Jump to content
Annons

Sign in to follow this  
rockstone

70tals status quo skivor dåligt mixade?

Recommended Posts

Har en fundering, om man tex slänger på en gammal status skiva från 70 talet så är det väll inte nåt vidare mixat? man hör ju inte riktigt hur trummorna spelar tex. vad kan detta bero på, dåliga mixare/utrustnig? eller sket dom i hur det låt? eller varför är det så dålig kvalite? även andra band som kiss, hotter than hell skivan................ varför låter d inte bättre , det är ju kända band

Annons

Har en fundering, om man tex slänger på en gammal status skiva från 70 talet så är det väll inte nåt vidare mixat? man hör ju inte riktigt hur trummorna spelar tex. vad kan detta bero på, dåliga mixare/utrustnig? eller sket dom i hur det låt? eller varför är det så dålig kvalite? även andra band som kiss, hotter than hell skivan................ varför låter d inte bättre , det är ju kända band

Den enda dåligt mixade Quoskiva jag känner till är den från studio Bohus i Sveriges framstjärt. "Rockin All Over The World" hette den visst. Soundet på "Quo" från 1974 borde ingå som obligatoriskt studiematerial för varje seriös musikproducent och ljudtekniker.

De är ju formade av det då rådande ljudidealet som många tycker är det ultimata soundet. Dessa skivor låter antagligen bättre än vad din anläggning kan återge dom eller så har du kanske en dålig utgåva, skillnaden mellan en originalutgåva och en dålig(ibland bra) nyutgåva/remastrad version kan vara brutal både på CD & Vinyl.

Status Quo och SPECIELLT deras från 70 talet låter svinbra! Då tycker jag att det låter väldigt mkt sämre när dom kom in på 80talet och det där halvdana rock/dansbandssoundet kom in mer och mer. När In the army släpptes så var måttet rågat. Sen dess har inte bandet presterat en bra platta! Förstår varför Lancaster slutade!

Jag har läst att när de spelade in de tidigare plattorna ställde de upp sig likadant som på en scen, eller på en riktigt scen med PA och allt, sen spelade de in för tomma salonger. Gitarrsolona är underbara, ibland väldigt taffliga, men så j-a rätt!

Fick inte Lancaster sparken?

Ja det där kan man ju spekulera ihjäl sig på!

Vad jag vet är att han inte gillade musiken som dom gav sig in på. Och då fick han sparken/slutade?!

Jag har läst att när de spelade in de tidigare plattorna ställde de upp sig likadant som på en scen, eller på en riktigt scen med PA och allt, sen spelade de in för tomma salonger. Gitarrsolona är underbara, ibland väldigt taffliga, men så j-a rätt!

Jo det är rätt, Nilsson - han fick foten. Sen tror jag du har rätt i att de spelade in det mesta live åtminstone fram till On The Level-plattan. Det hörs på att Rossis gitarr för det mesta försvinner från kompet när han lirar solo - som han alltså måste ha gjort direkt i grundtagningen. Undrar om de stekte en del tagningar för att han lirade bort sig i solot - antagligen så hände det! :wub:

Jag kan väl iofs hålla med om att mixarna låter lite främmande i ett dagsperspektiv. Men det finns ju inte bara ett sätt att mixa på, och det här var ju helt rätt för dem. Om man har världens tajtaste kompgitarrist så är det ju inte konstigt att man mixar honom starkare än trumsetet - det svänger ju mer då!

Som här:

http://open.spotify.com/track/19lG5QG22zdaSRZjRGFCFX

Jo det är rätt, Nilsson - han fick foten. Sen tror jag du har rätt i att de spelade in det mesta live åtminstone fram till On The Level-plattan. Det hörs på att Rossis gitarr för det mesta försvinner från kompet när han lirar solo - som han alltså måste ha gjort direkt i grundtagningen. Undrar om de stekte en del tagningar för att han lirade bort sig i solot - antagligen så hände det! :wub:

Jag kan väl iofs hålla med om att mixarna låter lite främmande i ett dagsperspektiv. Men det finns ju inte bara ett sätt att mixa på, och det här var ju helt rätt för dem. Om man har världens tajtaste kompgitarrist så är det ju inte konstigt att man mixar honom starkare än trumsetet - det svänger ju mer då!

Som här:

http://open.spotify.com/track/19lG5QG22zdaSRZjRGFCFX

Sparken, var det pga fylla eller? Min trummis som är fanatisk entusiast av Quo med med Lancaster och vad nu orginaltrummisen heter såg dem nånstans i Sverige med ett band de hade (har?) på nån festival, han tyckte de var ganska kass... Dagens Quo har jag sett flera ggr på senare år, jag tycker de är skitbra, de gör den forna grejen fast bättre. Trummisen o basisten är grymma. Parfitt kompar ofta på en gitarr stämd i ett E(?)ackord. Tex på Caroline som de alltid drar igång med.

Jag brukar tycka att deras gamla mixar har lite tunnt med bas, det har de. Men det är säkert utprovat att det är bästa sättet att mixa för att deras låtar ska komma bäst till sin rätt när de spelas högt som f-n på en stereo. Spelar man "sitta-och-prata-samtidigt-lågt" låter det tunt, men på max i stereon blir det som bäst. LPn Piledriver är en favorit. Mitt band Guitar 66 kör alltid Dont waste my time och Big fat mama live.

Edited by Guitar Nilsson

Vad det gäller HtH med Kiss så vet jag att de som jobbade med inspelningen inte var nöjda. Exakt vad som hände vet jag inte men den spelades in i Californien, Ace & Peter hade börjat visa sin drogpreferenser på allvar, de trivdes inte och längtade hem till NY, utrustningen byttes ut efterhand som man spelade in/mixade och alltihop blev överkomprimerat och så vidare. Personligen tycker jag att den har ett rätt udda och personligt sound men det hade ju många skivor på den tiden, enligt min åsikt. Det finns inte många gamla album som låter bra om man lyssnar efter vad som gäller idag men det är ju lite av charmen med många av dem... enligt mig då.

ok, vilken status låt från 70talet tycker ni att är bäst mixad om man säger så?

kolla gjärna in mitt status quo influerade band oxå, vi är just nu med i en tävlig där man kan få spela förband till status quo i stenugsund, här är en länk till en straight down the line boogie

Ace & Peter hade börjat visa sin drogpreferenser på allvar,

redan på andra plattan?

Har en fundering, om man tex slänger på en gammal status skiva från 70 talet så är det väll inte nåt vidare mixat? man hör ju inte riktigt hur trummorna spelar tex. vad kan detta bero på, dåliga mixare/utrustnig?

en kombo av ett helt annat ljudideal, teknisk brist å kunnande å flum

lyssna på kiss destroyer å jämför med både innan å efter

jävligt många hade (då som nu) dåligt omdöme

vad kommer vi minnas från dagens ljudideal som bra resp dåligt?

jag tror överkompr å användandet av autotuner som effekt kommer skrattas åt om 15 år

vad kommer vi minnas från dagens ljudideal som bra resp dåligt?

jag tror överkompr å användandet av autotuner som effekt kommer skrattas åt om 15 år

Autotunern tro jag är här för att stanna. Jag som skulle behöva en gav dock fan i att köpa en, fick råd men en Neumann i stället! En billig NeumannTL102, men ändå en Neumann.

Lyssnar på Status för fullt via Spotify, bra som fan. Helheten är kanon, man ska låta bli att lyssna på varje ljud för sig.

Roll over down just nu, bra som faaan.

Edited by Guitar Nilsson

Gamla Quo-LP som finns på cd idag, är de brända från tvåspårs mastertejp eller från vinyl? Eller rent av 24-kanalsbanden?

Apropå supning och knarkning... Hörde att Rossi nyligen kollade på youtube och där såg Staus Quo live från en turné i sydamerika, han blev chockad... Han trodde inte att han nånsin varit i sydamerika, alla minnen från turnén var raderade medelst supning och knarkning.

Gamla Quo-LP som finns på cd idag, är de brända från tvåspårs mastertejp eller från vinyl? Eller rent av 24-kanalsbanden?

Finns ett otal olika utgåvor men ingen lär vara gjord från en vinyl.

Finns ett otal olika utgåvor men ingen lär vara gjord från en vinyl.

Bra kaggeljud finns väl inte på nån vinyl? Jag har aldrig gillat vinylen, den förändrar (sabbar) ljudet från tejpen för mycket.

kolla gjärna in mitt status quo influerade band oxå, vi är just nu med i en tävlig där man kan få spela förband till status quo i stenugsund, här är en länk till en straight down the line boogie

Jag kollade. Fan vad fint ös. Jag blev tom ölsugen! Vem är du? Jag gissar att du är trummisen.

Jävla bra låt! Underbart trumljud.

Det finns väl en gif-bild som visar hur volymen på nån beatleslåt gått upp med 100% på 30-40 år, så all komprimering och högre ljudvolym låter väl inte nödvändigtvis bättre men det låter ju högre, alltså inte lika klent.

Sen tycker jag Status bästa låt (enda bra?) helt klart är Mystery Song. Ös! http://open.spotify.com/track/0g426Bzq4WX9GdECvsn02m

Edited by Overkill

Skämtar du?

Nä. Jag har alltid tyckt vinylen sabbat det ursprungliga tajta smack-smock kaggeljud som finns på mastertejpen. Lika elbasen med. Klart att det finns bra trumljud på vinyl, men finge man jämföra med ljudet från mastertejpen uppspelad på en frisk Studer eller liknande skulle man inte tycka vinylen var nåt att ha.

I mina öron är det separation/definition som avgör vad som är bra och vad som är bättre. Och om vi ska snacka 70-tal — och om jag inte får nämna mina absoluta favoritproducenter som Tretow och Lynne — så har jag särskilt en favorit: Jeff Glixman. Han var (är) mer rockinriktad än de förra två jag nämnde och var en jävel på att få till väl separerade/definierade ljudbilder. Hans arbete på Kansas Leftoverture [1976] var enastående. Dessutom, eftersom det gärna snackas en del KISS här, kan som kuriosa nämnas att han även var med och rattade på Paul Stanleys KISS-soloalbum [1978].

Nä. Jag har alltid tyckt vinylen sabbat det ursprungliga tajta smack-smock kaggeljud som finns på mastertejpen. Lika elbasen med. Klart att det finns bra trumljud på vinyl, men finge man jämföra med ljudet från mastertejpen uppspelad på en frisk Studer eller liknande skulle man inte tycka vinylen var nåt att ha.

Äh bra mastrad vinyl låter i princip lika bra som mastertejpen, men det är klart att mängder av vinylskivor mastrats för snällt/dåligt och dessutom från kopior av kopior på originalmasterbanden.

Äh bra mastrad vinyl låter i princip lika bra som mastertejpen, men det är klart att mängder av vinylskivor mastrats för snällt/dåligt och dessutom från kopior av kopior på originalmasterbanden.

Vi gjorde två Vinyl-LP och några singlar på den tiden, det är det jag minns. Cuttingroom gjorde mastringarna och skillnaden på tejp och vinyl var stor. Basljudet var mycket luddigare på den färdiga skivan. Kommer även ihåg att vi diskuterade det här, och nån i branschen sa att det var en konst för både mixaren i studion och mastraren att skruva till lagom "för lite" bas, eftersom det blev mer bas sen när man lyssnade på vinylen. Skulle Cuttingroom varit slarviga?

Skulle Cuttingroom varit slarviga?

Slarviga kanske är fel ord men de är knappast de bästa i världen på att mastra vinyl. Många som mastrar vinyl i europa är alldeles för försiktiga med nivåer eftersom det är risk att man förstör graverhuvudet om man vill få optimal ljudkvalitet. I USA och Japan däremot så tycker de att det är en hedersak att leverea ett så bra ljud som möjligt även om det innebär att de får reparera/byta graverhuvudet en gång i veckan.,..

Slarviga kanske är fel ord men de är knappast de bästa i världen på att mastra vinyl. Många som mastrar vinyl i europa är alldeles för försiktiga med nivåer eftersom det är risk att man förstör graverhuvudet om man vill få optimal ljudkvalitet. I USA och Japan däremot så tycker de att det är en hedersak att leverea ett så bra ljud som möjligt även om det innebär att de får reparera/byta graverhuvudet en gång i veckan.,..

Det där låter troligt. De ville nog inte köra slut på ett graverhuvud på ett okänt bluesrockargäng.

redan på andra plattan?

So they say... hur Ace egentligen såg ut under fotosessionen för HtH:

norman_seef_25.jpg

Notera ärret som kom sig av att han kraschade en hyrbil på fyllan mellan inspelningarna, så han kunde inte sminkas i hela ansiktet. För övrigt var ju hela fotosessionen något av en arrangerad "happening" av fotografen (läs: halvorgie med festlig dricka och kemiska preparat...). Sorry om det inte är helt on topic!

Jag kollade. Fan vad fint ös. Jag blev tom ölsugen! Vem är du? Jag gissar att du är trummisen.

Jävla bra låt! Underbart trumljud.

nix det är jag som sjunger,och spelar gittar,vit fender strata

nix det är jag som sjunger,och spelar gittar,vit fender strata

finns 2 låtar till på www.myspace.com/bfmbfmbfm och en hel skiva kommer inom ett par månader om du vill höra mer rock n roll

Guest DieHard

Börjar slingra dig. Erkänn att du inte vet vad du snackar om.

Guest DieHard

Nä det är något man inte saknar från vinyltiden med det allt för tunna ljudet.