Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Vilka toner ingår i ackordet : F/C ?

sitter och gör ett gammalt teoriprov och uppgiften går ut på att man får lyssna på en inspelning för att sedan ringa in ett av tre alternativ på det ackord som spelas. Ett av de tre alternativen är just F/C .

Vad betyder det?

Annons
Posted
Vilka toner ingår i ackordet : F/C ?

sitter och gör ett gammalt teoriprov och uppgiften går ut på att man får lyssna på en inspelning för att sedan ringa in ett av tre alternativ på det ackord som spelas. Ett av de tre alternativen är just F/C .

Vad betyder det?

Det är ett f-dur med c i basen. Eller kvinten i basen om man ska vara lite teoretisk 🙂

MVH

Anders

Posted (edited)

Om det inte är en kombination av treklanger, alltså F-dur över C-dur. I så fall tonerna F, A, C, E, G eller Fmaj9.

Edit - ackordnamn

Edited by Strummindude
Posted

Nu blev det plötsligt lite rörigt...

I enlighet med min erfarenhet rör det sig med största sannolikhet om ett f-dur med c i basen, alltså tonerna C, F, A och C igen.

Posted
Om det inte är en kombination av treklanger, alltså F-dur över C-dur. I så fall tonerna F, A, C, E, G eller Fmaj9.

Edit - ackordnamn

nu hänger jag nog inte riktigt med på hur du tänker... menar du att det ska vara ett F-dur och ett C-dur samtidigt? Det har jag aldrig sett... i så fall skriver man väl Fmaj9

jag tror som Gizmozis, att det är ett F-dur med tonen C i basen. Även kallat kvart-sext-ackord.

Posted

Överlagrade ackord, dvs ett F-dur över C-dur = Fmaj9, skrivs oftast F(streckunder)C alltså,, F ovanför ett C... medans ackordet F med C i basen skrivs just F/C.

Dock kan man skriva F med C i basen även på det andra sättet. Oftast är det dock ett F-dur ackord med C i basen som menas.

Posted

Tacksam för svar,

Någon som har något bra tips på hur man kan lära sig musikteori, själv, hemma.. bra litteratur, filmer, hemsidor osv ?

Tänkte söka till musikhögskolan och måste då göra deras teoriprov.. jag har själv producerat/spelat/komponerat musik nu i 15 år men kan inte ett dugg teori..

Posted (edited)
Tacksam för svar,

Någon som har något bra tips på hur man kan lära sig musikteori, själv, hemma.. bra litteratur, filmer, hemsidor osv ?

Tänkte söka till musikhögskolan och måste då göra deras teoriprov.. jag har själv producerat/spelat/komponerat musik nu i 15 år men kan inte ett dugg teori..

jag går på musikhögskolan och den här använder vi som kurslitteratur:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9188842029

Om den är bra eller inte vet jag inte riktigt men dom säger det...

edit: den här också: http://www.academus.se/jazzharmoni_1_+_2%282%29.asp

Edited by maart