Jump to content
Annons

Enkelt ljudkort med bra preamp.


Daniel

Recommended Posts

Hej allesammans.

Har en kompis som på företaget hans ska lägga berättarröst till videos.

Då han inte är så insatt så har har det blivit jag som ska sätta ihop en lista med grejor.

Det vi ska köra på är:

Mick: Studioprojects b1

Hörlurar: Audio Technica ATH-M50S

Det jag är på jakt efter är ett ljudkort utan alltför mycket finnesser.

Det ska vara USB-ljudkort, då vi inte vet hur fw-kompabiliteten är.

Det ska ha en tillräckligt bra preamp för ändamålet.

Det ska ha en hörlursutgång.

Helst ska det också ingå Cubase LE (Han kommer att klara sig fint på det)

Alternativet är förstås att köpa ett ljudkort, separat preamp samt cubase essential, men det känns som en dyrare historia, i detta fallet onödigt.

Tips mottages tacksamt så snart som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej allesammans.

Har en kompis som på företaget hans ska lägga berättarröst till videos.

Då han inte är så insatt så har har det blivit jag som ska sätta ihop en lista med grejor.

Det vi ska köra på är:

Mick: Studioprojects b1

Hörlurar: Audio Technica ATH-M50S

Det jag är på jakt efter är ett ljudkort utan alltför mycket finnesser.

Det ska vara USB-ljudkort, då vi inte vet hur fw-kompabiliteten är.

Det ska ha en tillräckligt bra preamp för ändamålet.

Det ska ha en hörlursutgång.

Helst ska det också ingå Cubase LE (Han kommer att klara sig fint på det)

Alternativet är förstås att köpa ett ljudkort, separat preamp samt cubase essential, men det känns som en dyrare historia, i detta fallet onödigt.

Tips mottages tacksamt så snart som möjligt.

Det finns trettioelvatusen trådar om detta, sök i forumet.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=lj...mp;aq=f&oq=

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

ja fast då diskuteras mest exempelvis 0404, presonus, etc. Det jag är på jakt efter är ett kort med en preamp av lite högre kvalitet. De kort jag känner till som har lite vassare preampar har ofta 8 kanaler och en massa funktioner som han inte har någon som helst nytta av.

Hursomhelst så verkar det inte finnas, får bli en extern preamp misstänker jag och du gäller det att hitta en enkel lösning som har en riktig "line in".

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

ja fast då diskuteras mest exempelvis 0404, presonus, etc. Det jag är på jakt efter är ett kort med en preamp av lite högre kvalitet. De kort jag känner till som har lite vassare preampar har ofta 8 kanaler och en massa funktioner som han inte har någon som helst nytta av.

Hursomhelst så verkar det inte finnas, får bli en extern preamp misstänker jag och du gäller det att hitta en enkel lösning som har en riktig "line in".

Säg till kompisen att det enda som gäller är värsta Neve eller nåt. Då har du nåt bra att tjyvlåna själv ibland! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, det vore något! Tror dock inte budget tillåter detta.

Han är ute efter något smidigt och det vore ju såklart smidigare med bara ljudkort med en ok preamp, bundlat med cubase LE, istället för att köpa cubase essentials, ljudkort, preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

EMU 0404, (white edition som du vill ha den snyggaste). Väldigt bra preamps och AD omvandling hämtad från pro tools hd. Du får kanske ta det uttalandet men en nypa salt, men det ligger nog viss sanning i det. Jag har i varje fall testat det och spelat in med det och det låter skitbra. Kör på det och en bra stormembransmick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som sitter inne med info vad gäller detta ljudkortet?

(cubase LE ingår)

http://www.thomann.de/se/lexicon_ionix_u22.htm

Ingen koll på hur stabila ljudkort (drivrutiner) lexicon gör och lyckas inte hitta några recensioner. Nån som testat detta kortet? Synpunkter, framför allt vad gäller preamp?

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som sitter inne med info vad gäller detta ljudkortet?

(cubase LE ingår)

http://www.thomann.de/se/lexicon_ionix_u22.htm

Ingen koll på hur stabila ljudkort (drivrutiner) lexicon gör och lyckas inte hitta några recensioner. Nån som testat detta kortet? Synpunkter, framför allt vad gäller preamp?

Här är en test. http://www.musicradar.com/gear/all/compute...2-219991/review

Link to comment
Dela på andra sajter

mattias_k (oregistrerad)
0404 skulle säkert funka ok. Trist bara att det inte ingår cubase LE.

Det ingår Cubase LE, Sonar Cakewalk LE, Ablteon Live LE och några pluggar, bara så du vet 😄 Fick mitt i julklapp, köpt på Musikbörsen nån vecka innan jul 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett lexikon lambda eller vad det heter till min lilla låtskrivarlya. Det är ett extremt dåligt kort enligt min mening men jag kom över det billigt och eftersom jag jobbar i en "riktig" studio gör jag alla inspelningar där. Ville bara ha ett kort som fungerade till ritblocks projekt men jag vill inte rekommendera det.

Jag tror du får med en enkel version av något inspelnings program oavsett vilket kort du köper. Det brukar nästan alltid ingå. Annars kan jag se om inte jag har kvar någon installations skiva för något program som jag fått med på köpt någon gång som du kan få av mig. Jag har aldrig installerat något sådant program eftersom jag har köpt Logic. Skicka PM i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Videoten (oregistrerad)

Jag kör på Steinberg CI2, ett USB-kort med 2 xlr ingångar, låter superbra för dom pengarna (2.000:-) + att det följer med Cubase AI5

Lätt att installera och superenkelt att använda sig av.

Borde duga gott och väl till det ni har tänkt ha de till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kanske borde fundera på en enkel digitalporta i stället? Kostar som ett ljudkort, och ni slipper låsa upp en dator, och ni slipper allt skit med att datorn hänger sig osv. Vem som helst med bra berättarröst kan använda den. Med ett datorprogram finns risken att det tar oändlig tid utan att nåt blir inspelat. Och tid är pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kanske borde fundera på en enkel digitalporta i stället? Kostar som ett ljudkort, och ni slipper låsa upp en dator, och ni slipper allt skit med att datorn hänger sig osv. Vem som helst med bra berättarröst kan använda den. Med ett datorprogram finns risken att det tar oändlig tid utan att nåt blir inspelat. Och tid är pengar.

😄 ? De flesta brukar tycka precis tvärt om... Man blir så otroligt låst med en porta och om man ska göra något vettigt med en porta så kostar den garanterat mer än 2000 kr. Sen ska det ju hur som helst över till datorn förr eller senare. Den enda gången jag skulle rekommendera en porta är om man inte har möjlighet att använda dator över huvud taget (av olika anledningar…).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...