Jump to content
Annons

kan man ljudisolera skrik och gråt ljud genom golvet


läppglans

Recommended Posts

hej jag bor i en lägenhet gjord av tegelväggar och betonggolv med tjocklek av 2cm till luftspalten/ihåligheten. jag har ett problem jag hör klart och tydligt mitt igenom golvet hur grannens barn gråter och men inte riktigt lika tydligt tal.

taket har jag isolerat med glasull och gips.

Just nu har jag hällt ut lättklinkers i hela rummet i ca 5cm höjd och vidare hade jag tänkt hälla ut en cementblandning för att jämna till golvet .

så ser det ut just nu: bild http://img708.imageshack.us/i/img1319c.jpg/

och så tänkte jag göra http://www.raggsocka.se/images/dagbok/06ma...jutning_28e.JPG

http://www.raggsocka.se/images/dagbok/06ma...utning2_28e.JPG

men nu har jag blivit lite osäker på om jag ska fortsätta för ljudet från skrikande barnet går genom lättklinkers lika bra nu som förr.

har jag tänkt fel??

1.lättklinkersarna ska hålla upp flytande golvet och fungera som absorbenter och dämpa ut resonansljud mellan skikten

2. golvet ca 3-5cm tjockt cement+sand borde ju va tillräckligt tung massa för att isolera bort skrik?

tacksam för svar

Redigerat av läppglans
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
2. golvet ca 3-5cm tjockt cement+sand borde ju va tillräckligt tung massa för att isolera bort skrik?

Och du är säker på att ditt golv/grannens tak klarar av den vikten.

M.a.o du vet med säkerhet för vilken belastning golvtjockleken är beräknad till och att ditt adderande inte överskrider den gränsen.

Låter riskabelt i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej jag bor i en lägenhet gjord av tegelväggar och betonggolv med tjocklek av 2cm till luftspalten/ihåligheten. jag har ett problem jag hör klart och tydligt mitt igenom golvet hur grannens barn gråter och men inte riktigt lika tydligt tal.

taket har jag isolerat med glasull och gips.

Spontant känns det som om du borde kolla detta på nån Österrikisk sida. De verkar vara experterna på dylika projekt...

(OBS brutalt skämt om inte alla fattade det)

/Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag reglar upp 60cm lägger 5cm glassull mellan reglarna och sen osb skiva 22mm på reglarna räcker det för att dämpa port skrik???

Förutsatt att det enbart är genom golvet det läcker bör det hjälpa en del, så länge det är lufttätt mot väggarna så att det inte läcker upp något på sidorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
CITAT (läppglans @ 2010-04-07, 14:53)

om jag reglar upp 60cm lägger 5cm glassull mellan reglarna och sen osb skiva 22mm på reglarna räcker det för att dämpa port skrik???

Förutsatt att det enbart är genom golvet det läcker bör det hjälpa en del, så länge det är lufttätt mot väggarna så att det inte läcker upp något på sidorna.

Ljud har oxå en förmåga att ledas vidare i elementen , ventilationen m.m. så det enda säkra sättet att totalt ljudisolera är att

bygga ett rum i rummet utan kontakt med dom befintliga väggarna, golvet eller taket.

Link to comment
Dela på andra sajter

-1

Ingen bra idé. Rum i rum är det enda som gäller om ordentlig ljudisolering krävs.

jo heltäckningsmatta, tjockare gardiner och eggkartonger på väggarna samt en skummgummi madrass i taket. 😉

iofs så hadde jag eggkartongs formad skummgummi madrass trån jysk runt trummorna när jag var liten, fan va bra det var 🙂 de skulle man packa in i helmholtz resonatorn 😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jo heltäckningsmatta, tjockare gardiner och eggkartonger på väggarna samt en skummgummi madrass i taket. 😄

iofs så hadde jag eggkartongs formad skummgummi madrass trån jysk runt trummorna när jag var liten, fan va bra det var 😄 de skulle man packa in i helmholtz resonatorn 😄😄

🙂😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...