Jump to content
Sign in to follow this  
Dividend

Dividend - The lovestory of Patricia (v2010)

Recommended Posts

Annons

Jag tycker att du har fångat en känsla! Dock tycker jag att det kändes svårt att hänga med i melodierna, de kändes lite random av och till. Kanske om man lyssnar flera gånger så kommer man in i det. Samplingarna låter rätt mycket samplingar, vad är det för bibliotek? Du gör ju en hel del sån här musik, kanske är värt att investera i nåt bättre, typ Vienna eller EWQLSO?

Håller med Rabieshund, finns en del snygga inslag (hörde några imitationer mellan stämmor till exempel) men de verkar sällan återkomma i någon slags struktur utan ibland låter det mer som en improvisation än en färdig låt. Och sen låter orkestern rätt synthig, finns det fler artikulationer som t.ex. staccato eller portamento så skulle det vara snyggt att leka mer med det, liksom med dynamiken (styrka pp-ff) för att skapa mer variation.

Edited by Fierze

Man tycker sig kunna skönja en mycket fin melodi där nånstans.... Men det låter som om alla stråkar är spelade på klaviatur med på tog för lång attack med tanke på hur korta de flesta noterna är.

Musikidén är vacker. Men detta låter inget vidare skulle jag vilja säga. Jobba mycket mer på att få varje stämma att flyta. Att få det att låta legato är A och O i orkestrering. Det gör det inte här.

Jag tycker att du har fångat en känsla! Dock tycker jag att det kändes svårt att hänga med i melodierna, de kändes lite random av och till. Kanske om man lyssnar flera gånger så kommer man in i det. Samplingarna låter rätt mycket samplingar, vad är det för bibliotek? Du gör ju en hel del sån här musik, kanske är värt att investera i nåt bättre, typ Vienna eller EWQLSO?

Det är sant, kompositionen är inte helt färdig. KAnske är det litet rörigt i speciellt vissa av de 2-3-delade kontrapunktpartierna (jag håller med). Det kommer en update!

Kör med patchar utan artikulationer i detta skede. Ville väl mest ha kommentarer om kompositionen så långt. Kul att du tycker jag fångat känslan!

Fierze: Ja den är inte färdig den här. Strukturen anpassar jag vanligtvis en plan gradvis tills det hela klaffar till slut.

Kul att du uppfattade en del av den! Tack!

Godhead: Jag använder inte klaviatur, och det du talar om är inte orkestrering. Vill du lära dig om orkestrering så kan jag rekommendera ett par bra böcker i PM... LEgatospel är ett sätt för musikern att skifta not..

Tack för din lyssning.

Jag uttryckte mig kanske klumpigt, men eftersom du sa att all form av kritik var välkommen så sa jag precis vad jag tyckte om det jag hörde. 🙂

Jag håller själv på med digital orkestrering en hel del, och vet rätt mycket om de "problem" som det innebär med att få stråkar att låta naturligt etc. Det jag menar ang legato är att det är det svåraste att få till i digital orkestrering - men är det som är mest karaktärsdanande för just stråkarna i en orkester, dvs att de flyter fint i långsamma och halvsnabba partier. Det tycker jag inte du har lyckats med här, men kompositionen kanske heller inte är riktigt klar. Ledsen om du tog illa vid dig av min fräna kritik 🙂

Jo, jag borde ju ha skrivit att den långt ifrån var färdig, och mest ville ha kommentarer på kompositionsmässiga brister.

Klickade i "låtskiss" när jag postade men det syns kanske inte 😛 ... Sant, att stråket (framförallt eftersom ev. leadmelodi här bärs fram oftast av hög violin) måste jobbas en hel del på. Fast å andra sidan är inte ewql-stråket (som jag kör här) realistiskt ens när man lyckas.

(Kan låta bra ändå, men hörbart artificiellt.)

Snabba partier skall kollas dock, tack för tiden du tog på dig att skriva ned och påpeka detta! 🙂

Klickade i "låtskiss" när jag postade men det syns kanske inte 😕 ... Sant, att stråket (framförallt eftersom ev. leadmelodi här bärs fram oftast av hög violin) måste jobbas en hel del på. Fast å andra sidan är inte ewql-stråket (som jag kör här) realistiskt ens när man lyckas.

(Kan låta bra ändå, men hörbart artificiellt.)

Vilken version av EWQLSO kör du och är det senaste utgåvan eller en äldre?

Har själv tänkt köpa EWQL Complete Composers Collection inom ett par veckor och har hört mycket gott om hur Symphonic Orchestra Gold eller Platinum låter idag.

Edited by Fierze

Gillar flytet i komposition och melodi, men saknar i likhet med de andra ett återkommande tema. Sedan kanske det var avsiktligt svävande komposition, det låter jag vara okänt. Känner att vissa partier är som klippt och skurna för att mynna ut i en bekant melodi och det finns många bra att välja på. Högst subjektivt gillade jag speciellt sticket som kommer vid 3:50. Tror dock det kommer lyfta tydligheten väldigt mycket om du får in lite mer varierade och skarpare artikulationer. Har själv stora svårigheter med det motsatta, att man alltid använder för tydliga anslag! Men misströsta ej, var väldigt behagligt att lyssna på och melodiuppslagen är jättefina, och i överflöd.

Gillar flytet i komposition och melodi, men saknar i likhet med de andra ett återkommande tema. Sedan kanske det var avsiktligt svävande komposition, det låter jag vara okänt. Känner att vissa partier är som klippt och skurna för att mynna ut i en bekant melodi och det finns många bra att välja på. Högst subjektivt gillade jag speciellt sticket som kommer vid 3:50. Tror dock det kommer lyfta tydligheten väldigt mycket om du får in lite mer varierade och skarpare artikulationer. Har själv stora svårigheter med det motsatta, att man alltid använder för tydliga anslag! Men misströsta ej, var väldigt behagligt att lyssna på och melodiuppslagen är jättefina, och i överflöd.

Fortsätter på den här under kvällen. Tack för lyssning... 3:50 skall kolla 😉

Temata är lite kaotiskt, utan upprepning (förutom en melodi, den i crescendot på slutet)... Skall fortsätta på den här ikväll, artikulationer lär väl tillkomma allt eftersom.

Fierze: Det är känt (lätt att hitta info om på nätet, kan kolla om du vill) och inte så populärt att ewql mixtrat med stråket. Det låter stråk men inte riktigt som viennas, t ex 😉

Det är gamla utgåvan jag har.. Haft länge, tänker köpa in viennapatchar under hösten!

Fierze: Det är känt (lätt att hitta info om på nätet, kan kolla om du vill) och inte så populärt att ewql mixtrat med stråket. Det låter stråk men inte riktigt som viennas, t ex 😄

Länka gärna, har letat och läst mängder av recensioner men aldrig sett ovanstående.

Paketet Complete Composers Collection känns helt enkelt för prisvärt för att inte köpa så jag tar nog mina chanser med EWQLSO Gold.

De demos jag hört vittnar om att det går att få det att låta riktigt bra om man använder dynamik och artikulationer på rätt sätt.

Stråket är orealistiskt (men kan ändå låta bra), oavsett hur mycket du artikulerar osv, bara att jämföra med en hur cd låter ellerh ur det låteri konsertsal?

Kan fixa länk vid tillfälle..

Stråket är orealistiskt (men kan ändå låta bra), oavsett hur mycket du artikulerar osv, bara att jämföra med en hur cd låter eller hur det låter i konsertsal?

Tja, samplingarna i EWQLSO (åtminstone i nya versioner) är ju inspelade i konsertlokal, så det bör väl per definition vara så det låter?

Men som sagt, oavsett bibliotek så hänger det ju framför allt på att man själv spelar på ett realistiskt sätt givet det aktuella instrumentets förutsättningar.

Gör man inte det så kommer det gissningsvis att låta orealistiskt även om ett Viennapaket för en kvarts miljon. 😛

Edited by Fierze

Du verkar inte läsa vad jag skriver. De har alltså manipulerat stråket efteråt för "maffighet" och annat...

Och restan av vad du skriver, det fattar väl för sjutton jag med????

JAg är inte jätteintresserad av att artikulera perfekt (på mina egna kompositioner), däremot när jag gör det åt andra. Mina kompositioner är avsedda för riktig orkester

Förstår du? 😄

Edited by Dividend

Du verkar inte läsa vad jag skriver. De har alltså manipulerat stråket efteråt för "maffighet" och annat...

Och restan av vad du skriver, det fattar väl för sjutton jag med????

JAg är inte jätteintresserad av att artikulera perfekt (på mina egna kompositioner), däremot när jag gör det åt andra. Mina kompositioner är avsedda för riktig orkester

Förstår du? 😉

Ok, sorry. Det framgick inte för mig att kompositionerna var avsedda för riktig orkester, då fattar jag att artikulationer och realism i dessa låtexempel inte spelar någon roll.

Jag själv har för övrigt nyligen fått hem EWQLSO Gold och lyckligtvis har jag inte hört någonting i stråksoundet som jag tycker låter direkt orealistiskt än så länge.

Ok, sorry. Det framgick inte för mig att kompositionerna var avsedda för riktig orkester, då fattar jag att artikulationer och realism i dessa låtexempel inte spelar någon roll.

Jag själv har för övrigt nyligen fått hem EWQLSO Gold och lyckligtvis har jag inte hört någonting i stråksoundet som jag tycker låter direkt orealistiskt än så länge.

Jag får också be om ursäkt, jag bör nog nämna att jag inte artikulerar perfekt i trådhuvudet i fortsättningen 😕 (Men det är inte jobbigt att göra med lite träning.)

Och det låter ju bättre då, såklart.... Så jag bör väl börja artikulera mer framöver i vilket fall 🙂

No problemo... Ha det Fierze! 🙂