Jump to content
Annons

Studiomonitor i högre prisklassen


ErikP120

Recommended Posts

Är i researchfasen av ett framtida köp av nya närfältare. Vill inte spendera mer än 30k/paret och har blivit intresserad av Event Opal bl.a. för dess wooferkonstruktion, samt ett par andra som nämns i beskrivningen. För mig är det viktigt med en högtalare som klarar väldigt snabba transienter med hög spl och som inte resonerar i lådkonstruktionen. Borde väl vara viktigt för de flesta, men det ger iaf en bild av vad jag söker.

Ge mig tips på vad jag kan lägga till i ta-i-beaktnings-listan så ska jag läsa allt jag kommer över och sedan välja ut några att provlyssna.

EDIT: Just det! Har hört väldigt bra saker om Ino Audios högtalare, vet att det är ett enmansengagemang med lång väntetid, någon som vet var man kan provlyssna någon modell i skåne?

Thannnnx ☺️

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag måste förstås rekommendera ADAM S3X-V, som jag tycker är helt underbara på alla sätt. ☺️ Bor du i närheten av Malmö, så kan du lyssna på dem hos mig om du vill. 🙂

EDIT:

...fast för max 30k/par, så blir det nog svårt. Det svenska listpriset ligger över 40k och Thomann tar 19k/st...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Twin 6 som du nämner verkar ju vara omtyckta. Jag är själv intresserad av Solo 6:orna. Har du hört någon av dom, och i så fall vad tyckte du?

Tja! Har lyssnat på Solo 6 i en butik i Malmö under lite stimmiga förhållanden och utan optimal akustik så ta mina ord med en nypa salt. Jag tyckte trots allt att de lät jättebra. Har lyssnat på deras fetaste mastringshögtalare i bohusstudion och även om det är helt andra nivåer på kvickheten i transienterna och djupet i basen så tycker jag ändå att de båda har en gemensam focalnämnare. Det låter focal helt enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste förstås rekommendera ADAM S3X-V, som jag tycker är helt underbara på alla sätt. ☺️ Bor du i närheten av Malmö, så kan du lyssna på dem hos mig om du vill. 🙂

EDIT:

...fast för max 30k/par, så blir det nog svårt. Det svenska listpriset ligger över 40k och Thomann tar 19k/st...

Hade gärna provlyssnat dem hos Dig! Om inte så för nöjets skull. Dock vet jag hur jag fungerar och om jag bli helt blown away av dem så lär jag lägga 10k till. Hur är dina öppettider:D ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade gärna provlyssnat dem hos Dig! Om inte så för nöjets skull. Dock vet jag hur jag fungerar och om jag bli helt blown away av dem så lär jag lägga 10k till. Hur är dina öppettider:D ?

Öppettider efter överenskommelse, på kväll eller helg. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ni med god insikt i högtalarkonstruktion göra mig (oss?) tjänsten att värdera informationen som Peter Freedman ger i sin presentation av Opal: http://www.event1.com/

Det är ett segt flashintro med efterföljande kategorier om hur högtalaren är byggd, ta er tid eller strunta i det. Det ligger ju självklart en dos "sales man funny business" i presentationen så gör ert bästa att knacka hål på gubben.

EDIT: Han har en giftig accent...

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

ATC (men då räcker inte 30kKr så långt...), Klein Hummel (t ex O300), ME-Geithain, ADAMs dyrare 3-vägs, är några jag skulle prova.

Jävlar så dyra ATC prylarna var ☺️ Köper hellre ett företags top of the line än deras billigaste modeller så det blir nog ett annat märke. Tack för tipset ändå, alltid kul med prylar.

Har funderat en del på O300 och har läst en del trådar på GS med folk som tveklöst föredrar Opal. Blir intresserad och misstänksam på samma gång, vet ju att Oplalerna är inne i hype-fasen så här i början av sin existens på marknaden och att detta ofta färgar det som sägs om dem. Hoppas jag får tillfälle att lyssna imorgon.

Lyssnade på K+H 410 systemet (med 2 subs) på ljudingenjörslinjen i piteå och blev skrämd av hur illa jag känner igen mig i huvudmonitorslyssning. Jag tyckte basen såsade nåt fruktansvärt och att det inte blev tryck någonstans, tyckte det lät skit helt enkelt och började fråga mig om den lyssning jag själv är van vid är vriden på något sätt. Ska huvudmonitorer låta så pass annorlunda än närfältare? För mig var det två helt olika världar.

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag tycker Claes kan fara ut på turné med alla sina saker så att vi i övriga delar av Sverige får provlyssna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! Har lyssnat på Solo 6 i en butik i Malmö under lite stimmiga förhållanden och utan optimal akustik så ta mina ord med en nypa salt. Jag tyckte trots allt att de lät jättebra. Har lyssnat på deras fetaste mastringshögtalare i bohusstudion och även om det är helt andra nivåer på kvickheten i transienterna och djupet i basen så tycker jag ändå att de båda har en gemensam focalnämnare. Det låter focal helt enkelt!

Sedär. Jag har också lyssnat på de där kolosserna i Bohus-studion. Det lät minst sagt bra. Och anledningen till att jag är sugen på Solo 6 är att de delar samma diskant och vad jag hört ska den lilla 6,5" spela på bra och djupt för sin storlek. Man hade givetvis inte tackat nej till Twin 6:orna, men det är ett steg till upp i pris som är ett steg för mycket för min del.

Men kvickheten upplevs ju bättre i ett akustikbehandlat rum, jämfört med i akustiken i en butik också. Skillnaden är kanske inte lika stor som du upplevde den. Fast vad vet jag, det var inte jag som lyssnade. Men Twin 6 och Solo 6 ska ju vara likvärdiga ljudmässigt iaf, bortsett från att ett av 6,5"-elementen är designerat enbart för bas i Twin 6.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Claes kan fara ut på turné med alla sina saker så att vi i övriga delar av Sverige får provlyssna. 🙂

🙂

Jag tycker att vi kunde följa VST-forums exempel och ha en Sverigeträff.

Det var flera år sedan vi hade en sådan där, men det var skitkul att träfas och snacka IRL. En träff i Jönköping (hyfsat nära landets demografiska mitt) skulle ge de flesta möjlighet att ta sig dit. Då kunde vi leka med alla möjliga prylar och göra jämförelser av olika slag, provlyssna på diverse prylar etc. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ni med god insikt i högtalarkonstruktion göra mig (oss?) tjänsten att värdera informationen som Peter Freedman ger i sin presentation av Opal: http://www.event1.com/

Det är ett segt flashintro med efterföljande kategorier om hur högtalaren är byggd, ta er tid eller strunta i det. Det ligger ju självklart en dos "sales man funny business" i presentationen så gör ert bästa att knacka hål på gubben.

EDIT: Han har en giftig accent...

Ren tekniskt finns ju några plus i den konstruktionen.

+ Gott om effekt för ärlig presentation av transienter

+ Robust baselement med styv kon som inte bryter upp i distorsion

+ Väldigt branta aktiva filter som tillåter i det närmaste perfekt fasmatchning mellan elementen, ljudbilden sägs ju vara enastående homogen

+ Formgjuten styv kabinett i aluminium som sägs vara helt resonansfri

+ Gott om inställningsmöjligheter för rumskompensation

Men visst är ju allting så jäkla fantastiskt när en ny produkt lanseras. Det är ju svårt att säga om högtalaren möter det som sägs, men det verkar onekligen som att de gjort ett bra försök i alla fall. 🙂

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedär. Jag har också lyssnat på de där kolosserna i Bohus-studion. Det lät minst sagt bra. Och anledningen till att jag är sugen på Solo 6 är att de delar samma diskant och vad jag hört ska den lilla 6,5" spela på bra och djupt för sin storlek. Man hade givetvis inte tackat nej till Twin 6:orna, men det är ett steg till upp i pris som är ett steg för mycket för min del.

Men kvickheten upplevs ju bättre i ett akustikbehandlat rum, jämfört med i akustiken i en butik också. Skillnaden är kanske inte lika stor som du upplevde den. Fast vad vet jag, det var inte jag som lyssnade. Men Twin 6 och Solo 6 ska ju vara likvärdiga ljudmässigt iaf, bortsett från att ett av 6,5"-elementen är designerat enbart för bas i Twin 6.

Skillnaden är säkert mindre än jag upplevde den, som jag skrev skulle du ta mitt omdöme med en nypa salt. Det är bättre att skriva om vad man faktiskt hör i dåliga förhållanden än det man tror att man skulle ha hört i bättre förhållanden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är säkert mindre än jag upplevde den, som jag skrev skulle du ta mitt omdöme med en nypa salt. Det är bättre att skriva om vad man faktiskt hör i dåliga förhållanden än det man tror att man skulle ha hört i bättre förhållanden 🙂

Absolut. Eftersom du var ärlig kunde jag dra någon form av slutsatser ur det du skrev, istället för att bli vilseledd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
🙂

Jag tycker att vi kunde följa VST-forums exempel och ha en Sverigeträff.

Det var flera år sedan vi hade en sådan där, men det var skitkul att träfas och snacka IRL. En träff i Jönköping (hyfsat nära landets demografiska mitt) skulle ge de flesta möjlighet att ta sig dit. Då kunde vi leka med alla möjliga prylar och göra jämförelser av olika slag, provlyssna på diverse prylar etc. 🙂

Vi ska träffas i Ånge som ligger i mitten av landet sådeså.. 🙂 (Ånge ligger vid Posten)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ren tekniskt finns ju några plus i den konstruktionen.

+ Gott om effekt för ärlig presentation av transienter

+ Robust baselement med styv kon som inte bryter upp i distorsion

+ Väldigt branta aktiva filter som tillåter i det närmaste perfekt fasmatchning mellan elementen, ljudbilden sägs ju vara enastående homogen

+ Formgjuten styv kabinett i aluminium som sägs vara helt resonansfri

+ Gott om inställningsmöjligheter för rumskompensation

Men visst är ju allting så jäkla fantastiskt när en ny produkt lanseras. Det är ju svårt att säga om högtalaren möter det som sägs, men det verkar onekligen som att de gjort ett bra försök i alla fall. 🙂

Like it 🙂

Du hittade inga tveksamheter? Som att ett ytmonterat diskantktelement alltid är en kompromiss etc? ADAM har väl ytmonterade banddiskanter på många modeller. Beter sig banddiskanten annorlunda än vanliga avseende sweet spotens storlek?

Link to comment
Dela på andra sajter

Like it 🙂

Du hittade inga tveksamheter? Som att ett ytmonterat diskantktelement alltid är en kompromiss etc? ADAM har väl ytmonterade banddiskanter på många modeller. Beter sig banddiskanten annorlunda än vanliga avseende sweet spotens storlek?

Jag tycker inte deras diskantmontering är dålig alls. Den fasar ut med en jämn kant mot resten av kabinetten vilket minimerar faskonstigheter. Sen har de ju en svag kupning som sägs rikta ljudbilden men ändå ge en bred sweetspot vilket verkar vettigt.

Ja det är väl några som har kritiserat diskanten på t. ex. ADAM A7, men jag vågar faktiskt inte säga hur det påverkar ljudet där. Kanten på den ytmonterade diskanten är ju fortfarande försänkt vilket är det viktigaste. Skillnaden i sweetspot mellan dome- och banddiskanter kan jag inte uttala mig om. Har knappt lyssnat alls på banddiskanter.

Faktiskt har jag inte kommit på något direkt som skulle vara en nackdel med Opal, men sånt kan ju vara så svårt att veta innan man hört högtalaren och upplevt ljudet själv. Rent intuitivt har jag bara en magkänsla som säger att ljudet kan vara en aning hårt och uttröttande i längden i dom, men det är ju bara en magkänsla. Vet inte varför jag har den. Det kan vara designen men det ska man aldrig gå efter.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte deras diskantmontering är dålig alls. Den fasar ut med en jämn kant mot resten av kabinetten vilket minimerar faskonstigheter. Sen har de ju en svag kupning som sägs rikta ljudbilden men ändå ge en bred sweetspot vilket verkar vettigt.

Ja det är väl några som har kritiserat diskanten på t. ex. ADAM A7, men jag vågar faktiskt inte säga hur det påverkar ljudet där. Kanten på den ytmonterade diskanten är ju fortfarande försänkt vilket är det viktigaste. Skillnaden i sweetspot mellan dome- och banddiskanter kan jag inte uttala mig om. Har knappt lyssnat alls på banddiskanter.

Nej diskanten på Opalen verkar väldigt bra i min mening också, jag är mest intresserad av var Peter kryddar lite extra, för det gör han tveklöst någonstans 🙂

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej diskanten på Opalen verkar väldigt bra i min mening också, jag är mest intresserad av var Peter kryddar lite extra, för det gör han tveklöst någonstans 🙂

Jaha. Jag har haft en tveksam tanke om baselementet som sägs vara det ultimataste av det ultimata. Det är säkert ett bra element men bara för att de har kommit på en ny teknologi behöver det inte klå alla andra element. Det finns ju väldigt många baselement som är riktigt riktigt bra. Över lag är det inte det mest optimala med långslagiga element då högre frekvenser kan påverkas en del när det slår som längst. Då är det bättre med stor konyta och lite rörelse istället. Dock, i och med att de delar så lågt i detta fallet blir ju den effekten minimerad.

En härlig bild: http://cachepe.zzounds.com/media/quality,8...cf3ddcba73f.jpg

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...