Jump to content
Annons

Sign in to follow this  
rockstone

70tals status quo skivor dåligt mixade?

Recommended Posts

Annons

Läste igenom tråden. Har inga Status Quo-plattor själv. Tyvärr kanske jag borde tillägga, ska nog köpa nån samling iaf.

Det mest häpnadsväckande med hela tråden är att mycket diskussion handlar om bristande bas på vinylskivor,

när det framförallt är en avsevärt mindre diskant på de plattorna jämfört med cd. Den är den reflektion jag gör.

Kanske omvänd hängmatta. Jobbigt för ryggen, vilket som.

^_^

Läste igenom tråden. Har inga Status Quo-plattor själv. Tyvärr kanske jag borde tillägga, ska nog köpa nån samling iaf.

Det mest häpnadsväckande med hela tråden är att mycket diskussion handlar om bristande bas på vinylskivor,

när det framförallt är en avsevärt mindre diskant på de plattorna jämfört med cd. Den är den reflektion jag gör.

Kanske omvänd hängmatta. Jobbigt för ryggen, vilket som.

^_^

Helt rätt. Vinyl ger fult svagt cymbalklirr. Usch. fast de som hade råd med de allra värsta skivspelarna och pickuperna fick mycket bättre ljud än vanliga loosers. Såna brukade alltid beställa skivor graverade i japan eller USA också. En del gjöt ett betomhgundament från källaren och upp genom golvet för att ställa Thorénsspelaren på. Högtalarna hade man i ett annat rum. Ev marmorhögtalare med en vikt på 500 kg styck.

Fanns ingen bas förr. De berode på att på vinyl kunde basfrekvenser få allt att haverera. Allt detta är tydligt på äldre skivor. Personligen var jag överlycklig över Caroline och deras första psykedeliska skiva.

Varför lyssna på gammal skit när det finns nytt, släpp mormor å morfar nu ^_^ klepp navelstränga

Fanns hur mycket bas som helst. Däremot så hittar du inte samma typ av bas på en skiva från 70 som idag.

Som regel har du rätt och ibland resulterar det i bråk. Själv tänker jag att vi borde lyssna mer och prata mindre.

För mig är det bara et råd då jag inte ens vet en tiondel av det du vet. För mig är det viktigt att lyssna. Just nu på allt av Canonball Aderly.

Edit: Detta var riktat mot Glaskatten och ingen annan.

Edited by DivineCo

Jag tyckö de va bettre förr i alla fall serrö de va då de goa ljudet va fy schön för dagens modärniteter

Varför lyssna på gammal skit när det finns nytt, släpp mormor å morfar nu ^_^ klepp navelstränga

Gammal skit? Det är ju helt klart att ljudtekniken gått framåt, men det har inte musikerna. Det finns inte en enda jävel som kan spela hälften av vad jazzlirarna kunde förr. Alla musiker är ju helt enkelt sämre idag, och det är en anledning att lyssna på äldre inspelningar. Mycket nya inspelningar låter ju rent tekniskt bara skit också. Många stirrar sig blinda på program som ska spela trummor snyggt, men att spela Gubben Noak på en ensträngad mandolin, det blir för svårt.

Guest DieHard
Gammal skit? Det är ju helt klart att ljudtekniken gått framåt, men det har inte musikerna. Det finns inte en enda jävel som kan spela hälften av vad jazzlirarna kunde förr. Alla musiker är ju helt enkelt sämre idag, och det är en anledning att lyssna på äldre inspelningar. Mycket nya inspelningar låter ju rent tekniskt bara skit också. Många stirrar sig blinda på program som ska spela trummor snyggt, men att spela Gubben Noak på en ensträngad mandolin, det blir för svårt.

Finns det något som inte var bättre förr Nilsson? Du idealiserar som alla gamlingar det gamla och förgångna och glömmer, eller snarare förtränger, att allt inte alls bara var bra förr. Jag hoppas jag aldrig blir så där stel i sinnet att jag sitter och gaggar att allt var bättre förr. Det brukar inte finnas så mycket hopp för dem som blir på det viset. Det finns jävligt många duktiga musiker idag precis som det gjorde förr i tiden. Bara andra tider idag och inget annat. Det gjordes jävligt mycket skit förr precis som det görs mycket skit idag. Det gjordes mycket bra musik förr och det görs mycket bra musik idag med. Jag vill inte att något ska stagnera och låta som det gjorde förr. Ser ingen vits med det. Jag vill saker ska förändras även om det innebär att jag inte gillar det. Vare sig det är musik eller annat.

Guest BurninSven

Men nej då jag kurrar inte jag promotar min web tv kanal. För övrigt nåt jag gör för att alla ni ska få ta del av det, så man får väl lida då men det gör jag så jätte gärna för er skull.

Ha det bra

Guest BurninSven

Långtråkigt det här nu får ni klara er själva för jag måste vidare. Pillkillan du får väl PMa om du har nåt att tillägga och om jag inte sa det förut så PUSS OCH KRAM

Här en riktigt bra låt av status quo

Oj vad du var på stridshumör ikväll då. ^_^ Inte känt smaken av hallongrotta på ett bra tag nu eller? :D Brukar vara en vanlig anledning till såna här utbrott.
Edited by KillwithSkill

Finns det något som inte var bättre förr Nilsson? Du idealiserar som alla gamlingar det gamla och förgångna och glömmer, eller snarare förtränger, att allt inte alls bara var bra förr. Jag hoppas jag aldrig blir så där stel i sinnet att jag sitter och gaggar att allt var bättre förr. Det brukar inte finnas så mycket hopp för dem som blir på det viset. Det finns jävligt många duktiga musiker idag precis som det gjorde förr i tiden. Bara andra tider idag och inget annat. Det gjordes jävligt mycket skit förr precis som det görs mycket skit idag. Det gjordes mycket bra musik förr och det görs mycket bra musik idag med. Jag vill inte att något ska stagnera och låta som det gjorde förr. Ser ingen vits med det. Jag vill saker ska förändras även om det innebär att jag inte gillar det. Vare sig det är musik eller annat.

Jag påstår väl för fan inte att allt var bättre förr? Rätt använt är ljudtekniken mycket bättre idag. Men ingen kan spela som Charlie Parker. Ta vilken tio i topp lista som helst från 60-talet så var 9 av 10 låtar skit, det har jag sagt många ggr förut, inte fan idealiserar jag allt från förr.

Det finns inget hopp för mig tycker du? Jag har i alla fall gjort flera allbum där jag skrivit all musik, har spelat inför säkert flera hundra tusen pers, och drar in en del pengar på det jag gör. Stagnera? Inte stagnerar jag bara för att jag törs sjunga en psalm till en enda gitarr, jag kan göra vilken musik som helst, jag kan få ett dansgolv med bara 18-åringar att koka i tre timmar. Jag känner många bra unga musiker också, de gör både skivor och åker utomlands och lirar. Men varken jag eller någon annan kan göra musik som tex Mozart eller Beethoven, den insikten har jag.

Men vad har Die Hard själv åstadkommit i musikväg? Du verkar vara bara ännu en avundsjuk fan som aldrig lyckats spela in en enda låt varken förr, nu eller om ett år.

Edit: Fast jag gillar dig ändå herr Die Hard! Du har lite egen stil på nåt vis.

Edited by Guitar Nilsson

Jag påstår väl för fan inte att allt var bättre förr? Rätt använt är ljudtekniken mycket bättre idag. Men ingen kan spela som Charlie Parker. Ta vilken tio i topp lista som helst från 60-talet så var 9 av 10 låtar skit,

Så illa var det inte, visst gjordes det en del skit då men massvis av 60-tals tio i topp listor man har sett och hört håller ju rätt hög klass med skön variation på musiken. vad gäller ljudtekniken så har det enligt min mening egentligen inte spelats in något som låter bättre än plattor från 70-talet då studiona hade tillgång till alltime top of the line prylar gott om tid och stora budgetar plus givetvis bra musiker...

Guest BurninSven

Men oj herrejösses så stött man blev då! Nåja ger man sig in i leken och så vidare, mig skrämmer du inte. Sa jag det föresten PUSS OCH KRAM från BURNIN SVEN.

http://www.justin.tv/burninsven#r=w5COfwY~

Känner du behov av att jiddra mer så spara folket här och PMa istället. Jag pallar men dom andra kanske tröttnar på jönseri.

Så illa var det inte, visst gjordes det en del skit då men massvis av 60-tals tio i topp listor man har sett och hört håller ju rätt hög klass med skön variation på musiken. vad gäller ljudtekniken så har det enligt min mening egentligen inte spelats in något som låter bättre än plattor från 70-talet då studiona hade tillgång till alltime top of the line prylar gott om tid och stora budgetar plus givetvis bra musiker...

Jag tycker mycket av ljudet från tidiga 70-talet är urk, när det var nytt med 24-kanalare. Fast mycket var bra också, det var väl när de hade god tid på sig i fina studiosar.

Guest DieHard
Här en riktigt bra låt av status quo

Vilken platta är den här låten ifrån?

Guest DieHard
Fast jag gillar dig ändå herr Die Hard! Du har lite egen stil på nåt vis.

^_^ Ja det är alltid kul slänga käft med Nilsson. :mellow: Du tar alltid åt dig allt för mycket ofta. Ta´t lugnt, ta en toy. :D Nä du där har du fel. Jag är inte avundsjuk på dig eller någon annan, vare sig det handlar om musik eller något annat. :lol: Jag slutade och jämföra mig med andra för länge sen. Bara lite plojty plojty så här sent natten. ^_^ Bara tre gubbar som vi här ser jag.

Edited by DieHard

Vilken platta är den här låten ifrån?

Vet inte. Tidigt skit! Bra så in i helvete! Tror det är från Blue for you!

Edited by KillwithSkill

Ni som tycker vinyl har lite bas... Jag förlåter er, ty ni vet inte vad ni gör. Skaffa en RIAA-förförstärkare och koppla in nästa gång ni ska lyssna på vinyl.

Om ni redan har gjort det och det fortfarande inte låter bra, släng ut den ruttna spelaren med usb från Clas Ohlson och skaffa en hyfsad spelare för några tusenlappar. Släng även ut den kompakta surroundanläggningen med inbyggd dvd från Philips och byt mot något med två högtalare. Garanterat värt det. All 70-talsmusik jag jämfört på cd och vinyl låter mycket bättre på vinyl.

:o Ja det är alltid kul slänga käft med Nilsson. :P Du tar alltid åt dig allt för mycket ofta. Ta´t lugnt, ta en toy. ^_^ Nä du där har du fel. Jag är inte avundsjuk på dig eller någon annan, vare sig det handlar om musik eller något annat. :) Jag slutade och jämföra mig med andra för länge sen. Bara lite plojty plojty så här sent natten. :) Bara tre gubbar som vi här ser jag.

Men det är fult att påstå att jag tycker allt var bättre förr, vinylen tex, den har jag alltid klagat på här i forumet. Gillade den inte ens förr när det inte fanns cd, när vinylen var det enda man hade att välja på.

Nu har jag raderat lite inlägg (påhopp) som inte tillförde tråden nånting.

Om ni är sura, hatar, eller inte alls tycker om varandra så håll det för er själva eller ta det via PM.

Låt oss andra som följer diskussionen göra det utan en massa onödiga inlägg.

Nu har jag raderat lite inlägg (påhopp) som inte tillförde tråden nånting.

Om ni är sura, hatar, eller inte alls tycker om varandra så håll det för er själva eller ta det via PM.

Låt oss andra som följer diskussionen göra det utan en massa onödiga inlägg.

Pojkarna är snälla innerst inne. Men pojkar är pojkar! Särskilt pop-offer, såna som jag.

:P Handlade inte tråden om att han tyckte att skiten var dåligt mixad!?

Finn hur många bra mixade skivor som helst från 70-talet...men inte fan kan man säga att dom hade "botten".

Men hur är det nu...1 och 0 är data info och vinylen har ett djupare register...det tror jag är en av anledningarna till varför vissa band släpper 12" på vinyl med större omfång tack vare spårbredd.

Själv kan jag bara konstatera att:

*Jag lyssnar på ett helt annat sätt när jag spelar vinyl( har en A-sida, B-sida och däremellan måste jag byta) Inget CD-bakgrundsmusik!

*Sitter med omslaget och läser text plus att jag vet att det fortfarande är "Hipgnosis" som är oöverträffade!

*Har ett jävla bra ljud med min REGA Plana 2 med ett 1000:- stift (också REGA)

*Dom gamla vinylerna urskiljer sig också...Många bolag släppte tunnare vinyler men lyssna på Curtis Mayfields vinylutgåvor på 180g och återkom med en diskussion om ljud.

Eller Loudness war skivor som Metallicas senaste (köpte den också) Inte lika tokjobbig på vinylen som jag upplever den på CD...kanske en förvirring...nåväl!

Slutsummering: Status Quo, dåligt mixade...är du galen, hehehe...så jäkla rätt! :)

Beatles, dåligt mixade!? hm.........nix

Status Quo är ofta grovt underskattade. Ett riktigt jävla rocknrollband med helt egen stil. Och de spelar många extremt svåra låtar.

Guest DieHard

De är inte svåra om man tittar på papperet så att säga. Men när man lyssnar hur jävla tajt det är och bra spelat så...Det är precis som någon annan grym gitarrist sade att bara för att någon som t ex Billy Gibbons inte spelar en massa tekniska och snabba saker innebär det inte att han inte är en grym gitarrist och framhöll hur bra Billy är. Bara lyssna på låten TV- Dinner. Fy fan vad grymt han lirar där. Ett av hans bästa enligt mig och spöar många andra som är rankade som grymma gitarrister.

Jag har återupplivat gamla Status Quo rysare och konstaterat att oavsett bra ljud eller ej så sög dom big time.

Tss.................... :lol:

tycker att status är ett av dom bästa banden någonsin, men jag tycker tex att deep purple eller tex boston skivorna från 70 talet är mycket bättre mixade, och jag är tveksam till att någo skulle kunna tycka att statusmixarna skulle kunna jämföra sig med det, lyssna på första boston skiva å jämför( å andra sidan så e inte boston hälften så tuffa som francis rossi va)