Jump to content
Annons

PRAKTIKANT SÖKES


MalinSjolander

Recommended Posts

Vad är det jag missar? I utbildningar (från gymnasium och uppåt) så finns det mängder av praktikperioder där det uttryckligen inte FÅR utgår ersättning till praktikanten.

Praktikperioder i utbildningar har i de flesta fall en tydlig början och ett slut och knyter förhoppningsvis an till utbildningen i fråga. Det brukar också tydligt framgå att det rör sig om oavlönat arbete.

Om man nu sitter i den exklusiva sitsen att man faktiskt är beredd att ta emot praktikanter, varför raggar man dessa på ett forum för musikproducenter?

Den främsta uppgiften kommer vara att assistera Samarbetsansvariga, sedan kommer det vara varierande uppgifter så som research, promotion etc
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 145
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Analogfreak (oregistrerad)
Om man nu sitter i den exklusiva sitsen att man faktiskt är beredd att ta emot praktikanter, varför raggar man dessa på ett forum för musikproducenter?

KANSKE JUST FÖR ATT FÅ TAG PÅ KOMPETENT FOLK SOM GRATIS UTFÖR ARBETE UNDER EN PERIOD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

PRAKTIKPLATS I UTBILDNINGSSYFTE SIM INGÅR I STUDIEPLANEN ÄR HELT OK OCH ÄR VÄLDIGT VIKTIG FÖR UTBILDNINGEN.

MEN DÅ MÄNNISKOR SOM ÄR ARBETSFÖR ERBJUDS PRAKTIKPLATS ISTÄLLET FÖR AVLÖNAT ARBETE SÅ HANDLAR DET OM GRATIS ARBETSKRAFT OCH INGET ANNAT.

I DET HÄR FALLET SÖKER MAN ARBETSKRAFT SÅ DET ÄR INTE I UTBILDNINGSSYFTE MAN LETAR PRAKTIKANTER EFTERSOM MAN DÅ HADE VÄNT SIG TILL DE SKOLOR SOM BEDRIVER UTBILDNINGARNA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vafan.. Höll ni på så här när ni skulle ha praktik under gymnasiet eller prao i grundskolan också? 😕 Precis som Olsberg säger så finns det massor av människor som är beredda att ta en praktikplats utan någon som helst ersättning. Är man ung och inte vet vad man ska göra så är det väl grymt så länge man kan överleva vid sidan av, vilket många kan då vissa bor hemma hos sina föräldrar i flera år efter studenten! Ett eller två år efter praktiken kanske man är anställd på heltid som Malin (?). Då kanske det var värt det?

Jag börjar tycka så synd om Malin, hon måste vara den mest påhoppade personen på hela forumet! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vafan.. Höll ni på så här när ni skulle ha praktik under gymnasiet eller prao i grundskolan också?

Nu är det min tur att fråga. Vad är det jag missar?

Jag vet iofs inte om du vänder dig till mig med din kommentar.

Precis som Olsberg säger så finns det massor av människor som är beredda att ta en praktikplats utan någon som helst ersättning. Är man ung och inte vet vad man ska göra så är det väl grymt så länge man kan överleva vid sidan av, vilket många kan då vissa bor hemma hos sina föräldrar i flera år efter studenten!

Var hittar du informationen om att erbjudandet vänder sig till unga människor som kan leva av sina föräldrar? OCh självklart fins det dom som är beredda att ta chansen till oavlönat arbete för att ta sig in i en bransch.

Men, i första inlägget framgår inte villkoren för arbete eller om det utgår ersättning. Knappt vilken typ av arbete det gäller.

På forumet och på många andra ställen uppmuntras vi och uppmuntrar vi varandra att vara smarta och aktiva konsumenter. Vi diskuterar produkter, tipsar om var man får bästa pris och vilka säljare man kan lita på. Men när det vid ett enstaka tillfälle dyker upp en liknande diskussion om lönearbete (eller för att vara lite mer precis - arbete rätt och slätt) väcks starka reaktioner. Hur kommer det sig?

Är det fult att vara en smart och aktiv lönearbetare? Får man inte ställa frågor eller tycka till när det rör värdering av arbete på motsvarande sätt som vi dagligen diskuterar kring varor och tjänster?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nu är det min tur att fråga. Vad är det jag missar?

Jag vet iofs inte om du vänder dig till mig med din kommentar.

Var hittar du informationen om att erbjudandet vänder sig till unga människor som kan leva av sina föräldrar? OCh självklart fins det dom som är beredda att ta chansen till oavlönat arbete för att ta sig in i en bransch.

Men, i första inlägget framgår inte villkoren för arbete eller om det utgår ersättning. Knappt vilken typ av arbete det gäller.

På forumet och på många andra ställen uppmuntras vi och uppmuntrar vi varandra att vara smarta och aktiva konsumenter. Vi diskuterar produkter, tipsar om var man får bästa pris och vilka säljare man kan lita på. Men när det vid ett enstaka tillfälle dyker upp en liknande diskussion om lönearbete (eller för att vara lite mer precis - arbete rätt och slätt) väcks starka reaktioner. Hur kommer det sig?

Är det fult att vara en smart och aktiv lönearbetare? Får man inte ställa frågor eller tycka till när det rör värdering av arbete på motsvarande sätt som vi dagligen diskuterar kring varor och tjänster?

Jag tycker du ifrågasätter på ett konstruktivt och igenomtänkt sätt Joachime. Trådskaparen tas märkligt nog av många här i försvar där man borde buga och bocka för att man får ett exklusivt erbjudande att gratis utföra arbete åt hennes verksamhet. Så otroligt generöst och omtänksamt av henne som gör en sån här välgörenhetsgrej. Höjden av ödmjukhet har nått sin kulmen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Nåt som är anmärkningsvärt är hur facken kan gå med på att man tar in en arbetsför människa som praktikant istället för att anställa honom/henne. Eller gör man det här bakom fackets rygg? Det här gäller alla brancher.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Skicka gärna CV och ett personligt brev till malin.sjolander@ubetoo.com

http://www.ubetoo.com

Ett CV är väl inte aktuellt när det rör sig om en praktikplats?

Jag ska kolla med arbetsförmedlingen om det är ok att det går till så här. Jag tror inte det här är efter regelboken.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det jag missar? I utbildningar (från gymnasium och uppåt) så finns det mängder av praktikperioder där det uttryckligen inte FÅR utgår ersättning till praktikanten. Jag skrev själv på ett sådant papper igår (i egenskap av handledare).

jaha

det är gymnasister å gymnasieskolor hon riktade sig till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det min tur att fråga. Vad är det jag missar?

Jag vet iofs inte om du vänder dig till mig med din kommentar.

Var hittar du informationen om att erbjudandet vänder sig till unga människor som kan leva av sina föräldrar? OCh självklart fins det dom som är beredda att ta chansen till oavlönat arbete för att ta sig in i en bransch.

Men, i första inlägget framgår inte villkoren för arbete eller om det utgår ersättning. Knappt vilken typ av arbete det gäller.

På forumet och på många andra ställen uppmuntras vi och uppmuntrar vi varandra att vara smarta och aktiva konsumenter. Vi diskuterar produkter, tipsar om var man får bästa pris och vilka säljare man kan lita på. Men när det vid ett enstaka tillfälle dyker upp en liknande diskussion om lönearbete (eller för att vara lite mer precis - arbete rätt och slätt) väcks starka reaktioner. Hur kommer det sig?

Är det fult att vara en smart och aktiv lönearbetare? Får man inte ställa frågor eller tycka till när det rör värdering av arbete på motsvarande sätt som vi dagligen diskuterar kring varor och tjänster?

Kommentaren var riktad mot de flesta i tråden.

Ähhhhhhh.. Som Olsberg skrev så vet ju de som söker praktikplats vad de ger sig in på. Det där med ersättningen hade man väl ändå fått reda på om man visat intresse och mailat dem. Och nu skrev Malin det i ett senare inlägg så jag förstår inte varför det spelar så stor roll.

Lägg ner nu - vissa är beredda att hoppa på en sån här grej utan att få betalt och andra kan inte tänka sig att göra det utan att få betalt. Så enkelt är det. Vad fan tjafsar alla om? Ni är ju klart och tydligt inte intresserade så ni behöver ju inte skriva i tråden. Försöker ni "tipsa" andra om att inte försöka få praktikplatsen? Jag tycker att det borde vara tillåtet att lägga upp såna här trådar utan att en miljon surgubbar kommer och börjar argumentera mot trådskaparen om varför deras idé är så jäääävla dålig och oetisk.

Sen tycker jag också att Studio forum är ett jättebra ställe att lägga upp en sån här tråd. Här finns ju massor av ungdomar som skulle kunna vara intresserade. Det är väl inte bara 40+ gubbar som redan äger en fetingstudio och spelar in en låt åt Madonna i veckan som hänger här. Tyvärr så känns det så på svaren i tråden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähhhhhhh.. [...]

Lägg ner nu [...]

Vad fan tjafsar alla om? [………]

Jag tycker att det borde vara tillåtet att lägga upp såna här trådar utan att en miljon surgubbar kommer och börjar argumentera mot trådskaparen om varför deras idé är så jäääävla dålig och oetisk. [...]

Det är väl inte bara 40+ gubbar som redan äger en fetingstudio och spelar in en låt åt Madonna i veckan som hänger här. Tyvärr så känns det så på svaren i tråden...

Jag hålller med om den sura tonen. Den känns onödigt. Och som jag skrev i förra inlägget, undrar jag var alla dessa känslor kommer ifrån?

Säg att tråden istället handlat om att ett företag erbjuder en vara på prov. Någon undrar om det kostar något. En annan om man förbinder sig till något avtal. En tredje hur lång låneperiod det rör sig om. Tror du det hade väckt lika starka reaktioner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte bara 40+ gubbar som redan äger en fetingstudio och spelar in en låt åt Madonna i veckan som hänger här.

Det här kan låta helt sjukt i öronen på den som nyss fyllt 20, men det finns grejer som vi gubbjävlar varit med om som kan vara intressant att känna till.

Till exempel kan vi berätta för er om alla gånger vi hört saker som "jo men för fan bandnamnet kommer synas i eftertexterna, det är BÄTTRE än pengar!" eller "tyvärr kan vi inte betala dig just NU men om du visar framfötterna här finns det goda möjligheter till jobb!" - och blivit fetblåsta.

Jag säger inte att man ska vara sur och gnällig men den tid då musikbranschen satte alla villkor och ingen vågade säga sin mening är förbi.

Om du inte tål kritiska röster får du väl sluta läsa trådarna efter det första inlägget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag fick svar från Arbetsförmedlingen. Det här är ett fall som facket borde reda sa dom, ut så jag skrev till Musikerförbundet.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med att man ska ha betalt tycker jag är ganska orimligt (orimligt är väll kanske att ta i)

Jag hade lååång praktik på studio fredman, cirka 6-8 månader och det lärde mig ofantligt mycket.

Jg fick inget betalt, men sen gjorde jag inte mycket mer än att titta på, koka kaffe haha.

Dock lärde jag mig ofantligt mycket och såg det som en investering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det här med att man ska ha betalt tycker jag är ganska orimligt (orimligt är väll kanske att ta i)

Jag hade lååång praktik på studio fredman, cirka 6-8 månader och det lärde mig ofantligt mycket.

Jg fick inget betalt, men sen gjorde jag inte mycket mer än att titta på, koka kaffe haha.

Dock lärde jag mig ofantligt mycket och såg det som en investering.

I det här fallet så vill arbetsgivaren att man skickar in både CV och personligt brev..... så det handlar nog inte bara om att sitta och titta på här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart, jag har också blivit blåst på jobb. Det är inte kul men samtidigt är det väl inte samma sak. På den här praktikplatsen vet man att man inte kommer få pengar. När man blir blåst så får man inte pengarna man trodde att man skulle få. Och börjar man från 0 så har man väl inte så mycket att förlora. Speciellt inte om man, som jag skrev tidigare, kanske bor hemma hos sina föräldrar fortfarande. ☺️ Sen vet jag kompositörer, fotografer och liknande som har gjort gratisjobb för att komma in i branschen. Jag själv är ett exempel på nån som jobbat gratis. Jag gjorde en hel del gratisplåtningar när jag började som fotograf och nu har jag ett fint kontaktnät och ett rykte som ger mig jobb. Finns säkert många här som gjort samma sak? Det borde väl kunna jämföras med en praktikplats där man har en chans att bli anställd senare?

Kan förtydliga att jag inte är intresserad själv av den här praktikplatsen eftersom jag redan har ett jobb. Men det låter på vissa av er som att INGEN i hela VÄRLDEN kan tänka sig att göra en sån här grej. Så är det ju helt klart inte. 🙂

Valle: Nästan alla i gymnasiet har gratis praktik. Sen kan du ju läsa i Olsbergs inlägg att de får massor av förfrågningar av folk som vill praktisera. Det var nån som skrev (Analogfreak kanske?) att de borde rikta sig till skolor istället. Men det finns ju massor och massor av skolor så det är väl helt klart enklare att annonsera på ett ställe där folk hänger istället.

Aja, hur som helst så tycker jag inte att den här praktikplatsen låter som en så genomrutten grej som ni får det att låta. Är man ung och beredd att satsa sin tid på en sån här grej, även om man inte får betalt, så verkar det ju kanon. Ni är ju inte så unga och har (förhoppningsvis) ett jobb/inkomst. Tycker alla ska ta det lite lugnt och låta oss ungdomar hoppa på vilka "galna" praktikplatser som helst. 🙂

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Klart, jag har också blivit blåst på jobb. Det är inte kul men samtidigt är det väl inte samma sak. På den här praktikplatsen vet man att man inte kommer få pengar. När man blir blåst så får man inte pengarna man trodde att man skulle få. Och börjar man från 0 så har man väl inte så mycket att förlora. Speciellt inte om man, som jag skrev tidigare, kanske bor hemma hos sina föräldrar fortfarande. ☺️ Sen vet jag kompositörer, fotografer och liknande som har gjort gratisjobb för att komma in i branschen. Jag själv är ett exempel på nån som jobbat gratis. Jag gjorde en hel del gratisplåtningar när jag började som fotograf och nu har jag ett fint kontaktnät och ett rykte som ger mig jobb. Finns säkert många här som gjort samma sak? Det borde väl kunna jämföras med en praktikplats där man har en chans att bli anställd senare?

Kan förtydliga att jag inte är intresserad själv av den här praktikplatsen eftersom jag redan har ett jobb. Men det låter på vissa av er som att INGEN i hela VÄRLDEN kan tänka sig att göra en sån här grej. Så är det ju helt klart inte. 🙂

Valle: Nästan alla i gymnasiet har gratis praktik. Sen kan du ju läsa i Olsbergs inlägg att de får massor av förfrågningar av folk som vill praktisera. Det var nån som skrev (Analogfreak kanske?) att de borde rikta sig till skolor istället. Men det finns ju massor och massor av skolor så det är väl helt klart enklare att annonsera på ett ställe där folk hänger istället.

Aja, hur som helst så tycker jag inte att den här praktikplatsen låter som en så genomrutten grej som ni får det att låta. Är man ung och beredd att satsa sin tid på en sån här grej, även om man inte får betalt, så verkar det ju kanon. Ni är ju inte så unga och har (förhoppningsvis) ett jobb/inkomst. Tycker alla ska ta det lite lugnt och låta oss ungdomar hoppa på vilka "galna" praktikplatser som helst. 🙂

Jo den är totalt genomrutten! Dom vill ha folk att utföra arbete gratis åt dom. Slavarbete med andra ord.

Olsbergs inlägg: Ja men det är en helt annan sak. Där söker sig folk ut från skolor som behöver erfarenhet och praktisera i utbildningssyfte.

Här är ett företag i behov av arbetskraft.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker alla ska ta det lite lugnt och låta oss ungdomar hoppa på vilka "galna" praktikplatser som helst.

Och nästa gång "ni" postar en tråd om "Hej! Jag har fått ett supererbjudande och behöver hjälp med att tolka ett [engelskt] artist-/produktionsavtal" (typ) — hur lugnt vill "ni" att "vi" ska ta det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Fan vi hade praktikanter när jag jobbade som fritidsledare och det förutsattes alltid att dom faktiskt skulle jobba vilket jag tyckte kändes olustigt. Till råga på allt skulle man som handledare skriva omdömen också, dvs fick praktikanten en handledare vars personlighet inte klickade med sin egen så blev ju omdömet som det blev. Inte nog med det det kom ut en lärare också som personligen ville ha koll på hur det gick och hur personen i fråga fixade läget. Dvs det kunde slå tillbaka på möjligheterna att uppnå godkänt på flera sätt.

Det är klart att praktikant kan vara jäkligt bra om det används på rätt sätt men folk behöver ha mat varje dag så enkelt är det. Det är inte gratis att gå i skolan heller dom flesta behöver studielån för att förverkliga det. Studielånen är ju inte så feta så nåt liv i sus och dus är det inte frågan om och återbetalningstiden är snudd på livslång. Kort sagt det är nog på sin plats att man betalar ersättning till praktikanter.

Lärlingssystemet kanske är att föredra då, iofs är lönen låg men man har garanterad utbildning, erfarenhet och intyg på utbildningen. Skråsystemet ställer ju också krav på din mäster då han/hon måste vara certifierad eller vad man ska kalla det.

Jag menar det är ju inte bara bland unga musikintresserade som det finns drömmare det finns ganska gott om vuxna som drömmer om att starta företag också med mer eller mindre orealistiska förutsättningar och förmåga att genomföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Vilke stad ligger Ubetoo för det första i?

Det framgår av länkarna ovan om man är läskunnig. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha 🙂 det kan snart bli en bra kriminalare av det här!

Nä, det behöver det inte... Att ett företag har "0" anställda betyder inte nödvändigtvis att det är något skumt med företaget.

Jag tror bara att AF har fått lite falsk Sherlock Holmes-glöd i arslet som han inte kan bli av med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nä, det behöver det inte... Att ett företag har "0" anställda betyder inte nödvändigtvis att det är något skumt med företaget.

Jag tror bara att AF har fått lite falsk Sherlock Holmes-glöd i arslet som han inte kan bli av med.

Hur stor bedömer du sannolikheten att ett företag med 0-anställda kommer anställa de tilltänkta praktikanterna. Jag sätter upp ett varnande finger eftersom det här handlar om att gratis utnyttja människor. Facket ser allvarligt på det hela och ska kolla upp företaget. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan här handlar om vad praktikanten ska utföra. Vid gymnasiepraktiker och dyl. kostar det allt som ofta pengar för företaget i frågan att ha en praktikant. Detta för att en ur arbetskraften ska knytas till personen, undervisa, handleda och se till att inget går åt pipan. Det betyder att du plötsligt har en anställd som gör 20 % av arbetet som den gjorde innan praktikanten kom. Gymnasie elever får dessutom studiebidrag + statens pengar som går direkt till respektive skola.

Handlar det däremot om en "praktikplats" där du bara har en handledare på pappret (alt. ingen alls) som säger första dagen att han har jättemycket att göra, "men du kan ju ta hand om mina tråkiga arbetsuppgifter." Du får eget ansvar, egna arbetsuppgifter och på sin höjd får prata med din handledare i slutet av dagen/veckan.

Då kan man tycka att praktikplatsen är ytterst tveksam och det snarare handlar om ett arbetskraftsbehov som fylls upp med gratisarbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ett företag har "0" anställda betyder inte nödvändigtvis att det är något skumt med företaget.

men betyder att dom har 0 anställda - vilket låter bekymmersamt för malin som ju säger sig vara anställd

0 kan ju också vara en i dagsläget föråldrad siffra

även om 0 väl är den yngsta

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Demonen & AF:

Mitt syfte är inte att "försvara" Malin & Co på något sätt; jag har ju å andra sidan redan gett några hintar om var jag ställer mig i frågan.

Ett företags roll med "0" anställda kan ju vara helt och hållet administrativt (eller varför inte, skattetekniskt)... Inget konstigt alls. Malin är kanske anställd av ett "moderbolag" och hennes tjänst/arbetsuppgifter kan ju vara att sköta "dotterbolaget". Att hon söker praktikanter till Ubetoo och inte MODERBOLAGET AB är kanske bara ett enklare sätt för de stackare som nappar att få ett hum om vad arbetsuppgifterna kan komma att handla om.

Jag tror att man — i all synnerhet AF — gör en större skandal av saken än vad som kanske är nödvändigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...