Jump to content
Annons

vad heter ljudet? (används i film- och spelmusik)


cm0s

Recommended Posts

Ljudet som hörs de första 5 sekunderna. Det låter som någon slår på ett metallfat eller liknande.

Vad kallas det ljudet, var kommer det ifrån? Jag har hört det i flertalet musikspår från filmer och spel.

Edit: se inlägg #5 för originalsamplingen

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag rippade ljudbanken till Golden Eye och gick igenom alla ljuden.

Jag hittade ljudet och bifogar det. Man måste dock spela upp det rätt mycket långsammare för att det skall låta som i låten jag länkade.

Det låter som något slags slagverksinstrument. Vilket kan det vara?

ljudet.WAV

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rippade ljudbanken till Golden Eye och gick igenom alla ljuden.

Jag hittade ljudet och bifogar det. Man måste dock spela upp det rätt mycket långsammare för att det skall låta som i låten jag länkade.

Det låter som något slags slagverksinstrument. Vilket kan det vara?

Det låter lite som om man slår på en tamburin med en trumstock tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, jag sätter nog en slant på att det är tamburinsampling från en av ST-diskarna till Soundtracker på Amiga.

Den låga samplingsfrekvensen gör att attacken låter lite annorlunda. Som Tore säger, lite trumstock på den.

När samplingen i sin tur spelas några oktaver ner, L O F I ! !, blir det lite mer i stil med en tunn cymbalklocka+atmosfärisk gong-gong...

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Försökte på en nerpitch. Men då låter det inte alls som det gör på N64-introt
Glöm inte attack, decay och vibrato. Det ligger inte i samplingen utan styrs från kommandon i låtfilen (musiken är skapad i en tracker).
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Menar du det tunga klonk-ljudet?

Det kommer från en hårdvarusynth vid namn Proteus Orchestra 2. En vän till mig kontaktade Eric Serra (kompositören till filmen GoldenEye) och fick reda på var det kom ifrån.

http://www.digitalsoundfactory.com/soundfont/e-mu-proteus-2-orchestral-soundfont/product_info.php/cPath/44/products_id/209

Nummer 86, Infinite One.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...