Jump to content
Annons

PRAKTIKANT SÖKES


MalinSjolander

Recommended Posts

Ubetoo söker efter en eller flera praktikanter under våren

Ubetoo är en svenskutvecklad musiksajt där artister får betalt då deras musik spelas.

Ubetoo grundades 2008 och är ett dotterbolag till svenska StagePool AB. Bakom bolaget står VD Anna-Clara Blixt Modin och utvecklingschef Thomas Flores som även grundade moderbolaget StagePool

Ubetoo är en engelskspråkig nätgemenskap som vänder sig till musiker och filmskapare som vill kunna livnära sig på sina alster. Alla musik- och videoklipp på Ubetoo är gratis att lyssna och titta på. Finansieringen sker genom annonsering.

Vi är i behov utav en eller flera praktikanter som är intresserade av musik och internet marknadsföring.

Skicka gärna CV och ett personligt brev till malin.sjolander@ubetoo.com

http://www.ubetoo.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 145
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

uppgifterna kommer variera, bra om sökande har goda kunskaper i engelska.

Den främsta uppgiften kommer vara att assistera Samarbetsansvariga, sedan kommer det vara varierande uppgifter så som research, promotion etc

Sökande kan se detta som en möjlighet till arbetsträning för eventuell senare anställning.

Redigerat av MalinSjolander
Link to comment
Dela på andra sajter

Medlemmarna på det här forumet består framförallt av musikskapare.

Just den kategori drömmare ni utger er att arbeta för. Som du uttrycker det i första inlägget:

Ubetoo är en engelskspråkig nätgemenskap som vänder sig till musiker och filmskapare som vill kunna livnära sig på sina alster.

Jag tycker det är konstigt att ni lockar era potentiella uppdragsgivare med att arbeta gratis för er. Den enda morot som erbjuds är:

Sökande kan se detta som en möjlighet till arbetsträning för eventuell senare anställning.
Link to comment
Dela på andra sajter

Medlemmarna på det här forumet består framförallt av musikskapare.

Just den kategori drömmare ni utger er att arbeta för. Som du uttrycker det i första inlägget:

Jag tycker det är konstigt att ni lockar era potentiella uppdragsgivare med att arbeta gratis för er. Den enda morot som erbjuds är:

Detta var en efterlysning till dom som var intresserade, en praktikplats intresserar inte alla. 😆 Jag hade praktikplats på Ubetoo för snart 2år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja alltså... praktikplatser... är inte det nåt som ska gå via ams/af?

är inte det du söker efter här gratis arbetskraft utan några som helst garantier?

eller har ni nåt samarbete med ams/af så dom som praktiserar hos er får nåt bidrag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror säkert att arbetsförmedlingen kan hjälpa till där, i och med att om det går genom arbetsförmedlingen betalar de en stor del av personens lön och jag har för mig att de även betalar hela arbetsgivaravgiften. Då slipper personen i fråga jobba gratis. Räkningar ska fortfarande betalas på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var en efterlysning till dom som var intresserade, en praktikplats intresserar inte alla.

En ganska dunkel efterlysning vill jag påstå.

Som Demonproducenten med flera är inne på är det skillnad på att arbeta som praktikant och att arbeta som oavlönad praktikant utan garantier.

Och på vilket sätt tycker du att just musikskapare kvalar in för den senare typen av uppdrag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ääh. Nu är ni igång igen.

Det verkar finnas ett gäng sura typer på det här forumet. Som är emot allting. Sluta gärna upp med att vara så himla sura och bli lite konstruktiva i stället. (Något av inläggen ovan var faktiskt klart konstruktivt, flera bara sura).

Ni påminner mig om såna där frireligiösa typer som vill förbjuda andra att göra saker. Typ som att ha sex före äktenskapet. Eller att göra abort. Inte för att de nånsin skulle ens tänka att göra sånt själva, absolut inte, men det borde ändå vara förbjudet för alla.

Och till er sura typer, utgå inte från att alla andra är idioter. De som eventuellt vill bli oavlönade praktikanter brukar veta vad de ger sig in på. Och skulle de mot förmoden inte veta så kan det vara en bra lärdom för resten av livet. Dessutom är det inte ovanligt att man en praktik nånstans kan vara det bananskal som gör att man får ett jobb på det stället eller för övrigt nån annanstans.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

De som eventuellt vill bli oavlönade praktikanter brukar veta vad de ger sig in på.

Det utgår jag också från. Men för att det ska gälla behöver uppdragsgivare vara tydlig med att det just rör sig om gratisarbete utan några garantier.

Och skulle de mot förmoden inte veta så kan det vara en bra lärdom för resten av livet.

Men inte att föredra framför ett gott råd innan väl?

Dessutom är det inte ovanligt att man en praktik nånstans kan vara det bananskal som gör att man får ett jobb på det stället eller för övrigt nån annanstans.

Jag har jobbat i musik-, tv- och mediabranschen sedan 1994 och delar tyvärr inte dina erfarenheter. I de allra flesta fall är oavlönad praktikantplats lika med kanonmat. Inget man räknar med att behålla.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Ääh. Nu är ni igång igen.

Det verkar finnas ett gäng sura typer på det här forumet. Som är emot allting.

Jag håller med!

Då är det bättre att vara en glad fisk som du Gunnar! Man ska jobba gratis och gå ur Stim och inte klaga när musikbranschen bjuder till! Tänk om dom vill ha just mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här känns skumt. Fast det är klart, sitter man bara hemma om dagarna kan man ju ta en sådan här praktikplats. Annars nej!

Folk jobbar för att tjäna pengar!

Men jag tror säkert det kan vara en lärorik praktik för den som vill ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara flika in här.

Vi håller på med musik hemma, hur mycket som helst.

Har man inget jobb och vill hålla på med musik varför inte höra efter vad jobbet innebär.

När jag började jobba extra som 13åring så jobbade jag gratis väldigt länge. Det har gjort att jag har lärt mig att man måste jobba för att försörja sig.

Hursomhelst. Hon efterlyser en person som kan hjälpa företaget. De kan inte betala lön. Men förmodligen så har dom annat att erbjuda! ...

Var för då håller på och bråkar med henne istället för att hålla käften om man inte är intresserad.

Hoppas att ni får tag i någon bra person som kan hjälpa er!

MVH/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon kanske först hör av sig här för att få "rätt folk" direkt.

Går hon till AF först kanske hon får ett gäng människor som alls inte passar för detta.

Jag förstår tanken; rätt folk som själv kontaktar AF och får praktikplatsen.

Jag själv skulle ha nappat om jag bodde i Fjollträsk och inte jobbade 46 timmar om dygnet....

Nåväl, nåväl....

Redigerat av Procedomani2
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara flika in här.

Vi håller på med musik hemma, hur mycket som helst.

Har man inget jobb och vill hålla på med musik varför inte höra efter vad jobbet innebär.

När jag började jobba extra som 13åring så jobbade jag gratis väldigt länge. Det har gjort att jag har lärt mig att man måste jobba för att försörja sig.

Hursomhelst. Hon efterlyser en person som kan hjälpa företaget. De kan inte betala lön. Men förmodligen så har dom annat att erbjuda! ...

Var för då håller på och bråkar med henne istället för att hålla käften om man inte är intresserad.

Hoppas att ni får tag i någon bra person som kan hjälpa er!

MVH/Erik

Nja, det är mer än så. Det är också en rättvisefråga - börjar man acceptera att arbetsgivare hyr arbetskraft utan villkor eller låg lön säger man också ja till barnarbete och att slå lön på¨människors olycka - det finns alltid folk som har det riktigt kasst, och är desperata att ta vilket jobb som. Ta som exempel polska hantverkare som jobbar för halva svenska lönen och som gör att de svenska i sin tur får en hård arbetsmarknad.

Marknadsekonomi är inte vattentätt.. eller rättare sagt, det tar inte hänsyn till de svaga. Därför har vi minimilön - men tydligen inte hos ubetoo! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det är mer än så. Det är också en rättvisefråga - börjar man acceptera att arbetsgivare hyr arbetskraft utan villkor eller låg lön säger man också ja till barnarbete och att slå lön på¨människors olycka - det finns alltid folk som har det riktigt kasst, och är desperata att ta vilket jobb som. Ta som exempel polska hantverkare som jobbar för halva svenska lönen och som gör att de svenska i sin tur får en hård arbetsmarknad.

Marknadsekonomi är inte vattentätt.. eller rättare sagt, det tar inte hänsyn till de svaga. Därför har vi minimilön - men tydligen inte hos ubetoo! 😕

Praktikplatser och lärlingar har alltid funnits, det är inge konstigt alls, man får chansen att lära sig något och möjligheter att jobba med det man gillar.

Att dra det till barnarbete är ju helt befängt.

I de flesta butiker och arbetplatser finns det prakitkanter som "jobbar" gratis för att skaffa sig erfarenheter. Det har inget med att utnyttja svaga att göra, det handlar om att hitta folk som e "hungriga" Dom flesta i dag gnäller mer än dom gör nytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väl talt herr laxlaxlax!

Jag gick ur där för ett tag sen pga att när jag en dag skulle logga in så hade de ändrat användaravtalet. Jag tryckte disagree och kunde därmed inte logga in och plocka bort låtarna. Det ordnade sig dock via mail. Tänker inte gå in på vad deras "nya" avtal säger men det kanske trådskaparen kan tala om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror säkert att arbetsförmedlingen kan hjälpa till där, i och med att om det går genom arbetsförmedlingen betalar de en stor del av personens lön och jag har för mig att de även betalar hela arbetsgivaravgiften. Då slipper personen i fråga jobba gratis. Räkningar ska fortfarande betalas på något sätt.

Njae, deras A-kasse dagar går medans dom praktiserar.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Detta var en efterlysning till dom som var intresserade, en praktikplats intresserar inte alla. 😕 Jag hade praktikplats på Ubetoo för snart 2år sedan.

Du söker alltså arbetskraft men vill inte betala för det. Visst är det tur att Sverige har en förfinad variant av slavarbete.

Men om jag klargör några regler för hur det ska fungera så ska din praktikant inte under några omständigheter utföra arbete utan endast gå bredvid nån och lära sig.

Jag har haft praktikplatser och jag fick ofta sätta ner foten och säga ifrån när chefen ville sätta mig i eget arbete för att ersätta ordinarie personal.

Det blev livliga diskussioner och min chef ifrågasatte hur jag kunde arbetsvägra när han gav mig tydliga order. Jag sa åt honom att så länge du inte betalar mig lön så ingår inte jag i din produktion och jag utför inte arbete åt dig gratis. Jag hade både facket och AF på min sida och han fick inte ta emot praktikanter efter det.

När företag går ut och söker praktikanter så gäller det att se upp. Här blir man utnyttjad. När praktiktiden är slut så säger arbetsgivaren att det inte var rätt person för arbetet och att man därför söker en ny praktikant... å så rullar det på sådär... gratis arbetskraft och arbetsgivaren får betalt av staten för att ta emot praktikanten.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Praktikplatser och lärlingar har alltid funnits, det är inge konstigt alls, man får chansen att lära sig något och möjligheter att jobba med det man gillar.

Att dra det till barnarbete är ju helt befängt.

I de flesta butiker och arbetplatser finns det prakitkanter som "jobbar" gratis för att skaffa sig erfarenheter. Det har inget med att utnyttja svaga att göra, det handlar om att hitta folk som e "hungriga" Dom flesta i dag gnäller mer än dom gör nytta.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fackf%C3%B6reningar

lite förankring i ett större sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det jag missar? I utbildningar (från gymnasium och uppåt) så finns det mängder av praktikperioder där det uttryckligen inte FÅR utgår ersättning till praktikanten. Jag skrev själv på ett sådant papper igår (i egenskap av handledare).

På tidningen får vi i snitt två/tre förfrågningar varje vecka och tackar oftast nej - precis som jag förstår att de flesta gör. Det är därmed inte lätt att hitta praktikplats.

Jag ser det därmed inte som konstigt att man skyltar med att "här finns det praktikplatser", speciellt inte som skolor och elever har svårt att hitta sådana.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det jag missar?

TROR TONEN I INLÄGGEN HANDLAR SPECIFIKT OM UBETOO - DE HAR EFTERLYST LÅTAR UTAN STIMERSÄTTNING SAMT GJORT TVEKSAM REKLAM FÖR SIN SITE I ANDRA TRÅDAR. FOLK VILL BEVAKA SINA INTRESSEN SOM TONSÄTTARE PÅ MARKNADEN OCH UBETOO ÄR EN AKTÖR SOM INTE SPELAR PÅ DET GAMLA SÄTTET ATT KÖPA OCH SÄLJA MUSIK PÅ - SOM INBEGRIPER VISSA RÄTTIGHETER.

DET ÄR JU EGENTLIGEN EN ANNAN DISKUSSION. MEN JAG TROR DE FÅR RÄKNA MED MOTSTÅND OCH MISSTÄNKSAMHET PÅ ALLA NIVÅER NÄR DE VÄL FRAMSTÄLLT SIG TVEKSAMMA PÅ EN, FÖR SÅ FUNGERAR VI MÄNNISKOR.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

TROR TONEN I INLÄGGEN HANDLAR SPECIFIKT OM UBETOO - DE HAR EFTERLYST LÅTAR UTAN STIMERSÄTTNING SAMT GJORT TVEKSAM REKLAM FÖR SIN SITE I ANDRA TRÅDAR. FOLK VILL BEVAKA SINA INTRESSEN SOM TONSÄTTARE PÅ MARKNADEN OCH UBETOO ÄR EN AKTÖR SOM INTE SPELAR PÅ DET GAMLA SÄTTET ATT KÖPA OCH SÄLJA MUSIK PÅ - SOM INBEGRIPER VISSA RÄTTIGHETER.

😆🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...