Jump to content
Annons

Vocal


mack

Recommended Posts

Annons
skulle vilja ha hjĂ€lp med hur man mixar vocals 😏

TÀnker du pÄ effekter och sÄdan?

Testa dig fram. Kompressor kan behövas, lek med eq:n för att hitta ett ljud du tycker Àr snyggt. Testa reverb, delay. Och varför inte prova att dubba rösten, dvs spela in flera versioner pÄ varandra?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

skulle vilja ha hjĂ€lp med hur man mixar vocals 😛

kompressor. Hur mycket den ska pressa beror pÄ vilken musikstil och sÄngare (vissa sÄngare kan inte hÄlla en nÄgorlunda jÀmn volymnivÄ till mikrofonen).

SÄng Àr typ det krÄngligaste tycker jag. Eq:a upp lite för att fÄ det att skÀra igenom. Hur du ska eq:a beror mest pÄ vilken mic. PÄ min shure sm7b skÀr det överlÀgset bÀst igenom pÄ 1,6 khz, pÄ min neumann tlm103 sÄ skÀr det igenom bÀst pÄ 3,5-4,5 khz. Och sen brukar jag höja lite runt 6-8 khz.

Sen nÄt litet reverb brukar jag ta, och sÀtta vÀldigt lÄgt pÄ "time". Desto högre du sÀtter det vÀrdet desto lÀngre bort blir ljudet, och tvÀrt om blir motsatt effekt (under 1 sekund för att det ska lÄta lÀra stÄr i The "Mixing Engineers manual"). Brukar sÀtta wet pÄ ca 5-10% pÄ vanlig sÄng, om du ska ha nÄn mega stor effekt sÄ kanske du ska ha mer, men det blir inte bra om man drÀnker sÄng i för mycket effekter, om man inte har det fullstÀndigt under kontroll sÄklart.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag sĂ€ger konsekvent "lead-sĂ„ng". Är det ocksĂ„ nĂ„got som sticker i de lillgamla öronen?

Inte sÄ farligt. Allra vÀrst Àr nÀr folk sÀger "vokaler".

För att tillföra nÄt till diskussionen kan jag ju sÀga att jag sjÀlv brukar gilla att inte komprimera sÄng sÄ hÄrt, det lÄter ofta himla trist. Jag parallellkomprimerar oftast huvudsakligen, och slÀtar bara till de högsta topparna med insertad kompressor (eller om de Àr vÀldigt fÄ med automatiserad volym).

EDIT: Och hellre delay Àn reverb om det inte Àr ett vÀldigt minimalistiskt arrangemang.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

kompressor. Hur mycket den ska pressa beror pÄ vilken musikstil och sÄngare (vissa sÄngare kan inte hÄlla en nÄgorlunda jÀmn volymnivÄ till mikrofonen).

SÄng Àr typ det krÄngligaste tycker jag. Eq:a upp lite för att fÄ det att skÀra igenom. Hur du ska eq:a beror mest pÄ vilken mic. PÄ min shure sm7b skÀr det överlÀgset bÀst igenom pÄ 1,6 khz, pÄ min neumann tlm103 sÄ skÀr det igenom bÀst pÄ 3,5-4,5 khz. Och sen brukar jag höja lite runt 6-8 khz.

Sen nÄt litet reverb brukar jag ta, och sÀtta vÀldigt lÄgt pÄ "time". Desto högre du sÀtter det vÀrdet desto lÀngre bort blir ljudet, och tvÀrt om blir motsatt effekt (under 1 sekund för att det ska lÄta lÀra stÄr i The "Mixing Engineers manual"). Brukar sÀtta wet pÄ ca 5-10% pÄ vanlig sÄng, om du ska ha nÄn mega stor effekt sÄ kanske du ska ha mer, men det blir inte bra om man drÀnker sÄng i för mycket effekter, om man inte har det fullstÀndigt under kontroll sÄklart.

Men sedan beror det pĂ„ karaktĂ€ren pĂ„ sĂ„ngen oxĂ„. Vissa har pipigare röst, andra dovare osv osv.... pĂ„ hur man ska mixa den. 😑

Jag Ă€r grön pĂ„ omrĂ„det nĂ€r det gĂ€ller mixning men har kommit fram till att det bĂ€sta Ă€r att mixa med öronen. 😑

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...