Jump to content
Annons

Monitorer vs Högtalare


Pettersson

Recommended Posts

Annons
  • Svar 75
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Halloj

Jag skulle bara vilja få utrett den här enkla frågan

Vad är skillnaden på en monitor och en högtalare?

Jag ska köpa aktivt system till våran trummis och tänkte kolla om jag kunde köpa en aktiv högtalare likväl som att köpa en aktiv monitor

En aktiv monitor är en aktiv högtalare men kanske speciellt utformad för att ligga på en scen. Många "vanliga" aktiva högtalare är dock utformade så att de även går att använda som monitorer, t ex RCF ART312A som jag varmt kan rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

En aktiv monitor är en aktiv högtalare men kanske speciellt utformad för att ligga på en scen. Många "vanliga" aktiva högtalare är dock utformade så att de även går att använda som monitorer, t ex RCF ART312A som jag varmt kan rekommendera.

Bra tänkt Gilbert. Med monitor tänkte man nog i första hand på golvmonitorer för scenen.

Jag har en Laney aktiv golvmonitor som heter Laney CP12, den är väldigt bra, tror inte den säljs längre tyvärr. Det fina är att den förutom volymratt har både bass, mid och treble rattar. Det gör att man kan ratta till ljudet riktigt bra direkt vid monitorn. Är det ingen eq alls vill det ofta bli för burkigt mycket mid på nåt vis är min erfarenhet. Har man en bra mick som tex Beta58 går det att få ett riktigt rejält tryck i lyssningen utan att det blir rundgång. En beg sån monitor, eller liknande med lite eq-möjlighet vore nog bättre än en monitor utan den möjligheten. Behringer gör ju enkla såna där också, men de har ingen midratt, och de låter inte lika snyggt heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tänkt Gilbert. Med monitor tänkte man nog i första hand på golvmonitorer för scenen.

Jag har en Laney aktiv golvmonitor som heter Laney CP12, den är väldigt bra, tror inte den säljs längre tyvärr. Det fina är att den förutom volymratt har både bass, mid och treble rattar. Det gör att man kan ratta till ljudet riktigt bra direkt vid monitorn. Är det ingen eq alls vill det ofta bli för burkigt mycket mid på nåt vis är min erfarenhet. Har man en bra mick som tex Beta58 går det att få ett riktigt rejält tryck i lyssningen utan att det blir rundgång. En beg sån monitor, eller liknande med lite eq-möjlighet vore nog bättre än en monitor utan den möjligheten. Behringer gör ju enkla såna där också, men de har ingen midratt, och de låter inte lika snyggt heller.

Jag har hört en Laney-monitor en gång (vet inte om det var just CP12 men en 12":a var det) och det tyckte jag lät rätt så illa men visst, man får vad man betalar för.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Monitorer och högtalare är 2 helt skilda saker. En monitor är utvecklad för att återge signalen så linjärt, detaljerat och med så få impedans-peakar som möjligt med hög verkningsgrad.

En högtalare är hi-fi och utvecklad för att lyssnaren ska få en så bra upplevelse som möjligt. Här förskönar man soundet så att brister i produktioner inte framträder lika förödande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorer och högtalare är 2 helt skilda saker. En monitor är utvecklad för att återge signalen så linjärt, detaljerat och med så få impedans-peakar som möjligt med hög verkningsgrad.

Jo, så tänkte jag också innan jag läste att det var fråga om scen-monitorer:

Halloj

Jag skulle bara vilja få utrett den här enkla frågan

Vad är skillnaden på en monitor och en högtalare?

Jag ska köpa aktivt system till våran trummis och tänkte kolla om jag kunde köpa en aktiv högtalare likväl som att köpa en aktiv monitor

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Här måste vi hålla reda på begreppen.

Aktivt innebär att delningen sker elektroniskt före steget för att ifrån delningsfiltret skicka signaler till flera slutsteg för de olika registren.

Vissa tror att aktivt alltid innebär att steget är inbyggt i högtalaren och det är fel.

Hade jag varit dig hade jag letat efter en beggad Electro-Voice 1502.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag undrar om detta verkligen detta gäller generellt...

Nej det behöver inte vara så.... Men man har skilda mål när man utvecklar en monitor jämfört med när man utvecklar en hi-fi högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört en Laney-monitor en gång (vet inte om det var just CP12 men en 12":a var det) och det tyckte jag lät rätt så illa men visst, man får vad man betalar för.

Ja den kostade inte mycket, lite mer än en Behringer, men den har givit mig ett väldigt bra monitorljud utan tendenser till rundgång. En RCF kostar väl som fyra såna här. (Jag är oxå RCF-entusiast)

Link to comment
Dela på andra sajter

Här måste vi hålla reda på begreppen.

Aktivt innebär att delningen sker elektroniskt före steget för att ifrån delningsfiltret skicka signaler till flera slutsteg för de olika registren.

Vissa tror att aktivt alltid innebär att steget är inbyggt i högtalaren och det är fel.

Hade jag varit dig hade jag letat efter en beggad Electro-Voice 1502.

Aktivt betyder inte automatiskt att det är ett steg per element (aktivt delat). En högtalare kan vara aktiv men fortfarande vara delad traditionellt (passivt) med bara en förstärkare per högtalare. T ex R.A.L är exempel på detta:

http://www.ral.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa tror att aktivt alltid innebär att steget är inbyggt i högtalaren och det är fel.

Om en högtalare är aktiv så är steget inbyggt i högtalaren, om steget är utanför så brukar man säga "aktivt system". Vad mitt exempel (R.A.L) ska kallas är lite klurigt då stegen för bägge högtalarna sitter i den ena högtalaren. Helt korrekt vore att säga att systemet eller högtalarparet är aktivt men att den ena högtalaren (utan steg) är passiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Aktivt betyder inte automatiskt att det är ett steg per element (aktivt delat). En högtalare kan vara aktiv men fortfarande vara delad traditionellt (passivt) med bara en förstärkare per högtalare. T ex R.A.L är exempel på detta:

http://www.ral.se/

Då har dom beskrivit sin produkt på ett felaktigt sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att jag enbart kört sången i Laneymonitorn. Ska man köra ett helt band med keyboard, gitarrer mm så får man nog ställa högre och dyrare krav. Men kan man ge fan i att köra monitor på allt utom sången blir utljudet i PAt oftast mycket renare. Med monitor på allt går allt in lite grann i alla sångmickar och ljudet blir grötigare och svårare att ställa. En del band ställer upp fyrtolvlådor och dyra 100 watts rörtoppar till gitarrerna, sen spelar de så otroligt svagt i dem att de enbart hör ljudet från monitorerna, helknäppt, bättre då att låta gitarrstärkaren vara monitor och få andas lite lagom. Vrid in gitarrstärkarna mot mitten av scenen och kör enbart sång, och ev keyboard i golvmonitorerna är ett litet råd för att få renare och betydligt mindre krångligt liveljud. Och ställ upp gitarrstärkarna på en stol eller låda så klarar man sig med mindre volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

En aktiv högtalare delas innan förstärkning.

Om sen slutsteget sitter inuti eller utanför lådan har ingenting med begreppet aktiv att göra.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Active_loudspeaker.svg

Aktiv högtalare betyder att man inte behöver ett slutsteg eftersom det finns inbyggt i högtalaren, detta ska inte blandas ihop med aktiv delning. Aktiv högtalare betyder inte automatiskt att den är aktivt delad (även om så ofta är fallet och det kanske är därför vissa tror att aktivt också betyder aktiv delning).

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Aktiv högtalare betyder att man inte behöver ett slutsteg eftersom det finns inbyggt i högtalaren

Det där har du fått om bakfoten Gilbert!

Det är som att säga att kondensatormick betyder att mickhållaren följer med micken.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorer och högtalare är 2 helt skilda saker.

Jag skulle vilja påstå att monitorer är en slags högtalare!

Alltså en delmängd av gruppen högtalare. Alla monitorer är högtalare, men inte alla högtalare är monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...