vad?

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är från West Side Story (musik: Leonard Bernstein), det är rollfiguren Anita som sjunger. Sedan kommer rollfiguren Maria in och kvittrar.

Låten heter: "A Boy Like That"

Hur menar du "göra en bakgrund"? Till vad?

Mina vänner ska ha en musikal och ska använda låten där. Men enligt lag får dom inte använda orginalversionen utan tillstånd och där kommer jag in i bilden. Ska göra en "cover" på denna utan sång såklart där dom använder detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

aha. de ska göra det sing-back s a s. så du behöver ta ut låten för att sedan spela in komp på nytt . . . hmm lycka till . . .

🙂

inte den enklaste att ta ut (men det går). men tyvärr är det ett tag sedan jag spelade den så jag har inte kvar noterna.

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ju inte måla fan på väggen, men vad jag vet, så kan man inte ändra takter i Reason på det sättet du vill göra (dvs mitt i låten byta från t e x 4/4 till 3/4 till 7/8...se SlapTaps inlägg).

Det skulle i så fall innebära att det är omöjligt att fixa det här i Reason? Eller i alla fall ruskigt svårjobbat; du får s a s skippa taktstrecken och bara räkna 16-delar (förstår du vad jag menar?) hela låten. Verkar jobbigt.

Jag får det till "ungefär" 144 bpm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ju inte måla fan på väggen, men vad jag vet, så kan man inte ändra takter i Reason på det sättet du vill göra (dvs mitt i låten byta från t e x 4/4 till 3/4 till 7/8...se SlapTaps inlägg).

Det skulle i så fall innebära att det är omöjligt att fixa det här i Reason? Eller i alla fall ruskigt svårjobbat; du får s a s skippa taktstrecken och bara räkna 16-delar (förstår du vad jag menar?) hela låten. Verkar jobbigt.

Jag får det till "ungefär" 144 bpm.

Jo jag fattar vad du menar. Det går ju imprtovisera iof men shit vad pilligt. Iom att det ska vara klart på lördag så hinner jag inte. Man kan ju inte jobba ihjäl sig. Om jag får tag på en midifil så blir jag äckligt tacksam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde väl finnas en liten midi-fil ute på nätet någonstans...hem med den och kör den genom någon sequenser...

Jo det skulle underlätta skapligt. Vet någonstans man kan tanka midi-filer?

Hittar du en så får du ju info om tempo och tonart med mera... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde väl finnas en liten midi-fil ute på nätet någonstans...hem med den och kör den genom någon sequenser...

Jo det skulle underlätta skapligt. Vet någonstans man kan tanka midi-filer?

Hittar du en så får du ju info om tempo och tonart med mera... 🙂

Jo och då är det ju bara ett importera i Reason och ratta snygga ljud istället för att pilla med sequencern hela tiden hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten går: 2 takter 6/4, en takt 4/4, en takt 3/4, en takt 4/4, en takt 3/4, två takter 4/4, två takter 6/4 etc etc etc

Jag har lagt upp noter här. De är i pdf, kommer ifrån den midi-filen jag pekar på, in i Cubase och sedan pdf ut från Cubase.

Midifilen ger 4 midi spår; melodi, lite komp typ blås, stråkar samt bas och akkordkomp.

Den sista får du dela upp på flera spår för att kunna ge olika ljud etc etc.

Lycka till! Kul jobb!!

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisB: Man får tacka som in åt tusan. Youve saved my day. Snacka om att du har lugnat ner mitt hjärta nu hehe. Det är lite småpill att göra. Dom tycks inte stämma fullt ut men det ordnar sig. Förstår inte varför man komponerar med L2 intervaller ibland. Visst kan det vara snyggt men dom har överdrivit det här. Aja tackar som in åt tusan iaf.

MVH//Kenny =)

Link to comment
Dela på andra sajter

L2? Menar du att låten går genom en Limiter? 🙂😆😄

Jo, små sekunder är det gott om . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

L2? Menar du att låten går genom en Limiter? 🙂😆😄

Jo, små sekunder är det gott om . . .

Teknikerhumor... 😎

Ungefär som denna:

Vilka är det mest synd om på scenen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten går: 2 takter 6/4, en takt 4/4, en takt 3/4, en takt 4/4, en takt 3/4, två takter 4/4, två takter 6/4 etc etc etc...

Jag har lagt upp noter...

Midifilen ger 4 midi spår; melodi, lite komp typ blås, stråkar samt bas och akkordkomp.

Den sista får du dela upp på flera spår för att kunna ge olika ljud etc etc...

...hehe, skönt att veta att det finns proffs här... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...