Jump to content
Annons

Studiomonitor i högre prisklassen


ErikP120

Recommended Posts

Banddiskanter brukar generellt ge större sweetspot än dometweeters - och ART-tekniken ger ADAM ett väldigt bra transientsvar.

Det finns det som tycker att diskanten är lite påträngande hos ADAM, men enligt min uppfattning beror det troligen på att de tar fram fler detaljer, som har maskerats i de högtalare lyssnaren har använt tidigare. Själv har jag aldrig upplevt dem som jobbiga på något sätt, utan det går att köra på timme efter timme utan att bli trött i öronen (så länge man inte kör för hög volym förstås... 🙂 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Helv*tes.. nu fick jag ett enormt habegär efter Opal istället. 🙂

Det borde finnas någon lag som förbjuder trådar som denna!

Ja, visst är det lite läskigt att man inte hittar en enda anledning att inte vilja ha dem? 🙂 De är ju dessutom prisvärda jämfört med många av konkurrenterna de ställs emot.

EDIT: läste på gs om en kille som gick in i ett lyssningsrum och undrade vem det var som demade PA:t, det var opalerna på hög volym:D

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är j-t jobbigt när akut G.A.S. infinner sig... 🙂

Ja, och ingen ersättning från försäkringskassan får man för lidandet. Man ska tydligen kunna arbeta i vilket tillstånd som helst numera... 🙂

Du får täcka över dina andra grejer när jag kommer så blir det inte värre än nödvändigt.

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får allt stå ut med att lyssna genom Benchmark DAC1 och se lite annat godis framför dig... Det blir bra träning så att du kan försöka lära dig stå emot begären... 🙂

Lurar kan du också passa på att testa några modeller om du känner för det... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hittat en brist i Opal. De ska tydligen ha rätt högt självbrus jämfört med andra monitorer i prisklassen. Folk säger dock att man vänjer sig och att det är en liten brist man kan acceptera med tanke på hur extremt mycket man får för pengarna. Alla verkar helnöjda. De jämförs konstant med 3-vägare vad gäller representationen av mellanregistret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag har hittat en brist i Opal. De ska tydligen ha rätt högt självbrus jämfört med andra monitorer i prisklassen. Folk säger dock att man vänjer sig och att det är en liten brist man kan acceptera med tanke på hur extremt mycket man får för pengarna. Alla verkar helnöjda. De jämförs konstant med 3-vägare vad gäller representationen av mellanregistret.

Dom är ju så fula... Dom är bredare upptill än nertill. 😆

Edit: Bruset du nämnde låter inte som nån bra grej.

Vad kommer dom kosta?

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är ju så fula... Dom är bredare upptill än nertill. 😆

Edit: Bruset du nämnde låter inte som nån bra grej.

Vad kommer dom kosta?

Nej, det är ingen hit på en så dyr monitor. Men de har tydligen åtgärdat problemet på alla monitorer som säljs nu. Jag vet inte vad dom går på i Sverige om dom finns här, men på Thomann lossnar de för 14,5k styck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte kolla begagnat på vend.se och blocket. Det dyker upp saker då och då. Till exempel ett par ATC för 30.000.

http://www.vend.se/ad.php?12143

För ett tag sen gick ett par av den "professionella" modellen ATC 20 ASL Pro för knappt 20 på blocket. Jag kör den modellen själv sedan ett antal år, köpte mina begagnade hos SVT där de nog suttit i en OB-buss. Teknikshopen har det sortiment det råkar bli beroende på vad som skall sorteras ut.

http://svt.se/2.12607/teknikshop?lid=puff_271108

Även om en begagnad monitor skulle kräva en genomgång och kanske till och med nya element så finns det stora pengar att spara.

Kan annars bara kraftigt rekommendera slutna lådor. Det låter inte så "häftigt" om dem med fladdrande byxben men man hör exakt hur det låter. ATC eller O300 eller Barefoot är väl de alternativ som jag känner till.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Banddiskanter brukar generellt ge större sweetspot än dometweeters - och ART-tekniken ger ADAM ett väldigt bra transientsvar.

Det finns det som tycker att diskanten är lite påträngande hos ADAM, men enligt min uppfattning beror det troligen på att de tar fram fler detaljer, som har maskerats i de högtalare lyssnaren har använt tidigare. Själv har jag aldrig upplevt dem som jobbiga på något sätt, utan det går att köra på timme efter timme utan att bli trött i öronen (så länge man inte kör för hög volym förstås... 😆 ).

Du ”glömmer” att ta upp det negativa med ADAMs diskanter; att de enl. oberoende mätningar (se länk) ger en väldigt (i förhållande till andra) hög distorsion (1:a övertonen) och det kanske är detta som vissa tycker låter ”påträngande” men andra uppfattar de som ”mer avslöjande” men de kanske är två sidor av samma mynt då den extra informationen som diskanten lägger till kanske uppfattas som att man hör saker tydligare jämfört med andra högtalare (som saknar denna ”extra information”).

Bara en tanke.

http://www.soundonsound.com/pdfs/ns10m.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ”glömmer” att ta upp det negativa med ADAMs diskanter; att de enl. oberoende mätningar (se länk) ger en väldigt (i förhållande till andra) hög distorsion (1:a övertonen) och det kanske är detta som vissa tycker låter ”påträngande” men andra uppfattar de som ”mer avslöjande” men de kanske är två sidor av samma mynt då den extra informationen som diskanten lägger till kanske uppfattas som att man hör saker tydligare jämfört med andra högtalare (som saknar denna ”extra information”).

Bara en tanke.

Inte otänkbart att det är så.

Det är den äldre S2A de har med i den testen och den nya SX-serien har en vidareutvecklad diskant som de kallas X-ART, så den reagerar förmodligen inte precis likadant som den äldre. SX-seriens diskant har högre effektivitet och går upp till 50kHz, medan de gamla diskanterna "bara" går upp till 35kHz - men dit går inte min hörsel, så den detaljen är egentligen mest en akademisk fråga... 😉

Får se om jag kan försöka lyssna extra noga och jämföra diskanterna i A7 och S3X-V vid något tillfälle - och kolla om jag kan upptäcka vad som skiljer eller om det är något som måste mätas fram för att det ska upptäckas.

Sound On Sound gav i alla fall S3X-V mycket fina vitsord i decembernumret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Haha, jaha... så dom var med också... 😄

Samtidigt så avslöjar vattenfallsgraferna deras negativa sidor…

Det är svårt att hitta en helt perfekt monitor för rimliga pengar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Man får tycka vad man vill om Behringer, men deras aktiva monitorer är snuskigt ärliga och frekvenslinjära och dom är ju nästan gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

B2031 har jävligt bra värden med tanke på priset. 😄

nja

klart sämre än alesisen som väl ligger ungeför samma i pris

å milsvitt ifrån hr824 som du kan hitta beg till bra pris

nån som kan förklara kurvorna som kommer nedanför som bara är en peak?

vad är den optimala kurvan där?

guilbert?

joaquin?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag får det till att den bör vara så kort å osvängig som möjligt - korrekt?

Det stämmer. Det är även intressant att kolla på transienten. Är den oregelbunden eller slät, bildar den en eller flera toppar?

JBL LSR 32 ser ju inte så munter ut där. Den egentliga peaken infaller efter ungefär 3,5 ms.

Auratone 5C har en snabb respons, men ganska hög modulationsdistortion (oregelbunden kurva).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...