Jump to content
Annons

Villig för samarbete


Hellpig

Recommended Posts

Annons
  • 1 månad senare...

Problemet med liknande trådar är ju att vi alla är, mer eller mindre, kompositörer själva. Vad vi är intresserade av är att få "våra egna" alster inspelade, mixade och producerade - helst billigare än gratis. Visst kan vi för andans skull bidra med lite teknikaliteter här & där i diverse projekt men i grund och botten ligger våra egna projekt oss varmast om hjärtat. Visst älskar vi samarbete allihopa men det skall peka i rätt riktning också...

Personligen har jag aldrig lyckats få till ngt samarbete utan alltid fått betala för vad jag vill ha. Därför tvingas jag, som många andra kompositörer förmodar jag, att traggla mig in på områden jag aldrig velat vara på; mixning, mastring, inspelning, inköp av produkter jag knappast vetat existensen av, etc. Nu skall jag bara köpa Melodyne så att jag blir en riktigt fin musiker & sångare sen skall jag äntligen färdigställa mina låter. Utan samarbete;-)

Tråden har en del år på nacken. Har det kommit ut ngt? Eller funderar man fortfarande...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hallå hallå! Håller på i FL men har problem att avsluta projekt. Känner att jag behöver andra tankar och vinklar. Har lyckats bli klar med en låt nu och jag har hittat genren jag vill jobba med. Är relativt ny när det kommer till detta forum men vill utvecklas 😉 Låten la jag upp precis på youtube också. keep in touch! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Mycket snack och liten verkstad känns det som.

Hur som helst.

Jag sitter på ett ex antal inspelade låtar som dessvärre är omixade. Då jag varken har talangen eller tiden att leverera bra professionella slutmixar ser jag mig om efter någon som kan tänka sig att mixa min musik.

Den låter ungefär såhär:

www.midlightmusic.com

Den första låten kommer jag vilja att du gör som ett test, för att se om du duger eller inte. är det så att jag blir nöjd har jag en hel drös med låtar som skall mixas och då börjar vi snacka ARVODE. Vill du tjäna 5000-10 000 på att mixa ett gäng låtar kontinuerligt under några månader så föreslår jag att du skickar ett PM till mig och berättar vad du kan erbjuda osv.

Jag vill helst arbeta med de som vet vad de sysslar med, inte med någon som var och köpte sitt första redigeringsprogram igår och vill lära sig konsten att mixa ... tyvärr.

Hoppas på att inleda ett trevligt samarbete, så tveka inte och höra av dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

5-10 000 för att mecka till ett helt gäng låtar under några månader låter billigt. Eller var det per styck?

Hehe, alltså. Så snart man är klar med en låt får man en ny om man vill. Och säg att jag har 10 låtar klara nu, 5 som är på gång och att det kommer ytterligare 5 i januari. är man snabb och har tid att döda med och sitta o leka i Logic föreslår jag att man kontaktar mig så kan man lägga upp ett samarbete av något slag.

Priset kommer vara per låt. Huruvida de siffrorna jag skrev i mitt första inlägg är per låt eller per flera låtar är information jag delar med någon som eventuell skulle vara intresserad av o mixa lite.

Cheers och godnatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är jättebra att vi nu vet vad ni spelar/vill göra. Men vad sägs om att komma till skott? Vill nån trummis börja? mest logiskt att ta trumboten först. som SKa vi bestämma genre först?

är det inte bättre att göra såhär.

Säg att du har skrivit en låt hemma i ditt sovrum med din gitarr. Du är singer/songwriter men har inte färdigheterna, lusten, orken eller tiden att komponera ihop en hel låt.

Spela in din låt på gitarr och sång så som det ska vara, med ackord o allt. Så att de övriga har något schyst att få inspiration och känsla till. Sen så skickar du ut projektfilen till basisten, trummisen, violinisten så att de kan leka lite.

Vips så har du en färdigställd låt 🙂

Om någon är intresserad av det upplägget skulle jag gärna börja och smacka iväg ett sångspår och ett med ackorden, så får den som vill leka med övriga instrument? PMa mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ja du har helt rätt för det är det enda sättet att göra det på, jag menar det måste finnas en låt först annars är det kört om det ska bli nåt på riktigt. Jag lirar som en kratta och har inga ambitioner i princip överhuvudtaget när det gäller musik för det ska va skoj om jag ska va mä 😄 men shoot man shoot om det duger som kriterium.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du har helt rätt för det är det enda sättet att göra det på, jag menar det måste finnas en låt först annars är det kört om det ska bli nåt på riktigt. Jag lirar som en kratta och har inga ambitioner i princip överhuvudtaget när det gäller musik för det ska va skoj om jag ska va mä 😄 men shoot man shoot om det duger som kriterium.

Förhoppningsvis så kan alla som bidrar sätta sin egen touch på låten. Hade varit väldigt spännande och se om det funkar. Jag ska försöka få loss lite tid imorgon och spela in ett sångspår och en slaskgitarr så man hör vilka ackord som ska vara med.

Sedan när alla lagt sina grejjer tar jag och mixar låten, släpper som singel och blir världsberömd. Och självklart ska jag säga till STIM att det är jag som gjort 100 % av låten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

LAbanlinz (oregistrerad)

Instrument: datorbaserat, pluggar

Inspelningsmöjligheter: Ja, Cubase 6 och hemstudio.

övrigt: Jobbat med musik länge. Mest R&B, POP, House och till viss del Hiphop. Jobbar gärna med alla stilar. Den senaste tiden har jag grävt ner mig mer i mixning och det är nog det jag vill göra framöver. Hjälpa andra få ut det bästa. Ser framemot att få kontakt med Er som vill ha hjälp med Er mix. Prova mig. Inväntar med spänning...

Magnus

storage2music@telia.com

Link to comment
Dela på andra sajter

The Cameleon (oregistrerad)

Hej

Mitt namn är Linnea Krepper och jag har tillsammans med en kompis duon The Cameleon. Vi letar efter nya producenter och låtskrivare att samarbeta med och är nyfikna på om det finns några målmedvetna talanger som skulle kunna passa oss här!?

Gruppen är i grunden pop men blandar med influenser från rock, rnb, dance och elektro. Vårt koncept är att vi är musikaliska kameleonter som inte låter genre eller image styra vår musikaliska utveckling. I somras spelade vi live i Sveriges Radio P4 och uppträdde på Ung08 Festivalen i Kungsträdgården. Nu är vi på jakt efter nya duktiga musikproducenter att arbeta med så jag är väldigt tacksam om ni skulle kunna sprida detta meddelande vidare och se om det finns några intressenter bland er!?

Tack på förhand

Linnea Krepper & Kim Wigforss

thecameleonmusic@gmail.com

http://www.myspace.com/thecameleonmusic

http://www.soundcloud.com/the-cameleon

http://www.facebook.com/pages/The-Cameleon/182305285149582

post-30340-0-90766000-1323788677_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Instrument: Sång, tycker jag själv sjunger hyfftsat men vill liksom ta det ett steg längre och börja samarbeta med andra.

Inspelningsmöjligheter: Nej, För garageband kan väl knappast räknas?

övrigt: Kommer att befinna mig i och runtomkring Göteborg, sjunger gärna lite Anna Ternheim och åt det hållet!

Provlyssnat: Vid visat intresse kan jag slänga iväg en länk! 🙂

Skulle vara kul att ingå i ett litet band.. and so on..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ja det är jättebra att vi nu vet vad ni spelar/vill göra. Men vad sägs om att komma till skott? Vill nån trummis börja? mest logiskt att ta trumboten först. som SKa vi bestämma genre först?

Jazzrock hip hop-litet grymmare än Jazzmatazz

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
livedrumsonweb.com (oregistrerad)

post-10034-0-11244900-1333706611_thumb.jpg

Instrument: Trummor och keyboards. Haft egen online-trumstudio sedan 2002.

DAW: Logic, ProTools, Reason

Provlyssna: Gå gärna in på http://www.rasmuskihlberg.com/

Gör vanligtvis jobb åt tv4, Wallmans, Universal Publishing, m.m.

Jobbat som studiomusiker och tekniker i Tambourine Studios i Malmö 1995-2003

Redigerat av livedrumsonweb.com
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Gör litet häftiga trummgroves så får en bassist ta vid, skicka filerna till den som ska mixa.

Då har vi en grund.

Vi kan skicka runt runt fieln mellan varandra för pålägg av keyboard, synth ,gitarr och sång.

Kul om någon börjar, sammarbeten är roligt och lärorikt tycker jag, men trådarna har en viss benägenhet att typ självdö innan låten är klar. Det vore great om vi gjorde något som håller hela vägen, så att vi kan presentera låten för forumet.

Jag startar gärna så fort som möjligt så vi är klar innan sommaren.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Master Peo (oregistrerad)

@ Burnin,

Snyggt guitar-riff, var det, och jag laddade hem ljudet igår och gjorde ett försök, men fick inte ihop något värt att ladda upp. Sticket var det inga problem med, men verserna ... hade t.o.m problem att avgöra vilken tonart som gällde. Kanske medvetet, eller ??

Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag tror inte att jag kom ihåg att stämma gitarrerna 😄 så det är nog därför. Jag kastade ihop nåt snabbt när jag testade att sända med Ipaden på veetle.com så det blev liksom inte så men om det blir något av det så får jag nog göra om det ändå så det gör inget.

Det är E (kanske rent av Em hmm måste kolla det) i ett gäng takter och sen B ett gäng 😄 sen Am och sen B och tillbaka.

Det ska skrivas text och eventuellt göras nåt stick, brygga, refräng aktigt eller liknande sen kanske man kan tänka på att gå till verket med en riktig inspelning med stämda gitarrer 😄 .

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Master Peo (oregistrerad)

Jag började också i Em och testade med olika synthar, men det funkade liksom inte. Allt som jag körde lät illa, rent ut sagt. Kanske berodde det på guitarrerna, som du säger. När el-basen kom in mer markant, var det inga problem. Den gav uppenbarligen stadga till anrättningen.

Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det är nåt slags E9 med g som högsta (e giss d g) sen B7 sen Am special (a e c b e) B7 igen och sen påt igen. Sitter här och har stämt gitarrerna den här gången och spelar in igen med det blir ingen skillnad åt det bättre hållet 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Master Peo (oregistrerad)

Fräna ackord! Kanske förklaringen till att det är svårt att hitta nåt passande komplement. Nu när jag har tonerna, ska jag göra ett nytt försök, men kan inte lova nåt lyckat resultat.

Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om denna tråden skulle kunna gå att strukturera upp på något sätt? Eller eventuellt att man det så att säga blir en officiell version via våra profiler?

Iden är ju grym, men det kan vara bökigt att leta igenom hela tråden när man behöver någon som lägger ett sax-solo.

Därför tänker jag att man kanske skulle kunna ha en kryss-ruta i sin profil-info där man väljer "villig för samarbete" och sen kan fylla på med sina färdigheter via dropdown-listor. Det borde förmodligen underlätta sökningen för den som ska leta sen.

Fast det borde väl även finnas någon slags fritext-ruta också?

Till sist, vore det mobbing att ha något slags rankningssystem? Typ att man kan sätta betyg från t ex 1-5 och även skriva kommentarer? Ungefär som prisjakt.se 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Iden är ju grym, men det kan vara bökigt att leta igenom hela tråden när man behöver någon som lägger ett sax-solo.

Därför tänker jag att man kanske skulle kunna ha en kryss-ruta i sin profil-info där man väljer "villig för samarbete" och sen kan fylla på med sina färdigheter via dropdown-listor. Det borde förmodligen underlätta sökningen för den som ska leta sen.

Fast det borde väl även finnas någon slags fritext-ruta också?

Till sist, vore det mobbing att ha något slags rankningssystem? Typ att man kan sätta betyg från t ex 1-5 och även skriva kommentarer? Ungefär som prisjakt.se 🙂

Bra idé och man kan ju ranka sig själv för man vet ju på ett ungefär hur bra man är. Ofta så finns det kanske nåt att lyssna på oxå och då är det ju lätt att avgöra om man kan tillföra nåt.

Men det jag i första hand tänker på det är att det skulle fixas nåt för själva låtskrivandet. Både en egen avdelning rent allmänt uppdelad i text och musik samt en underavdelning där man kan starta låtar på g.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag några egna låtar. Mitt syfte är att spela in dem med ett bra inspelningsprogram/studio.

Allting har med pris att göra. Sedan är jag också ensammen - enmans band. Tips någon vad man kan göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag några egna låtar. Mitt syfte är att spela in dem med ett bra inspelningsprogram/studio.

Allting har med pris att göra. Sedan är jag också ensammen - enmans band. Tips någon vad man kan göra?

Sök fler musiker på t ex www.bandfinder.se ? Eller gör allt själv! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...