Jump to content
Annons

Räkna takter.


zillio

Recommended Posts

Tjenare!

Nu är det så att jag aldrig fick lära mig på musiken hur man RÄKNAR takter.

Och JA jag har sökt men inte funnit ett svar som passar mig.

alltså om det är 3/4 eller 4/4. Som jag förstått så är den mesta musiken 4/4.

Men hur räknar man egentligen?

har det nåt med kick och snare att göra?

eller bara kicken man räknar?

Ja alltså förstår inte riktigt hur man räknar. någon som kan förklara utförligt?

EDIT: såg att detta var för låtskriveri. men nån kanske ändå kan förklara? 😉

Redigerat av zillio
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Det betyder att varje takt innehåller fem åttondelsnoter.

Om du räknar åttondelarna så kommer du till 5 och sen kommer nästa takt 1 - 2 - 3 - 4 - 5 | 1 - 2 - 3 - 4 - 5 | 1 - 2 - 3 - 4 - 5 | osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle precis nämna den sidan, sökte snabbt på google.

Men det mest basic är att du räknar 1234. Där bastrumman slår på 1, varje gång.

Eller gick jag ner för långt i nivå, haha. Inte meningen isf.

Men vet ju inte hur mycket du faktiskt kunde redan. 😉

Den här går i 5/8 och kicken är på varje 1:a...

🙂

Okej?!???!

(Det är också 4 frågetecken i det jag skrev ovanför...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det betyder att varje takt innehåller fem åttondelsnoter.

Om du räknar åttondelarna så kommer du till 5 och sen kommer nästa takt 1 - 2 - 3 - 4 - 5 | 1 - 2 - 3 - 4 - 5 | 1 - 2 - 3 - 4 - 5 | osv

Okej tack så mycket. Men för att förstå vad det är för takt måste jag veta vad en åttondelsnot är. och det vet inte jag

så det blir ganska svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

pulsen känner du säkert redan. Ett slag brukar vara mer betonat än dom andra, det är (oftast) 1:an. Räkna pulsen du känner och börja om när en ny etta kommer. Om pulsen är fjärdedelar eller åttondelar spelar kanske inte så stor roll i början...

Link to comment
Dela på andra sajter

pulsen känner du säkert redan. Ett slag brukar vara mer betonat än dom andra, det är (oftast) 1:an. Räkna pulsen du känner och börja om när en ny etta kommer. Om pulsen är fjärdedelar eller åttondelar spelar kanske inte så stor roll i början...

Jo gjorde det och fick det till 5 (slog med fingret fem gånger) och började sen om. så långt har jag fattat nu.

Men sen som du sa kanske det inte är viktigt med fjärdedelar och åttondelar.

Men man kanske kan ha som regel att om det är äver 4 takter (4 slag menar jag) så är det oftast 8-dels noter?

Men om vi tar en simpel hiphop låt. ken rings brukar vara simpla så tog en av hans låtar.

så om jag förstått det rätt så är det där 4/4. räknade: 1 2 3 4 | 1 2 ...

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Men om vi tar en simpel hiphop låt. ken rings brukar vara simpla så tog en av hans låtar.

så om jag förstått det rätt så är det där 4/4. räknade: 1 2 3 4 | 1 2 ...

ja, det skulle jag nog också säga. Det är även ganska mycket betoning även på 3:e slaget, vilket är vanligt.

Prova att känna pulsen dubbelt så snabbt: där har du åttondelarna. Dubblar du en gång till från du sextondelarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Lånar den här tråden.

På en 5/8 takt, ingår fem stycken åttondelar, alltså fem gånger 1/8 (5*0,125)? För att takten ska bli hel måste då inte noterna summeras upp till en helnot?

5*0,125=0,625 för att summan ska bli 1 saknas det ju här 0,375 (3/8) Det saknas alltså tre åttondelar.

För att jämföra lite så kan man ju ta 4/4 takten, som bildar en hel not, (fyra stycken fjärdedelar = ett).

Hur ska man tänka egentligen för att få grepp om dessa udda takter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar den här tråden.

På en 5/8 takt, ingår fem stycken åttondelar, alltså fem gånger 1/8 (5*0,125)? För att takten ska bli hel måste då inte noterna summeras upp till en helnot?

5*0,125=0,625 för att summan ska bli 1 saknas det ju här 0,375 (3/8) Det saknas alltså tre åttondelar.

För att jämföra lite så kan man ju ta 4/4 takten, som bildar en hel not, (fyra stycken fjärdedelar = ett).

Hur ska man tänka egentligen för att få grepp om dessa udda takter?

konstigt det blir med massa matematik i det hela...

en halvnot + en åttondel? en fjärdedel + en punkterad fjärdedel? osv osv ... bind ihop dom = 1

edit: om det är räkningen du har svårt med kan du ju bryta ner räkningen, tex 5 = 2 + 3, 9 = 4 + 5 eller 3 + 3 + 3, beroende på markeringar m.m...

hoppas det var vad du var ute efter..

Redigerat av nankerphelge
Link to comment
Dela på andra sajter

Gratch (oregistrerad)

wow... ser ut som det här var sämsta forumet att fråga i 😛 jag har visserligen koll på teorin men nästintill alla svar gjorde mig lite förvirrad. Om någon mer har en bra länk till en sida som beskriver allt eller orkar skriva ner ett BRA OCH FULLSTÄNDIGT svar så gör det. resten tycker jag kan vara tysta... ber om ursäkt för mitt dryga svar men det gör ingen nytta att förvirra honom från början.

Redigerat av Gratch
Link to comment
Dela på andra sajter

wow... ser ut som det här var sämsta forumet att fråga i 😛 jag har visserligen koll på teorin men nästintill alla svar gjorde mig lite förvirrad. Om någon mer har en bra länk till en sida som beskriver allt eller orkar skriva ner ett BRA OCH FULLSTÄNDIGT svar så gör det. resten tycker jag kan vara tysta... ber om ursäkt för mitt dryga svar men det gör ingen nytta att förvirra honom från början.

Notera att trådstartarens fråga inte är direkt aktuell längre, då jag lånade tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan flera helnoter ingå i en takt? Som t.ex taktarten 16/4 Ingår då alltså fyra stycken helnoter, sexton stycken fjärdedelsnoter osv?

Eller tar en helnot alltid upp en hel takt?

16/4 är väl teoretiskt möjligt men jag har aldrig sett det. Däremot är 3/2 inte så ovanligt lr 6/4 vilket är 1,5 helnot. Så en helnot tar inte alltid upp en hel takt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

16/4 är väl teoretiskt möjligt men jag har aldrig sett det. Däremot är 3/2 inte så ovanligt lr 6/4 vilket är 1,5 helnot. Så en helnot tar inte alltid upp en hel takt.

Jag startade Guitar pro och satte mig och testade olika takter, jag tror jag förstår nu.

På 3/2 så behövs alltså tre stycken halvnoter för att göra takten fullständig, eller en helnot och två fjärdedelsnoter, eller en helnot och fyra åttondelsnoter.

Innan trodde jag att en helnot alltid tog upp en hel takt, men nu vet jag bättre! 😛

Tackar för hjälpen hörni!

Link to comment
Dela på andra sajter

konstigt det blir med massa matematik i det hela...

en halvnot + en åttondel? en fjärdedel + en punkterad fjärdedel? osv osv ... bind ihop dom = 1

edit: om det är räkningen du har svårt med kan du ju bryta ner räkningen, tex 5 = 2 + 3, 9 = 4 + 5 eller 3 + 3 + 3, beroende på markeringar m.m...

hoppas det var vad du var ute efter..

Kan bero på att musik är matematik men att blanda in massa decimaler känns inte helt rätt, tänk bråktal.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Taktart

(Peter F) Kan flera helnoter ingå i en takt? Som t.ex taktarten 16/4 Ingår då alltså fyra stycken helnoter, sexton stycken fjärdedelsnoter osv?

Eller tar en helnot alltid upp en hel takt?

Ställer mig frågande till denna takt? 16/4 vad är det? om du förkortar blir det ju 4/1 dvs 4 vad blir det för takt? vi kör låten i 4? 4/4 är ju ok då delar du ju upp takten i 4 lika stora delar tex ,bom, taff, bom, taff

om du kör i udda tex 5/8 kan du ju tänka 2+3 eller 3+2 eller 1+2+3. Vidare måste du ju tänka att om du kör i tex 5 takt skall du dela upp beatet i 5 lika stora delar. Tänk tårtan är alltid lika stor men man får olika stora bitar men den kan ju inte ändra storlek kör du i 120 bpm är det ju alltid 120 bpm :rolleyes:

men så bra koll har ja inte på det här 😳

Edit: var för snabb e med nu på vad ni mena .......

Redigerat av madeinroad79
Link to comment
Dela på andra sajter

Notvärdena är en sak. Där finns hel-, halvnoter, fjärdedelar, åttondelar, sextondelar, 32-delar, 64-delar etc.

Att prata om att takten måste "bli hel" eller "uppgå till ett", är ett resonemang jag inte stött på alls.

Den är hel när du fyllt kvoten och därmed kan sätta ett taktstreck efter. Om du har en taktart som lutar åt 5/8 säg,

är den takten (eller measure) fullständig då du har fyllt den sekvensen med noter - eller pauser - som tar upp det utrymmet.

Likaså som du kör 7/16, eller 13/8 osv. Jag ser inte problemet riktigt?

Det är bara nyttigt att komma ifrån 4/4-konventionen då alla tycks ha glömt att det finns en uppsjö av andra

taktarter som bara väntar på att plockas. Kolla in alla indisk musik t.ex. När sedan olika taktarter

är avklarade kan man börja pula med fortsatta indelningar i form av kvintoler, septoler etc och bryta

dem i en vald taktartn. Då har vi tex 28 sextondelsseptoler i en 4/4-takt. Sån't sitter jag och nöter dagligen

i egenskap av trummis, och det är ett livstidsarbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Notvärdena är en sak. Där finns hel-, halvnoter, fjärdedelar, åttondelar, sextondelar,......

Javisst är det som du säjer och förenklingen med det matematiska "tänkandet" är väl att just göra det lite enklare

att förstå, dvs en förenkling av verkligheten. Och musik/takter mm kan ju vara hur som helst.

Men om man tex tar en enkel 4/4 12-takters så är det just att den går över 12-takter och sedan runt, runt. Dvs det blir ett

matematiskt mönster som upprepar sig. Och i varje takt finns det ju olika slag som är lite starkare tex 1:an och 3:an om

vi spelar bom, thaff så blir det ju ett grundbeat som blir matematiskt tycker jag i alla fall.

Du kan ju även spela samma låt i 6/8 men blir ju rytmen lite annan och det känns som den flyter över några rundor innan den

kommer "rätt" igen.

Ändå vill jag påstå att takten innehåller en viss tid och den kan du ju dela upp i en mängd olika delar matematiskt, men den tiden kan aldrig ändras

om inte tempot flukturerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Nu är det så att jag aldrig fick lära mig på musiken hur man RÄKNAR takter.

Och JA jag har sökt men inte funnit ett svar som passar mig.

alltså om det är 3/4 eller 4/4. Som jag förstått så är den mesta musiken 4/4.

Men hur räknar man egentligen?

har det nåt med kick och snare att göra?

eller bara kicken man räknar?

Ja alltså förstår inte riktigt hur man räknar. någon som kan förklara utförligt?

1. Du har en puls ex från en metronom eller(kicken i en houselåt) ställd på kanske 120bpm och sedan stampar/klappar eller slår varje gång som den ger ifrån sig ett ljud.

2. Nu kan du räkna på varje slag: 1, 2, 3, 4 och sedan börja om igen 1, 2, 3, 4 och igen 1, 2, 3, 4 osv här har du en 4/4 takt eller fyra fjärdedelar, dvs varje stamp/klapp/slag/ljud är en 4:e del= 4 stamp/klapp/slag/ljud i varje takt.

Tar du samma puls men räknar två slag på varje fjärdedel alltså: 1 och, 2 och, 3 och, 4 och, har du hittat åttondelarna (som är på= och) Räknar man samtliga siffror samt (och) får man 8st alltså är åttondelar i varje takt.

3. Vill du ha en tretakt räknar du bara 1, 2, 3 och börjar om 1, 2, 3 osv. samma med åttondelarna 1 och, 2 och, 3 och, sedan börjar du om igen.

Skall man koppla detta till kick och snare är ett vanligt rockkomp på trummor i 4/4: 1 (kick), 2 (kick, snare) 3 (kick), 4 (kick, snare) + hihat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag startade Guitar pro och satte mig och testade olika takter, jag tror jag förstår nu.

På 3/2 så behövs alltså tre stycken halvnoter för att göra takten fullständig, eller en helnot och två fjärdedelsnoter, eller en helnot och fyra åttondelsnoter.

Innan trodde jag att en helnot alltid tog upp en hel takt, men nu vet jag bättre! 😛

Tackar för hjälpen hörni!

En helnot är sonika 4st 4:e delar.

När man bygger udda taktarter sätter man ihop pulserna ex 7:takt 2, 2, 3= Åttondels känsla, Åttondels känsla, Triol känsla. Detta mönster kan självklart vara 2, 3, 2, eller 3, 2, 2. osv

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...