Jump to content
Sign in to follow this  
Anders F

Mixologi - Visan

Recommended Posts

Jaha...nu behövde jag en kort paus och såg i forumet om visan att folk mixar, så jag tänkte...varför inte, tror inte jag mixat den någon gång, är dock osäker.

Hur som helst så gjorde jag en snabbmix på 5+2 minuter. Alltså satt 5 minuter, tog en paus och åt lite. Rättade sedan till det grövsta felen jag hörde på 2 minuter, så det är en 7 minuters mix som inte ska tas på för stort allvar och inget jag tänkte jag skulle göra värsta mixen av, men jag kan ju ändå slänga upp och beskriva hur jag tänkte om någon skulle vara intresserad nu när det ändå gjordes något lite snabbt.

OKEJ...here we go.

Det första jag tänkte va ju på stilen att detta skulle vara avskalat och det viktiga va självklart sången. Så den måste lika stort i fokus.

Problem med sången va rummet, bruset och mickplaceringen kunde varit en aning bättre, även om den inte va dålig så innehöll den en del problem, misstänker en annan mick hade varit bättre för den sångerskan. Låter lite som en rör mick i det billigare segmentet, men det är bara en gissning från upplevelsen. Rummet gick att eq:a bort en del, och fortsätta med en multibandskompressor för att få bort det värsta. Jag gjorde även en duplicering av orginalsåret och eq:ade annorlunda och la ett slap delay på det som fick ge sången bredd och bidra till djup mot orginalet. Anledningen till bredd hör ihop med pianot.

Pianot, va inget märkvärdigt egentligen, EQ och lätt kompressor. Intressant och problematiskt va dock producentens val att ha enbart pianot i stereo. Att ha gitarren i stereo eller dubbad hade hjälpt till, alternativt ett tredje instrument i mono. Här hade jag några alternativ. Köra pianot i mono och balansera mot gitarren. Detta hade funkat, men eftersom producenten så envist hade skickat pianot i stereo så va det en tanke med det. Han eller hon ville nog ha bredd på pianot. Så jag vågade därför inte röra detta utan panorerade ut dem.

Nu kom vi till gitarren då. Här va ju problemet då att jag hade ett piano i stereo, samt så innehöll gitarren väldigt mycket brus och bakgrundsljud. Lösningen jag valde i all hast va ett slapdelay i stereo på gitarren, precis som jag hade på sångkopian, men tvärtom L/R

Till sist så skickade jag allt till ett och samma rum och en bus kompressor som blandades in.

Thats it.

Såhär såg mixerfönstret ut (OBS: orginal-sångspåret ser ut att vara i stereo, men stereoeffekten är avstängd och är alltså i mono)

post-12080-096286200 1281026997_thumb.png

Och såhär låter det:

http://dl.dropbox.com/u/5726699/visa%207%20min%20mix.mp3

MVH

Anders

Edited by Gizmozis

Snyggt Anders!!!

Fan, du börjar bli riktigt duktig på ljud måste jag säga, det har hänt en del sedan "Broken Glass" wink.gif

Mvh

Björn

Ja, verkligen.. är lite kul att ha den kvar just för att man hör att man utvecklats sen den tiden :)

Egentligen "borde" man ta bort de gamla låtarna så folk inte tror det är så man låter nu. Men jag tycker det är roligt att kunna gå tillbaka och lyssna på riktigt gammalt material och höra att man faktiskt har utvecklats.

Idag när man hör det så undrar man vad f-n man höll på med, men samtidigt så va det precis när man fick sin egen dator, man tyckte gitarrpluggar va skithäftigt. Tänk att inte behöva micka upp en stärkare...tji fick man för det och går och köper sig en skitdyr stärkare istället :)

Så utveckling är inte bara till godo, inte för plånboken iaf:)

MVH

Anders

Edited by Gizmozis

Stort tack! Skitkul att höra!

MVH

Anders

Fin mix!

Jag har en fråga om mono och stereo i den här visan. När man importerar spåren är alla i stereo, men märkte att det går att ändra på genom att trycka på monoknappen i logic. Det innebär då att man ändrar på pianospåren från det att dom båda varit i stereo till att dom båda blir mono för att sen tillsammans skapa stereo :) ja det här låter ju rörigt hoppas det går att förstå ändå.

Så då har man pianot i stereo som du också skrev. Nu gitarren; den är inspelad i mono men i och med att filen är i stereo så går det att lyssna på den i stereo? jag förstår ju här att det inte är samma sak som att lyssna på något som är inspelat i stereo men min fråga är: kan man säga då att gitarren är i någon form av stereo ändå?även fast den är inspelad i mono?

Och vad är det isf för typ av stereo? Tycker att dom här begreppen är lite förvirrande, väldigt tacksam för hjälp att reda ut dom.

Hejsan

En monosignal som du impoterar i ditt daw spelar upp ljudet med summan att L och R blir identiska. Så att ha en monosignal på ett stereospår tjänar inget till. Däremot kan man på en monosignal lägga exempelvis en stereoeffekt så att effekten är i stereo. Konstigt dock att alla kanaler blir stereo för dig då de inte är i stereo. Kanske Logic som gör så.

Exempelvis, du spelar in en mikrofon, och du hör ett identiskt ljud ur höger och vänster högtalare, men det är inte stereo för det. Om du trycker in monoknappen på gitarren så blir det ingen skillnad på ljudet va?

Pianot har du ju en kanal för L och en för R så dessa två kan summeras till en stereokanal om du vill. När det gäller monosignaler som bouncats ut som stereokanaler (som man inte allt för sällan stöter på)så brukar jag direkt splitta dessa till att vara mono, mer lättjobbat tycker jag på det sättet. Är det inspelat i stereo ska det vara stereo, men är det inspelat i mono så lägger jag kanalen i mono.

Exempelvis på bilden ovan på första kanalen så är det ett monospår från början, men jag la ett stereo slap delay, vilket gjorde om kanalen till stereo eftersom effekten är i stereo.

Så för att svara på din fråga lite mer konkret, bara för att höger och vänster högtalare låter så är det inte stereo. Stereo innebär att höger och vänster högtalare inte låter identiskt.

MVH

Anders

Tack för svaret!!

Konstigt det där med att jag bara fått stereospår...ja kanske är det logic som gör nåt.

Jo alltså när jag trycker in monoknappen på gitarrkanalen blir det skillnad i ljudet, gitarren ligger inte längre i båda hörlurarna utan i "mitten" i ljudbilden. Det är därför som jag tänkte att man kanske kan spela in något i mono, men sen lyssna på det i stereo för att man bouncade ner det i stereo, att man skiljer på inspelning och lyssning där; spela in i mono men lyssna i stereo.

Men om jag förstått dig rätt är det bara när det rör inspelning som man använder begreppen mono och stereo?

Hälsningar L

Hejsan

Nä, jag menade inte att man bara använder begreppet vid inspelning, och det är lustigt om du upplever en skillnad, för en monosignal på en monokanal ska låta identiskt i båda högtalarna, alltså vara i mitten, och inte bli något skillnad när du trycker in mono. På masteregeln så ser L och R identiska ut alltså.

Hm...måste nog kika på den där gitarrfilen igen så den inte är i stereo ändå och att det va något jag missade :)

MVH

Anders

Tack tack! Jättekul att höra! :)

MVH

Anders

Jeg er sent ute, mixad visan første gongen selv idag og ble nyficken på hva er andra har mixad i hop.

(Jeg skal ladda opp min versjon når den er ferdig)

Men denna va mycket bra. Jeg gillade den! Godt arbet, især gitarrane som du dobblat som du gjorde.

helsning

M:)rten - nordbaggen som svorsker for hårda livet