Jump to content
Annons

Röstning || StudioFestival #32 || - Rösta fram den BÄSTA 80-talslåten


fender__

Recommended Posts

Har lyssnat igenom allt ett par gånger och kommer då in på följande fråga (men ska givetvis lyssna mer innan jag röstar),

när man röstar, vad ska man egentligen prioritera högst?

-Mest åttiotal (har själv väldigt svårt att "känna något" för "mainstream" åttiotal?)?

-Bästa låt (hur göra om tex en låt är jävligt bra men kanske inte så mycket åttiotal?)?

-Bästa sångare (hur göra om nån sjunger grymt bra men låten är tråkig?)?

-Bäst producerat (hur göra om nått är ruskigt, ruskigt snyggt men man tex tycker det är tråkigt?)?

Finns det regler för detta eller får man själv bestämma sig för vilka kriterier man vill följa?

Jag känner att jag vill ha detta "klart" för mig själv innan jag lyssnar mer.

Cheers!

Det handlar om 80-tal...plocka den låt som skickar dig tillbaka till den tiden oavsett om du får stånd av den eller kräks!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 198
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det handlar om 80-tal...plocka den låt som skickar dig tillbaka till den tiden oavsett om du får stånd av den eller kräks!

OK, målande och bra beskrivning! Följder detta såtillvida inte någon hittar ett reglemente el. dyl.!

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag försöker väga in det mesta, vilka låtar följer inte temat/reglerna, de gallrar jag bort först. sen är det ju produktion, låtkvalitet osv. som avgör men det ultimata är ju att det är en bra låt som följer reglerna och i detta fall tar en tillbaka till 80-talet med hjälp av sound, låtstruktur/arr och prodution.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, rule nr one, det ska låta 80-tal!! Det känns inte som några problem att plocka ut en handfull låtar av dessa som låter 80 och som dessutom är bra. Av dessa kommer jag sen att sålla ur dom jag gillar bäst helt enkelt. Sen får jag se, hinner jag har jag ambitionen att skriva en rad om varje låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

har lyssnat igenom låtarna under dagen och det blir inte lätt att rangordna dessa. känns tråkigt att bara kunna ge 4 bidrag poäng när det är 6-8 st som låter riktigt bra.

man kanske skulle kunna ut öka antalet poäng man får avge?

dock tänker jag avstå från att ge någon låt poäng för minst 80-tals aktiga låt, tyckte alla bidrag klarat detta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
har lyssnat igenom låtarna under dagen och det blir inte lätt att rangordna dessa. känns tråkigt att bara kunna ge 4 bidrag poäng när det är 6-8 st som låter riktigt bra.

man kanske skulle kunna ut öka antalet poäng man får avge?

dock tänker jag avstå från att ge någon låt poäng för minst 80-tals aktiga låt, tyckte alla bidrag klarat detta bra.

Anledningen till att jag tog 4 st är just för att underlätta för er när det gäller röstningen och att förhoppningsvis fler orkar rösta! Jag tror vi kör på detta som det är nu!!

Hur går det förresten, fortfarande ingen som lagt sina röstar 😮

Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar vilja lyssna minst 2 ggr på varje låt så det lär ta lite tid, strölyssnar nån låt här och nån där så lite rörigt nu,

även om jag var 16-26 under 80-talet så känns det ganska svårt att bedöma, visst finns en del attribut men känslan infinner sig inte riktigt.

Well, vi får se i morrn kväll efter ett par läsk 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

känns bara så tråkigt att inte kunna 75 % av bidragen några poäng när det är så jämnt i toppen och det är så många som gjort riktigt bra 80-tals låtar.

funderar på att slå med tärning för att rangordna vilka som ska få poäng och vilka som blir utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan faktiskt hålla med om att det är svårt att sålla ut bara fyra stycken som ska få poäng.. Vi lär ju finna oss i generalens beslut, förhoppningsvis så varierar folks smak lite så det ändå blir lite variation i slutet, för min del så är det minst 10 bidrag som jag mer än gärna skulle gett poäng..

Nackdelen är ju att de låtar som inte är helt hundra lika bra producerade som vissa av de andra kommer troligtvis bli helt utan poäng.. och det är ju tråkigt för dem som lämnat in bidrag att få en stor fet nolla bara.. Istället för "minst 80-tal" borde det vara en 2-poängare och tre 1-poängare för "good effort" eller nåt sånt, utöver de andra poängen alltså.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan faktiskt hålla med om att det är svårt att sålla ut bara fyra stycken som ska få poäng.. Vi lär ju finna oss i generalens beslut, förhoppningsvis så varierar folks smak lite så det ändå blir lite variation i slutet, för min del så är det minst 10 bidrag som jag mer än gärna skulle gett poäng..

Nackdelen är ju att de låtar som inte är helt hundra lika bra producerade som vissa av de andra kommer troligtvis bli helt utan poäng.. och det är ju tråkigt för dem som lämnat in bidrag att få en stor fet nolla bara.. Istället för "minst 80-tal" borde det vara en 2-poängare och tre 1-poängare för "good effort" eller nåt sånt, utöver de andra poängen alltså.. 🙂

Var inte så blödig nu..SKJUT! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ska lyssna mer i dag på jobbet sen tror jag att ordningen ska vara klar. detta är det jämnaste start fällt jag varit med om i studiofestival samanhang, ett gott betyg att ingen röstat ännu eftersom det tar lite tid att lyssna igenom alla låtar några gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu håller jag med sixties igen 😉

jag ska lyssna mer i dag på jobbet sen tror jag att ordningen ska vara klar. detta är det jämnaste start fällt jag varit med om i studiofestival samanhang, ett gott betyg att ingen röstat ännu eftersom det tar lite tid att lyssna igenom alla låtar några gånger.

Nu håller jag med sixties igen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att du ändrade röstreglerna! 😉

Känns skönt att kunna rösta på lite fler låtar. Tycker nästan allt är riktigt snyggt gjorda och att faktiskt drygt hälften förtjänar en bra drös med poäng. Som gammal punkare/rockare kanske man inte går igång på musiken (blir mer ”gäääsp”) men det är f-n vad snyggt och tidsenligt många fått till det. Har även gått och omedvetet/medvetet gått och nynnat på ett flertal av låtarna och det är väl ett bra tecken?

Håller annars med sixties att "antirösterna" känns jobbiga (skoj grej = bra, mobbingtendenser = dåligt).

Bara en tanke (det är skitsamma, gör precis som du vill) OM, man nu ska ha antiröster, borde de då inte vara minusröster? Dvs Minst 80-tal 1 (dvs låt den man tycker kommer sist?) = -5P och Minst 80-tal 2 (den man tycker kommer näst sist) = -3P ?

Borde bli lättare att summera?

Annars kan ju en låt teoretiskt BÅDE vinna 80-talsfestivalen OCH förlora den …

Själv ska jag rösta efter helgen. Har lyssnat igenom allt ett flertal gånger men behöver mer tid. På söndag blir det inget (Springer Köpenhamns marathon då (nu fick jag det sagt 😛 …), beama gärna över tankeenergi till mig från 09:30). Hoppas kunna rösta tis/ons någonting. 😉

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok jag har kreativ blockering, tänker bara på öl osv. Lyssnar igenom rubbet!

1987 - Poänglös bakgrundsmusik utan riktining eller mål eller något alls av intresse. Och stäm gitarren nästa gång.

Atmospheric Triumph - Aj mina öron. Total tortyr, vass som en japansk kökskniv. Låter som soundtrack till en C-reklamfilm på amerikansk kabel.

Belinda - Kul pastisch, väl utfört. Lite för nära förlagan för att det ska vara bekvämt, påminner om kassetterna man köpte i macken.

Catching Your Powerfield - Obehagligt 80-talistiskt, snygga passningar till Desmond Child. Låten och framförandet håller, inspelningen suger.

Close Encounter - Nästan bra, fin idé med tyvärr så sugigt utfört att man inte orkar bara.

Gates of Heaven - Nej.

Glad Jul - Klämmigt men inte speciellt 80s. Mera nördglasögon och 2006.

Knightriders - Småkul men håller inte hela vägen.

Lucy - Prefab Sprout och U2 blandat med estlands schlagerbidrag 1988. Schizofrent, men produktionen bäst hitills. Kanske låten också.

Nightlife - Bra försök men utan konkurrens sämsta inspelningen hitills. Var är bastrumman? Basen?

Psyeric Hybrid - Jodå så här kunde det låta, men återigen är det filmmusik utan film. Bäst i den genren so far. Produktionen haltar.

Är det bara jag - Är du hörselskadad eller skåning? Tummen upp för trance dance-trummorna, resten är katastrof. Sopiga tidsreferenser i texten, du kan inte ha levt då.

Rhythm of the Heart - Bra komponerat och spelat, helt ok demoprodd. Riktigt bra sång. Lika bra som Lucy.

S80-tal - Påfrestande uselt.

So Hot Tonight - Riktigt sopigt inspelat och mixat. Vasst och bumligt och plågsamt. Låten helt ok, sången snäppet bättre än sopkorgen.

Stock Aitken - Vad sjunger du? Är du också hörselskadad? Bra komponerat, helt ok urrdurrdurr-sång, uselt mixat.

The Essence - Bra 80-talsröst, låter som Men Without Hats eller Johan Kinde. Sopig inspelning, men den helt autentiska musiken och texten väger upp lite.

You Spin me around - Skönt med en riktig låt till, bra jobbat. Tyvärr är inspelningen och mixen så plågsamt dålig att jag inte orkar lyssna speciellt länge. Men bra sång.

Lucy och Rhythm of the Heart tävlar i en egen liga, 10 resp 12 poäng. The essence får 8:an för den crooniga sången, Catching you Powerfield är en ganska vettig låt så den får 5:an, trean till Stock Aitken trots "texten" och ettan till You Spin Me Around.

Skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Bra att du ändrade röstreglerna! 😉

Känns skönt att kunna rösta på lite fler låtar. Tycker nästan allt är riktigt snyggt gjorda och att faktiskt drygt hälften förtjänar en bra drös med poäng. Som gammal punkare/rockare kanske man inte går igång på musiken (blir mer ”gäääsp”) men det är f-n vad snyggt och tidsenligt många fått till det. Har även gått och omedvetet/medvetet gått och nynnat på ett flertal av låtarna och det är väl ett bra tecken?

Håller annars med sixties att "antirösterna" känns jobbiga (skoj grej = bra, mobbingtendenser = dåligt).

Bara en tanke (det är skitsamma, gör precis som du vill) OM, man nu ska ha antiröster, borde de då inte vara minusröster? Dvs Minst 80-tal 1 (dvs låt den man tycker kommer sist?) = -5P och Minst 80-tal 2 (den man tycker kommer näst sist) = -3P ?

Borde bli lättare att summera?

Annars kan ju en låt teoretiskt BÅDE vinna 80-talsfestivalen OCH förlora den …

Själv ska jag rösta efter helgen. Har lyssnat igenom allt ett flertal gånger men behöver mer tid. På söndag blir det inget (Springer Köpenhamns marathon då (nu fick jag det sagt 😛 …), beama gärna över tankeenergi till mig från 09:30). Hoppas kunna rösta tis/ons någonting. 😉

Cheers!

Antirösterna har inget med vanliga röstningen att göra utan det är bara något " vid sidan om" så det blir inga avdrag från dem rktiga poängen. Tanken var att den som får mest poäng på antirösterna vinner den (eller förlorar) 😛

Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok jag har kreativ blockering, tänker bara på öl osv. Lyssnar igenom rubbet!

1987 - Poänglös bakgrundsmusik utan riktining eller mål eller något alls av intresse. Och stäm gitarren nästa gång.

Atmospheric Triumph - Aj mina öron. Total tortyr, vass som en japansk kökskniv. Låter som soundtrack till en C-reklamfilm på amerikansk kabel.

Belinda - Kul pastisch, väl utfört. Lite för nära förlagan för att det ska vara bekvämt, påminner om kassetterna man köpte i macken.

Catching Your Powerfield - Obehagligt 80-talistiskt, snygga passningar till Desmond Child. Låten och framförandet håller, inspelningen suger.

Close Encounter - Nästan bra, fin idé med tyvärr så sugigt utfört att man inte orkar bara.

Gates of Heaven - Nej.

Glad Jul - Klämmigt men inte speciellt 80s. Mera nördglasögon och 2006.

Knightriders - Småkul men håller inte hela vägen.

Lucy - Prefab Sprout och U2 blandat med estlands schlagerbidrag 1988. Schizofrent, men produktionen bäst hitills. Kanske låten också.

Nightlife - Bra försök men utan konkurrens sämsta inspelningen hitills. Var är bastrumman? Basen?

Psyeric Hybrid - Jodå så här kunde det låta, men återigen är det filmmusik utan film. Bäst i den genren so far. Produktionen haltar.

Är det bara jag - Är du hörselskadad eller skåning? Tummen upp för trance dance-trummorna, resten är katastrof. Sopiga tidsreferenser i texten, du kan inte ha levt då.

Rhythm of the Heart - Bra komponerat och spelat, helt ok demoprodd. Riktigt bra sång. Lika bra som Lucy.

S80-tal - Påfrestande uselt.

So Hot Tonight - Riktigt sopigt inspelat och mixat. Vasst och bumligt och plågsamt. Låten helt ok, sången snäppet bättre än sopkorgen.

Stock Aitken - Vad sjunger du? Är du också hörselskadad? Bra komponerat, helt ok urrdurrdurr-sång, uselt mixat.

The Essence - Bra 80-talsröst, låter som Men Without Hats eller Johan Kinde. Sopig inspelning, men den helt autentiska musiken och texten väger upp lite.

You Spin me around - Skönt med en riktig låt till, bra jobbat. Tyvärr är inspelningen och mixen så plågsamt dålig att jag inte orkar lyssna speciellt länge. Men bra sång.

Lucy och Rhythm of the Heart tävlar i en egen liga, 10 resp 12 poäng. The essence får 8:an för den crooniga sången, Catching you Powerfield är en ganska vettig låt så den får 5:an, trean till Stock Aitken trots "texten" och ettan till You Spin Me Around.

Skål!

Troligen dom roligaste kommentarerna jag läst på länge, mycket underhållande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, detta var en svår festival att rösta i..

Riktigt kul att lyssna på alla, finns mycket talang på detta forum.

1. Fierze - 1987:

Halvtråkig, men bra gitarrspel. Lite text hade gjort den mycket bättre.

Skönt gitarrsolo mot andra halvan av låten.

2. Atmospheric Triumph:

Skön melodi, klart ljud.. Nästan smärtsamt klart/vasst i introt.

Leadljudet i slutet har nåt konstigt klick som sabbar en hel del tyvärr.

3. Belinda:

Direkt i introt fångade den mig.. Låter som en filmlåt från 80-90-talet. Roadmovie-låt..

4. Catching Your Powerfield:

80-tals pudelrock deluxe! Riktigt bra, känner starka Bon Jovi-vibbar nästan åt stöldhållet. Men den var bra!

5. Gates of Heaven:

Rockig, lite halvstökig ljudbild.. Fick ingen 80-talskänsla alls, tyvärr. Möjligtvis lite åt 90-talet och Soundgarden..

6. Glad Jul:

80-tals synthpop!! Härligt glad och trevlig. Saknar nån slags sång i den dock.

7. Knightriders Last Ride-mix 2:

Känns som spelmusik ungefär. Skön idé men den vart lite tråkig i längden.

8. The Folk (p) Ark - Lucy:

Soft intro, det gillade jag. Rösten passade rikigt bra, kändes 80-tal a la U2 på en gång.

"With or without you" är nog låten jag tänker på som den påminner om. Riktigt nice!

9. Nightlife:

Bra låt men den kändes väldigt 2000-tal. Lite jobb på den så skulle den bli en hit bland de som gillar

Håkan Hellström, Broder Daniel m.fl.

10. Psyeric Hybrid:

Mysiga padljud. Kändes dock nästan för "ren" för att vara en 80-talslåt.

Mixen hade nog mått bra av att "skitas ned" lite.

11. Är det bara jag som ser:

Intressant början på låten. Känner lite 80-talspunk i den. För mycket reverb känns det som (om man kan säga så

om en 80-talare). Gillade den i alla fall!

12. Rhythm of the heart:

Hehe, gitarrerna låter grymt 80's. Låten myser i 80-talsreverb och nice sång. Riktigt bra.

13. S80-tal

Soft låt. Gillar den faktiskt, fast mixen skulle behöva lite mer jobb. Den känns lite platt, tyvärr.

14. So Hot Tonight:

Ösig, den fick inte mig på fall men min dotter diggar den rejält.

15. Stock Aitken Waterman and I:

Oj, beatet känns nästan som tidig 90-talshouse. Sången däremot ger lite Bowie a la 80's-vibbar.

Tyvärr, liite för hårt komprimerad.

16. The Essence:

Oj, mera synthpop 😄 Rösten ligger lite över allt annat känns det som,

mer jobb i mixen hade behövts.. Annars helt ok, bra 80-talskänsla på sången,

lite Billy Idol över den.

17. You spin me around:

Arenarock! 😄 hehe.. Nice wail i början.. Van Halen-synth och Bon Jovi-sång, gött!

Lite otighta trummor på sina ställen. Riktigt duktig sångare!

18. Close encounters of the third kind:

Fångande intro.. Sången ligger lite, lite lågt, smälter nästan in i musiken. Klar, tydlig ljudbild i övrigt.

Bra dynamik..

-------------

Och min röstning blir som följer:

The Folk (p) Ark - Lucy: (12p)

Rhythm of the heart: (10p)

Belinda: (8p)

You spin me around: (5p)

Close encounters of the third kind: (3p)

Stock Aitken Waterman and I: (1p)

Tack för intressant och varierande lyssning till alla som ställde upp!

90-tal nästa gång då? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

här kommer mina röster, men som sagt var det vädigt jämnt:

12 p till Lucy. sköna U2 influenser och bra låt och produktion.

10 p till you spin me around. mycket van halen, mick mars gitarr, och klassisk 80-tals sång och man är åter i 80-talet.

8 p till stock aiken waterman and I. låter nästan som Bowie på sång och lite wham synthar, låter verkligen som det gjorde på den tiden.

5p till catching your powerfield. lysande bon jovi rock.

3 p till close encouter. ännu en bra list låt som kunde platsat i Bagen eller på mtv.

1p till rythm of the heart. den softare hårdrocken hade ju sin storehetstid ,bra sång också.

sen har vi låtarna som tyvärr inte kunde få några poäng fast de är riktigt bra.

knightrider är riktigt bra, tänkte lite på låten 19 med paul hardcastle (om jag minns rätt)

the essence var också bra.

är det bara jag, var väldigt nära poäng med sina imperiet/babylon blues influens.

belinda var ok, men hamnade lite längre ner på min lista.

gates of heaven. påminde mig om alla dessa ABF spelningar på olika ungdoms gårdar man var på som yngre, band med lånade ranger basar och cort gitarrer.

s-80tal,psyeric hybrid, glad jul.atmospheric triumph. 1987. instrumental låtar blir lätt lite tråkiga och även om några var ganska bra så räcker det inte riktigt när det finns låtar med bra sång. sen minns inte jag att det på 80-talet var så mycket instrumental musik.

night life hellt ok, men andra liknade bidrag var snäppet bättre.

bra jobbat alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. you spin me around 12p

Älskar denna låt riktigt grym.

2. Knightriders Last Ride-mix 2 10p

Kunde ha haft mindre med samples.

3. close encounter of the third kind 8p

Bra.

4. The Essence 5p

Gillar sången, får mig tänka på en 80's film minns inte vilken som liknande sång var med på en låt.

Kan bara ge poäng till fyra stycken för var bara dom jag gillade.

Inte för dom andra var dåliga men inget som tilltalade mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först vill jag säga vilka bevekelsegrunder jag har haft så att ingen blir onödigt ledsen.

Jag har gått på det som berör mig inget annat.

Jag har lyssnat på samtliga låtar hela veckan från och till.

Dessa var de låtar jag fastnade för.

Lucy

Låter bra men introt känns för långt och låten saknar till viss del en för mig apelerande struktur.

Refrängen är bra och sången är mycket bra. Det känns amerikanskt för den tiden och kan antagligen ha varit en mindre hit.

Är det bara jag som ser

Framför allt texten och framförandet berör även om den kanske hade fungerat under proggeran också.

Jag vet att detta är en 80-festival men jag tycker att det är främst ljudelementen från denna tid som drar ner låten.

Lite grand samma problem som Imperiet brotas med i mina öron (givetvis subjektivt) I mitt 80-tal hör den dock definitivt med.

Rhythm of the heart

Inte någonting jag går igång på men det känns ändå som en riktig låt. Vad amerikanerna gjorde på den tiden har jag svårt för men i mina öron låter det REO Speedwagon och Air Suply. Mycket fin sång i det format som inte innebär översång och gasen i botten hela tiden.

So hot tonight

Killen/Tjejen som har programmerat dessa trummor ska ha Nobelpris för denna låt är den enda låt som faktiskt svänger.

Nu måste jag erkänna att jag är en av de typer som sällan föredrar sväng framför matematisk precision men för detta kapitulerar jag totalt. Som låt berör den mig mycket även om den är lite för mycket åt det amerikanska hållet på den tiden. Detta låtter trashigt och berör på stor bredd. Me like!

The Essence

Detta låter nästan så brittiskt som jag vill att mitt 80-tal ska låta. Låter ändå som amerikaner eller svenskar som försöker.

Det är absolut inget fel för på något sätt uppstår någonting nytt. Grym synthoock och grym sång!

You spin me around

Denna låt har mycket som jag faktiskt inte står ut med. Van Halen-syntar och en massa sexistiskt tramssnack.

Låten är stilsäker och sången är bäst av alla bidragen om man gillar den här typen av sång. Mitt gehör kan svika mig men det låter som ett Jesus G i introt.

Close encounter of the third degree

Tycker inte att detta som låt skulle fungera med Räisinen vid en lägereld. Däremot så finns den muggiga dova Moogbasgången där och i övrigt alla andra element också. Fanfar!

Så då kommer mina poäng:

So hot tonight 12p

You spin me around 10p

Är det bara jag som ser 8p

Lucy 5p

The Essence 3p

Close encounter of the third degree 1p

Link to comment
Dela på andra sajter

gates of heaven. påminde mig om alla dessa ABF spelningar på olika ungdoms gårdar man var på som yngre, band med lånade ranger basar och cort gitarrer.

Kan förklara det faktiskt först och främst så är det för att min gitarr är SÄMRE än en cort-gitarr det är en 5 år gammal J&D-gitarr och en cort-bas. Det är öven så att jag har bara hållt på i ca 7-8 månader så jag lär mig just nu är f.ö 15 så jag var inte direkt med på 80-talet 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktarens analys var klockren, skål! 🙂

Har lyssnat flera gånger och börjar höra nyanser som jag gillade i början men som sakta avtar. Återkommer med röstning. Nu måste ett tjog Aurora & Marinella blandat med fruktsoda intas för att komma i stämning:P T.o.m bränt till CD och lyssnat i min nya fräna CD-växlare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...