Jump to content
Annons

PRAKTIKANT SÖKES


MalinSjolander

Recommended Posts

Annons
  • Svar 145
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Analogfreak (oregistrerad)
Till Demonen & AF:

Mitt syfte är inte att "försvara" Malin & Co på något sätt; jag har ju å andra sidan redan gett några hintar om var jag ställer mig i frågan.

Ett företags roll med "0" anställda kan ju vara helt och hållet administrativt (eller varför inte, skattetekniskt)... Inget konstigt alls. Malin är kanske anställd av ett "moderbolag" och hennes tjänst/arbetsuppgifter kan ju vara att sköta "dotterbolaget". Att hon söker praktikanter till Ubetoo och inte MODERBOLAGET AB är kanske bara ett enklare sätt för de stackare som nappar att få ett hum om vad arbetsuppgifterna kan komma att handla om.

Jag tror att man — i all synnerhet AF — gör en större skandal av saken än vad som kanske är nödvändigt.

I så fall borde Musikerförbundet sagt till mig att det är helt ok att det går till så här.... men så sa man inte.... utan dom ser allvarligt på hela rekryteringstillvägagångsättet och dom skulle kolla upp bolaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

utan dom ser allvarligt på ...

Nä, menar du verkligen... Ett fack som "ser allvarligt på"... ? "Fackets" policy går ju ut på att aldrig se på saker på ett annat sätt än allvarligt — även om det inte finns någon som helst jävla mening med att se allvarligt på det. Det ligger liksom i de urtida "generna".

Moget 😑

Jag tyckte att det var skojigt! Inget illa menat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Analogfreak här. Det är en sak då praktikantplats är integrerat i en utbildning, ex. gymnasie. En annan då ett företag går ut och rekryterar i syftet att få arbetskraft (tanken är ju inte att utbilda) utan att behöva betala lön.

Alltså man kan ju tycka att det är lite analt att hålla på och tjafsa. Men i ett rättvist samhälle ska man ju få lön för sitt arbete, särskilt om man utför det med kompetens.

Ett extremfall (scenario) skulle ju vara att alla företag valde att rekrytera obetalda praktikanter istället för att anställa folk. Då kunde dom ju få arbetskraft och inte behöva betala lön. Och alla människor skulle bli tvugna att gå igenom en massa praktikantanställningar innan man får fast jobb, och under tiden leva på existensminimum och i misär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett extremfall (scenario) skulle ju vara att alla företag valde att rekrytera obetalda praktikanter istället för att anställa folk. Då kunde dom ju få arbetskraft och inte behöva betala lön. Och alla människor skulle bli tvugna att gå igenom en massa praktikantanställningar innan man får fast jobb, och under tiden leva på existensminimum och i misär.

Precis extremfall. Kommer aldrig att hända. Man hade lika gärna kunnat säga:

"Ett extremfall (scenario) skulle ju vara att allt vatten och därmed alla hav på Jorden försvann — då skulle ingen kunna lära sig simma, och alla hade drunknat."

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ett extremfall (scenario) skulle ju vara att alla företag valde att rekrytera obetalda praktikanter istället för att anställa folk. Då kunde dom ju få arbetskraft och inte behöva betala lön. Och alla människor skulle bli tvugna att gå igenom en massa praktikantanställningar innan man får fast jobb, och under tiden leva på existensminimum och i misär.

Det här verkar vara just ett sånt extremfall eftersom man är i akut behov av flera stycken.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag hade praktikplats på Ubetoo för snart 2år sedan.

Det har du väl fortfarande... eller vilket företag är du anställd hos?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hör inte hit. 🙂

På vilket sätt är det relevant för annonsen (tråden) vem som är Malins egentliga uppdragsgivare?

Eller så är det bara Sherlock-glöden i arslet som vägrar släppa — för det enda du lyckas prestera här och just nu är tafatta försök att skjuta budbäraren...

Om du ska leka macho detektivo — angrip problemet. Gör som Sherlock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag klargör några regler för hur det ska fungera så ska din praktikant inte under några omständigheter utföra arbete utan endast gå bredvid nån och lära sig.

Jag har haft praktikplatser och jag fick ofta sätta ner foten och säga ifrån när chefen ville sätta mig i eget arbete för att ersätta ordinarie personal.

Det blev livliga diskussioner och min chef ifrågasatte hur jag kunde arbetsvägra när han gav mig tydliga order. Jag sa åt honom att så länge du inte betalar mig lön så ingår inte jag i din produktion och jag utför inte arbete åt dig gratis. Jag hade både facket och AF på min sida och han fick inte ta emot praktikanter efter det.

Hatten av!

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt är det relevant för annonsen (tråden) vem som är Malins egentliga uppdragsgivare?

det som är intressant i sammanhanget är att malin själv säger att hon är anställd hos ubetoo efter en praktikplats där - men enl registret har företaget 0 anställda

byt ut musikbranschen mot restaurang å ubetoo mot roffes gatukök - nån som vill praktisera för att ev kunna lära sig kockyrket?

sigrid har själv fått en anställning hos roffes nu efter att praktiserat som servitris utan lön

skicka in ditt cv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par funderingar...

När brorsan återvände från Tyskland kunde han få återkomma till sitt gamla arbete heltid, men nu som praktikant istället för anställd av kommunen pga besparingar. Det skulle innebära att han skulle utföra EXAKT samma arbetsuppgifter till under halva lönen. De har ju bara 223 kr per dag. Istället fick han ett annat praktikjobb som han sökte själv som passade mycket mer in på hans intresseområde.

Min fråga: Finns det någon åldersgräns för att det ska kunna vara praktikplats? Ska ersättningen från praktikjobbet verkligen vara densamma oavsett om man jobbar heltid eller deltid?

🙂

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

det som är intressant i sammanhanget är att malin själv säger att hon är anställd hos ubetoo efter en praktikplats där - men enl registret har företaget 0 anställda

byt ut musikbranschen mot restaurang å ubetoo mot roffes gatukök - nån som vill praktisera för att ev kunna lära sig kockyrket?

sigrid har själv fått en anställning hos roffes nu efter att praktiserat som servitris utan lön

skicka in ditt cv!

Sluta med dina analogier, DP. De är vilsna. Ofta att framgång i branschen hos Roffes gatukök bygger på kontaktnät och kunskap?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta med dina analogier, DP. De är vilsna. Ofta att framgång i branschen hos Roffes gatukök bygger på kontaktnät och kunskap?

du är vilsen laxen

kontaktnät å kunskap är viktiga för framgång i alla branscher

ingen här hade dock försvarat att man sökte gratis arbetskraft till en restaurang

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst bör man se upp så man inte bara får göra slavarbete utan också lär sig saker under praktik (eftersom detta är tanken med praktik) men visst visst kan man göra det gratis, det är ju fakiskt så man ofta får in en fot i en bransch.

Ett företag anställer ju hellre någon som varit där innan och redan har koll på saker, än någon annan som de måste lära upp igen. Och har man visat framfötterna och fungerat bra som person med andra så är ju chanserna för jobb större, förutsatt att företaget har tänkt att anställa någon.

I mitt fall så har jag inte varit i just musikbranschen men jag har haft mycket gratis-praktik och detta har i flera fall lett till sommarjobb och även fast anställning, på stora företag.

Detta var visserligen i samband med en gymnesal utilbning men nu år senare så kommer jag till sommaren tex., avlägga 2 veckor av mitt sommarlov(!) på gratis-praktik, just för att få erfarenhet, kontakter,

lära mig saker och göra mig intressant för företaget.

Jag känner många som gått denna vägen, man måste offra för att vinna något.

Tänkte inte delta i diskussionen utan bara ge mina 2 cent.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt är det relevant för annonsen (tråden) vem som är Malins egentliga uppdragsgivare?

Eller så är det bara Sherlock-glöden i arslet som vägrar släppa — för det enda du lyckas prestera här och just nu är tafatta försök att skjuta budbäraren...

Om du ska leka macho detektivo — angrip problemet. Gör som Sherlock.

Dina vanliga personangrepp. Det är besynnerligt att trådskaparen inte återkommer och bemöter alla dessa inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Visst bör man se upp så man inte bara får göra slavarbete utan också lär sig saker under praktik (eftersom detta är tanken med praktik) men visst visst kan man göra det gratis, det är ju fakiskt så man ofta får in en fot i en bransch.

Ett företag anställer ju hellre någon som varit där innan och redan har koll på saker, än någon annan som de måste lära upp igen. Och har man visat framfötterna och fungerat bra som person med andra så är ju chanserna för jobb större, förutsatt att företaget har tänkt att anställa någon.

I mitt fall så har jag inte varit i just musikbranschen men jag har haft mycket gratis-praktik och detta har i flera fall lett till sommarjobb och även fast anställning, på stora företag.

Detta var visserligen i samband med en gymnesal utilbning men nu år senare så kommer jag till sommaren tex., avlägga 2 veckor av mitt sommarlov(!) på gratis-praktik, just för att få erfarenhet, kontakter,

lära mig saker och göra mig intressant för företaget.

Jag känner många som gått denna vägen, man måste offra för att vinna något.

Tänkte inte delta i diskussionen utan bara ge mina 2 cent.

Så då kan jag starta företag och rekrytera n00bar som utför gratis arbete så jag slipper betala lön. Dom ska ju bara tacka och ta emot att dom får vara hos mig och skaffa erfarenhet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är besynnerligt att trådskaparen inte återkommer och bemöter alla dessa inlägg.

Är det? OP är ju ganska klar och tydlig med det mesta, och inbjuder ju inte direkt till diskussion. Det är väl snarast till fördel för den ursprungliga annonsören att ett antal duktiga idioter, mig själv included, ser till att hålla annonsen högt upp i diskussionslistan! 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det? OP är ju ganska klar och tydlig med det mesta, och inbjuder ju inte direkt till diskussion. Det är väl snarast till fördel för den ursprungliga annonsören att ett antal duktiga idioter, mig själv included, ser till att hålla annonsen högt upp i diskussionslistan! :rolleyes:

Vi ser olika på det hela. Trådskapare/annonsör. En trådskapare bör ta ansvar för tråden och återkomma med inlägg. En annonsör bör betala för annonsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi ser olika på det hela. Trådskapare/annonsör. En trådskapare bör ta ansvar för tråden och återkomma med inlägg. En annonsör bör betala för annonsen.

Men du bör kanske skilja på annonser som innebär rekrytering/samarbete respektive direkt försäljning av tjänst/produkt. För annars kan vi ju genast ta ner avdelningen för Låtskriveri/Samarbeten.

M'kay?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst bör man se upp så man inte bara får göra slavarbete utan också lär sig saker under praktik (eftersom detta är tanken med praktik) men visst visst kan man göra det gratis, det är ju fakiskt så man ofta får in en fot i en bransch.

Ett företag anställer ju hellre någon som varit där innan och redan har koll på saker, än någon annan som de måste lära upp igen. Och har man visat framfötterna och fungerat bra som person med andra så är ju chanserna för jobb större, förutsatt att företaget har tänkt att anställa någon.

I mitt fall så har jag inte varit i just musikbranschen men jag har haft mycket gratis-praktik och detta har i flera fall lett till sommarjobb och även fast anställning, på stora företag.

Detta var visserligen i samband med en gymnesal utilbning men nu år senare så kommer jag till sommaren tex., avlägga 2 veckor av mitt sommarlov(!) på gratis-praktik, just för att få erfarenhet, kontakter,

lära mig saker och göra mig intressant för företaget.

Jag känner många som gått denna vägen, man måste offra för att vinna något.

Tänkte inte delta i diskussionen utan bara ge mina 2 cent.

Summa sumarum så ska inte ett företag tjäna på en praktikant. Arbetet ska inte gå snabbare för att man har en till, snarare tvärt om eftersom en handledare ska vara närvarande iallafall större delen av tiden. Om praktikanten gör att arbetet går snabbare, mer blir gjort och företaget tjänar pengar på praktikanten, då ska praktikanten ha lön. Kanske bara lärlingslön, men dock en lön. Att du har praktiserat i din utbildning är en självklarhet, eftersom de flesta yrkesutbildningar kräver praktik, men att du ska jobba gratis i två veckor låter som något facket skulle gärna titta på. Låt inte arbetsgivare köra med de här metoderna bara för att du ska ha större chans att få jobb. Till slut blir det obligatoriskt med gratisarbete för att ens ha en sportslig chans att få jobb.

Facket har haft många duster med företag som kör med "praktik" eller "provanställning" i 2 veckor där personen i fråga jobbar gratis. I varje fall som jag sett i media har det slutat med att företaget har blivit tvugna att betala ut retroaktiv lön för dessa veckor.

Min mor och far har kontakt med en kvinna som skulle få praktisera på macdonalds innan hon blev anställd. Praktiken skulle vara i 5-6 månader! Tar det verkligen 5-6 månader för en anställd att lära upp en praktikant på MacDonalds?

Det verkar som att det inte är bara små till medelstora företag som sysslar med den här typen av oavlönat arbete med egenansvar, utan också större företag.

All form av arbete ska avlönas. Om det är paktik som en del i en utbildning eller praktik som utbildningen i sig självt kan den gott vara oavlönad, men företaget ska stå för att en handledare hela tiden är där och lär ut, samt kontrollerar att praktikanten lär sig på rätt sätt. Att ge praktikplats är INTE ett sätt att få fler folk på golvet utan att sätt att ge tillbaka till branschen och se till att de som så småningom kommer ut i arbete inom branschen är duktiga på sitt hantverk. Det är företagen som sysslar med välgörenhet i dessa fall, INTE praktikanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...