Jump to content
Sign in to follow this  
Danell

Få ut DIN musik på Spotifys service gratis! och en massa andra ställen

Recommended Posts

(vet inte om detta är rätt ställe i forumet att posta men jag chansar)

Kort:

Gå hit och gör en användare : www.recordunion.com

När du gör din användare, skriv in koden 193ab82328 under A&R code.

Med denna kod kommer du få 2 gratis UPC koder som annars kostar $10 styck.

Inom 4-5 veckor kommer din CD att finnas på alla RecodUnions partners inklusive spotify som är en av dom.

Lång med mer info:

Hej alla glada musiker.

Som jag så vill nog många få ut er musik på många olika ställen.

Mitt största mål var att få ut det på spotify så jag anmälde mig till att få ladda upp min musik på spotify och igår fick jag ett mail om att dom har börjat samarbeta med några som heter RecordUnion. Där kan vem som helst fixa en egen cd och få ut med på en väldigt bred marknad. Allt är gratis men det enda som kostar är en UPC kod per CD. Den kostar $10 men om du redan har en så är det bara att köra.

Jag anmälde mig, betalade $10 och gjorde min cd. Om ca 4 veckor kommer min sida finnas på alla deras partners servicar inklusive spotify.

Men nu så är jag här för att berätta för er hur man kan få det utan de $10. Jag har nämligen blivit en A&R (http://sv.wikipedia.org/wiki/A&R) på RecodUnion. Det vi A&R gör är att leta upp musiker och få dom att använda RecordUnions service. Om jag får er att bli medlem så får ni 2 UPC koder helt gratis! Ni kan släppa 2 CDs gratis som kommer hamna på alla deras partnes service.

Det ända ni behöver göra är att att skriva in koden 193ab82328 när ni gör er användare under A&R code. Med detta kommer ni att få era UPC koder då ni gör själva skivan. Ni har inget att förlora!

Lite information om vad RecodUnion och vad som händer med din musik:

När du gör en CD på RecodUnion så hamnar den på dessa ställen:

* Spotify

* iTunes

* Amazon mp3

* emusic

* napster

* lala

* last.fm

* beatport

* playnow-arena

* Nokia Music Store

* Rhapsody

* 7 Digital

* 24/7

* jonodownload

* ICJ

* Jamba

* Imusica

* Masterbeat

* Djtunes

* Dance Fuel

* Yahoo

* Virgin

* Media Net Digital

* Inprodicon

* Klicktrack

* Prefueled

* CDON

* 3V

* Beatsource

* CdWorld

* Fye

* Netmusic

* Amp3digital

* Record Store

* Townsend

* Fun Club

* T-mobile

* Pannon

* 3 Music

* Shazam

Kostar det något?

Nej, det enda som kostar är UPC koden men den får ni gratis via mig. RecodUnion kommer däremot ta de första $5 som skivan genererar av försäljning och streamning. Efter det kommer ni att få 85% av allt. Dom här $5 kommer starta om varje år så att efter ett år så kommer de första $5 gå till RecordUnion igen.

Äger jag fortfarande min musik?

Ja. Du får göra exakt vad du vill med din musik. Du får trycka plattor och sälja dom privat om du vill eller spela dom på radion. RecodUnion är inget skivbolag. Du har all rätt fortfarande till din musik.

Hur gör jag om jag vill ta bort musiken eller om jag får ett skivkontrakt?

Om du vill ta bort musiken eller att då har fått ett skivkontrakt är det bara att ta bort CDn från RecordUnion.

Hur lång tid tar det för min musik att komma ut?

Oftast tar det bara några dagar men det kan ta upp till 4-5 veckor för vissa av våra partners att få upp din musik.

Kan några av era partners ta bort min musik?

Ja. Våra partners kan välja vilka dom vill ta med och inte men det är oftast om våran partner bara söker en viss genre av musik.

Kan jag välja bort några av era partners?

Nej det går inte för tillfället. Det finns ingen sådan egenskap än så länge.

Våra partners kan däremot välja om dom ska använda din musik eller inte så om du vill ta bort din musik så förslår jag att ni kontaktar dom ni inte vill ska lägga upp eran musik.

För mer info, titta här: https://www.recordunion.com/FAQ/

Edited by Danell

Annons

Du bör nog skriva vad du representerar, för det här låter farligt nära reklam.

Du bör nog skriva vad du representerar, för det här låter farligt nära reklam.

Jag är en vanlig 17årig kille som gör musik på min fritid och vill få ut min musik på så många ställen som möjligt.

När spotify började bli stort så var det ett stort ställe att få ha sin musik på. Jag anmälde mig som utomstående artist att få ladda upp min musik till spotify men efter ca ett halvår fick jag svar att dom började arbeta med RecordUnion så jag tittade upp vad det var och såg att för bara 10$ så fick man ut sin musik på så många ställen så jag gjorde en användare direkt och skickade in min cd där =)

Direkt efter så tittade jag runt lite mer på sidan och hittade något som hette A&R (då visste jag inte vad det var men nu vet jag). Jag ansökte om att få bli en A&R för jag känner rätt så många musiker i min vardag som också gärna skulle vilja få ut sin musik på Spotify, iTunes m.m.

Jag blev accepterad och då kom jag och tänka på 99musik som är ett av de musikforum jag håller till på, och att jag tidigare hade sökt efter hur man kunde få ut sin musik på spotify utan någon lycka att hitta något.

Så jag tänkte ge tillbaka till samhället. Om jag hade hittat detta innan jag hittade RecordUnion själv så hade jag blivit överglad :P så jag vill bara dela med mig av detta :P Vilken musiker vill inte få sin musik hörd lixom?

Jag undrar, hur många EXEMPLAR av cd-n tillverkas???

Det trycks inte upp några riktiga CD-skivor utan allt säljs digitalt

Vad är UPN- respektive UPC-koder??

Oj, det ska stå UPC över allt. Jag som råkade skriva fel tror jag...

en UPC kod är en kod som sätts på din cd (som streckkoder som finns på allt du köper) som visar hur många gånger din CD har blivit såld så du får betalt för det du säljer.

Vad tjänar du på att vara A&R? Vad är fördelen med att gå genom den där koden? Tar det längre tid att lansera annars? Vad har du för artistnamn på spotify?

Vad tjänar du på att vara A&R? Vad är fördelen med att gå genom den där koden? Tar det längre tid att lansera annars? Vad har du för artistnamn på spotify?

Om det är pengar du menar så får jag ca 3% av de 15% som RecordUnion tar men det är ju en så liten struntsumma så det bryr jag mig inte om ens. 3% av 15% lixom, hur lite är det?. Jag ansökte till A&R just för att kunna ge möjligheten åt andra musiker att få ut deras musik :D

Fördelen med att använda koden är att du får 2 gratis UPC koder, dvs du kan lägga upp 2 album gratis som annars skulle kosta 10$ styck.

Det tar lika lång tid att få ut musiken med eller utan A&R koden, det ända koden gör att att ge er 2 UPC koder som ger er möjligheten att få ut två album helt gratis.

Edited by Danell

Vad heter du på spotify då? (Som artist)

Om det är pengar du menar så får jag ca 3% av de 15% som RecordUnion tar men det är ju en så liten struntsumma så det bryr jag mig inte om ens. 3% av 15% lixom, hur lite är det?. Jag ansökte till A&R just för att kunna ge möjligheten åt andra musiker att få ut deras musik :D

Fördelen med att använda koden är att du får 2 gratis UPC koder, dvs du kan lägga upp 2 album gratis som annars skulle kosta 10$ styck.

Det tar lika lång tid att få ut musiken med eller utan A&R koden, det ända koden gör att att ge er 2 UPC koder som ger er möjligheten att få ut två album helt gratis.

UPC-koden (Universal Product Code - universell produktkod), vilket är det äldre systemet från Nordamerika, är väl "samma sak" som GS1-koden här i Sverige och Europa (tidigare kallad EAN-kod). Vi talar alltså om en streckkod i svart på vit botten oftast, antingen ditklistrad på baksideskortet i en cd-box eller på plasten eller tryckt på baksideskortet. Det nya GS1-systemets läsare ska kunna läsa även UPC-koder.

Hade det varit en pressad cd vi talar om hade jag förstått grejen, men nu handlar det ju om en digitalt nedladdningsbar fil, så var placeras denna UPC-kod rent fysiskt?

Och om man redan har fått en EAN-kod för en kommande cd-utgåva (fysisk) - hur gör man med den?

Kan den nyttjas i detta sammanhang (också)?

😆

//:debatt

UPC-koden (Universal Product Code - universell produktkod), vilket är det äldre systemet från Nordamerika, är väl "samma sak" som GS1-koden här i Sverige och Europa (tidigare kallad EAN-kod). Vi talar alltså om en streckkod i svart på vit botten oftast, antingen ditklistrad på baksideskortet i en cd-box eller på plasten eller tryckt på baksideskortet. Det nya GS1-systemets läsare ska kunna läsa även UPC-koder.

Hade det varit en pressad cd vi talar om hade jag förstått grejen, men nu handlar det ju om en digitalt nedladdningsbar fil, så var placeras denna UPC-kod rent fysiskt?

Och om man redan har fått en EAN-kod för en kommande cd-utgåva (fysisk) - hur gör man med den?

Kan den nyttjas i detta sammanhang (också)?

:)

//:debatt

EAN-kod har jag inte mycket koll på med Recordunion. Du får maila dom och fråga men om du redan har en UPC kod så kan du skriva in den på hemsidan så använder dom den UPC koden så behöver du inte använda en nu.

Reny fysiskt finns inte den nya UPC koden, den hålls digital tills cdn blir fysisk men om du i framtiden ska sälja din cd fysisk i butik så är det bara att använda UPC koden du fick från RecordUnion

Record Union funkar bra. Som A&R får man procent på intäkterna från "sina" artister och då är väl tanken att man ska vara sugen på att pusha för att de faktiskt säljer... Har själv gett ut grejer digitalt, lite som test & komplement till de fysiska plattorna.

EAN-kod har jag inte mycket koll på med Recordunion. Du får maila dom och fråga men om du redan har en UPC kod så kan du skriva in den på hemsidan så använder dom den UPC koden så behöver du inte använda en nu.

Reny fysiskt finns inte den nya UPC koden, den hålls digital tills cdn blir fysisk men om du i framtiden ska sälja din cd fysisk i butik så är det bara att använda UPC koden du fick från RecordUnion

Skriva in?

:)

"UPC-koden hålls digital tills cdn blir fysisk", det innebär väl att den inte används egentligen i samband med de digitala nedladdningarna?

Vad ska då Record Union med UPC-koden/EAN-koden/GS1-koden till, om kunden ändå tänkt framställa och sälja sin cd själv?

Annorlunda uttryckt, om man är intresserad av dessa digitala nedladdningstjänster, men man samtidigt eller kanske rentav före man

går med på digitala nedladdningstjänster ger ut den fysiska cdn själv, så har den ju en GS1-kod (även kallad EAN-kod av oss och UPC-kod i Staterna) -

vad ska man då ge den koden till Record Union för? Den används väl inte inom fältet "digitala nedladdningstjänster"?

Eller används den där just som en identifikation?

Generellt tycker jag det verkar bra med digitala nedladdningstjänster. Det är ju ett sätt för musikköparna nuförtiden att få tillgång till musiken på.

Dilemmat är väl annars att om man är medlem i STIM så blir det lite kruxigt, eller vad gäller för Record Union?

:P

Skriva in?

:unsure:

"UPC-koden hålls digital tills cdn blir fysisk", det innebär väl att den inte används egentligen i samband med de digitala nedladdningarna?

Vad ska då Record Union med UPC-koden/EAN-koden/GS1-koden till, om kunden ändå tänkt framställa och sälja sin cd själv?

Annorlunda uttryckt, om man är intresserad av dessa digitala nedladdningstjänster, men man samtidigt eller kanske rentav före man

går med på digitala nedladdningstjänster ger ut den fysiska cdn själv, så har den ju en GS1-kod (även kallad EAN-kod av oss och UPC-kod i Staterna) -

vad ska man då ge den koden till Record Union för? Den används väl inte inom fältet "digitala nedladdningstjänster"?

Eller används den där just som en identifikation?

Generellt tycker jag det verkar bra med digitala nedladdningstjänster. Det är ju ett sätt för musikköparna nuförtiden att få tillgång till musiken på.

Dilemmat är väl annars att om man är medlem i STIM så blir det lite kruxigt, eller vad gäller för Record Union?

:P

Recordunion sprider bara din musik till dom de sammarbetar till, inget annat. Du har kvar ALLA dina rättigheter till musiken, du kan trycka upp egna cd skivor och sälja dom om du vill.

UPC koden tror jag bara är för identifikationen till cdn. Varje låt får en ISRC kod som är en identifikations kod för varje låt och UPC är nog då för hela cdn

Ok, nu har jag registrerat mig men jag ser inga UPC-koder.

Hur får jag dom?

När du har laddat upp dina låtar och trycker på "create an album" så under "Upc code:" kommer det finnas två koder i drop-down menyn, ta en och den andra till nästa cd du vill släppa :)

Edited by Danell

UPC koden tror jag bara är för identifikationen till cdn. Varje låt får en ISRC kod som är en identifikations kod för varje låt och UPC är nog då för hela cdn

UPC-kod=EAN-kod, som numera kallas GS1-kod och som är ett identifikationsnummer för en produkt, i detta fallet en cd.

EN ISRC-kod å andra sidan är en kod som normalt läggs in vid en mastering av en låt.

Det har jag redan gjort med mina låtar, eftersom jag fått en bolagskod och kunde placera in ISRC-koder vid masteringen.

Denna ISRC ska och får inte ändras utan förblir densamma även om den skulle läggas på samlingsplattor etc.

Konklusion: mina verk är redan försedda med dessa koder. De är representanter för identifikation.

Dessutom måste STIM godkänna resp site som ens material läggs upp på, när man är medlem i STIM.

:D

Edited by debatt

UPC/EAN måste finnas som en identifiering av varje produkt - och ett album är ju en produkt, även om den bara distribueras digitalt. UPC-koderna man får borde kunna användas om man senare vill trycka upp fysiska skivor också, eftersom det ju handlar om samma produkt. Man kan köpa EAN-koder separat från Grammotex (såvitt jag vet är Grammotex de enda i Sverige som får sälja vidare koder med sin tillverkar-id), men en kod kostar 250:- därifrån, så det är ju verkligen inte fel att kunan få det gratis. :)

Skillnaden mellan EAN13 och UPC är att UPC har 12 siffror medan EAN13 har 13 - och om man sätter till en nolla i början av en UPC-kod, så håller den precis samma format som EAN13. I USA planerar man att successivt gå över till EAN13 eftersom den kodtypen tillåter fler tillverkarkoder innan det blir fullt, tack vare att det finns en extra siffra (lite märkligt eftersom de ju håller fast så envist vid sina tum, fot, Gallons och 7-bitars ASCII, men ändå... 😆 ).

EDIT: En liten rättelse till Debatt's inlägg:

Kodtypen heter fortfarande EAN13.

Det är systemet med olika standardiseringar som kallas GS1 numera - och där används t ex både EAN13, EAN128 och RFID.

Edited by Claes

UPC-koderna man får borde kunna användas om man senare vill trycka upp fysiska skivor också, eftersom det ju handlar om samma produkt. Man kan köpa EAN-koder separat från Grammotex (såvitt jag vet är Grammotex de enda i Sverige som får sälja vidare koder med sin tillverkar-id), men en kod kostar 250:- därifrån, så det är ju verkligen inte fel att kunan få det gratis. :)

Jo.... men om man redan gjort plattan och gett ut den och vill få låtarna även i detta digitalt nedladdningsbara format också, är Record Union rätt väg att gå då?

ISRC-kod och EAN-kod är det ju liksom redan klart med innan då...

Sedan tycker jag det är lite dåligt att STIM kanske inte hängt med i utvecklingen på Internet riktigt (vilket de erkänt), så vilka siter som är accepterade av dem är ett ormbo.

Men att MySpace är på gång eller redan är accepterat i sammanhanget, enligt MySpace, är ju kul. Vet inte ens om jag ska tro på det.

EAN-Kod från Grammotex kostade 500 SEK.

Bolagskod likaså.

😆

Jo.... men om man redan gjort plattan och gett ut den och vill få låtarna även i detta digitalt nedladdningsbara format också, är Record Union rätt väg att gå då?

ISRC-kod och EAN-kod är det ju liksom redan klart med innan då...

Sedan tycker jag det är lite dåligt att STIM kanske inte hängt med i utvecklingen på Internet riktigt (vilket de erkänt), så vilka siter som är accepterade av dem är ett ormbo.

Men att MySpace är på gång eller redan är accepterat i sammanhanget, enligt MySpace, är ju kul. Vet inte ens om jag ska tro på det.

EAN-Kod från Grammotex kostade 500 SEK.

Bolagskod likaså.

😆

Det var 250:- enligt deras hemsida: http://www.grammotex.com/eancodes.php?lang=sv - men jag har inte letat vidare, utan det är kanske någon sorts startavgift på 250:- också...?

Om man har en UPC- eller EAN-kod redan, så borde man väl kunna använda den när man lägger upp musiken hos Record Union också, eller är det nödvändigt att använda deras koder...?

Bolagskod hos IFPI (för att kunna skapa egna ISRC-koder för låtarna) kostar numera 500:-, men det är en engångsavgift som man sedan kan använda till alla album man gör under livet, så det blir inga extra kostnader per låt eller liknande. När jag skaffade min bolagskod där, så var det gratis, men det var några år sedan... :)

STIM kommer knappast att processa mot någon medlem som lägger upp sina låtar på fel ställe, men risken finns ju att den sitens ägare kan råka ut för problem, så det är absolut något som bör kollas upp om man är medlem i STIM...

Eftersom Record Union, som verkar vara ett lovvärt alternativ, har en hel radda med siter... så är det så att många av dem faller just p.g.a. ett STIM-medlemskap.

Har varit i kontakt med STIM om relationen STIM och digital nedladdning.

Funkar det här verkligen?

Jo det fungerar fint fint :o Jag har använt mig själv för att släppa några "skämt" cd-skivor med några kompisar ☺️ och andra på 99musik fungerar det jätte bra för också och det finns nöjda personer här ifrån också

Kan någon förklara det där med STIM.

Jag är givetvis med i STIM som musiker/artist, men jag tycker det här verkar jätteintressant. Komma på spotify, itunes och massa ställen.

Får jag inte bli medlem på Recordunion utan att STIM godkänner? Jag tycker de verkar sjukt isf...

Kan någon förklara det där med STIM.

Jag är givetvis med i STIM som musiker/artist, men jag tycker det här verkar jätteintressant. Komma på spotify, itunes och massa ställen.

Får jag inte bli medlem på Recordunion utan att STIM godkänner? Jag tycker de verkar sjukt isf...

Man kanske borde kontakta dom och se men jag tycker det låter lite konstigt då använder RU för att sprida din musik, det är som om du skulle kontakta Spotify och iTunes osv och få dom att lägga upp din musik där själv, bara att RU gör jobbet åt dig (och garanterar att det kommer upp)

Jag har signat upp mig, verkar vara signad på en 17-årings label... lol! Iallafall så verkar detta spännande, nu inloggad på min profil "Low Life". Tusen tack Danell!

Edited by isakzmachine

Jag börjar få mycket mail och PM om vart man hittar UPC koderna, därför gjorde jag 2 prints så ni hittar dom 🥰

62356919.jpg35158574.jpg

Jag har musik på bandcamp med ingen UPC kod, kan jag lägga in min upc kod på skivor jag har där när jag lagt upp dom på recordunion och fått UPC koden?

Måste man lägga till isrc koder för låtarna oxå?

Det står på sidan:

ISRC is compulsory but if you don’t have one Record Union will generate one when publishing the track in a release.

Kostar det extra då?

Edited by Trace