Diwic Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Jag kanske tänker fel nu, jag sitter och läser om ett tips några av er föreslår, dvs att man delar upp signalen i två, komprimerar den ena och låter den andra vara oförändrad, för att sedan mixa ihop dem. Borde inte det bli precis samma sak som att komprimera med lite lägre ratio, eller är jag dum nu? // David Link to comment Share on other sites More sharing options...
herwhisper Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Du kan ju dela upp en signal i två delar, men på den ena delen så har du eqat bort allt ovanför 100hz, och på den andra så har du eqat bort allt under. Då kan du komprimera dessa två spår på det sätt du vill för att det ska passa in i mixen bättre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diwic Posted January 6, 2005 Author Share Posted January 6, 2005 Okej...så det är det som är poängen... det låter som att eq + kompressor skulle vara samma sak som multibandare, fast det är det nog inte 😳 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rapid Wanker Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Nej det blir inte samma sak. När du komprimerar så "trycker du ner topparna" i musiken på bekostnad av dynamik. Ett hårt komprimerat (limiterat) ljudspår är utslätat så att allt låter lika högt typ. Ett spår som inte är komprimerat kan innehålla större volymskillnader, och är behagligare att lyssna på (smaksak förståss). Finessen med att mixa dessa två (på ett passande sätt) är att du kan behålla mycket dynamik, samtidigt som du "stöttar upp" svagare partier i det okomprimerade och ändå ger det lite mer tryck. Lägre ratio ger mer dynamik men ingen ökning i de svagare partierna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiorent Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Det du beskriver kallas ofta för additiv komprimering vilket jag talat mig varm för på det här forumet. Används med fördel på hela trumpaketet då man skickar en mix till mastern utan komprimering och en via en subgrupp som man sen komprimerar. All komprimering tar bort lite av attacken i ljudet hur snabb elektroniken än är men på det här sättet kan man både ha o äta kakan. Subgruppen komprimerar jag sen våldsamt mycket och mixar in med den okmprimerade delen. Resultatet blir att man får betydligt mer liv i mixen. Om man har haft ett par ambience-mikrofoner i rummet är det kanon att göra samma sak med dem, dvs komprimera dem häftigt mkt o mixa in med det andra. Mattias Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Det kallas även populärt för "Motown-tricket", eftersom det användes frekvent redan på Motown-tiden, genom att man dubbade sången och lät ett spår gå i princip rakt igenom eller bara lätt komprimerat, medan det andra spåret blev ganska hårt komprimerat. Med en lagom balans mellan dem, så blir det väldigt bra. 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts