Jump to content
Annons

Tips på hörlurar för mixning


Ecco

Recommended Posts

Hej

För det första: jag har förstått att det endast är idioter som mixar i lurar. Nå. Jag är väl en sån då. Jag har använt Philips SBC-HP890 ett tag nu, men känner att det är dags för ett nyköp. Vad ska jag tänka på? Nån som har nåt förslag på ett par passande lurar? Den ekonomiska smärtgränsen går vid tusenlappen ungefär. Jag ska alltså använda lurarna vid mixning och mastring i datorn av min portainspelade icke-elektroniska musik (tidigare projekt finns på Wild Geese Music).

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag var i din situation för ett par veckor sedan. Själv snålade jag lite och valde AKG's K240Studio för 995 kronor på Musikbörsen.

Är inte riktigt nöjd med dom. Är inte speciellt sköna och dämpar i princip ingenting.

Hade jag kunnat spola tillbaks tiden hade jag gjort det och lagt till 500 kronor till och istället köpt 271'an, eller nått liknande istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju nämna i sammanhanget att Ultrasone Proline2500, numera efter distributörsbytet, har ett listpris på 2750:- (låg tidigare på 2995:- ) - men med lite tur kanske någon butik kan ha kvar enstaka exemplar från Fitzpatricks utförsäljning av sitt lager, där de kunde säljas för futtiga 1995:-... 😎

Räcker pengarna inte riktigt till Proline2500 och de är slut överallt för reapriset, så är Ultrasone HFI-2200 ULE också en mycket bra öppen lur, med listpriset 2125:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var i din situation för ett par veckor sedan. Själv snålade jag lite och valde AKG's K240Studio för 995 kronor på Musikbörsen.

Är inte riktigt nöjd med dom. Är inte speciellt sköna och dämpar i princip ingenting.

Hade jag kunnat spola tillbaks tiden hade jag gjort det och lagt till 500 kronor till och istället köpt 271'an, eller nått liknande istället.

Ska du mixa med dem, så är det bättre med öppna lurar. Ska man däremot monitorlyssna när man sjunger, så behöver man slutna lurar för att undvika läckage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, vad har du för tips på slutna lurar? Har redan ett par öppna Beyer Dynamic DT531 som jag är grymt nöjd med men skulle behöva några att ha när jag sjunger. De behöver inte låta bra alls bara de är sköna och täta (och helst så billiga som möjligt).

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Kört med AKG240 i flera år och tyckt dom varit fullt tillräckliga. Fick låna ett par Beyerdynamics DT150 och ett par Sennheiser HD 25 av en polare. Efter att ha lyssnat på först mina lurar sedan DT150 till sist HD 25 kan jag bara konstatera att jag var nära att slänga AKG240 lurarna. Nu har jag lyssnat lite mer och behåller dom nog för dom har ändå sina kvaliteter. Ingen har klagat på låtarna mixade i 240-lurarna i alla fall. 😛 Fast det är lätt att överdriva djupbasen i dom. Man måste ändå lära sig hur lurarna låter vilka man än väljer.

DT150 lurarna ger den riktigt djupa basen bra men överdriver diskanten.

HD 25 lurarna är fullständigt underbara i mina öron. Mycket välbalanserade och mycket god upplösning. Dom avslöjar allt !

Att mixa och mastra i hörlurar är en vana som vissa inte vill leva utan och andra hatar. Så smaken är som baken som vanligt.

Jag skall i alla fall hämta mina beställda Sennheiser HD25 imorgon 😳

Har lyssnat på ett gäng lurar till men inga så bra som dom.

Bara min lilla åsikt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har övergått från att mixa i mina AKG240 till att använda Philips SBC HS900 som kostar 295 kronor hos Clas Ohlson. 240 har ett klart och fint ljud men är alldeles för basfattiga. Philipsarna är en aning grötigare men jag får i alla fall bättre koll på basen.

Har även ett par Philips SBC HP890 men dessa har perverst överdriven bas, tycker jag.

Om du byter från HP890 till AKG240 är risken stor att du kommer att dra på för mycket bas.

Redigerat av c2k6
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, vad har du för tips på slutna lurar? Har redan ett par öppna Beyer Dynamic DT531 som jag är grymt nöjd med men skulle behöva några att ha när jag sjunger. De behöver inte låta bra alls bara de är sköna och täta (och helst så billiga som möjligt).

Jag är helt insnöad på Ultrasone, som jag tycker är helt suveräna. Ett extra plus är att de har en otraditionell konstruktion som gör att man kan ha 3dB lägre ljud än i traditionellt konstruerade lurar - och ändå ha samma upplevelse av ljudstyrkan. Bra för hörseln, alltså. 😎

Bästa slutna lurarna jag någonsin har använt, är Proline750. Det är samma som den öppna Proline2500, men i slutet utförande. Svinbra lurar för 2495:- (listpris).

För sånginspelning, finns hela registret från HFI550 (listpris 1250:- ) och upp till Proline750.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan kanske Beyerdynamic DT250 vara nåt? (Trots att det inte är en särskilt öppen lur...)

Jag är också på väg att köpa lurar att mixa i, va inne på 4-sound i Stockholm förra helgen och lyssnade lite på AKG 240 och Beyerdynamic DT250 och tyckte att DT250 lät mycket bättre än 240 så tänkte höra nu om DT250 är något att ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

SBC-HP890

Den där hörluren är dock en av de bästa för att lyssna på musik, imho. Visst, de färgar säkert ljudet och har sig, men vem bryr sig. De låter fett, sitter skönt och är större än en mindre gillestuga.

För övrigt har jag ett par AKG K271 själv. De fungerar rätt bra till det mesta ( det vill säga, både att mixa och att spela in med ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan kanske Beyerdynamic DT250 vara nåt? (Trots att det inte är en särskilt öppen lur...)

Jag är också på väg att köpa lurar att mixa i, va inne på 4-sound i Stockholm förra helgen och lyssnade lite på AKG 240 och Beyerdynamic DT250 och tyckte att DT250 lät mycket bättre än 240 så tänkte höra nu om DT250 är något att ha?

K240 = Öppen och DT 250 = Sluten...det är därför du upplever att DT 250 har bättre basrespons.. att mixa i såna lurar kan ge en motsatt effekt, alltså att dina mixar blir klena i basen m.a.o att du kompenserar bort all bas som egentligen borde vara kvar..

Ecco:

Skaffa en neutral monitorhörlur som inte förskönar eller förstärker något frekvensområde så ökar chansen att göra bättre mixar.

Försök om du kan att lyssna på en dyrare sluten monitorhörlur och de "billigare" alternativen av slutna och öppna lurar så kommer du förstå vad det är som kostar pengar..

Själv kör jag med K240, DT250 och DT770 ihop med vanliga närfältsmonitorer + små datorhögtalare vilket ger en rätt bra, 5-dimensionell bild av hur musiken faktiskt låter..

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
jag har förstått att det endast är idioter som mixar i lurar.

Bara man lär sig det man lyssnar i så fungerar mycket, det bör vara detaljerat dock.

Den här låten är mixad i beyer DT770 pro lurar, de är grymt detaljrika och passar mitt ljudeal, jag skulle mycket hellre mixa i dem än i ett taskigt rum med billiga monitorer.

låt:

http://www.meandjune.com/Elof/brave_dialog..._bad_habits.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för diskussionen. Det blev Beyerdynamic DT250 för min del. Priset (995:-) spelade ganska stor roll för mitt val. Återkommer kanske med reflektioner senare, när jag har hunnit använda lurarna lite mer. Hittills är jag iaf mkt nöjd, både med komfort och ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej, minns ni den här tråden? Nåja, nu har jag iaf mixat min första EP med de nya lurarna. Den är dock mastrad i annan utrustning.

Jag är riktigt riktigt nöjd med lurarna, även om de ibland trycker lite ovanpå huvudet. När man har lärt sig att underdriva basen funkar det utmärkt.

Lyssna på ett spår här: Idiots on the dance floor eller ladda hem hela EP:n på Wild Geese Music. Kolla under "Erik Mattsson".

Tänk dock på följande: jag spelar alla instrument själv. Instrumenten är av nybörjarkvalitet. Jag har aldrig mixat "på riktigt" tidigare...

Lurarna kan jag verkligen rekommendera, inte minst med tanke på priset.

Tack och hej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheiser pro HD280 ligger på 1000.

Jag mixar i dom och tycker det funkar bra för att vara lurar. Dom är ju helt slutna så funkar ypperligt till inspelning också. Hade philips lurar för 600 innan, blev förvånad att det var sådan stor skilnad när jag bytte.

EDIT: Såg att du hade köpt nu.....

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man göra en mastermix i lurar ? Det måste bli tubbel. I lurar får man en

artiffisel bild av hur det låter oavsett hur dyra lurarna än må var.a.

Rekomandation är att alltid utgå ifrån monitoring. Bra monitorer ska låta skit när det är skit. Låter det bra i lurar så är man ute och cyklar. Det ska fungera i mono radion i köket likså i stereo anläggningen som i bilen. Dvs det ska låta bra i mono som i stereo. Bra monitorer låter bra/dåligt inte lurar som oftast låter bättre än vad det är. Monitorer som låter super hela vägen, ja då bör man bli misstänksam.

Är det här monitorer som är likvärdiga för vad som hörs.

Link to comment
Dela på andra sajter

K240 = Öppen

den hörluren är tom. halvöppen!! 🙂

240 har ett klart och fint ljud men är alldeles för basfattiga.

jag tycker HELT tvärtom.. k240 är på tok för basrika för min smak!! all abastrummor som man drar på låter jävligt smäckande i botten!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

BEYERDYNAMIC DT 990 PRO tycker jag är svinbra, har jämfört med DT 770

och AKG K-240 Studio ,men tyckte att det var bättre upplösning + trevligare lurar att ha på sej längre stund

sen e dom ju svinbilliga på Thoman oxo

http://www.thomann.de/thoiw5_beyerdynamic_...o_prodinfo.html

1364kr + ca 15euro i frakt är billigt för det ljudet tycker jag.

EDIT:Såg att du visst köpt lurar redan hehehe

Redigerat av Blodis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...