Jump to content
Annons

M-Audio DSM-2 vs ADAM A7 vs Genelec 8030AP


minikraeftan

Recommended Posts

Nu är det snart dags o köpa in nya monitorer. Priset ska ligga vid 10 000 kr.

Har hört bra om dessa 3 monitorer och nu överlämnar jag frågan till dom kunniga rävarna.

Vilka monitorer kommer ge mig bäst ljud, Ska mixa mest rock metal pop och lite techno kanske.

Skriv gärna fördelar o nackdelar om ni har möjligheten.

Monitorer:

M-Audio DSM-2

ADAM A7

Genelec 8030AP

Redigerat av minikraeftan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 89
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Nu är det snart dags o köpa in nya monitorer. Priset ska ligga vid 10 000 kr.

Har hört bra om dessa 3 monitorer och nu överlämnar jag frågan till dom kunniga rävarna.

Vilka monitorer kommer ge mig bäst ljud, Ska mixa mest rock metal pop och lite techno kanske.

Skriv gärna fördelar o nackdelar om ni har möjligheten.

Monitorer:

M-Audio DSM-2

ADAM A7

Genelec 8030AP

Genelec är väl egentligen den enda som är en riktig proffsmonitor. De andra lär inte hålla ens 5 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är dina öron som de ska funka ihop med, så du bör lyssna på dem innan du bestämmer dig.

De jag skulle överväga främst av de du nämner, är ADAM och Genelec - men när det gäller ADAM, så släpps en ny, förbättrad version av A7, som heter A7X inom kort. 😄

Om du ska hålla med mycket med djupa bassyntar, så är det nog bäst att komplettera med en sub eller att referenslyssna i ett par bra lurar. Har du ett litet och otilräckligt akustikbehandlat rum så är det inte säkert att en sub gör så mycket nytta, utan då kan lurarna ligga närmare till hands för att höra balansen på djupbasen.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Genelec är väl egentligen den enda som är en riktig proffsmonitor. De andra lär inte hålla ens 5 år.

vaa? Jag har inte hört DSM-2 men både Genelec och Adam är bra grejor. Adam lämnar (väl?) dessutom 5 års garanti, om det nu skulle behövas.

Som Claes sa är det vad du gillar som avgör vilka som är bäst. Jag lyssnade på ganska många olika monitorer men tyckte Genelec 8030 och Adam A7 var bäst, och tillslut blev det ett par A7 och jag är jättenöjd med dom. Skulle jag köpa nåt nu skulle jag definitivt vänta på Adams nya modeller.

Link to comment
Dela på andra sajter

vaa? Jag har inte hört DSM-2 men både Genelec och Adam är bra grejor. Adam lämnar (väl?) dessutom 5 års garanti, om det nu skulle behövas.

Nätet är fullt med historier om sönderspelade A7:or och klagomål på väldigt ojämn kvalitet på dessa. Det är ingen slump att det kommer förbättrade versioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Nätet är fullt med historier om sönderspelade A7:or och klagomål på väldigt ojämn kvalitet på dessa. Det är ingen slump att det kommer förbättrade versioner.

Nätet är även fullt med historier om folk som är otroligt nöjda med sina A7:or. Och jag vet inte om du har missat det, men de flesta tillverkare brukar fortsätta utveckla sina produkter och komma med nya modeller. Det gäller de flesta branscher och inget bevis för att dom tidigare modellerna varit dåliga. Men du kanske, i vanlig ordning, sitter inne med nån "inside information" som styrker dina påståenden men som du inte har några belägg för?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
824.jpg

finns en mk2 också som ligger runt 10 annars är beg mk1 ett klipp

här behövs inte sub lika tydligt som med dom andra heller

+1!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nätet är även fullt med historier om folk som är otroligt nöjda med sina A7:or. Och jag vet inte om du har missat det, men de flesta tillverkare brukar fortsätta utveckla sina produkter och komma med nya modeller. Det gäller de flesta branscher och inget bevis för att dom tidigare modellerna varit dåliga.

Fakta är att Adam A7 hade en löjligt liten talspole i basen som de nu har tvingats uppgradera för att basarna inte ska gå sönder eller skadas lika lätt som hittills och även diskanten har uppgraderats av samma skäl.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Fakta är att Adam A7 hade en löjligt liten talspole i basen som de nu har tvingats uppgradera för att basarna inte ska gå sönder eller skadas lika lätt som hittills och även diskanten har uppgraderats av samma skäl.

det kan mycket väl vara så men för ett tag sen var det en tråd här på forumet där någon hade problem med baselementen i ett par A7 och då skrev Claes (som är återförsäljare) att det var väldigt sällan (eller aldrig?) som basarna krånglade. Det som kunde hända var att man spelade sönder diskanterna om man ofta spelade på hög volym. Därför tror jag inte det är riktigt så vanligt som du vill få det att verka.

Här är ett citat från SoS:

When I review speakers and microphones, I often feel I have a duty to point out that there is a lot of choice in most price ranges and that some of the competitors are also extremely good. Very often the final choice of monitor comes down to what character of sound you prefer to work with, and how well the speakers perform in your particular room. If you can test the ADAM A7s alongside other speakers on your shortlist you're more likely to make the correct decision, but don't fall into the trap of assuming that the loudest or brightest speaker is best, as that's often not the case. What sounds lively and exciting in the shop can prove to be fatiguing after prolonged use in the studio, so what you're looking for is a speaker that presents your music impartially, not one that hypes it up. In the main, the A7s do this very well.

Dom är alltså inte byggda för att spela starkt med (typ disco-volym). Gör man det kanske dom går sönder men som närfältare för normalt studiobruk tycker jag dom är otroligt bra. Har använt mina flitigt i snart två år och har inget att anmärka på.

minikraeftan, som jag skrev i mitt första inlägg tycker jag du ska provlyssna olika monitorer för att själv skaffa dig en uppfattning om vilka du gillar bäst. Det jag vänder mig mot är kattens påstådda kvalitétsbrister hos A7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Genelec är väl egentligen den enda som är en riktig proffsmonitor. De andra lär inte hålla ens 5 år.
Jag antar att du vill provocera och reta upp, men jag kan inte motstå att kommentera. ADAM A7 håller och jag gillar dem precis som jag gillar Genelec 1030.
Det är ingen slump att det kommer förbättrade versioner.

Ja? Om det inte fanns något att utveckla skulle väl Genelec ha tillverkat 1022:orna än idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast ärligt vilka tror du har längst livslängd!

😆

Ja - du kan ju gissa bäst du vill när du själv tror att alla dina gissningar är detsamma som verkligheten... Kanske är det rentav Behringer som håller längst av alla? 😉

Jag har som sagt sålt åtskilliga A7:or och ingen enda av dem har haft problem med basen, men ett litet fåtal har bandet i diskanten smält på - beroende på att man har spelat för länge på för hög volym, så att bandet inte får tillräckligt kylning. De är som sagt inte gjorda för att vara discohögtalare, utan avsedda som närfältsmonitorer.

De har sålts i enorma mängder, så det är inte konstigt om det finns flera trådar om problem. Efter alla utmärkelser som A7 har fått genom åren, så är det föga förvånande att den har sålts i så stora mängder heller. Alla prylar från alla tillverkare har en viss felprocent - så om det säljs massor av någon viss pryl så blir det också "många" som går sönder på ett eller annat sätt, men i förhållande till antal sålda så är jag övertygad om att det inte är värre hos ADAM än hos andra tillverkare - för då hade jag sett betydligt fler returer själv också.

Det kommer en ny modell nu som rider på utvecklingen av SX-serien, men det handlar om normal produktutveckling (som sker hos alla tillverkare som inte har stagnerat) - och inte, som du påstår, på att den gamla modellen höll för dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer en ny modell nu som rider på utvecklingen av SX-serien, men det handlar om normal produktutveckling (som sker hos alla tillverkare som inte har stagnerat) - och inte, som du påstår, på att den gamla modellen höll för dåligt.

Tyvärr så har du fel talspolen som satt i A7 var för klen och därför har de TVINGATS byta mot en större som tål mer effekt. Har hört användare som har tvingats byta baselementet tre fyra gånger.

Men de nya är säkert bra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har som sagt sålt åtskilliga A7:or och ingen enda av dem har haft problem med basen, men ett litet fåtal har bandet i diskanten smält på - beroende på att man har spelat för länge på för hög volym, så att bandet inte får tillräckligt kylning. De är som sagt inte gjorda för att vara discohögtalare, utan avsedda som närfältsmonitorer.

Närfältmonitorer borde dock tåla att mixa musik på relativt högt, eller tycker du inte det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har använt både Adam A7, Genelec 8040 (som jag använder för stunden), 8030, och 1031.

För mig så passar Genelec ljudet bättre än Adam. 1031 är lite mer åt Adams håll då den har mer diskant än 80xx-serien.

Men för pengen är Adam A7 väldigt bra. Kommer det dessutom en nyare, bättre så är det grymt!

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

ADAM själva "It has been redesigned with a much bigger voice coil (1.5”)" Den tidigare spolen var på runt 30mm vilket är på tok för litet för ett baselement som ska användas pro.

Var står det att den gamla var för liten för ändamålet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör inte hit vad du eller jag tror, var står det att ADAM "erkänt" att detta är fallet för den gamla modellen?

Genom att uppgradera A7:an med en tåligare talspole i basen och en tåligare diskant + nya förstärkare som inte klipper lika lätt som den tidigare så är det givet att de åtgärdar hållbarhetsproblem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nehe...

Om det räcker för en 10" så borde mindre räcka för mindre element... 8030 har troligtvis bara 26mm.

Nej 8030 har minst 30mm vilket inte är helt fel för en 5"-bas.

De flesta 10" effekttåliga basar har större än 1,5" spolar ju större spole ofta desto högre effekttålighet, sen beror det ju också på talspolematerial, lindning, kylning, spolmaterial och magnet m.m.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej 8030 har minst 30mm vilket inte är helt fel för en 5"-bas.

Källa tack.

Peerless 5" har oftast 26mm så troligtvis har även den i 8030 26mm spole. 6,5” från Peerless har oftast 33mm vilket är försumbart mycket större än ADAM A7s 30mm (om nu den siffran stämmer).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...