Jump to content
Annons

Vi gör en egen melodifestival!


®offe

Recommended Posts

Nej, jag är helt nykter! 😉

Nej, jag heter inte Bert Karlsson! 😆

Jag menar såhär:

På kul bestämmer vi oss för att posta en låt 1:a april. Då har vi en månad på oss.

Någon av moderatorerna bestämmer vad låten i stort ska handla om. Kanske till och med bestämma en fras som ska vara med.

Sedan är det bara att sätta igång och låtsnickra. Den 1:a april kan vi avnjuta varandras alster, och lyssna vilken genre man placerat handlingen i och hur man fått ihop det.

Själva röstningsförfarandet kan vi strunta i, även om faciliteten finns under gallup.

Eller suger idén hårigt babianarschel? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 92
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Det är en MYCKET bra idé. (Sålänge den inte kallas melodifestival 😉 ) Hmm... Men varför inte tävla? Det är ju skitkul 😛. Alla kan lägga länkar till sina låtar under en specific topic, så att alla kan lyssna. Får man in fler än tio bidrag, startar man 2 3 eller 4 omröstningsgalluppar. Sedan kan man ha lite final och sånt mojs. Vinnaren får äran av att ha vunnit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt!

House, Jazz, Punk, Speedmetal, Pop, Visa, Rock i en salig blandning, allt på samma tema. 😛 MegaCoolt!

Men som sagt, först måste vi ha ett bra namn, för heter den "melodifestival" MÅSTE det vara tonhöjning på slutet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall tävlingen vara frekvent återkommande? varannan månad t.ex. Så alla bidrag lämnas in under den 1:a april som tidigare nämnts. Sedan får man rösta under ett antal dagar eller så. Sedan blir det en ny tävling.

Om den är återkommande så kanske namnet blir lite annorlunda... (var lite så jag tänkte...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lysande idé, Roffe! Vad sägs om att vi på Studio och skribenterna för Cubase (Christoffer Lundström & Frank Chotai), Logic & Live (Per Boysen) och Reason (Chris Bell) snackar ihop oss och återkommer med spelregler?

Passar också på att flytta denna tråd från Utanför ämnet till Allmänt. Det här har ju i allra högsta grad med musikskapande att göra! 😎

Det här kan bli riktigt kul och bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lysande idé, Roffe! Vad sägs om att vi på Studio och skribenterna för Cubase (Christoffer Lundström & Frank Chotai), Logic & Live (Per Boysen) och Reason (Chris Bell) snackar ihop oss och återkommer med spelregler?

Äsch, tack så mycket. 😎

Ser fram emot att ta del av det ni kommer fram till, det här kan bli en kul grej!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Lysande idé, Roffe! Vad sägs om att vi på Studio och skribenterna för Cubase (Christoffer Lundström & Frank Chotai), Logic & Live (Per Boysen) och Reason (Chris Bell) snackar ihop oss och återkommer med spelregler?

Äsch, tack så mycket. 😎

Ser fram emot att ta del av det ni kommer fram till, det här kan bli en kul grej!

/R

Absolut!

hade vart ball me nån slinga lr vocal o bygga låten runt ist för helt fritt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här kan bli kul. Få se om jag hinner göra något. Har ont om tid. 😎

Men annars ska det bli kul och se vad alla andra gör. Kanske Låtarna kan komma med som en bonus cd med tidningen.

Bara en tanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kanske kan få Olsberg & c:o att sponsra med prylar till 1:a (-3:e?) pris... kan tänka mig att rubriken "Läsarnas egen melodifestival" säljer ett par nummer extra av Studio. 😉 Och likaså lockar det "åskådare" om det publiceras innan det "sänds". Och såna behövs nog, för annars kommer det bara att bli vi som "uppträder" som oxå blir "publik"... inbördes beundran typ. 😎

Frågan är... ska det köras "live" och X låtar efter varandra som på den riktiga melodifestivalen, följt av omröstning? Risken är väl att det blir för många tävlande för att man ska hinna plöja genom alla låtarna i en timmes "live broadcasting"... speciellt om det omnämns i Studio... så en kommitté för urval bland bidragen behövs isf.

Att låta frivilliga bara ladda upp sina låtar nånstans där andra sedan kan ladda ner och rösta gör det ju inte till någon unik e-melodifestival precis, utan då blir det likt så många andra befintliga tjänster... så jag röstar för nåt typ av "live broadcasting"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en live broadcasting kan man ju missa 😎 (såvida den inte går runt och runt och runt under en dag eller 2).

Frågan är... ska det köras "live" och X låtar efter varandra som på den riktiga melodifestivalen, följt av omröstning? Risken är väl att det blir för många tävlande för att man ska hinna plöja genom alla låtarna i en timmes "live broadcasting"... speciellt om det omnämns i Studio... så en kommitté för urval bland bidragen behövs isf.

Så sant som du säger... Hmm, men jag tror ändå att det vore kul om alla hade en möjlighet att få vara med och tävla så att det syns. (Men det beror väl på hur många bidrag som kommer in i och för sig..., är det JÄTTEmånga, så är det kanske inte helt bra)

Att låta frivilliga bara ladda upp sina låtar nånstans där andra sedan kan ladda ner och rösta gör det ju inte till någon unik e-melodifestival precis.

Kanske inte, men alla har en chans att göra sin musik hörd, och inom detta forum. Vilket jag tycker är roligt. (men som sagt, min åsikt.)

Ett vidare förslag är att man inte gör 3minuters låtar, utan kanske kortare, inte 2 eller 3 verser, utan bara 1. Sålunda kan den totala lyssningstiden fås ned, och det ökar dessutom kraven på en välplanerad låt. Detta kan ju kombineras med hackemans live broadcasting, eftersom tiden dras ned så har man kanske tid att lyssna. (Livet kan ju göras till ett komplement till nedladdning?)

Vet inte om jag sagt emot mig själv nu, men skit samma. Det är väl den sista biten som jag tycker är viktigast.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju såklart ladda ner i efterhand oxå, men inte rösta isf... men visst, att alla bara laddar upp till en sida där vem-som-helst kan lyssna och rösta under en veckas tid är oxå en modell - men inte unik. Dessa tjänster finns ju redan. Att jag promotar "live broadcasting" är just för att det skulle bli mer "e-melodifestival" av det hela...

Edit: Dessutom, om allt presenteras samtidigt vet man ju inte vad man tävlar mot. Mer spännande så, än att kunna lyssna på andras bidrag innan man skickar in sitt eget.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

I och för sig. Men jag kan inte se poängen med att låsa upp internetanvändandet så. Internet är ju förknippat med "frihet", och en sådan begränsning tycker jag är störande. Eftersom jag är och surfar när jag vill, jag vill inte bli någon mediaslav (bara min åsikt).

Edit, läste du min kompletering på förra inlägget 😎 (nyfiken)

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte, men alla har en chans att göra sin musik hörd, och inom detta forum. Vilket jag tycker är roligt.  (men som sagt, min åsikt.)

Håller med, men har man inte det ändå? I forumet för Demo-inspelningar t.ex...

Ett vidare förslag är att man inte gör 3minuters låtar, utan kanske kortare, inte 2 eller 3 verser, utan bara 1. Sålunda kan den totala lyssningstiden fås ned, och det ökar dessutom kraven på en välplanerad låt. Detta kan ju kombineras med hackemans live broadcasting, eftersom tiden dras ned så har man kanske tid att lyssna. (Livet kan ju göras till ett komplement till nedladdning?)

Det är en tanke.. man kanske fortfarande gör en komplett låt om man så behagar, man man meddelar juryn vilka 30 sekunder i följd i låten som ska spelas under "live broadcasting"...

Svårt det här... nyfiken på vad Olsberg & c:o skissar på sin kammare kring det här (som han sade de skulle göra)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med, men har man inte det ändå? I forumet för Demo-inspelningar t.ex...

Ummm... du har ju en mycket bra poäng där... Men detta är ju lite mer specifikt, man är ju med och tälvar med detta bidrag, det är ju inte bara uppe för allmän feedback. Nu blev jag ännu veligare... Sjutton vad svårt det blev.

Det är en tanke.. man kanske fortfarande gör en komplett låt om man så behagar, man man meddelar juryn vilka 30 sekunder i följd i låten som ska spelas under "live broadcasting"...

30 sekunder lät ganska kort, en minut kanske är lite bättre. Urk, om 60 pers lämnar in bidrag blir det ändå 60 minuter... huffa... Så länge kan jag aldrig koncentrera mig på att lyssna på musik...

Svårt det här... nyfiken på vad Olsberg & c:o skissar på sin kammare kring det här (som han sade de skulle göra)...

JÄÄÄÄÄTTE svårt! Hoppas de håller sig uppdaterade på vad vi skriver här för att ta med det i diskussionen. De kommer säkert på någon bra lösning, det tvivlar jag inte på. Frågan är ju bara hur snart...

Link to comment
Dela på andra sajter

30 sekunder lät ganska kort, en minut kanske är lite bättre. Urk, om 60 pers lämnar in bidrag blir det ändå 60 minuter... huffa... Så länge kan jag aldrig koncentrera mig på att lyssna på musik...

30 sek var bara ett exempel "Helge"... 😎 håller med om att 1 minut nog är bättre... det får ju inte bli för många låtar att lyssna igenom för hur ska man då komma ihåg vad man tyckt om allt man lyssnat på, vilket bidrag man gillar bäst.... förvisso blir det ju inte 60 låtar á 1 minut på en timme eftersom man kör väl lite mellansnack (och kanske personliga presentationer/intervjuer - alla har väl en webcam 😉 ) om man kör "live", men jag tror ändå man ska begränsa antalet till sisådär max 20-25 tävlanden...

Edit: Sen kanske jag är lite ego och missar att tänka på stackarna med slöa modem... men å andra sidan är frågan om de ingår i målgruppen av e-tjänster som en e-melodifestival skulle vara...?? (med risk för hat/hot-brev 😛)

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...