Jump to content
Annons

Monitorer vs Högtalare


Pettersson

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)

Gilbert... Vad är din åsikt angående att bygga en högtalare för referenslyssning med denna diskant?

beyma_cp21f.jpg

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 75
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Gilbert... Vad är din åsikt angående att bygga en högtalare för referenslyssning med denna diskant?

beyma_cp21f.jpg

Vad har det med saken att göra? Skulle du kalla R.A.L M1A för en passiv högtalare?

(och om det är en 2405H bilden föreställer så vet du mycket väl vad jag tycker...)

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Vad har det med saken att göra? Skulle du kalla R.A.L M1A för en passiv högtalare?

(och om det är en 2405H bilden föreställer så vet du mycket väl vad jag tycker...)

Det ser väl vem som helst som kan en del om högtalare att det INTE är en 2405h på bilden utan en Beyma CP 21...sen så är det lite tragiskt att du har negativa åsikter om 2405h utan att ens ha hört dom eller ens förstår hur de är tänkta att användas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser väl vem som helst som kan en del om högtalare att det INTE är en 2405h på bilden utan en Beyma CP 21...

Jag har inte kollat så noga då jag inte tycker detta hör till diskussionen. Om man skriver modell istället för att bara bild så kanske jag hade orkat...

...sen så är det lite tragiskt att du har negativa åsikter om 2405h utan att ens ha hört dom eller ens förstår hur de är tänkta att användas...

Om du har läst min förklaring till min åsikt så kan du inte säga att det är tragiskt.

(911 Turbo till fembarnsfamiljen du minns...):

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1042548

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Vad har det med saken att göra? Skulle du kalla R.A.L M1A för en passiv högtalare?

(och om det är en 2405H bilden föreställer så vet du mycket väl vad jag tycker...)

2405H tillverkas inte längre. Men CP21 är samma typ av diskant.

Jag frågade dig för att jag trodde du kunde ge bra feedback på det.

Jag har för avsikt att bygga ett par fullrange-lådor för referenslyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag har inte kollat så noga då jag inte tycker detta hör till diskussionen. Om man skriver modell istället för att bara bild så kanske jag hade orkat...

Om du har läst min förklaring till min åsikt så kan du inte säga att det är tragiskt.

(911 Turbo till fembarnsfamiljen du minns...):

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1042548

Diskussionen handlar om monitorer vs högtalare. Sen fastnade du i en loop om huruvida en högtalare är aktiv eller inte. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag har inte kollat så noga då jag inte tycker detta hör till diskussionen. Om man skriver modell istället för att bara bild så kanske jag hade orkat...

Om du har läst min förklaring till min åsikt så kan du inte säga att det är tragiskt.

Jo för förklaringen/jämförelsen var väldigt dålig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskussionen handlar om monitorer vs högtalare. Sen fastnade du i en loop om huruvida en högtalare är aktiv eller inte. 😱

Har vi tagit oss ut ur den...? 🥰

Jag kan på ett sätt hålla med dig om att man ofta antar att en högtalare även delas aktivt om den är aktiv men då det faktiskt finns undantag så måste man nog acceptera att aktiv högtalare egentligen bara betyder att den har inbyggd (eller på något sätt medföljande) förstärkare. Annars så blir det ju problem att sätta en etikett på R.A.L M1A.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Har vi tagit oss ut ur den...? 😱

Jag kan på ett sätt hålla med dig om att man ofta antar att en högtalare även delas aktivt om den är aktiv men då det faktiskt finns undantag så måste man nog acceptera att aktiv högtalare egentligen bara betyder att den har inbyggd (eller på något sätt medföljande) förstärkare. Annars så blir det ju problem att sätta en etikett på R.A.L M1A.

Jag har inga problem med att sätta etikett på vad som är vad...

Är det inte bättre att utgå ifrån vad saker ÄR istället för att omkonstruera begreppen för att man inte kan hålla isär saker?

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det är din åsikt.

Det är nog de flestas åsikt när du sågar en av världens bästa högeffektsdiskanter på grund av dess rekommenderade delningsfrekvens och ärligt angivna data...2405:an är framtagen främst för att komplettera JBL's mellanregisterdrivers som lätt går upp till 6 kHz till skillnad mot konmellanregister.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Vad får då M1A för etikett av dig? Aktiv eller passiv?

Passiv med inbyggt slutsteg.

Nu orkar jag inte mer. Du får leka med katten nu. puss och kram. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag har inga problem med att sätta etikett på vad som är vad...

Är det inte bättre att utgå ifrån vad saker ÄR istället för att omkonstruera begreppen för att man inte kan hålla isär saker?

Måste för en gångs skull ge Gilbert rätt eftersom en högtalare med inbyggd förstärkning oftast kallas aktiv. I England brukar de iofs ibland kallas (self)powered loudspeakers jmf. powered active monitors.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog de flestas åsikt när du sågar en av världens bästa högeffektsdiskanter på grund av dess rekommenderade delningsfrekvens och ärligt angivna data...2405:an är framtagen främst för att komplettera JBL's mellanregisterdrivers som lätt går upp till 6 kHz till skillnad mot konmellanregister.....

Jag sågar vad jag vill (även om ordet ”sågning” är ditt påhitt).

Så länge man framhåller att det är en personlig åsikt och förklarar varför (vilket jag gjort) så ser jag inget problem med detta och det tror jag inte någon annan än du gör heller. Att jag vill dela mellan mellanregister och diskant vid en betydligt lägre frekvens än vad som är möjlig med denna diskant, måste du helt enkelt acceptera vare sig du vill eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag sågar vad jag vill (även om ordet ”sågning” är ditt påhitt).

Så länge man framhåller att det är en personlig åsikt och förklarar varför (vilket jag gjort) så ser jag inget problem med detta och det tror jag inte någon annan än du gör heller. Att jag vill dela mellan mellanregister och diskant vid en betydligt lägre frekvens än vad som är möjlig med denna diskant, måste du helt enkelt acceptera vare sig du vill eller inte.

Men snälla Gilbert om du vill dela lägre så går det ju även om det inte är optimalt JBLs rekommendation är ju inte skriven i sten, du verkar inte fatta att denna diskant är konstruerad mest för att användas i PA system på 10000-tals watt.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla Gilbert om du vill dela lägre så går det ju även om det inte är optimalt JBLs rekommendation är ju inte skriven i sten, du verkar inte fatta att denna diskant är konstruerad mest för att användas i PA system på 10000-tals watt.....

Men"snälla Katten"...; menar du att det är en bra idé att dela vid 2,5 kHz med detta element?

"Recommended Crossover: 7 kHz or higher, 12dB/octave minimum"

http://www.jblpro.com/pages/pub/components/2405.pdf

"40 watt continuous program above 6 kHz", d v s ännu lägre om man delar lägre och frekvensgången kommer förståss att påverkas negativt vilket är den största anledningen till varför jag personligen inte finner detta element intressant.

Jag är inte intresserad av PA så ännu en anledning till varför detta element inte är intressant för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag är inte intresserad av PA så ännu en anledning till varför detta element inte är intressant för mig.

Det sitter ju även i en del studiomonitorer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
[

"40 watt continuous program above 6 kHz", d v s ännu lägre om man delar lägre och frekvensgången kommer förståss att påverkas negativt vilket är den största anledningen till varför jag personligen inte finner detta element intressant.

Ärliga 40 watt verkar du inte tycka är hög kontinuerlig effekttålighet men det är det, speciellt när diskanten har så pass hög känslighet att den spelar lika högt med 1 watt som många andra diskanter gör med 50 watt. Med ett brantare delningsfilter så kan man givetvis dela lägre med bibehållen effekttålighet. Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Men med en försämrad frekvensgång, inte optimalt för studiobruk.

Du verkar fortfarande tro på att det finns helt linjära högtalare och att det inte går att korrigera frekvensgång genom filter och eq men visst denna diskant är som sagt inte tänkt att delas så lågt utan för att komplettera JBLs mellanhorn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar fortfarande tro på att det finns helt linjära högtalare och att det inte går att korrigera frekvensgång genom filter och eq men visst denna diskant är som sagt inte tänkt att delas så lågt utan för att komplettera JBLs mellanhorn...

Det finns högtalare som är väldigt linjära (om det skulle vara en nyhet för dig), +/- 1 dB och till och med +/- 0,5 dB.

När har jag sagt att det inte går att kompensera en högtalare med filter?

Jag tror du blandar ihop detta med att jag är medveten om att det inte går att kompensera en dålig akustik med EQ/filter (frammförallt inte dippar i basen) med det är inte samma sak. Högtalare går att justera men det kommer att bli svårt att kompensera för en så låg delning som jag vill göra om man försökte det med JBL-elementet i fråga.

Kan du inte släppa detta element och acceptera att det inte är intressant för mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det finns högtalare som är väldigt linjära (om det skulle vara en nyhet för dig), +/- 1 dB och till och med +/- 0,5 dB.

Som vilka då? Återigen så bevisar du att du tror på sagor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Här kommer lite "sagor":

http://www.klein-hummel.com/klein-hummel/i...monitors_O500C#

http://www.genelec.se/8250a/specs/

http://www.nhthifi.com/M60

men du kommer förståss att hävda att dessa data inte stämmer med verkligheten och vad ska jag svara då tycker du?

Dessa högtalares data stämmer ju inte ens med dina påståenden......sen verkar du inte förstå vad linjärt betyder....

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa högtalares data stämmer ju inte ens med dina påståenden......sen verkar du inte förstå vad linjärt betyder....

Vad menar du med detta?

"30 Hz - 20 kHz, ± 1,5 dB"

"38 Hz - 20 kHz (± 1 dB)"

"55Hz-20kHz +/-0.5dB , -6dB LF cutoff:40Hz "

Här kommer lite "sagor":

http://www.klein-hummel.com/klein-hummel/i...monitors_O500C#

http://www.genelec.se/8250a/specs/

http://www.nhthifi.com/M60

men du kommer förståss att hävda att dessa data inte stämmer med verkligheten och vad ska jag svara då tycker du?

Hur kunde jag veta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Vad menar du med detta?

"30 Hz - 20 kHz, ± 1,5 dB"

"38 Hz - 20 kHz (± 1 dB)"

"55Hz-20kHz +/-0.5dB , -6dB LF cutoff:40Hz "

Nu fuskar du igen

K&H "free field frequency response 27 Hz - 20 kHz, ± 3 dB"

Genelec

"Maximum short time sine wave acoustic output at 1 m on axis in half space, averaged from 100 Hz to 3 kHz ≥ 110 dB SPL

Maximum peak acoustic output per pair with music material ≥ 120 dB SPL @ 1m"

Vad gäller NHT så är de siffrorna du visar data för den kombinerade Förstärkaren/DSP:n inte högtalaren, läs bruksanvisningen.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...