Jump to content
Annons

Sign in to follow this  
rockstone

70tals status quo skivor dåligt mixade?

Recommended Posts

Nä det är något man inte saknar från vinyltiden med det allt för tunna ljudet.

Alltför tunna ljudet? Hade du en Philips batteridriven skivspelare i orange plast även efter att du fyllt 7 år?

Annons

nix det är jag som sjunger,och spelar gittar,vit fender strata

Vad är "gittar" för nåt?

Och hur har ni fått till sångljudet på de andra live youtubarna? Lagt om efteråt? Hur spelade ni det? 8, 16 kanaler?

Guest DieHard
Alltför tunna ljudet? Hade du en Philips batteridriven skivspelare i orange plast även efter att du fyllt 7 år?

Ja du är lika störd som vanligt. Inget nytt här inte.

Ja du är lika störd som vanligt. Inget nytt här inte.

? Det var ju du som påstod att Vinyl har ett alltför tunt ljud, tror du är rätt ensam om att tycka det...

Äh bra mastrad vinyl låter i princip lika bra som mastertejpen, men det är klart att mängder av vinylskivor mastrats för snällt/dåligt och dessutom från kopior av kopior på originalmasterbanden.

kvalificerat skitjam igen

Klasskompisen på gymnasiet gick till Bengans (Allmänna vägen, GBG) och köpte japanska pressningar

av bl.a. Dark Side Of The Moon som kostade 190,- (då på den tiden - 1980 - kostade en vanlig vinyl-LP 25,-).

De japanska pressningarna lät väl lite bättre, men en vinylskiva anser jag vara en väldigt "blek" kopia

av ett magnetband. Det låter mest mellanregister.

I mina öron är det separation/definition som avgör vad som är bra och vad som är bättre. Och om vi ska snacka 70-tal — och om jag inte får nämna mina absoluta favoritproducenter som Tretow och Lynne — så har jag särskilt en favorit: Jeff Glixman. Han var (är) mer rockinriktad än de förra två jag nämnde och var en jävel på att få till väl separerade/definierade ljudbilder. Hans arbete på Kansas Leftoverture [1976] var enastående. Dessutom, eftersom det gärna snackas en del KISS här, kan som kuriosa nämnas att han även var med och rattade på Paul Stanleys KISS-soloalbum [1978].

Lyssna Phil Wainman´s jobb på SWEET F.A, hysteriskt bra! -74, kan man fan inte tro!?

Har en fundering, om man tex slänger på en gammal status skiva från 70 talet så är det väll inte nåt vidare mixat? man hör ju inte riktigt hur trummorna spelar tex. vad kan detta bero på, dåliga mixare/utrustnig? eller sket dom i hur det låt? eller varför är det så dålig kvalite? även andra band som kiss, hotter than hell skivan................ varför låter d inte bättre , det är ju kända band

hej det beror nog på att alla engelsmen har så utstående öron dra lite i örsnibbarnabara .så får du trummor å rätt diskant.....haaa.

Är det inte en teknisk detalj att det inte fysiskt får plats lika mycket bas på en vinyl? Tror det är nattvaktaren som berättat att man måste högpassa vid nån hz vid master för att det ska fungera för vinylpressen.

Vad är "gittar" för nåt?

Och hur har ni fått till sångljudet på de andra live youtubarna? Lagt om efteråt? Hur spelade ni det? 8, 16 kanaler?

nej vi har inte lagt om nåt, vi spelade in allt på en gamal blå fostexportastudio hur oseriöst som helst, minns ej riktigt men d va absolut inte mer än 8 mikar,utplacerade lite varstans, sen tog jag in allt i cubase å försökte få lite separation, men d va bara en stor sölrja av massa läkande ljud överallt så d blev ju inget vidare, dessutom va d skithögt när vi spela in så ja hörde inte va ja sjöng alls, men d va ju skoj

Är det inte en teknisk detalj att det inte fysiskt får plats lika mycket bas på en vinyl? Tror det är nattvaktaren som berättat att man måste högpassa vid nån hz vid master för att det ska fungera för vinylpressen.

jo så är det

vinylen har sämre dynamik å sämre frekvensspann

dessutom färgar den ljudet överlag - på ett behagligt sätt enl vissa lyssnare

Klasskompisen på gymnasiet gick till Bengans (Allmänna vägen, GBG) och köpte japanska pressningar

av bl.a. Dark Side Of The Moon som kostade 190,- (då på den tiden - 1980 - kostade en vanlig vinyl-LP 25,-).

De japanska pressningarna lät väl lite bättre, men en vinylskiva anser jag vara en väldigt "blek" kopia

av ett magnetband. Det låter mest mellanregister.

Det är struntprat en bra pressad och mastrad vinylskiva har ofta ett väldigt bra och fylligt ljud om man inte spelar den på en dålig anläggning...

jo så är det

vinylen har sämre dynamik å sämre frekvensspann

dessutom färgar den ljudet överlag - på ett behagligt sätt enl vissa lyssnare

Och det menar du att magnetband inte gör? .....

Jag förstod inte dit inlägg riktigt där, Glaskatten. Kan du förtydliga?

Edit: saknades ett komma. Nu fattar jag :D

Men jag håller inte med, det saknas en massa bas i en vinylskiva.

Edited by Sleap

Jag förstod inte dit inlägg riktigt där, Glaskatten. Kan du förtydliga?

Edit: saknades ett komma. Nu fattar jag :D

Men jag håller inte med, det saknas en massa bas i en vinylskiva.

Det gör det oftast INTE om det är en bra pressning och man har en bra anläggning.

Vad är din ståndpunkt egentligen? Tycker du bara verkar opponera för sakens skull, glaskatt.

Guest BurninSven

Har faktiskt inte tänkt så mycket över bra eller kasst sound från Status Quo iom att bandet i sig enligt mig är bland de absolut sämsta från den tiden. Nu kanske dom är bättre men jag fick min dos SQ väl tillgodosedd för mycket länge sedan.

Det är inte meningen att vara taskigt eller visa dålig respekt men jag blev faktiskt förvånad över att så många tycks gilla dom.

Så om man spelar samma platta i både vinyl och på en re-mastrad CD och upplever

en sämre bas i vinylen, då har det ju inget med priset på anläggningen att göra.

Dessutom går det ju att mäta med en mikrofon (och inte bara med hörseln).

Så om man spelar samma platta i både vinyl och på en re-mastrad CD och upplever

en sämre bas i vinylen, då har det ju inget med priset på anläggningen att göra.

Dessutom går det ju att mäta med en mikrofon (och inte bara med hörseln).

En bra anläggning behöver inte vara dyr, den anläggning som du har testat med kanske inte har så bra pickup eller skivspelare? Sen så är det ju ett faktum att ganska många CD-remastringar även är ommixade eller körda genom mängder av processorer för att höja nivåer och bas m.m.m

Det gör det oftast INTE om det är en bra pressning och man har en bra anläggning.

vilket frekvensomfång har en vinyl med en riktigt bra pressning menar du?

visa gärna en fin uppmätt kurva som vi tillsammans kan nagelfara

nej

Då har du fel för alla vet att rulllbandspelare begränsar dynamik och färgar genom bl.a. mjukklippning...dessutom brusar de flesta masterbandare så mycket att det behövs extern brusreducering vilket introducerar extra ljudfärgningar.

Då har du fel för alla vet att rulllbandspelare begränsar dynamik och färgar genom bl.a. mjukklippning...dessutom brusar de flesta masterbandare så mycket att det behövs extern brusreducering vilket introducerar extra ljudfärgningar.

:D

CITAT (Glaskatten @ 2010-02-16, 14:08)

nej

som i "nej - det menar jag inte"

mjau

dessutom brusar de flesta masterbandare så mycket att det behövs extern brusreducering vilket introducerar extra ljudfärgningar.

du får gärna visa på lite uppmätta värden där också för att styrka ditt påstående ;)

s/n vid god inspelningsvolym å hög hastighet på en bra masterbandare lämnar inte mycket brus

En bra anläggning behöver inte vara dyr, den anläggning som du har testat med kanske inte har så bra pickup eller skivspelare? Sen så är det ju ett faktum att ganska många CD-remastringar även är ommixade eller körda genom mängder av processorer för att höja nivåer och bas m.m.m

Jag menar bara att en CD återspeglar en analogmix på ett mycket bättre sätt.

Klart har du en tvåhundrafemtiotusenkronors anläggning så kanske du får upp basen en aning, men aldrig som i en CD-skiva.

Även om en CD är remastrad så, så har de ju plockat (eller mixat om) från band, där ljudet återspeglar originalmixen (även om

bandkompressionen försvinner).

Som du säger: processorer som höjer nivåer, det kan jag hålla med om, men lägga till bas som inte finns är ju lite svårare.

Den måste ju ha funnits från början på banden.

Håller dessutom med Demonproducenten, man måste kanske mäta frekvenserna och jämföra - (kanske kan bli en ny tråd!) ;)

du får gärna visa på lite uppmätta värden där också för att styrka ditt påstående ;)

s/n vid god inspelningsvolym å hög hastighet på en bra masterbandare lämnar inte mycket brus

Tillräckligt mycket för att väldigt många studios använde DBX eller Dolby för att reducera det.

Jag menar bara att en CD återspeglar en analogmix på ett mycket bättre sätt.

Klart har du en tvåhundrafemtiotusenkronors anläggning så kanske du får upp basen en aning, men aldrig som i en CD-skiva.

Även om en CD är remastrad så, så har de ju plockat (eller mixat om) från band, där ljudet återspeglar originalmixen (även om

bandkompressionen försvinner).

Som du säger: processorer som höjer nivåer, det kan jag hålla med om, men lägga till bas som inte finns är ju lite svårare.

Den måste ju ha funnits från början på banden.

Men hur mycket bas som finns på CD.n (och vinyl) beror ju på mastringen, har de höjt basen då och skurit den lägre så får ju CD:n mer bas och som sagt en bra vinylanläggning behöver inte vara dyr. Sen så är det ju så att vissa sommastrade till vinyl var lite för försiktiga med nivåer och även basen som de skar lite för högt, finns en hel del hollandspressningar från 80-talet på vinyl som låter väldigt lågt och tunt på grund av detta. Sen finns det ju mängder av CD som låter betydligt tunnare än deras vinylutgåvor.

Edited by Glaskatten

Tillräckligt mycket för att väldigt många studios använde DBX eller Dolby för att reducera det.

du har alltså inga värden?

många mtr hade brusreducering

dom flesta masterbandare jag sett däremot inte - funderar på om jag nånsin sett det å ifall vi nånsin använde det...

StuderA812.jpg

revox-b77-mkii-hs-front.jpg

BR-20T%20Lights.JPG