Jump to content
Annons

Studiomonitor i högre prisklassen


ErikP120

Recommended Posts

Spännande! Skriv en recension på dem när du lyssnat in dig på dem. 😑

Will do. Jag ska låta det gå så pass länge att jag inte känner mig tvingad att rättfärdiga mitt köp i recensionen.

Har dessutom en hel del akustikarbete kvar innan jag kan börja arbeta med dem. 1:a april ska akustiken vara klar. Jag kommer att ta dit högtalarna för mätning men inget annat.

Högtalarna ställer stora krav på rummet så det blir till att göra det ordentligt. Annars hade jag lika gärna kunnat köpa något billigare som hade låtit precis lika bra. Du är välkommen att hjälpa till med akustiken:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Analogfreak (oregistrerad)

Du har inte funderat på att bygga ett par själv?

Jag har lite egna idéer och har räknat på element man hittar i riktigt dyra lådor men till 1/3 av priset om man sätter ihop det själv. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag har lite egna idéer och har räknat på element man hittar i riktigt dyra lådor men till 1/3 av priset om man sätter ihop det själv. 🤪

Exakt de element som sitter i "dyra monitorer" går ofta inte att köpa separat. Många löselement som säljs är ofta sådana som inte specar lika bra som premiumelementen eller saknar vissa tillverkares specialmoddningar. Sen så är det rätt mycket jobb att få filterna att fungera optimalt. För att inte tala om jobbet det är att bygga bra väldämpade lådor.Men några kronor lär du väl spara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte funderat på att bygga ett par själv?

Jag har lite egna idéer och har räknat på element man hittar i riktigt dyra lådor men till 1/3 av priset om man sätter ihop det själv. 😑

Jag tvivlar starkt på att jag skulle kunna sätta ihop något som skulle låta hälften så bra som barefoots monitorer. Men tanken är god eftersom det handlar om mycket pengar. Hör av dig när du byggt dina så får vi ab testa 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag tvivlar starkt på att jag skulle kunna sätta ihop något som skulle låta hälften så bra som barefoots monitorer. Men tanken är god eftersom det handlar om mycket pengar. Hör av dig när du byggt dina så får vi ab testa 😑

Jag letar efter ett vettigt 3-vägs aktivt filter som inte kostar 20k. Vet du om nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag letar efter ett vettigt 3-vägs aktivt filter som inte kostar 20k. Vet du om nåt?

Finns rätt många prisvärda från RANE PEAVEY DBX & Behringer bl.a. här är ett av de bästa http://www.rane.com/ac24.html kostar runt 10K många av de andra ligger runt 3- 5 sen finns det ju filtermoduler från några tyska tillverkare bl.a som inte kostar mer än någon tusing...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

När man ska räkna ut basreflexröret så tar man baselementets diameter dividerat med 3,14 och då får man fram rörets innerdiameter.

När man ska räkna ut rörets längd så tar man innerdiametern multiplicerat med 2,36. 🤪

Man vill få så hög mekanisk impedans (luftflödesmotstånd) som möjligt för att få den mekaniska effekttåligheten så hög som möjligt.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Nu har jag räknat på lådan med de mått jag ska ha.

Så här kommer den se ut. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...