Jump to content
Sign in to follow this  
rockstone

70tals status quo skivor dåligt mixade?

Recommended Posts

Det finns hundratals trådar som har med mixning och göra, använd dom istället.

ursäkta?

försökte du säga nåt eller självutnämnde du dig till moderator bara?

Annons

du har alltså inga värden?

många mtr hade brusreducering

dom flesta masterbandare jag sett däremot inte - funderar på om jag nånsin sett det å ifall vi nånsin använde det...

StuderA812.jpg

revox-b77-mkii-hs-front.jpg

BR-20T%20Lights.JPG

YNF! Vilka underbara bilder!

du har alltså inga värden?

många mtr hade brusreducering

dom flesta masterbandare jag sett däremot inte - funderar på om jag nånsin sett det å ifall vi nånsin använde det...

StuderA812.jpg

revox-b77-mkii-hs-front.jpg

BR-20T%20Lights.JPG

Var inte brusreduceringen mest använd i konsumentledet, och satt på kassettdäck?

(Håller med Nilsson, snygga analoga bilder eller i alla fall snygga bilder på analoga manicker!)

Edited by Sleap

Men hur mycket bas som finns på CD.n (och vinyl) beror ju på mastringen, har de höjt basen då och skurit den lägre så får ju CD:n mer bas och som sagt en bra vinylanläggning behöver inte vara dyr. Sen så är det ju så att vissa sommastrade till vinyl var lite för försiktiga med nivåer och även basen som de skar lite för högt, finns en hel del hollandspressningar från 80-talet på vinyl som låter väldigt lågt och tunt på grund av detta. Sen finns det ju mängder av CD som låter betydligt tunnare än deras vinylutgåvor.

Jag har inte något belägg för detta, men jag tror inte att det rent tekniskt går att få in lika mycket bas på en vinyl som ex.vis en CD-

men vi får forska vidare i detta.

Mvh/

Edited by Sleap

Var inte brusreduceringen mest använd i konsumentledet, och satt på kassettdäck?

Nej de flesta flerspårsrullbandspelare hade antingen Dolby eller DBX brusreducering och som sagt en del 2 kanals masterbandspelare hade också. Brusreduceringsenheterna i studion var ofta externa och och kostade ofta rejäla summor.

Jag har inte något belägg för detta, men jag tror inte att det rent tekniskt går att få in lika mycket bas på en vinyl som ex.vis en CD-

men vi får forska vidare i detta.

Mvh/

Nä helt rätt, det går inte. Det finns en anledning att ljud och ompaompa spelas in digitalt 2010. Däremot var ljudet bättre förr. I mitt tycke.

Nä helt rätt, det går inte. Det finns en anledning att ljud och ompaompa spelas in digitalt 2010. Däremot var ljudet bättre förr. I mitt tycke.

Helt sant.

Brusreduceringsenheterna i studion var ofta externa och och kostade ofta rejäla summor.

Hur funkade det om tanken var att reducera bruset på själva slutliga master-tapen?

ursäkta?

försökte du säga nåt eller självutnämnde du dig till moderator bara?

Ojdå, ber om ursäkt. Det är det svaret jag har fått av alla gamla rävar här på forumet i mina trådar, trodde det var standard.

Nä helt rätt, det går inte.

jo det går stt klämma in extremt mycket bas på en vinylskiva men det går ut över speltiden.

Hur funkade det om tanken var att reducera bruset på själva slutliga master-tapen?

Det fungerade ofta alldeles utmärkt sen fick man se till att graverstudion också använde rätt brusreduceringstyp, ofta användes iofs ingen brusreducering alls på masterbanden men graverstudios använde istället ofta då en typ av dynamisk brusreducering för att få bort det värsta bruset.

Edited by Glaskatten

jo det går stt klämma in extremt mycket bas på en vinylskiva men det går ut över speltiden.

OK. Ja jag minns när Metallica släppte Master of puppets. Den kom på 2 vinyler och det ljudet var sällsynt mullrigt på den tiden. Kanske beror på det du säger 😲 . Ändå inget fläsk mot för dagens dansskivor på CD tex. (jämför det som går att spela i gemene mans anläggning) Eller så är det att tekniken och loudnessknapparna har hunnit ifatt? Fast jag gillar ändå det gamla mera. MERA OLDSCHOOL ÅT FOLKET! 😄

OK. Ja jag minns när Metallica släppte Master of puppets. Den kom på 2 vinyler och det ljudet var sällsynt mullrigt på den tiden. Kanske beror på det du säger 😲 . Ändå inget fläsk mot för dagens dansskivor på CD tex.

Har du lyssnat på 12"-maxisinglar någon gång? Ger ofta väldigt bra fläsk minst sagt.

Guest Analogfreak
Jo det är rätt, Nilsson - han fick foten. Sen tror jag du har rätt i att de spelade in det mesta live åtminstone fram till On The Level-plattan. Det hörs på att Rossis gitarr för det mesta försvinner från kompet när han lirar solo - som han alltså måste ha gjort direkt i grundtagningen. Undrar om de stekte en del tagningar för att han lirade bort sig i solot - antagligen så hände det! 😄

Jag kan väl iofs hålla med om att mixarna låter lite främmande i ett dagsperspektiv. Men det finns ju inte bara ett sätt att mixa på, och det här var ju helt rätt för dem. Om man har världens tajtaste kompgitarrist så är det ju inte konstigt att man mixar honom starkare än trumsetet - det svänger ju mer då!

Som här:

http://open.spotify.com/track/19lG5QG22zdaSRZjRGFCFX

Fast här låter det skit... 😲

http://open.spotify.com/track/1NrYsSFzStRHcgjgNzCJ0C

Guest BurninSven

Jag har återupplivat gamla Status Quo rysare och konstaterat att oavsett bra ljud eller ej så sög dom big time.

Jag har återupplivat gamla Status Quo rysare och konstaterat att oavsett bra ljud eller ej så sög dom big time.

Inte på 70-talet..

Jag lyssnade en hel kväll på Spotify... Jag är ganska säker på att de medvetet mixade trummorna svagt pga att John Coghlan spelar så pass otajt och hela tiden gör småmissar. Med trummorna längre fram i mixen svängde det troligen sämre, mixat som de mixade, svängde det som fan på rätt Q-sätt trots svajig trummis.

När jag mixar gör jag också så att nivåerna till stor del styrs av när jag tycker det svänger som mest.

Edit: "oavsett bra ljud eller ej så sög dom big time"... Betyder det bra eller dåligt? 😕

Edited by Guitar Nilsson

Var ljudet bättre förr? På vilket sätt? Hur då? Mkt intressant.

Ompa ompa, är inte det typ bayerska starköls-öl-blåorkestrar? Lederhoosen och små hattar med rakborste på sidan?

Edit: "oavsett bra ljud eller ej så sög dom big time"... Betyder det bra eller dåligt? 😕

Det är en direktöversättning av "sucks" vilket betyder dåligt.

Det suger som är bra heter blow på engelska 😉

Cheers!

Det suger som är bra heter blow på engelska 😕

Cheers!

Aha. Men anses inte 70-talet vara deras bra period?

dom spelade säkert in allt live men sången har dom allt dubbat en hel del väll,iallafall på rockin all over the world skivan,

Guest DieHard

Det suger som är bra heter blow på engelska 😑

Cheers!

Mja men även ett blow kan suga om det är fel person som gör det. 😄

Guest DieHard

Jaha men nu var det inte det som det var frågan om.

Det fungerade ofta alldeles utmärkt sen fick man se till att graverstudion också använde rätt brusreduceringstyp, ofta användes iofs ingen brusreducering alls på masterbanden men graverstudios använde istället ofta då en typ av dynamisk brusreducering för att få bort det värsta bruset.

jag tror han undrade hur det funkade - inte hur bra du anser det funkade

du kan väl förklara?

det "värsta bruset"?

alltså återigen - hur mycket brus är det vi (du) pratar om?

och menar du att det bruset härör från mastertejpen?

det känns som du glidit lite ...

Tillräckligt mycket för att väldigt många studios använde DBX eller Dolby för att reducera det.
ofta användes iofs ingen brusreducering alls på masterbanden men graverstudios använde istället ofta då en typ av dynamisk brusreducering

har du förresten hittat någon frekvensgång för vinyl än?

Ojdå, ber om ursäkt. Det är det svaret jag har fått av alla gamla rävar här på forumet i mina trådar, trodde det var standard.

återkom när du blivit gammal räv isf

Var tid har väl sitt ideal...? Sedan var det nog också så att vissa ställde lite högre krav på ljudkvalité än andra.

Med tanke på de tekniska möjligheter som finns idag är det tvärtom enligt min mening snudd på skandal att dagens produktioner inte låter bättre än dom gör

/Ulf

Guest BurninSven

Speciellt på 70 talet, alltså ingen seriöst musikintresserad tyckte att dom var nåt att hänga i julgranen. Det var i alla fall det intrycket jag fick och har med mig än i dag. Rocking all over the world ja på läktarna på en fotbollsmatch kanske.

Speciellt på 70 talet, alltså ingen seriöst musikintresserad tyckte att dom var nåt att hänga i julgranen.

Med "seriöst musikintresserade" så antar jag att du menar musiksnobbar som avfärdar band utan att ha hört mer än några enstaka låtar? Själv är jag inget jättefan av Quo men de har ju onekligen gjort en hel del bra musik.

En märklig grej med Status Quo är att nästan alla, både ickemusiker och musiker snackar om hur pissenkla deras låtar är. "Allt låter exakt lika och vilken korkskalle som helst kan spela deras låtar"...?

Sanningen är ju att mängder av deras låtar innehåller hur många olika riff, figurer och taktbyten som helst, det är ibland tammefan lika invecklat som Frank Zappas låtar.

Man kan ju tycka att musiken är bara skit om man vill, men det finns inte en enda gitarrist på detta jordklot som skulle kunna gå in och vikariera för någon av Parfitt eller Rossi en kväll. Ingen basist, trummis eller keyboardist heller. För att lära sig deras låtar rätt måste man nog öva på dem i tio år. Alla riff är olika. Oftast är alla verser i en och samma låt också olika. Deras låtskrivande är en helt otrolig bedrift. Inget band i hela världen har visst heller haft flera superhits än Status Quo.

Ändå inbillar sig många att de lätt klarar av att lira allt Staus Quo gjort, och att de låtar det gjort bara är skit som vem som helst kan skriva. Pappskallar är mitt omdöme om dessa.