Jump to content
Annons

Ljudkort för Linux


Jasi

Recommended Posts

Märkte att båda ljudkorten jag har inte supporterar Linux... Lite dåligt faktiskt..

Men men.

Nån som har BILLIGT förslag på ett ljudkort som man kan koppla upp i linux?

Räcker liksom med typ. 1 Hi-z in å kanske 1 mic ingång.

Kvalité behövs inte på detta kort så.

Eller vet ni sätt man kan göra för att Windows, å Mac supporterade ljudkort ska funka på linux?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Märkte att båda ljudkorten jag har inte supporterar Linux... Lite dåligt faktiskt..

Men men.

Nån som har BILLIGT förslag på ett ljudkort som man kan koppla upp i linux?

Räcker liksom med typ. 1 Hi-z in å kanske 1 mic ingång.

Kvalité behövs inte på detta kort så.

Eller vet ni sätt man kan göra för att Windows, å Mac supporterade ljudkort ska funka på linux?

Vad har du för ljudkort nu? PCI, USB eller firewire? Hur kollade du att ljudkortet inte fungerade?

/bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha firewire-kort är det bara att kolla på ffado.org (länken går till en sökning för kort som har full support). Jag rekommenderar dom i första hand, eftersom de kommer från tillverkare som aktivt stött utvecklingen på linux. Det finns fler som inte har direkt tillverkarstöd, men då är drivrutinen "reverse-enigneered" vilket (antagligen) inte ger lika tillförlitligt resultat. Har själv ett Saffire LE, funkar utmärkt, men det kanske är dyrare än du tänkt?

Vad har du för kort? Är du säker på att de inte funkar? Ibland finns det stöd men kan kräva lite trixande innan det funkar. Vilken distribution kör du?

Alla USB-kort som följer USB-standarden för ljud ska funka. Finns givetvis undantag, särskilt inom semi-pro segmentet, där man ofta klämmer in specialfunktioner som kräver specialdrivrutiner. Enklare USB-kort bör dock vara ok.

Det finns inget enkelt sätt att få windows/mac-specifika kort att fungera på Linux, det måste finnas en drivrutin skriven för linux för att det ska funka bra. Enklast är att kolla vilka kort som funkar bra innan köp (Alsa ffado mfl) och inte köpa alltför nysläppt kort, eftersom det ofta tar ett tag innan nya kort stöds.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Lexicon Alpha kort OCH en Digitech RP500 som också är ett ljudkort. Båda kör USB (2.0)

Aja får väl testa å köra in den då 🙂

Vad menar du med distribution?

PS jag är nybörjare med Linux =/ 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Linux för ljudinspelning och kan möjligen hjälpa till lite. Enligt den här tråden i Ubuntu Sveriges forum verkar det som om ditt Lexicon Alpha ska gå att få igång, åtminstone i Ubuntu: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic....77&p=335133

Jag använder själv ett Tascam US-122L i Ubuntu 9.10 och det går utmärkt, men var lite meckigt innan jag kom på hur jag skulle få igång det. Tidigare hade jag ett M-Audio MobilePre som fungerade out-of-the-box, fast med nackdelen att det bara hade USB 1.1.

Det första du borde göra är att plugga in ett kort i taget (först och främst lexiconkortet) och sedan testa följande kommandon i en terminal:

lsusb

och även

cat /proc/asound/modules

Med det första kommandot ser du de usb-enheter som operativsystemet identifierat och med det andra kommandot ser du ljudkort och vilken plats de har. Om du med hjälp av dessa kommandon hittar något som ser ut att vara ett av dina usb-kort så kan jag troligen hjälpa dig vidare och också få ljud i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jopp jag testade det å det funkade 😄

Har dock bara testat Hi-Z ingången. Line ingångarna eller att köra 2 ingångar kanske inte funkar.. Bör ju om 1 funkar 🙂

Dock har jag bara testat det i Ardour programmet. Vilket Jag inte heller kan så mycket om =/.

Vet inte vilka plug-ins man kan ha i ARdour.. Inte VST eller dom iaf tror jag... Nån som vet

Bra gratis plug-in till ardour, och hur man kopplar upp dom å så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plugins till Ardour heter LADSPA eller LV2 där det finns flest av de förstnämnda medan LV2 är ett lite bättre system. Om du har Ubuntu(?) hittar du en hel hög LADSPA-pluggar i pakethanteraren Synaptic. Bara att söka på LADSPA där... De jag minns namnet på som jag använder en hel del (sitter på jobbet) är Simple Compressor, Gverb, Multiband EQ, TAP Reverberator bland annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går faktiskt att köra VST-pluggar också, men stödet är lite skakigt, så alla funkar inte. Detta är nog ämne för en ny tråd iofs, det kan vara lite komplicerat att få igång. På min burk var jag tvungen att lägga in en 32-bitars "chroot" (har 64-bitars ubuntu, och vst-stödet kräver 32 bitar). Om du klarar dig med linuxpluggarna är det överkurs att börja bråka med VST för sakens skull, det tar bara död på kreativiteten...

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

tror det är 32 bitars jag har 😛🙂

Men har ett annat problem nu.. får inte igång mitt energyXT2 program överhuvudtaget.

Först hade jag testat om ljudkortet funka i Ardour, det funka å testade spela in lite.

Sen skulle jag testa energyXT2 DAW, "installerade" (extraherade de filer man ska)

sen tryckte jag på program-ikonen men den starta inte..

sen får jag typ ett "fel" meddelande när jag testar att köra det i terminalen

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, har ingen erfarenhet av energyXT2, men jag kanske kan hjälpa till ändå... Om ett program inte funkar i Linux är det ofta för att ett "beroende" inte är mött, dvs programmet kräver en viss version av ett bibiliotek (ung som .dll i windows) för att funka. Om du klistrar in felmeddelandet från terminalen här kan jag hjälpa dig vidare.

Lite mer detaljer om ditt system behövs också, det skiljer lite hur man går vidare beroende på vad som är installerat.

Det som behövs minst är:

Distribution (Ubuntu, Fedora, Suse, etc)

Distversion (t.ex 9.10 för Ubuntu)

Arkitektur (32 eller 64 bitar)

Om du inte vet det på rak arm kan man få ledtrådar från några kommandon (skriv i terminalen, det inom parantes är bara förklaring):

uname -a

(listar i detalj vilken kernelversion som körs, innehåller ofta bla. distributionens namn och arkitektur, x86_64 = 64-bitar)

cat /etc/debian_version

(listar en debian-specifik fil, ubuntu (och många andra distar) bygger på debian).

Distversionen går att klura ut från kernelversionen (om du inte blandat olika versioner, men det är osannolikt).

Finns inte filen i det andra kommandot är distributionen inte debian-baserad, vilket utesluter en hel del distar.

Jag skulle gissa att du kör Ubuntu eftersom den är vanligast, men man vet aldrig...

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah jag postar felmeddelandet å ser då 😏

så här får jag :

jonasadmin@ubuntu-laptop:~$ /home/jonasadmin/energyXT2/energyXT2

X Error of failed request: BadImplementation (server does not implement operation)

Major opcode of failed request: 139 (MIT-SHM)

Minor opcode of failed request: 5 (X_ShmCreatePixmap)

Serial number of failed request: 405

Current serial number in output stream: 407

X Error of failed request: BadDrawable (invalid Pixmap or Window parameter)

Major opcode of failed request: 55 (X_CreateGC)

Resource id in failed request: 0x40000a4

Serial number of failed request: 406

Current serial number in output stream: 407

jonasadmin@ubuntu-laptop:~$

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser ut som att det är något problem med X-servern (som bla. ritar upp fönstren i ditt system).

Kanske förväntar sig programmet en annan version eller X-server, det försöker använda en funktion som inte stöds på din X-server.

Kan hända att den helt enkelt inte får kontakt också. Vad får du för svar om du skriver

env | grep DISPLAY

?

Du borde se "DISPLAY=:0.0", om du har nåt annat kan det hända att programmet inte får kontakt med X-servern.

Kanske kan du testa med en senare version också, såg att det finns åtminstone 2.5. Enl FAQn ska det gå att installera i en ny mapp och flytta licensnyckeln från den gamla. Har du kollat i deras forum om det finns nån annan med samma problem?

Jag ser att du kör ubuntu, men du bifogade inte kernelversionen, så jag vet inte säkert vilken version. Jag utgår från att du kör Karmic, som är den senaste släppta, men bifoga gärna vad du får ut om du kör "uname -a" i terminalen så vet jag säkert.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, Karmic. Då kör vi samma (jag kör ubuntu studio, men skillnaden är inte jättestor). Ska kolla senare idag om jag kan installera energyXT2.5, är ändå lite nyfiken på hur det funkar.

PS Jag är i Australien, så det är viss tidsskillnad...

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

YES. Det funka med 2.5.2 verisionen.

Mailade dom som gör det. Dom sa ladda ner senaste så skickar vi en Lock fil till dig 😱

Då slapp jag skriva in mitt serial ifrån 2:an så då kan jag använda den någon annansstans också :;D Prima 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

När jag skulle köpa kort så var det många som rekommenderade Edirol UA-25EX ihop med Ubuntu. Det funkade direkt ihop med min Ubuntu Studio 9.10 på en Toshiba laptop. Det beror förståss på hur många kanaler du vill spela in samtidigt. Eftersom jag spelar in allt själv så räcker två kanaler för mig.

(tyvärr köpte jag en ny Sony Vaio istället och har nu lite trassel med USB-kortet men det anser jag är mer Sonys fel än Ubuntu eller Edirol)

Link to comment
Dela på andra sajter

sistaroot (oregistrerad)

hej

jag letar externt ljudkort för mac/logic för max 2000.Gärna 2 xlr ing.

Det är vikigt att hörlurslyssningen kan styras separat (Hörlursvolymen ska inte sänkas när jag sänker ljudet som går ut i högtalarna.)

Jag har kollat på Musikbörsen och 4 Sounds och blivit rekomenderad dessa:

Audio Box Usb (1695)

Saffire 6 Usb (1995)

m-audio fast track pro

Har någon nån åsikt om dom är bra, o har separat hörlurslyssning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...