Jump to content
Annons

Studiomonitor i högre prisklassen


ErikP120

Recommended Posts

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Analogfreak (oregistrerad)
nja

klart sämre än alesisen som väl ligger ungeför samma i pris

å milsvitt ifrån hr824 som du kan hitta beg till bra pris

nån som kan förklara kurvorna som kommer nedanför som bara är en peak?

vad är den optimala kurvan där?

guilbert?

joaquin?

HR824 ser ut att vara riktigt fina. Dom verkar i princip linjära ända ner till 40Hz. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt med en tvåvägs femtontummare för studiobruk!

Men de är väl inte tänkta som närfältare?

Ja, dom är riktigt balla! Att det är koaxial är ju dessutom riktigt udda. Men det är säkert ett bra sätt att få punktformig ljudkälla på. Kan tänka mig att dom låter riktigt gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis har Equators 15" i sin studio, de låter magiskt bra. Han hade ATC innan. Equatorerna låter i mina, och hans öron bättre, och dessutom billigare.

Smaken är som baken, jag tyckte Equator (Q10) lät som en PA-låda (negativt) när jag lyssnade på dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer. Det är även intressant att kolla på transienten. Är den oregelbunden eller slät, bildar den en eller flera toppar?

JBL LSR 32 ser ju inte så munter ut där. Den egentliga peaken infaller efter ungefär 3,5 ms.

Auratone 5C har en snabb respons, men ganska hög modulationsdistortion (oregelbunden kurva).

gracias

Link to comment
Dela på andra sajter

Här diskuteras det vilt 😑

Igår hälsade jag på en skön kille som heter Stefan på KRM Audio i Whetstone, norra London. KMR är en butik/showroom av rang! Ganska litet men riktigt tung profil mot high-end prylar. Fanns ingen skit innan för de väggarna 😄

Vi satte oss och lyssnade på monitorer ett av deras väl behandlade lyssningsrum, genom en cranesong monitorkontroller och med fint kablage. Bra förutsättningar helt enkelt! Jag var ju självklart där för Opalerna och funderade lite på hur jag skulle lägga upp lyssningen. Att Opalerna har något som är bra är ju utom allt tvivel så om jag skulle jämföra dem med enklare/billigare högtalare så kommer de bra sakerna bara att göra sig påminda utan att egentligen lära mig något om vad opalerna INTE har, ingen högtalare har "allt".

Så jag satte upp dem mot Barefoots micromain27 och adams s3x-h (liggande varianten av deras nye feting) samt ett par A7 som fick representera rätt sida av 30k. Självklart var jag beredd på att barefootsen skulle köra över allt annat men med bibehållet öppet sinne hoppades jag lära mig lite och känna igen mig i de olika högtalarna för att komma på vad det var som jag ville höra i en bra studiomonitor. Visst blir det lite äpplen och päron jämföreler, men framför allt skulle jag bli varse om var opalerna inte når fullt ut. Till att börja med lyssnade vi på Corinne Bailey Raes platta med bla "Put your records on" som ni förmodligen hört. Gitarr och sång i all enkelhet på första spåret.

Barefoot lät helt otroligt 😄 Styrkan där ligger i diskanten som fick sången att tryckas upp i ansiktet på ett sätt som jag aldrig varit med om med några andra högtalare. Det blev nästan intimt med hennes andedräkt uppkörd i näsan. Sjukt nära, nära nära! En väl avstämd och riktigt djup bas gjorde upplevelsen så fulländad den kunde bli kändes det som.

Switchade till s3x och det kändes som vi bytt låt till något demoprojekt inspelat i ett garage. Själva switchen får man ju ta med en nypa salt eftersom ljudbilden inte alls är likadan på barefoots och s3x. Så efter att ha lyssnat igenom en låt på s3x började jag känna igen mig, de lät riktigt fett (hög akademisk nivå på språket i den här upplevelsen men jag gör så gott jag kan 🙁 ). Banddiskanten lät dock inte lika öppet och nära som i domen på barefootsen och hela ljudbilden kändes ganska smal i jämförelse, ungefär som att man kapat ramen på ljudbilden både i frekvens, djup och bredd. Men detta handlar mycket om att känna igen sig i lyssningen och jag tror faktiskt att s3x skulle översätta bättre till andra högtalare än barefootsen som i princip öste komplimanger över vad än man spelade upp i dem. Hur många har i närheten av en sådan ljudbild hemma?

Sen till Opalerna! Nu hade jag ju satt mig i en knivig sits eftersom många gärna vill bli "blowed away" av något de är väldigt sugna på att köpa. Jag tror att man har en tendens till att fantisera ihop sista biten som saknas bara för att övertyga sig själv om att det är bra köp och att prylen var så fulländad som bilden man byggt upp, någon känner säkert igen sig. Givetvis blev detta inte fallet här, ur ett rent soniskt perspektiv. Det tog ett tag innan jag lade märke till vilken skillnad det var på opalerna på låg och hög volym. När jag drog på lite så hände det grejer med ljudbilden, högtalaren blev rappare, rightare och öppnare med lite kräm i sig. Lät som ett mindre PA system av hög klass! Ljudmässigt var det första jag tänkte, FAN att inte diskanten låter som på barefootsen. Det lät "vanligt" på något sätt, lite laid back och smooth. Den där upp i ansiktetkänslan kom inte, visst var det lite önsketänkande med tanke på att barefootsen kostar dubbelt så mycket, men jag hade ändå någonsans hoppats på att opalerna kunde låta sådär nära som jag ville. Dock vill jag påstå att under 800-1k så gav opalerna barefootsen en riktigt tuff match. Basen hade lite olika karaktär där opalen lät lite tyngre medans barefootsen lät lite tightare och rundare, men det var inte så jättestor skillnad faktiskt, blev grymt förvånad och positivt överraskad av hur sjukt bra botten det var i opalerna. Efter ett par åkturer genom "put your records on" och det första gitarr/sång spåret så började jag höra toppen i opalerna på ett nytt sätt. Väldigt behagliga och jämna, stooor sweetspot. Jag gjorde lite akrobatiska övningar i lyssningsstolen med det hände inte mycket i ljudbilden. Opalerna skulle vara väldigt bra till långa trackingssessioner där man inte vill trötta ut öronen. Hade lätt kunnat tracka bas en hel dag utan att strängljud och klickljud hade tröttat ut mig, som jag känner med mina nuvarande 20/20 bas. Och drar man dessutom upp volymen på opalerna så kan man faktiskt pressa fram lite av närheten som barefootsen har i diskanten, inte med samma stora och öppna definition, men lite på vägen i varje fall. Jag kan lova att barefootsen inte låter dubbelt så dyra som opalerna, men så är det ju med mycket high end, man lägger ut dubbelt så mycket pengar för att naila de sista 5-10 %. Definitionen av nörderi någonstans.

Adam A7 fick det inte lätt efter dessa opening acts, de är ju betydligt mindre till konstruktionen och låter mindre än de andra, det är helt enkelt en närfältsmonitor i ordets bemärkelse till skillnad från barefootsen som är någon slags lösning på midfield och nearfield i samma låda, opalerna låter så brutalt att man kan ha dem en bit ifrån sig utan problem och sx3 är väl en ren midfield?. Jag flyttade lite närmare högtalarna och lyssnade på A7 som delade mycket av karaktärerna i s3x fast i lite lägre skala. Jag tror mig höra hur adam låter, det finns något gemensamt mellan modellerna, kanske är det banddiskanten som är mest påtaglig. Det låter som att A7 skulle översätta bra till andra högtalare, inte så smickrande men ändå ärliga. Tycker A7 låter rakare på lite lägre volym till skillnad från opalerna. Men som sagt, valet av dessa var bara för att placera opalerna mellan barefoots och a7.

Slutsatsen är att opalerna fortfarande är intressanta. Kanske inte lika förbluffande som jag hade trott, men ser man till priset så är det ingen tvekan om att de är värda pengarna.

Skulle gärna ta mig ut och lyssna på Ina Audio eller vad de heter, det skulle bli spännande!

Nåväl, nu lär denna texten innehålla motsägelser och tekniska tveksamheter, men det får ni hacka i er! Har ni vägarna förbi London kan ni lyssna själva, det var skitkul och stefan är en så sjukt speciell kille, stenkoll har han och han är duktig på att förstå vad kunden vill ha och behöver.

Cheers!

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

text

Ooh!! Trevligt att du delar med dig av din uppfattning. Upplevde du något egenbrus från Opalerna? Det är intressant att du också använder dig av 20/20, som jag. Då finns chansen att du relaterar till upplevelsen på ett sätt som hade liknat mitt. Hur upplevde du mellanregistret och enhetligheten i ljudbilden i Opalerna annars? Kändes det lite annorlunda mot sedvanliga monitorer med den frekvensmässigt låga och därtill även branta delningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ooh!! Trevligt att du delar med dig av din uppfattning. Upplevde du något egenbrus från Opalerna? Det är intressant att du också använder dig av 20/20, som jag. Då finns chansen att du relaterar till upplevelsen på ett sätt som hade liknat mitt. Hur upplevde du mellanregistret och enhetligheten i ljudbilden i Opalerna annars? Kändes det lite annorlunda mot sedvanliga monitorer med den frekvensmässigt låga och därtill även branta delningen?

Det är ett faktum att första omgången av opalerna hade något fel i sig, Stefan förklarade det i detalj men kontentan är att de nuvarande inte har några problem med vare sig egenbrus eller "hiss" som det har pratats om i andra trådar. Han berättade att den första opalomgången körde han ut direkt för att det lät skit, "samma gamla eventskit" typ. Men när han fick in ett par fungerande monitorer så blev han intresserad och lyssnade och tyckte att det lät väldigt bra. Och Stefan verkar vara en kille med hög tröskel för vad som låter bra.

Ang mellanregistret måste jag erkänna att jag först tyckte att det lät lite hängmatta (scooped), när jag switchade mellan opalerna och a7 så var det precis som att det jag inte hörde i opalerna kom fram i a7 och vice versa, men det handlar nog mest om att framförallt det övre mellanregistret är så smooth i opalerna. Det finns och det låter bra, riktigt bra, men det har inte samma påträngande ljud som adams mellanregister. Jag tror att många misstar opalens scoopighet för att mellanregistret är så öppet och ligger lite utanför lådan på något sätt. Svårt att förklara, men man måste helt klart lyssna in sig på dem innan man lär sig hur mellanregistret översätter. Känns lite hi-fi i början, men det ger sig. Upplevde inte delningen speciellt alls, möjligt att det kändes lite grötigt på låg volym, det blev ingen riktig snärt i nedre mellanregistret, men när man drar på så kommer skjutsen i konen igång och det låter apbra 😆

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett faktum att första omgången av opalerna hade något fel i sig, Stefan förklarade det i detalj men kontentan är att de nuvarande inte har några problem med vare sig egenbrus eller "hiss" som det har pratats om i andra trådar. Han berättade att den första opalomgången körde han ut direkt för att det lät skit, "samma gamla eventskit" typ. Men när han fick in ett par fungerande monitorer så blev han intresserad och lyssnade och tyckte att det lät väldigt bra. Och Stefan verkar vara en kille med hög tröskel för vad som låter bra.

Ang mellanregistret måste jag erkänna att jag först tyckte att det lät lite hängmatta (scooped), när jag switchade mellan opalerna och a7 så var det precis som att det jag inte hörde i opalerna kom fram i a7 och vice versa, men det handlar nog mest om att framförallt det övre mellanregistret är så smooth i opalerna. Det finns och det låter bra, riktigt bra, men det har inte samma påträngande ljud som adams mellanregister. Jag tror att många misstar opalens scoopighet för att mellanregistret är så öppet och ligger lite utanför lådan på något sätt. Svårt att förklara, men man måste helt klart lyssna in sig på dem innan man lär sig hur mellanregistret översätter. Känns lite hi-fi i början, men det ger sig. Upplevde inte delningen speciellt alls, möjligt att det kändes lite grötigt på låg volym, det blev ingen riktig snärt i nedre mellanregistret, men när man drar på så kommer skjutsen i konen igång och det låter apbra 😆

Okej. Det kan inte ha vart en inställningsfråga, med hängmattekänslan då? 1 db ner med bas och diskant kanske hade löst det? Det verkar lite som att man måste lyssna halvhögt för att få ut det man vill ur dom alltså? Det är ju lite trist, om man tänkt sitta med dom 1-2 meter ifrån sig. Man vill ju inte bli döv. 😆

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det är ett faktum att första omgången av opalerna hade något fel i sig, Stefan förklarade det i detalj men kontentan är att de nuvarande inte har några problem med vare sig egenbrus eller "hiss" som det har pratats om i andra trådar. Han berättade att den första opalomgången körde han ut direkt för att det lät skit, "samma gamla eventskit" typ. Men när han fick in ett par fungerande monitorer så blev han intresserad och lyssnade och tyckte att det lät väldigt bra. Och Stefan verkar vara en kille med hög tröskel för vad som låter bra.

Ang mellanregistret måste jag erkänna att jag först tyckte att det lät lite hängmatta (scooped), när jag switchade mellan opalerna och a7 så var det precis som att det jag inte hörde i opalerna kom fram i a7 och vice versa, men det handlar nog mest om att framförallt det övre mellanregistret är så smooth i opalerna. Det finns och det låter bra, riktigt bra, men det har inte samma påträngande ljud som adams mellanregister. Jag tror att många misstar opalens scoopighet för att mellanregistret är så öppet och ligger lite utanför lådan på något sätt. Svårt att förklara, men man måste helt klart lyssna in sig på dem innan man lär sig hur mellanregistret översätter. Känns lite hi-fi i början, men det ger sig. Upplevde inte delningen speciellt alls, möjligt att det kändes lite grötigt på låg volym, det blev ingen riktig snärt i nedre mellanregistret, men när man drar på så kommer skjutsen i konen igång och det låter apbra 😆

Det låter som du borde gå på Barefoot. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Det kan inte ha vart en inställningsfråga, med hängmattekänslan då? 1 db ner med bas och diskant kanske hade löst det? Det verkar lite som att man måste lyssna halvhögt för att få ut det man vill ur dom alltså? Det är ju lite trist, om man tänkt sitta med dom 1-2 meter ifrån sig. Man vill ju inte bli döv. 😆

Jo det finns ju bra inställningsmöjligheter, så vill man styra upp lite tuffare mid så går det nog utmärkt. Det var ju inte så att det lät skit på låg volym, men det lät bra mycket bättre på hög, tycker jag iallafall. Sitter man en hel dag kanske man inte behöver ha högt hela tiden utan det räcker kanske med att dra på ibland för att kolla så att man har den skjuts man vill ha i botten. Den behåller sin karaktär generellt på alla volymer, men det är något som låter bra när konen flyttar luft. Den har härlig slaglängd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som du borde gå på Barefoot. 😆

Hehe, ja, visst var det tanken efter den lyssningen. Kommer alltid att ha referensen från barefootsen kvar i huvudet när jag har mina opals, men vet inte om det väger upp att lägga ut så mycket pengar. Men de lät ju klart mycket bättre än opalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du lyssnat på Twin6BE?

Nej jag har ju inte det! Enligt Stefan så har focals diskatelement ett mer "upp i ansiktet" ljud, liknande barefoots, men att hela högtalaren i sig inte kan mäta sig med opalen när det gäller att översätta till andra system. Min personliga åsikt återstår, ska försöka få tag i dem i någon affär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cheers!

trevligt att du fick en sån upplevelse av olika högtalare

men hela ditt resonemang kretsar mycket kring vad du tyckte lät "bra" istället för vad som lät rättvist

och visst kan det vara skönt med ett ljud som inte tröttar öronen en hel dag - men är det en rättvis ljudbild?

det känns som du mer resonerade kring ljudet som nöjeslyssning än korrekt arbetsverktyg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello Joachime. 😄

Även Ino Audios demorum ligger i Täby, närmare räknat - i Lahäll.

Du som är så intresserad och hängiven borde faktiskt inte

nöja dig med att vara ett miffo. 😉

Ring och boka tid för demo vettja. Intressant, lärorikt och vanligtvis mkt trevligt.

Jag har inte brytt mig om Guru så mkt då det egentligen bara är

intressant för utlänningar som vill få monitorerna skickade till sig.

Det är smartare för oss svenskar att köpa Ino då det blir betydligt billigare

och lika bra.

Erik, jag kan ordna kontakter som har Ino i Skåne.

Finns massvis med Ino högtalare i vårt långa land.

Skicka PM om det är intressant.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, det är tydligen jag som är ett miffo som förutsätter att ingen har koll på Ino eller Guru här... 😊

Visar sig att Herr Joachime har koll på Ino/Guru och jobbar i professionell studio där Guru används.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...