Jump to content
Annons

Micken uppside down


Noumenon (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 96
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

...och membranet påverkas precis lika mycket - eller snarare lika lite - av gravitationen om micen är monterad på ena eller andra hållet. Gravitationen en extremt liten kraft jämfört med magnetism, så påståendet att gravitationen skulle påverka mer än magnetismen, är helt grundlöst.

Som det redan har nämnts i tråden, så handlade det om att gamla tiders membran inte tålde värmen från rören i micarna - och därför skulle de hängas upp och ner. I dag spelar det ingen som helst roll (utom om man har en gammal relik från anno dazumal förstås... :rolleyes: ).

Nördvarning - Big time: :rolleyes:

Teoretiskt sett så skulle man möjligen kunna få reflektioner av ljudet mellan sin kropp och mikrofonen och därmed få en extremt lite större påverkan av ljudet om micen står upp i stället för hänger - men kroppen är ju mjuk och absorberar därför ljud, så den teoretiska skillnaden är oändligt mycket mindre än de reflektioner som kommer från de hårda tänderna - och som självklart blir likadana oavsett hur micen har monterats... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Jorå allt påverkas av tyngdlagen det är skitsvårt att slippa undan känner ingen som kan. Testa att flyga får du se. Skämt åsido allt påverkas av den på gott och ont.

ja, men då påverkas den ju likadant även om man har micken rättvänd... eftersom membranet flyger mellan magneterna...

Frågan är väl om det är rättvänt enligt dom det som du menar :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla mitt edit på förra inlägget för på mina mickar sitter inte membranet mellen nån magnet.

Jag läste tydligen också slarvigt... :rolleyes:

Dynamiska micar har ett membran som befinner sig i ett magnetfält - och membranets svängningar beror på inkommande ljud.

Kondensatormicar består i princip av en tryckkänslig kondensator vars kapacitans ändras beroende på ljudvågorna som kommer in.

I båda fallen påverkas ändå membranet precis lika mycket av gravitationen oavsett vilket håll micen hänger på, eftersom membranet hamnar på samma ställe i båda fallen. Enda möjligheten för gravitationen att påverka, skulle vara om man befinner sig på en betydligt högre höjd över havet och jämför med hur det blir vid havsnivån...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Skämt åsido men började faktiskt fundera på det här med magnetfällt undrar just hur mycket det påverkar just membranet jag menar skulle det vara utsatt för påverkan på det sättet så skulle det ju inte kunna svänga alls eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå även magneterna påverkas av gravitationen och därmed hela paketet så det så. Tjena Claes :rolleyes:

Nej - magneterna påverkas inte av gravitationen. De påverkas däremot lite av jordens magnetfält, men det är inte samma sak. Gravitationen gör att micarna inte flyger ut i rymden tillsammans med allt annat - men gravitationen är en så liten kraft, att forskarna har svårt att påvisa den med sina fina mätinstrument - så du kan tryggt utgå från att gravitationen inte påverkar ett dugg.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Skämt åsido men började faktiskt fundera på det här med magnetfällt undrar just hur mycket det påverkar just membranet jag menar skulle det vara utsatt för påverkan på det sättet så skulle det ju inte kunna svänga alls eller?

Eftersom magneterna i den dynamiska micen är lokalt enormt mycket starkare än jordens magnetfält, så påverkar det inte ett dugg - och eftersom "kondensatorn" i en kondensatormic inte drivs av magnetism, så påverkas inte heller den ett dugg.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nåja det är sent så jag lägger ner nu. Har en bok från när jag gick på skolan (Sveriges Radios, utlånad för tillfället) ska kolla kan vara bra att få 100 koll på det där. Har alla mina mickar hängande och det kan vara lite opraktiskt ibland. Funderade en del på det där som dom sa på Luthman men sen köpte jag det utan prut och började hänga dom. Kanske dumt om det inte gör nån skillnad rent vetenskapligt.

Vi hörs

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade med Luthman för ett tag sen och där säger man att så vitt jag minns att Neuman rekomenderar att stormembransmickar hänger neråt. Det blir större rörlighet för membranet om micken hänger, kort sagt naturlagen.

Ja, se Luthman...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade med Luthman för ett tag sen och där säger man att så vitt jag minns att Neuman rekomenderar att stormembransmickar hänger neråt. Det blir större rörlighet för membranet om micken hänger, kort sagt naturlagen.

LoL?

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hänger min mik uppochner, varför? Nu tvingas jag plocka fram rittableten och illustrera med en skiss 😛

Sådär, nu har jag ritat lite. De blåa strecken är ljudets huvudsakliga spridning, och de röda strecken är de luftpustar som kommer på vissa hårda konsonanter som vi alla känner till. Luftpustarna vill man inte ha med, ljudet vill man såklart ha med.

mikplacering.jpg

Genom att placera miken över (eller under för den delen) luftpustarna kan man komma undan dem. Tillsammans med ett puffskydd blir det ju optimalt, även om man kan komma undan att använda puffskyddet i de här fallen.

Redigerat av Richard Olsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hänger min mik uppochner, varför? Nu tvingas jag plocka fram rittableten och illustrera med en skiss 😛

Sådär, nu har jag ritat lite. De blåa strecken är ljudets huvudsakliga spridning, och de röda strecken är de luftpustar som kommer på vissa hårda konsonanter som vi alla känner till. Luftpustarna vill man inte ha med, ljudet vill man såklart ha med.

mikplacering.jpg

Genom att placera miken över (eller under för den delen) luftpustarna kan man komma undan dem. Tillsammans med ett puffskydd blir det ju optimalt, även om man kan komma undan att använda puffskyddet i de här fallen.

...och exakt samma sak får man om man, som jag, har micen "stående" och placerar membranet ungefär i näshöjd och sedan vinklar micen ner, så att membranet pekar mot munnen. På samma sätt måste man göra om man hänger micen upp och ner, som på din bild.

På bilden verkar du däremot ha lyft upp micen för högt, så att du riskerar off-axis färgning, i stället för att ta upp direkt från ljudkällan. Är det verkligen meningen, eller har du medvetet överdrivit illustrationen...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Var nog lite trött igår natt tog för givet att det var kondensator/stormembrans mickar som det handlade om. Ska faktiskt försöka djupdyka i det där just med kondensator mickars optimala upphängning undrar lite om vi är rätt ute ändå. Obs inte för att käfta och så :rolleyes: utan för att jag faktiskt vill kolla. Om det nu är så att det inte blir nått större magnetfält (iofs. där det går ström så bildas ju magnetfält men inte så starka kanske i det här fallet) i en kondensatormick så stämmer kanske det som Luthman sa. När det gäller dynamiska mickar så håller jag med den funkar lika bra oavsett hur du hänger den den måste ju i och för sig vara optimalt placerad i förhållande till ljudkällan.

När det gäller biljud så måste jag nog instämma (satt hårt inne) med Claes 🙂 det kan man nog undvika på båda sätt.

Nåväl återkommer om jag klurar ut nått bra.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

micen "stående" och placerar membranet ungefär i näshöjd och sedan vinklar micen ner, så att membranet pekar mot munnen.

Du menar att du vinklar micken mot dig??

Jag har alltid (eller åtmistone ofta) vinklat micken bakåt i tron att slippa s o puff eftersom jag fått för mig att luften går neråt??

Så då gör jag fel eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

micen "stående" och placerar membranet ungefär i näshöjd och sedan vinklar micen ner, så att membranet pekar mot munnen.

Du menar att du vinklar micken mot dig??

Jag har alltid (eller åtmistone ofta) vinklat micken bakåt i tron att slippa s o puff eftersom jag fått för mig att luften går neråt??

Så då gör jag fel eller?

Du missuppfattar mig nog. 😳 Luften går alldeles riktigt snett neråt från munnen.

Jag har alltså micen upprätt (alltså inte hängande) i stativet, så att membranet är ungefär i näshöjd och sedan vinklar jag micen lite neråt mot mig, så att den siktar ner mot munnen. Det innebär att den nedåtgående luftströmmen kommer då att komma under micen - eller om det är en stor mic, så kommer luftströmmen att träffa den undre delen av mikrofonkroppen...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hänger min mik uppochner, varför? Nu tvingas jag plocka fram rittableten och illustrera med en skiss 😳

Sådär, nu har jag ritat lite. De blåa strecken är ljudets huvudsakliga spridning, och de röda strecken är de luftpustar som kommer på vissa hårda konsonanter som vi alla känner till. Luftpustarna vill man inte ha med, ljudet vill man såklart ha med.

mikplacering.jpg

Genom att placera miken över (eller under för den delen) luftpustarna kan man komma undan dem. Tillsammans med ett puffskydd blir det ju optimalt, även om man kan komma undan att använda puffskyddet i de här fallen.

...och exakt samma sak får man om man, som jag, har micen "stående" och placerar membranet ungefär i näshöjd och sedan vinklar micen ner, så att membranet pekar mot munnen. På samma sätt måste man göra om man hänger micen upp och ner, som på din bild.

På bilden verkar du däremot ha lyft upp micen för högt, så att du riskerar off-axis färgning, i stället för att ta upp direkt från ljudkällan. Är det verkligen meningen, eller har du medvetet överdrivit illustrationen...?

Ja, den är överdriven, men inte extremt mycket. Membranet ska vara i näshöjd men här hamnar det i ögonhöjd. Tänkte inte så mycket på exakt hur jag placerade det, så jag råkade liksom sätta mikgallret i näshöjd på min lilla stresskiss 😆 Bra påpekat!

Redigerat av Richard Olsson
Link to comment
Dela på andra sajter

micen "stående" och placerar membranet ungefär i näshöjd och sedan vinklar micen ner, så att membranet pekar mot munnen.

Du menar att du vinklar micken mot dig??

Jag har alltid (eller åtmistone ofta) vinklat micken bakåt i tron att slippa s o puff eftersom jag fått för mig att luften går neråt??

Så då gör jag fel eller?

Du missuppfattar mig nog. 😏 Luften går alldeles riktigt snett neråt från munnen.

Jag har alltså micen upprätt (alltså inte hängande) i stativet, så att membranet är ungefär i näshöjd och sedan vinklar jag micen lite neråt mot mig, så att den siktar ner mot munnen. Det innebär att den nedåtgående luftströmmen kommer då att komma under micen - eller om det är en stor mic, så kommer luftströmmen att träffa den undre delen av mikrofonkroppen...

OK tackar!

Då förstår jag vad du menar o det låter logiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Luthman är inne på rätt orsak. Det är så att gravitationen dämpar mikrofonens mekaniska svängningar snabbare om rörelsemängds centrum är under svängningcentrum för elastiskupphängning. Jag tvivar dock på att det är hörbart, men mekaniskt så är det nog helt korrekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Luthman är inne på rätt orsak. Det är så att gravitationen dämpar mikrofonens mekaniska svängningar snabbare om rörelsemängds centrum är under svängningcentrum för elastiskupphängning. Jag tvivar dock på att det är hörbart, men mekaniskt så är det nog helt korrekt.

Se där pme tackar tackar 😎 precis vad jag misstänkte skönt nu slipper jag mecka mer med det 😕.

Då är vi två som tror på tyngdlagen men som sagt undrar just om det hörs nån skillnad.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Manley hänger upp och ner pga värmen som röret ger... Röret sitter i botten på micken och kan skada membranet och andra delar av micken...

(Fast hänger man den upp och ner så är den ju i toppen av micken... äh, ni förstår va...) :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Jag skulle viljka se den som kan säga om en inspelning skett med upprätt eller uppochner mik.

Det ni snackar om är som att diskutera vilket ljud som låter bäst i rätt temeratur.

"-Ja idag så är det 25 grader plus. Tror nog att sången blir bättre idag eftersom det var bara 18 grader igår"

Du lever bara med digitala syntar va? På akustiska gitarrer är klimatet helt klart märkbart,

Iofs säkert mer luftfuktighet än temperatur, men lufttryck,lufttemperatur och fuktighet hänger ihop.

Bara en sån sak som att ljudhastigheten är olika beroende på trycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle viljka se den som kan säga om en inspelning skett med upprätt eller uppochner mik.

Det ni snackar om är som att diskutera vilket ljud som låter bäst i rätt temeratur.

"-Ja idag så är det 25 grader plus. Tror nog att sången blir bättre idag eftersom det var bara 18 grader igår"

Förstår du inte...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Jag skulle viljka se den som kan säga om en inspelning skett med upprätt eller uppochner mik.

Det ni snackar om är som att diskutera vilket ljud som låter bäst i rätt temeratur.

"-Ja idag så är det 25 grader plus. Tror nog att sången blir bättre idag eftersom det var bara 18 grader igår"

:rolleyes: Jorå rösten påverkas av värme som allt annat oxå gör på olika sätt, värme gör att saker blir större till det blir så varmt så det övergår i ett annat tillstånd:D 😄.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...