Jump to content
Annons

Monitorer vs Högtalare


Pettersson

Recommended Posts

Nu fuskar du igen

K&H "free field frequency response 27 Hz - 20 kHz, ± 3 dB"

Genelec

"Maximum short time sine wave acoustic output at 1 m on axis in half space, averaged from 100 Hz to 3 kHz ≥ 110 dB SPL

Maximum peak acoustic output per pair with music material ≥ 120 dB SPL @ 1m"

Vad gäller NHT så är de siffrorna du visar data för den kombinerade Förstärkaren/DSP:n inte högtalaren, läs bruksanvisningen.

K&H:

"Pass band free field frequency response 30 Hz - 20 kHz, ± 1,5 dB" Mer intressant än 3 Hz lägre ned...

8250A:

Vi diskuterade nu hur linjära högtalarna var och inte SPL…

"Free field frequency response 38 Hz - 20 kHz (± 1 dB)"

NHT:

"Using these methods, we can make the speaker arbitrarily as flat as we want with the only penalty being latency issues as we correct to lower and lower frequencies."

http://www.google.se/url?sa=t&source=w...BQc1J1IwxFlz9Pw

The on-axis frequency response is apparently flat within ±0.5dB over the full range.

http://www.soundonsound.com/sos/jul06/articles/nhtm60xda.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 75
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
K&H:

"Pass band free field frequency response 30 Hz - 20 kHz, ± 1,5 dB" Mer intressant än 3 Hz lägre ned...

Men det är ju fusksiffror de har ju filtrerat bort den djupaste basen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
8250A:

Vi diskuterade nu hur linjära högtalarna var och inte SPL…

Ja och SPL siffrorna om något visar ju att de inte alls ligger i närheten av det du påstår...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
The on-axis frequency response is apparently flat within ±0.5dB over the full range.

Fast ned till endast 55 Hz kan knappast kallas fullrange och sedan så vore det ju intressant att se riktiga mätningar på dessa! Verkar som om de har slutats att säljas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast ned till endast 55 Hz kan knappast kallas fullrange och sedan så vore det ju intressant att se riktiga mätningar på dessa! Verkar som om de har slutats att säljas...

Vem har pratat om full range? Som studiomonitor så funkar det eller så köper man till subben (som också är DSP-delad).

Nu ska jag dricka öl, god helg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Fina kurvor som säkert smoothats en del och de har ju bara mätt vid en nivå! För att vara riktigt linjära så ska de ju mäta lika bra på alla nivåer, vilket dessa och i princip inga andra högtalare gör...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ni Petterson, som startade tråden, vet bättre vad som ska köpas nu?

Fascinerande vad en något otydlig fråga kan få för konsekvenser...

Jag undrar snarare vad Pettersons trummis ska ha högtalare/monitorer till? Lyssna på vad, och var? Är det medhörning på scen, eller till digitaltrummorna i repan, eller något helt annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här måste vi hålla reda på begreppen.

Aktivt innebär att delningen sker elektroniskt före steget för att ifrån delningsfiltret skicka signaler till flera slutsteg för de olika registren.

Vissa tror att aktivt alltid innebär att steget är inbyggt i högtalaren och det är fel.

Hade jag varit dig hade jag letat efter en beggad Electro-Voice 1502.

Visst är de så. Passiv delning sker i högtalarlådan med ett inbyggt filter och aktivt sker innan slutsteget. Detta är applicerbart på delningsfilter men det går väl inte att blanda ihop med monitorer.

Alla svar över allt säger att aktiva monitorer har inbyggt slutsteg och passiva monitorer kräver ett externt slutsteg.

Jag kanske har missförstått dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ni Petterson, som startade tråden, vet bättre vad som ska köpas nu?

Fascinerande vad en något otydlig fråga kan få för konsekvenser...

Jag undrar snarare vad Pettersons trummis ska ha högtalare/monitorer till? Lyssna på vad, och var? Är det medhörning på scen, eller till digitaltrummorna i repan, eller något helt annat?

De ljudet som tappas från mixern, dvs just nu bara sången, ska skickas till den monitorn/högtalaren

Detta är bara i replokalen, möjligen att den kanske kommer användas på nån liten scen någon gång

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja påstå att monitorer är en slags högtalare!

Alltså en delmängd av gruppen högtalare. Alla monitorer är högtalare, men inte alla högtalare är monitorer.

Helt rätt, nästan! Monitorer kan också vara andra saker, tex en datorskärm! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...