Jump to content
Annons

M-Audio DSM-2 vs ADAM A7 vs Genelec 8030AP


minikraeftan

Recommended Posts

Finns helt klart några stycken,

"Har köpt Adam A7 för en väcka sen, var väligt nöjd men idag letade jag efter en bra bas och upptäckte att dem låter konstigt på låga frekvenser närmare bestämd det brummar.

Man får en uppfatning att dem inte klarar basen och man måste sänka volumen. Om man sänker volumen då känns det för låg volum. "

"Jag har just nu ett par ADAM A7 vars ljud jag gillar väldigt mycket, funkar utmärkt att mixa på. Dessvärre har jag haft en massa problem med dem så när jag lämnat in en av dem för garanti för 3:e gången så åker de iväg till försäljning."

WOW! Imponerande! Du hittade två som har haft problem med A7, i Sveriges största musikerforum... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 89
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

maart (oregistrerad)
Så dina kunder brukar alltså använda sina monitorer som discohögtalalare.

Det sa han inte.

Trovärdigt, nej.

jag vet inte om du är rätt person att ifrågasätta andras (speciellt Claes) trovärdighet... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Att folk ibland har onaturliga förväntningar på en produkt är väl knappast ovanligt. –”Högtalarna kostar 9000 kr, då måste de ju klara att spela högt” … Det är inte alla som inser att bara för att en högtalare är ”dyr” (jämfört vissa) så innebär detta inte nödvändigtvis att de kan spela högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att folk ibland har onaturliga förväntningar på en produkt är väl knappast ovanligt. –”Högtalarna kostar 9000 kr, då måste de ju klara att spela högt” … Det är inte alla som inser att bara för att en högtalare är ”dyr” (jämfört vissa) så innebär detta inte nödvändigtvis att de kan spela högt.

Ett par monitorer ska ju faktiskt vara konstruerade för att tåla mer än vanliga hifihögtalare och det är de ju oftast, de brukar dessutom ha effektiva skydd som skyddar elementen från att gå sönder, men det verkar A7 sakna.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par monitorer ska ju faktiskt vara konstruerade för att tåla mer än vanliga hifihögtalare och det är de ju oftast, de brukar dessutom ha effektiva skydd som skyddar elementen från att gå sönder, men det verkar A7 sakna.

Ditt svar är ett exempel på vad jag menade ... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte riktigt eftersom du inte verkar hålla med om att Adam A7 håller sämre kvalitet än motsvarande prissatta monitorer, vilket jag menar.

Jag har inte någon uppfattning om huruvida byggkvalitén är undermålig gällande A7. Jag argumenterar mot ditt sätt att hävda att detta skulle vara bevisat med dina inlägg.

Då du vid minst två tillfällen har blivigt tillrättavisad av tillverkare i detta forum (utan att de blivit direkt tillfrågade utan hittat hit självmant) så finner jag anledning att ifrågasätta din trovärdighet.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte någon uppfattning om huruvida byggkvalitén är undermålig gällande A7. Jag argumenterar mot ditt sätt att hävda att detta skulle vara bevisat med dina inlägg.

Gearslutz inläggen är bevis på att A7.ornas kvalitet har varit väldigt ojämn och/eller undermålig. Fast jag antar att du inte läst dom kommentarerna heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Så dina kunder brukar alltså använda sina monitorer som discohögtalalare.
Det sa han inte.
Jo " så jag antar att det har handlat om att de har fått jobba ihjäl sig som discohögtalare under fester i så fall,"

Claes sa ju att han inte hade haft några kunder som fått problem. Om problemen uppstår när man använder högtalaren fel (använder dom som discohögtalare i det här fallet) betyder det att Claes kunder [inte] använt högtalaren som disco-högtalare.

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Fast det stämmer ju inte han sa väl att några av hans A7 kunder faktiskt hade haft problem och fått laga/byta diskanter i A7.

sant. men inte baselementen som du tjatar om hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Nära stängningsdags, last order boys.

ja, för mig får du också gärna stänga. chansen att det skulle dyka upp nåt mer relevant här är väl inte enorm direkt...

Bara ett par sista fantastiska uttalanden som får bli mitt avslut i den här tråden:

Nej men du kunde ju inte ens erkänna att du hade fel utan att ge en känga.
Det var väl på grund att du rapporterade den för att det framkommit att du inte hade en aning om vad den handlade om?

:rolleyes:

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar förresten vem det är som stängt trådar utan att ens motivera stängningarna? Ganska fegt.

Ganska fegt var ordet, det var jag som gjorde det och anledningen att jag inte skrev något var helt enkelt att jag tyckte det var nog tjafsat i trådarna i fråga och du var definitivt ett av trollen som orsakade det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej 8030 har minst 30mm vilket inte är helt fel för en 5"-bas.
Källa tack.

Peerless 5" har oftast 26mm så troligtvis har även den i 8030 26mm spole. 6,5” från Peerless har oftast 33mm vilket är försumbart mycket större än ADAM A7s 30mm (om nu den siffran stämmer).

"Voice coil diameters are as follows:

8030A: 26mm

8040A: 33mm

Best regards

Sami Kärkkäinen

Genelec Oy

Olvitie 5, 74100 IISALMI, Finland

email: sami.karkkainen@genelec.com"

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...