Jump to content
Annons

Röstning || StudioFestival #32 || - Rösta fram den BÄSTA 80-talslåten


fender__

Recommended Posts

Annons
  • Svar 198
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kan förklara det faktiskt först och främst så är det för att min gitarr är SÄMRE än en cort-gitarr det är en 5 år gammal J&D-gitarr och en cort-bas. Det är öven så att jag har bara hållt på i ca 7-8 månader så jag lär mig just nu är f.ö 15 så jag var inte direkt med på 80-talet

det jag menar är att du fångat exakt hur det kunde låta på 80-talet! 🥰 , jag förstår att du inte hållit på så länge men man utvecklas ju hela tiden när man gör nya låtar och spelar, man blir aldrig fullärd.

lite mer detalierad kritik av din låt, sången är ju lite otajt på sina ställen som det kan bli när man inte sjungit låten så många ggr att man fått in melodin i huvudet. ett bra tips jag fått är att när man sjungit in sången lyssna på låten 1 par dar i sin mp3 spelare och lära sig text och melodi bra.

sången ligger lite högt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

det jag menar är att du fångat exakt hur det kunde låta på 80-talet! 😉 , jag förstår att du inte hållit på så länge men man utvecklas ju hela tiden när man gör nya låtar och spelar, man blir aldrig fullärd.

lite mer detalierad kritik av din låt, sången är ju lite otajt på sina ställen som det kan bli när man inte sjungit låten så många ggr att man fått in melodin i huvudet. ett bra tips jag fått är att när man sjungit in sången lyssna på låten 1 par dar i sin mp3 spelare och lära sig text och melodi bra.

sången ligger lite högt också.

aha ;P tack för tipsen

Link to comment
Dela på andra sajter

1987 Trevligt stycke, låter en hel del 80 tal. Saknar dock sången, blir lätt lite långdraget utan. Hade också velat byta ut "klonk" virveln.

Atmospheric triumph Blir även här lite långdraget då sång saknas. Trummorna och en del andra ljud låter 80 tal men låten som helhet vet jag inte riktigt.

Belinda Snyggt proddad, en rejäl dos 80 tal i denna! Skulle vilja ha lite rappare sångmelodi, den slöar ner feelingen.

Catching your powerfield Oj, riktigt bra, snuskigt mycket 80 tal! Får nästan lite 220 volt känlsla av den här! 😉 Bra röst, lite tunn men bra!

Gates of heaven Finns potential i låten, helt klart! Men får inga poäng av mig denna gång.

Glad Jul Nejnejnej, början är inte 80 tal... men sen händer nåt, tänker spontant på "sällskapsresan 2" när dom åker offpist och spelar in reklamfilm och då måste det ju va 80 tal (har du snott det därifrån? måste kolla upp vid tillfälle 🙂 ) Snygg ljudbild.

Knightriders last ride Inte min kopp te. Snyggt gjort som det mesta i denna tävling men det är inte från mitt 80 tal iaf.

Lucy Bra 80 talsvibbar. Bra sång, skitsnygg luftig synt i bakgrunden!! En av de bästa!

Nightlife Spontant ingen jättetydlig 80 talskoppling. Men ganska snyggt gjord. Stort plus för sången i refrängen, lite noise över den, inte sur men lagom svajande mellan tonerna 🙂!

Psyeric hybrid Trummorna låter exakt som en trummaskin brorsan hade på 80 talet, "tr 707" ? Fin atmosfär, den enda instrumentala låten där jag inte saknar sång! Snyggt, mycket snyggt!

Är det bara jag som ser Har svårt för musik på skånska, tar över uppmärksamheten.

Rythm of the heart Samma upphovsman som "catching your powerfield" månne? Låter lika mycket 80 tal men gilla den förra bättre. Både den här och den förra är precis sån musik som den tidens "coverband" åkte runt och spelade i mina hemtrakter.

S80-tal Fullkommligt spyr av basljudet, nog det värsta som 80 talet förde med sig 🙂 men det är ju tidsenlig iaf 🙁

So hot tonight Bra 80 talsstuk men jobbig sång i versen. Allt är dock förlåtet när refrängen kommer, blir ett jäkla drag där, körerna är klockrena!! LÅter lite Kiss??

Stock Aitken Waterboy and I "Parental Advisory: Explicit content" Måste ju varnigsmärkas!! Usch vilket snusk. Dessutom förekommer ett uttalat handklappsmissbruk låten igenom!! 🙂 Annars låter det väldigt, väldigt, väldigt mycket 80 tal, Rick Astley? Snyggt och proffsigt!!

The Essence Låter depeche mode, ffa om sången. Lite enahanda sångslinga annars snyggt gjort.

You spin me around Så var ämnet snusk igen... fy. Trevlig låt, väldigt bra sång och trummor, kanske saknar lite rum på trummorna 🙂

Close encounter of third kind Fin ljudbild! Tidsenlig produktion! Gillar den!

Poängen delas ut enligt följande:

12 p Catching your powerfield

10 p Psyeric Hybrid

8 p Stock aitken waterman and I

5 p Close encounter of third kind

3 p Lucy

1 p So hot tonight

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske dags att göra en första sammanställning hur det ser ut med röstningarna.

1:a ligger The Folk (p) Ark - Lucy med 50 poäng.

2:a ligger You spin me around med 48 poäng.

3:a ligger Stock Aitken Waterman and I med 32 poäng.

I fallande ordning efter ligger:

Rhythm of the heart - 23p

Catching Your Powerfield - 22p

Close encounters of the third kind - 20p

So Hot Tonight - 18p

The Essence - 17p

Knightriders - 13p

Psyeric Hybrid - 10p

Är det bara jag som ser - 8p

Belinda - 8p

Övriga har än så länge inte lyckats roffa åt sig

några poäng men det kanske kommer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

12 - Catching your powerfield

10 - Rythm of the heart

8 - Lucy

5 - You spin me around

3 - So hot tonight

1 - Stock Aitken Waterman and i

Har inte tid att motivera, men ville rösta i allafall

Mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer mina röster.

Har velat lite och några tidiga favoriter kom till slut utanför poängplats (blev för tråkiga/sterila med tiden).

Jag har lyssnat igenom allt ca 10 gånger.

Men överlag, RESPEKT! F–n vad bra många är och f-n vad man känner sig manglad av duktiga musiker och ”producenter”. Hatten av!

1. 12P. Lucy. Skön röst, skön låt, skönt ljud. Mycket 80-tal (och av det som inte var tråkigt på 80-talet).

2. 10P. The Essence.

3. 8P. Nightlife. Kanske den för mig ”hittigaste” låten. Med bättre ljud/mix hade denna varit vinnaren. Snurrar på bra i mitt huvud. Skön röst med lite jävlar anamma och känsla för låten.

4. 5P. SAW and I. Snyggt gjort, bra sång. Vill ha texten, hör inte hela.

5. 3P. You spin me around.

6. 1P. Psyeric Hybrid. Påminner om nån skiva jag fick på nån fest. Tror det var Ultravox (??). Håller för (och växer efter) flera genomlyssningar.

Övriga kommentarer:

Catching the powerfield.

-Snyggt som attan men den känns lite som om ett Bon Jovi coverband skulle spela in en egen version/tolkning av ”Livin' on a Prayer”...

-Close encounter.

Gillar denna och den har varit fram och tillbaka på poängplats för mig.

-Rythm of the heart.

Snyggt och polerat men i längden för tråkig (som 80-talstennis…).

Men, hatten av till alla!

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var inte lätt. Jag ger en kommentar som gäller alla: Bra jobbat och många riktigt tidstypiska låtar! Svårt med poängen eftersom alla är värd några men den blir som följer:

1. 12p Catching your powerfield

2. 10p Rhytm of the heart

3. 8p Lucy

4. 5p The Essence

5. 3p Är det bara jag som ser

6. 1 Stock Aitken Waterman and I

Ni andra var snubblande nära poäng. Bra jobbat alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

12 - You spin me around

10 - Rhythm of the heart

8 - Close Encounters

5 - SAW and I

3 - Catching your Powerfield

1 - The essence

Link to comment
Dela på andra sajter

det är alltså torsdag 27:e som är slut dag för röstningen så kom igen ni som inte hunnit ännu.!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt med så många låtar men jag kom fram till att ge dessa poäng:

12p You spin me around - bra sång, kunde nästan tro det är "Idol-Erik", bra 80-talsfeeling, skön VH/Panama-luktande brygga

10p Lucy - också mycket bra jobbat, dock ngt som stall full pott, basen kanske

8p Är det bara jag som.. - bästa låtbidraget med egenhet, attityd och hyfsat 80-tal

5p the essence - börjar lovande, lite A-ha på nåt sätt, saknar refräng

3p Nightlife - musiken låter lite demoihopsatt, tunn i basen, hyfsat 80-tal, speciellt låten

1p close encounter - mest dansanta låten men fick inte riktigt samma 80-talskänsla som i de andra

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, då kör vi. Först ger jag lite feedback i den ordning som jag råkade lyssna låtarna, därefter ger jag mina poäng. Och då blir det så här:

1987 :: Jag ska medge att jag har lite svårt för instrumentala låtar; jag lär mig aldrig förstå, medan jag lyssnar, att det inte kommer någon sång, och när jag plogat igenom hela låten så känner jag mig något i stil med "blåst på sången". Men den här låten lyfte rejält när solo-gitarristen kom in och öste på... Jag älskar sådana solon; stilen, "feelingen", spontaniteten... Skitjävlabra!

Belinda :: Amatörer kopierar, konstnärer stjäl... så sa en stor konstnär. Det är så här man skriver låtar. Det är i alla fall så jag försöker knåpa ihop mina skitlåtar. Hursomhelst... Belinda hade garanterat slagit så in i helvete när det begav sig, det är jag övertygad om. Fast jag måste erkänna att låten låter lite för "knarkig" för att vara 80-tal, tycker jag i alla fall. Men det är en förbannat bra låt.

The Essence :: Soundet på såväl musik och sång stämde riktigt bra enligt mina preferenser. Utöver det vet jag faktiskt inte mer om vad jag känner för/tycker om låten. Men den kändes äkta (för sammanhanget).

Gates Of Heaven :: WhooHoo... Detta är inte menat varken som förolämpning, komplimang eller whatever; men fan vilka härliga nostalgitrippar jag får av det här — jag har faktiskt gamla inspelningar på kassett 😄 från tidigt 80-tal där vi (bandet jag spelar i då) låter i det närmsta såhär!

Lucy :: Förutom att det är en exceptionellt snygg låttitel 😉 (åsså fick jag chansen att göra reklam igen) så är det en minst sagt en snygg låt. Mycket 80-nostalgi strömmar här... I spontanitetens namn hör jag en salig blandning av Münchener Freiheit, Alphaville och.. OK, då, lite U2 då för fan (världens mest överskattade skitband).

Close Encounter Of The Third Kind :: Detta låter lite konstigt nog som Kim Wild möter ELO möter Michel Jackson möter... en jävla massa bra stuff. Om jag skulle gå enbart på 80-tal-associationer skulle jag anse den här låten som oslagbar, och jag hade nog inte ens lyssnat vidare. Givetvis — med reservationen för att det tagna introt skrevs redan 1977.

You Spin Me Around :: "Snacket" i början är lite väl gummiband för min smak "this one's for all you girls out there..."; nästan som att nu ska jag visa alla att jag inte pitchar för det andra teamet, eller tvärtom rentutav; jag pitchar för det andra teamet i hemlighet men jag tänker inte avslöja det... Eller, ja vad fan, det kan ju vara hur "oskyldigt" som helst också. En fruktansvärt bra låt är det i alla fall. Något jag avundas lite över att själv inte ha skrivit... Bra sångare!

12 poäng :: You Spin Me Around

10 poäng :: Belinda

08 poäng :: Lucy

05 poäng :: Close Encounter Of The Third Kind

03 poäng :: The Essence

01 poäng :: 1987

Bonuspoäng :: Gates Of Heaven — för "minnena".

Minst 80-tal :: tänker jag inte rösta på eftersom det känns lite knepigt och dumt på något sätt.

Lataste och mest extraordinäre 'jury' :: skulle jag däremot gärna vilja rösta på, och motivationen lyder: För sin lathet att inte orka rösta på mer an max fyra av sina sex favoriter för att i nästa stund ha synpunkter på det det låga röstdeltagandet. The winner is: HELLFOG!

Grattis till alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lataste och mest extraordinäre 'jury' :: skulle jag däremot gärna vilja rösta på, och motivationen lyder: För sin lathet att inte orka rösta på mer an max fyra av sina sex favoriter för att i nästa stund ha synpunkter på det det låga röstdeltagandet. The winner is: HELLFOG!

Grattis till alla!

Lathet? Hur kan det vara lathet om jag vill bara rösta på dom jag tyckte om.

Du verkar älska att gnälla.

Wow får jag nått pris för att jag vann? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Close Encounter Of The Third Kind

"med reservationen för att det tagna introt skrevs redan 1977."

Äntligen kom den. Har väntat länge på att någon skulle upptäcka min blunder 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow får jag nått pris för att jag vann? 😉

Nej, tyvärr. Bara "äran" att vara den lataste och mest extraordinäre 'juryn' — tills dess att någon annan utlyser en ny tävling i detsamma.

Jag är ditt största fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina röster går till följande:

12p - Lucy

10p - Rhythm of the heart

8p - Close encounter of the third kind

5p - You spin me around

3p - Belinda

1p - Catching your powerfield

Tycker alla gjorde ett utmärkt jobb (över mina förväntningar), men de ovanstående blev mina favoriter. Ser redan fram till nästa studiofestival, då kanske till och med jag kan delta. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Close Encounter Of The Third Kind

"med reservationen för att det tagna introt skrevs redan 1977."

Äntligen kom den. Har väntat länge på att någon skulle upptäcka min blunder 😉

Jag är "100" på att du visste vad du gjorde! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kändes som lite för många låtar för att ha tid att göra en hundraprocentigt rättvis röstning, men så är det ju å andra sidan i vanliga eurovision också.

Har lyckats få en någorlunda god uppfattning om låtarna men propagerar starkt för max ETT bidrag per deltagare i framtida festivaler.

Good evening! Here are the results of the Fierze jury:

12p: Lucy (Högklassiga ljudmattor och produktion som låter mindre vulgärt och mer subtilt, autentiskt 80-tal i mina öron. Klättrade i tabellen för varje lyssning)

10p: Catching Your Powerfield (Låter coverband men icke desto mindre låter det mycket 80-tal. Saknar dock starkare sång och ett överdimensionerat och smaklöst virvelreverb)

8p: Close Encounters of the Third Kind (Bra produktion, sång och synthsolo känns spot on. Älskar även pukorna, letade förgäves efter dem till mitt eget bidrag)

5p: You Spin me Around (Troligen låten med störst musikertalang (främst i sång/gitarrspel), men i övrigt INTE den produktion jag tycker låter mest 80-tal)

3p: Är det bara Jag som Ser (Virveln trycker nästan på egen hand upp låten på poängplats. Övrig produktion känns dock också ok, till och med sången funkar efter ett tag)

1p: The Essence (Har väldigt svårt för sång/text men produktionen i övrigt fungerar, soundet och badkars-eq:n känns rätt i sammanhanget)

Rhythm of the Heart får av principskäl ingen röst då den av allt att döma har samma upphovsman som Catching your Powerfield.

PS: Precis som länderna i vanliga eurovision förväntar jag mig nu en del kompisröster 😏

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojoj. Ni må tro att jag blev livrädd när en illröd 4 meter lång bump flög förbi utanför fönstret. 😄

Haha... De bra nu börjar det komma in röster 😄 Tror nog vi skippar andra röstningen (minst 80-tal) 🙂

Juste fan idag är ju sista dagen!!

Kom igen nu å röstaaaa!

Link to comment
Dela på andra sajter

1. 12p: 1987 --->(fetast botten och smäckrast FM-syntar)

2. 10p: Close Encounter of the Third Kind --->(Vince Clarke!)

3. 8p: The Essence --->(om Chromeo verkligen hade släppt musik på 80-talet så..)

4. 5p: Lucy --->(mjukt och fint, perfekt för Nattradion!)

5. 3p: Knightriders Last Ride-mix 2 --->(kosmisk samplenojja)

6. 1p: Är det bara jag som ser --->(poäng för Magnus Uggla/Jakob Hellman rösten)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...