alvmarken Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 Hallå allesamman! Har några frågor som jag inte hittat några svar på i detta forum så jag slänger upp en ny tråd. 1. Går det att få fler än 4 eq-filter på en audiokanal i Cubase SX? 2. Kan man inserta takter vid en viss takt i ett projekt. T ex om jag har fyllt sequencern från takt 1 till 80 och så kommer jag på att vid takt 16 vill jag lägga in 8 takter. Så att man slipper sitta och flytta alla audiospår?! 3. Hur ska man gå tillväga om man vill byta takt (tempo signature) mitt i en låt? T ex om jag vill gå från 4/4-takt till 7/4-takt. 4. Om jag vill spela in t ex elgitarr men saknar förstärkare är det då bättre att spela in gitarren med rent ljud och sen lägga på effekter eller tror ni det funkar att lägga på typ distplugin vid inspelning? Är mest intresserad av vilket ni tror blir mest prestandaeffektivt. Utrustning: P4 1,5 Ghz 512 MB RAM 80 GB + 120 GB HD M-Audio Delta-66 Midiklaviatur modell simpel Externt mixerbord modell sämre Tackar på förhand! /Alvmarken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredster Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 (edited) Hallå allesamman! Har några frågor som jag inte hittat några svar på i detta forum så jag slänger upp en ny tråd. 1. Går det att få fler än 4 eq-filter på en audiokanal i Cubase SX? 2. Kan man inserta takter vid en viss takt i ett projekt. T ex om jag har fyllt sequencern från takt 1 till 80 och så kommer jag på att vid takt 16 vill jag lägga in 8 takter. Så att man slipper sitta och flytta alla audiospår?! 3. Hur ska man gå tillväga om man vill byta takt (tempo signature) mitt i en låt? T ex om jag vill gå från 4/4-takt till 7/4-takt. 4. Om jag vill spela in t ex elgitarr men saknar förstärkare är det då bättre att spela in gitarren med rent ljud och sen lägga på effekter eller tror ni det funkar att lägga på typ distplugin vid inspelning? Är mest intresserad av vilket ni tror blir mest prestandaeffektivt. Utrustning: P4 1,5 Ghz 512 MB RAM 80 GB + 120 GB HD M-Audio Delta-66 Midiklaviatur modell simpel Externt mixerbord modell sämre Tackar på förhand! /Alvmarken 1. Ja det ska väl gå? (har inte cubase men ser inget hinder i det) 2. Ja! markera alla spår, klipp vid takt 16 och lägg in dina nya 8 takter 3. Vet ej hur man gör i Cubase, bara i Logic men det hjälper ju inte dig 😄 4. Spela in den rent men du kan lägga på en plugg på lyssningen så att det blir lite roligare (och enklare) att spela in. EDIT: stavfel Edited January 11, 2005 by Fredster Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diwic Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 (Detta gäller Cubase SL 1.06, vet inte om de har ändrat nåt i senare versioner.) 1. Ja, men det följer inte med Cubase, utan du får ladda hem en gratis från ksr-vst, där finns nog en drös. Sedan lägger du in eq:n som insert-effekt istället för att använda den inbyggda. 2. Sökte på "insert silence" i Cubases onlinehjälp och hittade följande: - Skapa en "range" genom att välja ikonen "range selection" (till höger om pilen), och dra sedan med musen. - Högerklicka på rangen, välj "range" -> "insert silence". 3. Sök på "tempo track" och "time signature" i hjälpen så hittar du en bra beskrivning. 4. Jag har ingen aning om det ens går att lägga på VST-effekter när man spelar in, och i så fall vet jag inte hur man gör. // David Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 (edited) 1. Går det att få fler än 4 eq-filter på en audiokanal i Cubase SX?2. Kan man inserta takter vid en viss takt i ett projekt. T ex om jag har fyllt sequencern från takt 1 till 80 och så kommer jag på att vid takt 16 vill jag lägga in 8 takter. Så att man slipper sitta och flytta alla audiospår?! 3. Hur ska man gå tillväga om man vill byta takt (tempo signature) mitt i en låt? T ex om jag vill gå från 4/4-takt till 7/4-takt. 4. Om jag vill spela in t ex elgitarr men saknar förstärkare är det då bättre att spela in gitarren med rent ljud och sen lägga på effekter eller tror ni det funkar att lägga på typ distplugin vid inspelning? Är mest intresserad av vilket ni tror blir mest prestandaeffektivt. Utrustning: P4 1,5 Ghz 512 MB RAM 80 GB + 120 GB HD M-Audio Delta-66 Midiklaviatur modell simpel Externt mixerbord modell sämre Tackar på förhand! /Alvmarken 1: Ja. den inbyggda +8st om du lägger dom som insert 2.Ja..enklast är väl att markera takt 16 ->80 och flytta hela paketet 8 takter bort ( drag'n'drop..typ) 3. - Pass - har ej funnit någon användning för detta så jag vet inte 🙂 4. Det finns ett par riktigt bra pluggar som gör det du är ute efter..Guitar-rig t.e.x ska låta grymt bra.. och med ett låglatency-ljudkort kan du dessutom köra pluggen som om den vore en hårdvaruförstärkare... i realtid alltså..men den dator du kör med verkar vara i klenaste laget om du vill ha någon användning av guitarrig och om du har tänkt att köra fler VSTi's och lite MIDI tillsammans.. men å andra sidan kostar inte en fetingpropp så mycket idag så det borde vara lugnt. Lycka till Edited January 11, 2005 by demoniqus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Danny Cort Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 (edited) 3. Gå in på "Tempo Track" & rita in tempoändringen. Ta en helkväll & läs igenom dom viktigaste kapitlen om inspelning i manualen. Edited January 11, 2005 by Danny Cort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 3. Gå in på "Tempo Track" & rita in tempoändringen. ehum..timesignature oxå?.. du kan lura mig om du vill..jag har inte den blekaste 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Danny Cort Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 3. Gå in på "Tempo Track" & rita in tempoändringen. ehum..timesignature oxå?.. du kan lura mig om du vill..jag har inte den blekaste 😆 Hehe. Jo jag vill verkligen lura dig, sen kan vi sitta i Lund på Fredag & skoja om det; -jävlar vad du blåste Demonen! tänk att det puckot sitter & försöker pitcha tempot i timesignature. Tänk att han gick på den lätta! 😄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted January 12, 2005 Share Posted January 12, 2005 Hehe. Jo jag vill verkligen lura dig, sen kan vi sitta i Lund på Fredag & skoja om det; -jävlar vad du blåste Demonen! tänk att det puckot sitter & försöker pitcha tempot i timesignature. Tänk att han gick på den lätta! 😕 ..reeeeally... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piccazzo Posted January 12, 2005 Share Posted January 12, 2005 4. Om jag vill spela in t ex elgitarr men saknar förstärkare är det då bättre att spela in gitarren med rent ljud och sen lägga på effekter eller tror ni det funkar att lägga på typ distplugin vid inspelning? Är mest intresserad av vilket ni tror blir mest prestandaeffektivt. Oavsett om du har en Plugin på kanalen eller inte så kommer fortfarande att ditt inspelade ljud att vara rent , Dår går inte att spela in gitarr med VST effekter på. Om du skall spela in dist så skulle jag låta pluggen vara på , Om du ska spela in rent ljud med kanske lite Chorus och reverb så skulle jag lägga på pluggen efter inspelning. Tyvärr så äe alla bra gitarr pluggar ( Amplitube , Guitarrig ) relativt resurskrävade så det lutar åt att spela in kanske 2 gitarrer med Plug , Sedan Bounca ( Export to Audio , Eller vad det nu heter i Cubase ?. ) osv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvmarken Posted January 12, 2005 Author Share Posted January 12, 2005 Tack för alla bra tips! Nu är det bara att sätta sig och testa. Har inte använt Cubase SX så länge så jag är lite osäker på en del funktioner. Manualen ja... den kan man ju läsa.... hoppade visst över några kapitel. /Alvmarken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted January 12, 2005 Share Posted January 12, 2005 (edited) Dår går inte att spela in gitarr med VST effekter på. fr.o.m SX 2 kan du lägga pluggen direkt på ingångskanalen och få effekten inspelad tillsammans med tagningen Edited January 15, 2005 by demoniqus Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvmarken Posted January 14, 2005 Author Share Posted January 14, 2005 Nice.... 😳 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts