Jump to content

Problem: Hörlurar direkt i multieffekt (XT Live)

Recommended Posts

Hej,

Tidigare hade jag min XT Live in i en Kustom-förstärkare (1). Det lät sjukt bra, hade en grym dist och lead! Nu har jag dock flyttat till annan ort och in i lägenhet. Stärkaren lämnade jag temporärt i flytten. Har nu köpt hörlurar (Sennheiser HD205) för att stilla gitarrabstinensen och inte störa grannarna. Så nu har jag hörlurarna direkt i min XT Live. Problemet är att samma patcher/inställningar som jag hade för mitt grymma dist och lead låter numera skit. Och jag lyckas absolut inte ratta in något nytt som låter näranog vettigt, ruggigt frustrerande... och dödar spelglädjen!

Visst, jag fick karaktäristiken från Kustom-högtalaren tidigare, men tycker ändå att man iaf borde känna igen sig. Ha en bra start till ett bra sound, men icke. Disten låter nu sjukt billig och har mest den där tråkiga burr-tonen (ungefär som att ett filter av radiobrus ligger över). Ingen tyngd, ingen attack, ingenting. Tycker denna tråd i ett annat forum beskriver mitt problem väldigt bra (http://www.petrucciforum.com/forums/showthread.php?t=52235), där ges även en del tips som jag testat. Hjälper inte nämnvärt. Dessutom är jag primärt just nu inte intresserad av ett bra ljud efter diverse mixing, vill ha ett bra ljud direkt i hörlurarna!

Har som sagt rattat som en galning de senaste dagarna och nu behöver jag hjälp. Någon som har något tips? Skulle vara otroligt välkommet!

Och en annan sidofråga skulle kunna vara: finns det någon annan multieffekt anpassad för detta ändamål, d.v.s. att spela direkt med hörlurarna och ev. koppla in en mp3 i bakgrunden? Och som dessutom ger ett bra dist, inte det burriga jag beskrev ovan.

Tack!!

(1) Minns inte vad ingången i Kustom:en hette, men den förbikopplade alla effekter Kustom:en hade. D.v.s. vilken ratt jag än vred på hos förstärkaren så ändrades INTE ljudbilden, vilket jag ville. Ville endast använda den som en högtalare ut för min XT Live.

Annons