Jump to content
Annons

rØde nt1-a eller rØde nt2000

moberg2236

Recommended Posts

Gick in i studio affären idag för att titta på rØdes nt1-a som jag sett ska vara en mycket bra mic. Då får jag ett erbjudande om en rØde nt2000 för 2995 då jag frågar efter nt1:an vilken ska jag satsa på? får ju ett rel. bra pris för nt2000. men är prestandan värt det.. det jag har innan ljudkortet är en art tube mp studio V3. Vad tror ni vilken ska jag köpa? jag ska ha dem till gitarr och sång.

Annons

Röde har jag inte använt nämnvärt mycket, men min (och många jag känner) uppfattning, är att de generellt är lite toppiga för min smak - men de kan ha bättrat sig när det gäller nyare modeller... 😆

På min testsite har jag bara NT2 och NTK, så det är inte mycket till hjälp med de modellerna du vill veta mer om...

Generellt kan man säga att du blir med flexibel med NT2000 eftersom den har valbar upptagningskarakteristik - men eftersom jag inte har någon personlig erfarenhet av modellerna kan jag inte säga mer än så.

Guest HugoDrax

Har kört NT1:an i många år nu. Bra arbetshäst för lite pengar.

I slutändan är NT1an trots allt ändå en budgetmick, även om du kan göra väldigt mycket och få *riktigt* bra resultat med den om du anstränger dig.

Ska nu byta upp mig till Röde NT1000 istället. Vore jag du skulle jag kolla efter en begagnad NT1:a istället. Ser den ofta nu för några hundralappar ! Du kan fynda rejält misstänker jag.

Edited by HugoDrax