Jump to content
Annons

Micken uppside down


Noumenon (oregistrerad)

Recommended Posts

I den alldeles eminenta boken:"Digital ljudinspelning i ett nötskal" av Jeff Strong kan man läsa: (Nästan ordagrant)

När du ställer upp en kondensatormikrofobn med stort membran för en sångstämma, måste den placeras så att obehagliga och oönskade väsljud (från s- och -t-ljud) samt klausiler (p-ljud) inte förstör inspelningarna. För att kontrollera dessa kan du antingen använda ett puffskydd alternativt låta sångaren sjunga förbi micken. Då kan man; Placera micken ovanför sångaren och ställa in den i en vinkel riktad från honom eller henne. P = \

Kan ju vara en anledning . . .underskatta inte betydelsen av fräcka trix i studion. Då kan dom som spelar få intrycket att vi vet vad vi gör och slappnar därmed av bättre. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 96
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Om membranet befinner sig i exakt samma läge borde en hygglig mikrofon låta exakt likadant oavsett åt vilket håll själva mikhöljet vänder. Hur som helst lär det iallafall vara betydligt större skillnad på att vrida och vända miken så att själva membranet "tittar" åt något annat håll.

Vad gäller rörmikar har jag faktiskt hört precis det motsatta av vad som hävdas här - att den värme som alstras av röret är BRA för membranet, eftersom värmen gör att fukt från utandningsluften dunstar snabbare. Detta skulle alltså vara ett argument för att vända mikrofoner med membranet uppåt. Men jag vet inte.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jari,

Att rigga en stor kondensator mikrofon hängande på en bom upp och ner, är ganska praktiskt för sångaren, spec. om det är ett gammalt Atlas bom stativ (syns oftast på studiobilder från USA) då bomen kommer 2 meter ovanför sångarens huvud och det blir bra med plats för notställ och lättare att fäkta med armar och ben utan att något står i vägen.

Två andra ljudmässig anledning är:

1. Om mikrofonen hänger och är något vinklad ut i från ansiktet (tittande ovanfrån snett neråt mot munnen) så sjunger sångaren förbi mikrofonen, men ändå så kopplar membranet bra till munnens direktljud, och man undviker då puffar rakt in i membranet.

2. Eftersom en stormembrans mikrofon har stort hölje/kropp, så reflekterar denna en hel del mellregister och diskant reflexer från sångarens röst, som i sin tur reflekteras tillbaks i sångarens ansikte och överkropp, och sedan tillbaks in i mikrofonen igen.

Detta kan ge konstig frekvensgång och ge upphov till nasalt och snuvigt ljud, samt konstigheter när sångaren rör sig framför mikrofonen.

När mikrofonen hänger upp i från (spec. lite snett utåt) så lipper man dessa stygga reflexer.

Angående värme från rör mikrofoner som en del har pratat om i den andra tråden som ni refererade till.

Givetvis så gillar inte kondensatorkapseln att bli onaturligt varm eftersom det tunna guldbelagda "Mylar" membranet ändrar sin "tension" (hur hårt membranet är sträckt) och ändrar då också frekvensgång/klangfärg.

Men i stort sätt så spelar det ingen större roll om en rör kondensator mikrofon hänger eller står upp, eftersom utrymmet där kapseln är monterad och där röret och resten av elektroniken sitter är avdelat med en tätslutande skiljevägg, så hela mikrofonfonhöljet blir uppvärmt oavsett om det hänger eller står.

Bosse Hansén

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Jari,

Om jag förstår din placering rätt, så måste svaret bli nej, eftersom mikrofonkroppen kommer under mikrofonkapseln och blir dessutom vinklad mer fördelaktigt för att reflektera mot din överkropp.

När den hänger som jag beskrev i min förra post, så träffar reflexerna ditt hår eller i bästa fall går över ditt huvud.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att när micken hänger upp och ner så brukar det vara en så kallad åttakopplad mikrofon en sådan som fångar ljudet i motsatta håll..brukar användas i intervju sammanhang har jag för mig....men är inte säker rätta mig om jag har fel! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att när micken hänger upp och ner så brukar det vara en så kallad åttakopplad mikrofon en sådan som fångar ljudet i motsatta håll..brukar användas i intervju sammanhang har jag för mig....men är inte säker rätta mig om jag har fel! 😠

Det har ingen betydelse. En mic med 8-karakteristik tar upp ljud både framifrån och bakifrån micen oavsett om den hänger upp och ner eller inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste faktiskt en sak för några dagar sedan: U47 gjordes ursprungligen med membran av PVC, som är ett känsligt material som förstörs över tiden därför att det torkar ut, stelnar och spricker. Härav kommer sedvänjan att hänga dessa upp och ned, värmen från röret skall ledas bort från kapseln varvid det tar längre tid för PVC:n att torka ut.

Däremot har jag också hört om andra typer av membrankonstruktioner att det kan vara BRA att driva ut fukt från till exempel utandningsluft så snabbt som möjligt, och att det därför kan vara en poäng i att hänga mikrofonen med kapseln uppåt.

Hursomhelst tror jag inte att det är så värst mycket att svettas över.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom kroppen är mjuk, så torde den absorbera väldigt mycket av de eventuella reflektionerna från mikrofonkroppen (som i sin tur dessutom är rund och därför sprider det mesta av de eventuella reflektionerna på andra håll än rakt tillbaks mot kroppen) - så det borde verkligen vara frågan om hårklyverier om problemet finns alls...

Jag får väl helt enkelt prova och lägga upp testinspelningar på min testsite när jag får tid - så slipper man argumentera om det hela... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att när micken hänger upp och ner så brukar det vara en så kallad åttakopplad mikrofon en sådan som fångar ljudet i motsatta håll..brukar användas i intervju sammanhang har jag för mig....men är inte säker rätta mig om jag har fel! 🙁

Det har ingen betydelse. En mic med 8-karakteristik tar upp ljud både framifrån och bakifrån micen oavsett om den hänger upp och ner eller inte...

Okay nej kunde tänka mig att de inte spelade någon eftersom den tar ju upp från motsatta hållen i vilket fall som helst.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes,

Visst är vi inne på små skillnader, men dom finns där, och skillnaden hörs om man undviker dom.

Frekvenser från några kHz och upp behöver inga stora eller spegelblanka ytor för att reflekteras, ett par glasögon, ett smycke eller en blank skjorta kan räcka för att reflektera uppe vid dessa ferkvenser.

(som mikrofontilverkare så brottas jag en hel del med att få bort reflexer mellan kapseln, nät, stag och pinnar uppe i mikrofonhuvudet, och ändå är dessa reflexer obetydligare än dom yttre vi har pratat om)

Jag tog upp detta akustiska fenomen för att ge en vettig förklaring varför en del personer i den andra tråden som ni refererade till, hör skillnad när mikrofonen står upp eller hänger ner.

Praktiska prov som du är inne på är ett utmärkt experiment.

Rigga en stormembrans mikrofon, ta på dig ett par hörlurar, ställ en person framför mikrofonen som sjunger eller pratar hela tiden.

Exprimentera med att hålla upp ett hårt plant föremål som en spegel eller plåtbit uppe vid hans/hennes ansikte, flytta omkring och vinkla föremålet runt om kring personens ansikte, jag garanterar att du kommer att höra skillnad.

Vi har nu bara pratat om det akustiska miljöförhållandet mellan mikrofon och sångare, resten av omgivnings akustiken som väggar, golv och tak, dess meterial samt mikrofonplacering i förhållande till dessa, är "sju resor" värre och lite till, men det är en annan historia som vi får ta upp vid ett annat tillfälle.

Bosse Hansén

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör nu två forum trådrar med samma ämne parallellt https://www.studio.se/index.php?showtopic=5473&st=0

vore bra om någon forum ansvarig kanske kunde koppla samman dessa två till en tråd, så blev det lite lättare att förstå sammanhanget.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

jag har för mig att S-ljuden blir mindre tydliga med micken uppochnervänd och vinklad. Vinklad kan jag förstå att det blir någon skillnad, men inte uppochner.

skriver vad jag läst. 😏

själv kör jag micken uppochner, för att det är snyggt och känns proffsigt.

Hoppsan, läste inte förstainlägget så noga.

Redigerat av adama
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har för mig att S-ljuden blir mindre tydliga med micken uppochnervänd och vinklad. Vinklad kan jag förstå att det blir någon skillnad, men inte uppochner.

skriver vad jag läst. 😏

själv kör jag micken uppochner, för att det är snyggt och känns proffsigt.

Hoppsan, läste inte förstainlägget så noga.

Tycker att det är mycket enklare att få den vinklad bakåt utan att den pekar upp i taket om den hänger upp och ner, och så ser det snyggare ut, vilket faktiskt kan vara ganska viktigt egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

op, vilken gammal tråd. Men ack så aktuell!

Skulle aldrig i livet få för mig att inte hänga fetbraunern upp och ner. Även om det blev sämre ljud skulle jag göra det. Det ser ju så satans mycket koolare ut. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag kollade med Luthman för ett tag sen och där säger man att så vitt jag minns att Neuman rekomenderar att stormembransmickar hänger neråt. Det blir större rörlighet för membranet om micken hänger, kort sagt naturlagen.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Alternativet är annars att hänga upp och ned själv, exempelvis i knävecken om en takbjälke. Ha sedan mikrofonen placerad på vanligt sätt.

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja fan det funkar ju förmodligen bättre för då behöver man ju ingen doping överhuvudtaget för allt är ju ändå upp och ner 😕 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade med Luthman för ett tag sen och där säger man att så vitt jag minns att Neuman rekomenderar att stormembransmickar hänger neråt. Det blir större rörlighet för membranet om micken hänger, kort sagt naturlagen.

Göran

Hur kan naturlagen påverka membranet? Membranet sitter väl mellan magneter och känner väl knappast av om mikrofonen är rättvänd eller upp-och-ner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jorå allt påverkas av tyngdlagen det är skitsvårt att slippa undan känner ingen som kan. Det är den enda lag vi alla lyder under. Testa att flyga utan motor får du se. Skämt åsido allt påverkas av den på gott och ont. Men som sagt fråga Luthman själv så kanske dom kan förtydliga sig. Jag frågade i samband med att jag köpte mina 2 Tsm MT 47:or.

Edit: Va då mellan magneter det gör det väl inte? Inte på nån av mina fem stormembranare i varje fall. Man ser ju till och med membranen genom nätet spolarna/magneterna sitter väl i botten ( i detta fall toppen) eller?

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå allt påverkas av tyngdlagen det är skitsvårt att slippa undan känner ingen som kan. Testa att flyga får du se. Skämt åsido allt påverkas av den på gott och ont.

ja, men då påverkas den ju likadant även om man har micken rättvänd... eftersom membranet flyger mellan magneterna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...