Jump to content
Annons

Röstning || StudioFestival #32 || - Rösta fram den BÄSTA 80-talslåten


fender__

Recommended Posts

12p till Stock, Aitken and Waterman. Mycket Bowie på sången vilket jag är svag för. Refrängmelodi och basgång träffar rätt. Det låter SAW. Texten är lite kul i början, men sedan önskar jag att det tog en vändning. Hör jag en halv blinkning till Depeche i refrängen?

10p till You spin me around. Mycket Van Halen anno 1984 i introt. Bra energi och bra sång! Melodipartiet efter refräng sticker ut på ett positivt sätt även om det inte är ett dugg 80-talskt.

8p till Är det bara jag som ser. Får mig att tänka på Niels Jensen. Fast jag vet inte om det var meningen. Skön, lite mörk, attityd.

5p till Knightriders last ride. Sköna arpeggiossynthar.

3p till The Essence. Låter som presad U87 genom ett TC Electronic 2290 på sången. 😄

1p till Close Encounter. Får mig att tänka på Yello. Snygga solosynthar i slutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 198
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

drloop (oregistrerad)

Vore ball med en räknare a la melodifestival så man kunde se hur spännande det är... nu har man lite svårt att hänga med... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tänkte faktiskt på poängräknaren.

15 minuter kom sig av att jag tittade in på propparnas hemsida och blev varse om vad tiden är...

Blev lite tokigt...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, det var det. Bara att räkna ihop poängen nu då, kan ju redan konstatera att mitt fina track record gällande studiofestivaler flög all världens väg 🙂

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag la in en lista en bit upp i tråden där jag räknade ihop alla poäng. Kanske är lättare att fortsätta räkna därifrån.

Jag tror jag räknade rätt fast du borde kanske kontrollräkna ändå för säkerhets skull. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis doktorn!

Snygga ljud som verkligen tar en tillbaka till 80-talet.

Gillade Stock Aitken också.

Vi hade ytterligare sköna låtar bla. en som hette "Är det bara jag som ser"...plus Valles 2 bidrag, detta var en bra jämn tävling!

Själv fick jag äran att trumma på silver-låten "You spin me around" och det känns förjävligt att bli slagen av en "synthare", ni minns ju hur snacket gick när man var ung!?

Men OK för denna gång, GRATTIS Dr Loop!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fy fan, att en syntnisse skulle gå och vinna;) Skojjar bara! Grattis du va en värdig vinnare! Men jag saknar en lista på vem som ligger bakom alla låtarna, är jäkligt nyfiken 🙂 På you spin me around hade jag hjälp av aROCKER på trummor och Gryphon på sång och gitarsolo. STORT TACK TILL ER!!

Ett stort tack till er andra med, helt sanslöst bra bidrag, hade velat ge röster till bra många fler bidrag än de sex som fick!

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hur vet ni att jag ligger bakom det vinnande bidraget?

Och vilket bidrag vann?

EDIT: jasså första inlägget... hehe.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

WhooHoo! 🙂 Grattis till upphovsmännen och artisterna bakom Lucy respektive You Spin Me Around! Två självklara vinnare!

Jag och frugan (vars pipor ni hör på mina två bidrag) vill å det hövligaste tacka för poängen till Rhythm Of The Heart samt Catching Your Powerfield som båda faktiskt är skrivna 1989 respektive 1987. Jag och frugan påbörjade ett litet 3-låtars nostalgiprojekt för någon månad sedan där vi tog och dammade av några gamla låtar från "förr". Vi ringde runt till gamla polare från när det begav sig och bjöd in dem att medverka. Och i samma veva utlystes den här festivalen...

Låtarna kommer nu att gå igenom en liten upp-hottning (sound-mässigt) och sedan publicerar jag låtarna på min hemsida under projektnamnet DesDemona. Passar nog också på att slänga upp dem i Låtskriveri-avdelningen här på forumet.

Igen: Grattis till vinnarna och ett globalt tack till alla för en tuff och härlig "match"!

O'javisstja! Det har diskuterats förr här på forumet vad gäller Catching Your Powerfield. En riktigt tragisk historia... 😄🙂

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Grattis till alla som varit med.

Valle, dina grejer är ju nästan "äkta" vara mao. "Almost True 80s". 🙂

Kul tävling.

EDIT:

På bidraget Lucy så var det följande medverkande:

Gizmozis på gitarr

Text M. Haglund

Sång och resten drloop.

Tack Gizmozis för ditt fina gitarrspel, utan det hade det inte blivit som det blev.

Första sura distguran i introt är det inte Gizmozis som spelar, det är jag som spelar den bara så ni vet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Yep, han la in resultatet i toppen på denna tråd!

5/6 av (låt)listan saknas dock fortfarande... Även om alla inte tilldelats poäng (som är det minst viktigaste), så är det ju intressant att veta vilka som är upphovsmän/artister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis doktorn! En fin bit det där 😄 Valles låtar var rätt bra också. Ptjaaa alla var bra!

Lite bakgrund till Belinda som jag ligger bakom.

Bläddrade genom presets till trummaskinen och fastnade för en takt som lät snarlik en gammal dänga från 80-talet som också innehöll ett tjejnamn..

Takten fick gå runt i BOSSportan och jag lade 4 elgitarrer och sen över till datorn för mer attiraljer och magra syntmattor. Tror det ligger en 8 sångspår på sina ställen 🙂.

Tanken var att få det statiskt och lite okänsligt som det kunde vara. Texten innehåller massor med klyschor (likaså ackordsföljden) och hon jag tänkte på var en av favoritbrudarna som tonåring även om det kanske inte framgår: Belinda Carlisle.

Riktigt kul att vara med!

Link to comment
Dela på andra sajter

5/6 av (låt)listan saknas dock fortfarande... Även om alla inte tilldelats poäng (som är det minst viktigaste), så är det ju intressant att veta vilka som är upphovsmän/artister.

Nu är jag inte med...ser du nån lista med upphovsmän nånstans, vart!? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh fan. Min favorit vann!

Grattis Loopen! Jäkligt bra låt, ljud och jäkligt bra sång!

Själv gjorde jag "Är det bara jag som".

Ville göra en 80-talslåt som hade mycket reverb, feeeeet virvel (för en lekman som jag tog det flera dagar att skruva fram trumljudet men det är det jag är mest nöjd med) och synthar men som ändå inte var så "plastig" och så himla "chick". Ville inte heller att det skulle vara för uppenbart att den kom från "punkaren" (kanske failade lite väl där…).

Har i min MP3 referenslyssnat och sen stulit från/insprerats av:

- Imperiet (höghus låghus dårhus (det bakvända virvel-reverbet) samt Blå himmelblues (gitarrsolostil/ljud, trodde någon skulle spy på detta)).

- DAD (it’s after dark (verseko)).

- Lundell (den vassa eggen och Hund för ljudbildsinspiration 80 mainstream som jag står ut med)

- Strindbergs (Teenage death-sång) och Niels Jensen för sångljud (mobbingbarn och pappa kom hem) och dialekt (är inflyttad skåning så jag fick hjälpa skånskan med extra EQ. kompressor och volymautomatisering på alla "rrrrrrrrrr".). Jag tål inte att höra min egen röst och det blir ännu värre på svenska. Var skönt att "skånska till det hela" så att jag kände igen mig mindre. Blev både mer OCH mindre personligt...

Första gången jag använder min klaviatur till annat än att öva skalor… Var kul och mäktig känsla. Lyssnade nog igenom flera hundra ljud innan jag valde de 5 som finns i låten. Lättare att ställa allt på 11 på stärkaren 🙂

Kul att några reagerade på skånskan och kul att några gillade virvelljudet.

Kul också att vara med i en "riktig" studiofestival och att få några poäng där (oavsett om det är "taktikpoäng" eller vad det är 😛 ). De flesta låtarna var ju typ eoner bättre än vad jag själv kan göra.

Cheers OCH grattis igen till Loopen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat ONSatan, hehe, fasicken en klar favorit, jäklar vad du fick till det!

Nån skrev Niels Jensen och det var en bra jämförelse.

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte med...ser du nån lista med upphovsmän nånstans, vart!? 😛

Ja. lite i alla fall:

3:e plats har vi Valle med låten rhythm och the heart - 63 p

2:a plats kommer You spin me around av TheRocker - 112p[/size]

Och 1:a plats mina kära vänner äääääär LUUUUCYYYYYYY skriven av Drloop (...) - 124p

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Till att börja med skickar jag ett stort GRATTIS till Dr.Loop! Rätt låt vann, tycker jag.

Min låt var "The Essence", satt och pillade i dagar för att få till så autentiskt ljud som möjligt, men det var svårt ändå.

Mot slutet kände jag att jag måste skicka in den innan jag pillar sönder allting och jag efter jag skickat in den märkte jag att jag lagt sången minst ett par decibel för högt, aj aj.

När jag sen lyssnade på resten av låtarna så tänkte jag "Här har man ju inte en suck!" 😛

Grymt hög kvalitét på alla bidrag i den här festivalen! Är i alla fall grymt glad för alla poäng jag fick,

andra kanske hörde något som jag inte hörde. Men tur är väl det.. 🙂

Grattis till The rocker och Valle för välförtjänta 2:a resp. 3:e platser.

Skulle vara intressant att se vart resten hamnade och vilka som gjort alla bidrag. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis doktorn! En fin bit det där 🙂 Valles låtar var rätt bra också. Ptjaaa alla var bra!

Lite bakgrund till Belinda som jag ligger bakom.

Bläddrade genom presets till trummaskinen och fastnade för en takt som lät snarlik en gammal dänga från 80-talet som också innehöll ett tjejnamn..

Takten fick gå runt i BOSSportan och jag lade 4 elgitarrer och sen över till datorn för mer attiraljer och magra syntmattor. Tror det ligger en 8 sångspår på sina ställen 😛.

Tanken var att få det statiskt och lite okänsligt som det kunde vara. Texten innehåller massor med klyschor (likaså ackordsföljden) och hon jag tänkte på var en av favoritbrudarna som tonåring även om det kanske inte framgår: Belinda Carlisle.

Riktigt kul att vara med!

Gillade den klassiska trummtakten, undra hur många 80-talare som har den!?

Bra låt, lite för cool för denna 80-talssmet, hehe!

Belinda...ooh lala Carlisle!

Link to comment
Dela på andra sajter

En lien notering.

Segraren DrLoop gav full poäng till tvåan!

Det är snyggt och sportsligt!

Tycker annars man kan skönja rätt mycket "taktikröster" på forumet 😛

(gäller generellt för festivalerna)

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

En lien notering.

Segraren DrLoop gav full poäng till tvåan!

Det är snyggt och sportsligt!

Tycker annars man kan skönja rätt mycket "taktikröster" på forumet 🙂

(gäller generellt för festivalerna)

Cheers!

Jo det var snyggt gjort, och jag gav bara Lucy 3 p 😛 Absolut ingen taktik i det, lovar!! Föresten vet jag inte om det lockar att anordna en festival mitt i sommaren ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...