Jump to content
Annons

Sign in to follow this  
Anders F

Mixologi - poplåten

Recommended Posts

Jaha...innan jag gick och la mig igår så gjorde jag även en mix av denna, vet jag även gjorde en för många år sedan. Denna tog lite mer tid än visan, men det är ju förståeligt, med tanke på att det är mer instrument och akustiska trummor.

Det verkar inte vara så mycket respons på att lägga upp detaljerad info, så jag säger istället att jag svarar på frågor om du har några, över något du tyckte lät bra, något du undrar varför jag gjorde så, eller något som du tycker låter skit.

Som sagt, precis som innan va inte syftet att göra grymmaste mixen utan har använt detta som lite pausjobb, mellan jobben. Men fungerande mixar ska det ändå bli.

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Pop_mix.mp3

MVH

Anders

Edited by Gizmozis

Annons

Efter att ha lyssnat idag så gjorde jag en liten uppdatering på ett "fel" jag hörde.

så nu är den uppdaterad

MVH

Anders

Tycker också det är torrt med respons. Semestertider kanske? Eller är det solen som drar :rolleyes:

Hursomhelst blev mixen rätt bra - om än lite förutbestämd och därmed tråkig. Ska försöka mig på ngt radikalt själv när jag gått igenom kursen!! (Har aldrig mixat förr.)

Trummorna blev superb, (håller själv på utan att lyckas ngt nämnvärt). Saknade lite tryck i basgitarren, de övriga instrumenten följer mall A.

Vill även ge stor eloge till Studio som tog fram Mixiologi. Det har blivit många "aha"-upplevelser. Och då har jag bara benat mig igenom hälften av kursen.

Inget fel med mall A, bra att ha vid snabba ryck :)

Nä, men visst kan man göra något experiment med mixar om man vill. Men oftast tycker jag mig höra sådana tankar redan i produktionen i så fall. Jag personligen skulle tolka en traditionell inspelad låt utan några överraskningar som att producenten även vill ha mixen så om inget annat nämns i samtalet.

Basgitarren hade kunnat få lite mer kropp, det håller jag med om, men men... :)

Har inte läst mixologin och vad den rekommenderar man gör med mixen. Jag gjorde detta bara som pausgrej mellan jobben för att ta öronen till något annat :)

Trummorna är rätt lätt att få superb när det inte är plugg. Nä, men allvarligt, ett akustisk set låter just det..akustiskt, och för den här låten tycker jag det va helt rätt val.

Håller med om att studio gjorde ett kanonjobb som släppte fria filer för mixning.

MVH

Anders

Slänger upp separat ljudfil på bara trummorna, så kan du höra hur de låter för sig

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Pop_drummix.mp3

MVH

Anders

Och med lite mer kropp på basen skulle det bli.....

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Pop_mix_body.mp3

Smaksak vad man gillar :)

MVH

Anders

Edited by Gizmozis

Bra ljudbild, som funkar bättre på refrängen än på versen. Sången ligger lite för långt bak i mixen i början, tycker jag.

Det enda som stör mig, och stör mig mycket, är den akustiska guran. Gillar inte att den är så breddad och det enda man hör är plektrum. Jag har inte hört orginalfilen - kanske det var omöjligt material. :) Men något måste du göra åt den akustiska. Om du vill ha så bred stereobild på den tycker jag du ska dova ner den, och framför allt EQ'a bor plektrumet. Rent och bra ljud annars, tycker jag. :) Synd bara att det enda man hörde var ett mjukt plektrum. :huh:

haha...you gotta love that plektrum :)

Nä, men det va bara ett EQ, acoustic feedback och stereodelay på akguran, la inte ner mer tid där. Har också hört i efterhand att den drar iväg lite i plektrumslagen, men detta va ett pausjobb som sagt, så inget seriöst. Men du har helt rätt om akguran.

La nog ner 85% av tiden på trummorna, sen gick jag och la mig :)

Sången skulle behövas automatiseras, helt rätt.

MVH

Anders

• Gilla 1

La nog ner 85% av tiden på trummorna, sen gick jag och la mig :)

Det hörs, för de var riktigt bra. :) Synd bara att ett på tok för mjukt plektrum ska förstöra. :D

Bara för din skull så drog jag ner diskanten några db på akguran i den versionen med lite mer kropp, då det är den jag tycker sitter ihop bäst :)

Om man skulle gå vidare i mixen kunna hade man kunnat köra akguran genom en stärkarlåda, tror det skulle göra så den smälte in bättre i mixen. Jag hade iaf testat den idén om jag skulle fortsatt.

MVH

Anders

Edited by Gizmozis

Va tvungen att kolla en Alesis 3630 så den funkade. Tänkte att jag även skulle se hur en sådan billig kompressor beter sig. Så jag använde den på kicken i denna låten för att testa, när jag ändå skulle se om den fungerade. Att ha den direkt på kicken fick jag inte att låta bra, så då gjorde jag en paralellkomprimering med den istället, och där lät den hyffsad ändå. Bättre än jag trodde med tanke på priset.

Såhär lät det med den kompressorn på kicken

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Pop_mix_ext%20komp.mp3

MVH

Anders

Och med lite mer kropp på basen skulle det bli.....

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Pop_mix_body.mp3

Smaksak vad man gillar :)

MVH

Anders

Denna version är perfekt! Ja, i varje fall i mina öron. Kanske hade jag struntat i att panorera den akgitarren men som sagt; smaksak. Fast jag fattar fortfarande inte hur du lyckats få trummorna sååå bra. Du har visserligen monsterutrustning men kanske också några knep?! Du har väl inte bytt trumljudet? Nu har jag skruvat och skruvat i nån timme men virveln låter som en pösmunk i solsken. Bastrumman har jag dubblerat men tycker ändå inte att det låter något speciellt. Har Logic 8 utan ngt extra. Har du ngn livräddningsboj jag kan använda innan jag lägger ut min version?

Tyvärr ingen livräddningsboj :)

Det enda jag gjorde med virveln va att addera en sampling på lite sejamatta till den som jag blandade in. That´s it. Annars är alla trumljud orginalljuden.

Det är kompressor och EQ jag jobbat med, samt paralellkomprimerat hela trumpaketet och även lagt på ett rum från bricasti M7 impulserna på hela trumsettet.

ah..just det, på senaste versionen va det ju en alesis 3630 som paralellkomprimerade kicken också för att jag skulle se om den va hel och fungerande :) EDIT: Såg nu att det inte va den versionen du pekade på, där va det ingen paralellkomprimering på kicken, utan en 1176 emulering från BF på kicken.

Men jag garanterar att du kan få samma resultat i Logic.

Jag kan när jag får tid slänga upp ljudfiler på varje trumma för sig, så kanske du hör lättare hur jag gjorde och tänkte med trummorna.

MVH

Anders

Edited by Gizmozis

Såg nu att jag hade visst adderat dist till både kick och virvel också :)

Håller på och gör i ordnng en mapp med de enskilda filerna

MVH

Anders

Här är en zip-fil med alla delarna ur kittet

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Trumljud.zip

MVH

Anders

Här är en zip-fil med alla delarna ur kittet

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Trumljud.zip

MVH

Anders

Mange Tak! Du har betydligt mer reverb på bastrumman än kursens. Överhuvudtaget tycker jag att C-M Herlöfsson var lite feg med effekter. Att lägga dist på snare är en ny upplevelse för mig. Finns tydligen inga regler för vad man kan göra :D

Jag ska dra lite i grejerna och se vad som händer ^_^

En regel finns....låter det bra så är det bra :)

Men man kan göra snustorra trummor också, men då gäller det att få resten att passa in i det också.

MVH

Anders

Ursäkta men vart finns de här att hämta? :rolleyes:

Är ganska ny här och hittade inget vettigt med sökfunktionen :unsure:

filerna finns för nedladdning här:

http://stutjanster.idg.se/laddaner/showFile.asp?FilegroupID=482&EditionID=61

MVH

Anders

Riktigt bra jobb med trummorna!

Vad är det för sampling på sejarmatta du använt?

Låter som att det är lite transient design med i leken, eller är det bara väl rattad kompressor?

Lite nyfiken på vilken distplugg du använt också :unsure:

Tack, vad kul!

Trumsamplingen kommer från TL-space drumrehab. Någon av de som följde med :) Väldigt bra plugg att trigga med om man bara ska addera något, inte byta ut.

Det är ingen transient designer, utan bara vanlig hederlig mjukvarukompressor :) Distpluggen är den som följer med pro tools tror jag....jag ska dubbelkolla det sen, men om jag inte säger annat så är det den :)

MVH

Anders

EDIT: japp, det va den pluggen :) Air distorsion eller vad den heter. Den medföljer alla pro tools system iaf.

Edited by Gizmozis