Jump to content
Annons

Micken uppside down


Noumenon (oregistrerad)

Recommended Posts

Noumenon (oregistrerad)

Hur kommer det sig att ma på många studiobilder ser att sångmicken är "upp och ner"?

Vad för upptagningsskillnad är det?

EDIT: Tydliggjorde rubrik från "Sång..." /olsberg

EDIT 2: Slog samma trådar /Soundborn

Redigerat av Soundborn
Sammanslagning av trådar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 96
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Lasse Mongo (oregistrerad)

kan ju vara för att folk viftar runt med armar och ben när de sjunger med inlevelse så de inte skada micken 😏

har svårt att se att det skulle bli bättre bara för att den är uppåner

botten upp är i af uppåner

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Den här frågan kom upp när jag pluggade ljudteknink för några år sedan och då var svaret att "en del" tycker att det låter annorlunda när micken är placerad uppochner. Jag har då inte upplevt någon skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst nånstans (här på forumet?) nånting om att vissa komponenter i micken genererar värme som kan va skadligt för nån annan komponent, och genom att ha micken uppochner, så stiger värmen åt "rätt" håll...

Edit: Har ingen aning om det stämmer... 😏

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Det härstammar från "gamla" rörmikar som mår bättre av att hänga upp och ner....det hade med hur värmen sprider sig, och röret i mikrofonen att göra....

I dagsläget är det dock nästan uteslutande en visuell fråga....det ser helt enkelt fett mkt coolare ut! 😮😏

Sen finns det ju upphängningar som man fäster i taket istället, och det har ju att göra med svängrum för armar och ben att göra....

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon redan påpekat härstammar det från Rör-micarnas tid där rören värmdes upp så mycket att membranet skulle skadas av värmen och gå sönder om man inte hängde micen uppochner ...

EDIT: småtjaffs

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har märkt skillnad vid sånginspelning. Sången blir mer nasal om micken är upp och ner jämfört med upprätt mick som ger mer bröstklang.

Kan inte det snarare bero på att sångaren lutar huvudet lite olika beroende på hur micken är monterad...? Eller att man kanske lättare sjunger närmare eller längre ifrån micken om det en på ett visst sätt...?

Jop, jag gissar friskt här... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet blir ju upp och ner fattar ni väll...

🙁😆

Jamen gör det nåt då....?

Hmmm.... Tänkte skoja till det lite mer men kom fram till en seriös fråga jag funderat på ibland:

Vad innebär mittenstrecket och "upp och ner-sidorna" man ser på en ljudfil? (Ööh, gick det där överhuvudtaget att förstå???)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad innebär mittenstrecket och "upp och ner-sidorna" man ser på en ljudfil? (Ööh, gick det där överhuvudtaget att förstå???)

Vet inte riktigt om jag fattar dig rätt. Men om det är på själva audiofilen du menar så är det väl hu ljudet svänger. Ljud är ju luft som rör sig fram och tillbaka och det är dessa svängningar som är ljudvågorna om det var det du menade...

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt om jag fattar dig rätt. Men om det är på själva audiofilen du menar så är det väl hu ljudet svänger. Ljud är ju luft som rör sig fram och tillbaka och det är dessa svängningar som är ljudvågorna om det var det du menade...

Rätt så bra gissat... 🙁

Jo, jag menar själva audiofilen...

Är då saker som är över strecken (i filen alltså) förtätningar i luften och det som är under förtunningar??

För ljudet rör sig väl egentligen inte "fram och tillbaka", eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Om man vill läspa som sir väs så kan en riktad mikrofon vinna på att sitta upp ner, riktad mot tungan och läpparna, snett uppifrån. Men nu menar ni väl stormembranare där membranets plats är detsamma.

Sen tycker jag det är skönt när man spelar in och har rummet fullt av utspridda instrument, musiker och riggar, att ha mickarna i en ställning från taket.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Vet inte riktigt om jag fattar dig rätt. Men om det är på själva audiofilen du menar så är det väl hu ljudet svänger. Ljud är ju luft som rör sig fram och tillbaka och det är dessa svängningar som är ljudvågorna om det var det du menade...

Rätt så bra gissat... 🙁

Jo, jag menar själva audiofilen...

Är då saker som är över strecken (i filen alltså) förtätningar i luften och det som är under förtunningar??

För ljudet rör sig väl egentligen inte "fram och tillbaka", eller?

Jo - det är precis vad det gör.

Tänk dig ett högtalarmembran - vad det gör är att vibrera fram och tillbaka i den frekvens som tonen utgörs av. Dessa rörelser fram och tillbaka skapar förtätningar och förtunningar i luften framför - blås och sug om man så vill.

Dessa ljudvågor fortplantas sedan med ljudets hastighet framåt, men tappar i energi ju längre från högtalaren de kommer p g a friktion och förluster.

/nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att ma på många studiobilder ser att sångmicken är "upp och ner"?

Vad för upptagningsskillnad är det?

EDIT: Tydliggjorde rubrik från "Sång..." /olsberg

Den enda anledningen till att man ska ha mikrofonen uppochner är om det är en stormembrans kondensatormik av rörkaraktär, eftersom värmen som uppstår i rörförstärkningen stiger så är det inte bra om den går rakt in i membranen. Hänger den då upp och ner så är ju membranen under rörförstärkaren.

Så nu vet ni 😆

EDIT: såg att det svaret redan var skrivet....sorry!! 🙁

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Det ser ju så jävla COOOOOLT ut. R'N'R är femtio procent musik och trettio procent attityd resterande tjugo är poser. 😉😱😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har märkt skillnad vid sånginspelning. Sången blir mer nasal om micken är upp och ner jämfört med upprätt mick som ger mer bröstklang.

Uttryckte mig lite luddigt kanske. Om man placerar micken så att man sjunger rakt in i den så är det nog ingen störrre skillnad på upp eller ner... 😱 Det jag tänkte på var om man inte vill att sångaren ska sjunga direkt på membranet p.g.a av för stark röst (eller någon som har starka puffljud). Då kan man höja micken lite över munnen, då är uppochner placering bra, eller strax under munnen, då passar upprätt bättre. När man har dessa placeringar kan man få lite annan karaktär på sånginspelningen. Ingen annan som har märkt det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ha micken upp å ner men jag har då inte märkt om det blir bättre men jag får ändå till hyffsat bra ljud. Om det beror på att micken är upp å ner är mycket möjligt.

....ja det kan ju bero på att jag står på huvudet när jag sjunger.

Min främsta anledning är iallafall att det blir mer utrymme och slippa ha den där förbannade mickkabeln runt fötterna. Känns luftigare på något vis + att det ser coolt ut.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte vara så enkelt att en del sångare stampar takten när de sjunger och stampet fortplantar sig i mickstativet om man har det på golvet ?!?!? 🙂

Jag har inte märkt att det brukar gå in särskilt mycket från min taktstampande sångerska... De där upphängninganordningarna är väl till för att isolera micken från vibrationer, etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...